BJ42: Raidetangon suojakumin vaihto
Valvoja: Käyttäjä
BJ42: Raidetangon suojakumin vaihto
Mitä työkaluja tuon kumin vaihtoon tarvitaan?
Jokin ulosvedin varmaan? Mitä kaliiperia?
Voiko tuohon ostaa esimerkiksi Motonetistä ne kumipussukat? Huomasin että tarvikehyllyssä heillä oli miltei samanlaiset mutta ei Landcruiserin varaosalistalla. Millä sanalla sitä hakisi Motonetin sivuilta kun en millään löydä niitä? Tiedän että niitä on siellä.
Harhautin porukkaa täällä aiemmin vastaavanlaisella kysymyksellä mutta käytin siinä väärää nimikettä raidetangolle
Jokin ulosvedin varmaan? Mitä kaliiperia?
Voiko tuohon ostaa esimerkiksi Motonetistä ne kumipussukat? Huomasin että tarvikehyllyssä heillä oli miltei samanlaiset mutta ei Landcruiserin varaosalistalla. Millä sanalla sitä hakisi Motonetin sivuilta kun en millään löydä niitä? Tiedän että niitä on siellä.
Harhautin porukkaa täällä aiemmin vastaavanlaisella kysymyksellä mutta käytin siinä väärää nimikettä raidetangolle
Ei sen kummempia työkaluja,toi kumi on juuresta sellattesella jousella tos niveles kiinni.
Sen saa longoteltua talttapäärukarilla pois.
Näin ainakin tähän asti vastaan tulleissa nivelissä.
Sen saa longoteltua talttapäärukarilla pois.
Näin ainakin tähän asti vastaan tulleissa nivelissä.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
En uskaltanut itse alkaa sorkkimaan tuota koska tä kuitenkin on ainoa kärry niin se jäis tänne työpaikan varastoon seisomaan ellen sais sitä kuntoon samalla kun sen avaan. No tuo nyt kuulosti niin naurettavan helpolta että hävettää
Kiitos kuitenkin!
edit: Niin nyt kun taas katson tuota kuvaa niin jotenkin mulla meni asiiat sekaisin tuossa. Näkeehän sen melkein kuvastakin että tuossa ei voi olla kovin suuri homma saada itse kumi irti mutta ajattelin jotenkin samalla sitä itse niveltä ja sitähän ei tietenkään tarvitse irroittaa tuon takia
Niin tota noin, avasin mutterit ja otin sokan pois näistä nivelistä mutta mikään osa ei liikkununut niin että olisin saanut kumit pois välistä. Annoin vasraakin jonkin verran mutta en uskaltanut kovin paljon rassata kun en ollut täysin varma siitä miten ne varret on kiinnitetty toisiinsa.
Eli ainakin näistä kohdista pitäisi saada kumit vaihdettua mutta mitä teen väärin? Ekassa kuvassa näkyy että olen irroittanut myös neljä mutteria jotka ovat siellä taaemaassa "tangossa".
Eli ainakin näistä kohdista pitäisi saada kumit vaihdettua mutta mitä teen väärin? Ekassa kuvassa näkyy että olen irroittanut myös neljä mutteria jotka ovat siellä taaemaassa "tangossa".
Tuohon nuolen kohtaa vasaraa ja vaikka pajavasara toiselle puolelle puntiks.
Eikä välttämättä lähde ihan pienellä taputtelulla, ihan reilusti vaan lyö niin pitäis irrota, varoo vaan sitä pallonivelen jenkaa, kannattaa sitä mutteria vähän kiertää päähän suojaks jos tulee hutilyönti. Ja ne neljä mutteria voi kyllä kiertää takasin.
Eikä välttämättä lähde ihan pienellä taputtelulla, ihan reilusti vaan lyö niin pitäis irrota, varoo vaan sitä pallonivelen jenkaa, kannattaa sitä mutteria vähän kiertää päähän suojaks jos tulee hutilyönti. Ja ne neljä mutteria voi kyllä kiertää takasin.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Samaan aikaan kuin lyöt niin pidät vaikka rautakangella jännitystä päällä. Kaksin helpompaa, mutta yksinkin onnistuu kun käyttää mielikuvitusta.
Älä vain missään nimessä edes varovasti koputa kierreosaan..
Älä vain missään nimessä edes varovasti koputa kierreosaan..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Ne pitää kiertää takaisin. Ja pitää muistaa jälkikiristys kun on ajettu hetki.tepa78 kirjoitti: Ja ne neljä mutteria voi kyllä kiertää takasin.
Ne on vaan kartiosovitteella kiinni toisissaan. Monesti aika tiukassa...jhellen kirjoitti:...en uskaltanut kovin paljon rassata kun en ollut täysin varma siitä miten ne varret on kiinnitetty toisiinsa.
Tuohon nivelen irroitukseen on ihan työkalujakin. Ei montaa euroa maksa ja siitä on joka kerta iloa, kun noita irroittelee. Tämän tyyppisiä:
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
PETEBJ75 kirjoitti:Samaan aikaan kuin lyöt niin pidät vaikka rautakangella jännitystä päällä.
Tuolla ulosvetäjällä voi myös pitää sitä esijännitystä yllä kun lekalla koputtelee sitä niveltä.PETEBJ75 kirjoitti:Mulla on ollu aina vehkeet niin jumissa ettei noista ulosvetäjistä ole ollu koskaan mitään hyötyä
Itse hankin joskus tuollaisen ulsovetäjän, muistaakseni Biltemasta 6,99€. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tuskailla noiden vasaroiden kanssa raidetangon päitä irroitettaessa.
Mutta tokihan todelliseen harrastukseen kuuluu myös se, että keksitään työn toteuttamiseen uusia innovatiivisia tapoja, sen sijaan että homma tehtäisiin kuten se (normaalisti) kuuluisi tehdä... Eipä siinä, kyllä aika monta kertaa pääsee helpommalla, kun käyttää lekaa ja rautakankea apuna.
Toisaalta sekin nostaa verenpainetta, kun avaa esim. etupyörän napaa ja huomaa että joku on päättänyt kiristää pyöränlaakerin taltalla ja vasaralla, niin että mutterin päälle ei mene 54mm avain eikä mikään muukaan työkalu.
Tai että joku on avannut sen mutterin taltalla ja vasaralla ja laittanut takaisin hitsaamalla..hakoteilla kirjoitti: Toisaalta sekin nostaa verenpainetta, kun avaa esim. etupyörän napaa ja huomaa että joku on päättänyt kiristää pyöränlaakerin taltalla ja vasaralla, niin että mutterin päälle ei mene 54mm avain eikä mikään muukaan työkalu.
Mulla tuo ulosvetäjä halkesi kahteen osaan ennenkuin aloin edes kunnolla kiristämään sitä, joten vanhat konsit todettiin varmemmiksi
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
Onneksi oikeissa työkalukaupoissa on myynnissä kunnollisia ulosvetäjiä ja muita työkaluja, että kaikkia vehkeitä ei ole pakko ostaa Biltemasta.
Mutta saa sille olkavarrelle vasaraakin antaa, itse olen huomannut, että terävä napautus on monesti parempi, kuin olan takaa lyönti. Toimisikohan TÄMÄ
Mutta saa sille olkavarrelle vasaraakin antaa, itse olen huomannut, että terävä napautus on monesti parempi, kuin olan takaa lyönti. Toimisikohan TÄMÄ
Ei riitä rekyyli Vasaralla lyödessä saa iskun teholisättyä kun tukee toisella vasaralla lyöntikohdan vastapuolta. Ei siis lyödä molemmista suunnista yhtäaikaa, vaan painaa sitä tukivasaraa vain olkavartta vasten.hakoteilla kirjoitti:Toimisikohan TÄMÄ
Unohdin tosin mainita siitä että jos vaivautuu irroittamaan sen raidetangon pään niin vaihtaa sen sitten samalla vaivalla kokonaan eikä pelkkää suojakumia..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81