Kuva Kuva

HJ:n takajousien vaihto -> pientä vatkausta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

HJ:n takajousien vaihto -> pientä vatkausta

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Vaihdoin Hojoon takajouset. Laitoin väsyneiden tilalle ryhdikkäämmät ja jäpäkämmät HJ-61:n jouset ja uudet Toyotalta hankitut puslat.

Autoon ilmaantui vaihdon myötä yksi outo piirre jota ei ennen ollut:

Kun kaasuttaa auto puoltaa vasemmalle - kun jarruttaa moottorilla auto puoltaa oikealle :shock:

Sinänsähän tuo menee justiinsa oikein: kun monottaa niin auto hakeutuu ohituskaistalle ja moottorijarrutuksella hiljennettäessä se pyrkii pientareelle ;).

Silti epäilen että tein jonkun jutun siinä väärin. Takajousten etummaisten kannakkeiden pisaran muotoinen kiinnike oli vaikea saada paikoilleen eikä se aivan perille mennytkään eli pisaran muotoisen juubelin ja korvakkeen väliin jäi pieni rako. Voisiko olla, että jousi liikkuu toisella puolelta hiukan edestakas ja aiheuttaa kampeamista? (toisaalta pisarajuubelin sisäpuolisessa korvakkeenreijässä ei ole väljää)

Riiput ovat nyt pystyssä. Uudemmat jouset olivat reippaasti kaarevammat kuin vanhat ja taka-akseli siirtyi muutamia senttejä eteenpäin. Katselin myös kardaanin lähtöä takamurikasta eteenpäin. Kardaani ei tule aivan kohtisuoraan murikkaan, pitäisikö tulla? Taka-akselissahan on kuitenkin kiinteät laput joita vasten jouset vastaavat joten kulma riippuu jousien muodosta joten siinä on vaikea ryssiä. Missä nyt mättää vai mättäkö ollenkaan?
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Onhan U-pultit varmasti tarpeeksi kireällä? Muistaakseni 110 Nm oli niille kiristysmomentti. Ne kannattaa kiriä pariin otteeseen muutamas sadan kilometrin matkalla. Ja kyllä ne etupään tapitkin sais mennä pohjaan asti. Niin muuten, vaihdoithan uudet U-pultit!
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

hj60 kirjoitti:Onhan U-pultit varmasti tarpeeksi kireällä? Muistaakseni 110 Nm oli niille kiristysmomentti. Ne kannattaa kiriä pariin otteeseen muutamas sadan kilometrin matkalla. Ja kyllä ne etupään tapitkin sais mennä pohjaan asti. Niin muuten, vaihdoithan uudet U-pultit!
No enpä vaihtanut, onko ne kertakäyttöisiä lenkkejä ne U-pultit? Momenttiavainta ei ollut käytössä, kiristettiin ihan hauberituntumalla. Täytyy tässä päivällä katsoa mitä tuli pimeässä iltamyöhällä tehtyä. :roll:
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Kyllähän ne suositellaan uusittavaksi aina, venyvät ja muotoutuvat paikalleen. Ite ku OME:n vaihdoin, niin momenttiavaimella kirin niitä pultteja. Mies liuku selällään tallin lattialla ennenku momenttiavain naksahti, eikä jaloilla renkaasta vastaan pitäminenkän oikein auttanu, niinpä väänsin T-kahvalla ja jatkovarrella ne arvioituun lopputiukkuuteen.

EDIT: ja viikon päästä uus kiristys, meni kevyesti yli kierroksen verran.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

hj60 kirjoitti:Kyllähän ne suositellaan uusittavaksi aina, venyvät ja muotoutuvat paikalleen.
No helvata. Toyotan alkuperäisosat kestää varmasti, mutta miten on tarvikeosien kanssa?

Auto pitäisi purkaa paloiksi ensi talvena ja peruskunnostaa. Tässä yhteydessä kaikki tämmöset kulutustarvikkeet voidaan uusia. Kestäisiköhän nuo U-pultit siihen asti ettei nyt tarvitsisi ostaa uusia ja sitten heti perään toiset uudet.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Eiköhän ne mee siellä. Mutta ihan omalla vastuulla. :D

Itellä jäi puuttumaan alkuperäsestä tilauksesta yks etupään U-pultti, joka tuli jälkitoimituksena. Alkuperänen oli paikallaa pari kuukautta tilapäisesti, vasta katsastusinssin muistutuksen jälkeen sen vaihoin uuteen, huomautti sen takia että kun OME:t on paksummat paketit (yks lehti enemmän ku on diisseli ja vinssi), ei alkuperäsen pultti yltäny ihan läpi koko mutterin. Hyvin se siellä pelas.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

hj60 kirjoitti:Alkuperänen oli paikallaa pari kuukautta tilapäisesti, vasta katsastusinssin muistutuksen jälkeen sen vaihoin uuteen, huomautti sen takia että kun OME:t on paksummat paketit (yks lehti enemmän ku on diisseli ja vinssi), ei alkuperäsen pultti yltäny ihan läpi koko mutterin. Hyvin se siellä pelas.
No joo, kiristelin niitä U-pultteja tuossa äskettäin. Täytyy myöntää, että löysää oli.. :lol:.

Koeajossa en havainnut enää vatkausta ollenkaan. Että löysistä se kai johtui. Tässä vehkeessä ei tuo pulttien läpi ylettäminen ole mikään ongelma, pituutta on riittävästi ja vähän enemmänkin. Sellainen tuplapaksuinen mutteri menee kokonaan kierteille ja kierteet tulee vielä läpikin näkyviin.

Täytynee välttää revittelyä ja vaihtaa talvella kunnostuksen yhteydessä kaikki U-pultit. Myös etujouset odottaa tallissa auton alle pääsyä.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Kimble kirjoitti:Koeajossa en havainnut enää vatkausta ollenkaan. Että löysistä se kai johtui.
Hyvä että "vika" löyty.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
jv
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 7:54 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jv »

:lol: juup eli noi löysät sitte saattaa löytyä aikas nopeestikkin...

vaihdettiin tossa viime talvena soramontulla mun patrolliin takapakat ku vanhat meni poikki ja ajeltiin siinä sitte pari tuntia ja lähettiin suunnistaa kotiin päin . siinä sitteihmettelin ku auto meni kuin ajokoira ja kun hölläs kaasua niin auto vänkäs toiseen suuntaan... no auto tien laitaan ja pällistelyä:shock: jousiin päin niin jousten ja akselin välissä oli n.5mm rakoa joten siitähän se "vetely" sitte johtu, ei muuta ku kirraus ja taas ratalle... :twisted:
mites se ny noi lipsahti???
Vastaa Viestiin