Kuva Kuva

4.56 perävälitykset asennettu Hojoon

General chat

Valvoja: Käyttäjä

hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

4.56 perävälitykset asennettu Hojoon

Viesti Kirjoittaja hector »

Erään cruiseri hemmon jenkkiyhteyksien suurella avulla sain sopivammat välitykset nopeasti. Samalla hankittin myös pinion asennuskitti (laakerit, krymppiholkki, simmausrenkaat, stefa ja mutteri) ja mikä hienointa löytyi jenkeistä lukkoperälliseen "poskilaakereiden" simmausrenkaita. Se oli jo sinänsä suoritus koska jenkeissä on, nämä meillä melko yleiset alkuperäiset "cable lockerit", ilmeisesti varsin harvinaisia. En ole itse törmännyt ko. renkaisiin missään jenkkiliikkeen nettisivuilla. Suomessa niitä ei ole tojo liikkeissä vaan jaappanista olisi tilattava "sopivalla" hinnalla.

Teiskon reissun jälkeen asennetaan ne ja sitten vähenee edes hieman kiire kabinissa ja kytkimen luistattaminen :P
Viimeksi muokannut hector, Pe Syys 16, 2005 5:19 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Minkähän arvosia noi simmit on meinaan paksuudeltaan.
Jos lonkalta heitän niin noihin välityksiin menee noin 2mm toiselle ja 4mm toiselle puolelle.
Koska 4.88 menee alta 2 ja yli 4.
Kun taas vakiossa 3.77 on noin 3.1 ja 3.9.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Korjaus edelliseen 3.7 välitykseen 3.1 ja 2.9
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Ja vielä kun alkaa suomesta saamaan välityssarjaa jakikseen niin a´vot :wink:

Ja noista lukoista: ostin täs taannoin jonkun yenkkiläisen offimooseksen kirjoittaman kirjan nimeltään Toyota Truck & Land Cruiser Owners Bible missä tämä mooses kertoo onnesta soikeena päässeensä koeajamaan vuoden 1993 DJ-80:stä ja väittää seuraavaa:

"The transmission delivered power to a full-time four-wheel drive system, with optional lock-up differentials through a driver operated system that permits rear only or combined front and rear axle lock-up, a first for any production 4x4"

Kyllä on ukolla nouhauta maastureista...
1987 LJ70
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Anonymous kirjoitti:Minkähän arvosia noi simmit on meinaan paksuudeltaan.
Jos lonkalta heitän niin noihin välityksiin menee noin 2mm toiselle ja 4mm toiselle puolelle.
Koska 4.88 menee alta 2 ja yli 4.
Kun taas vakiossa 3.77 on noin 3.1 ja 3.9.

Enpä ole ehtinyt mitata sain ne eilen ja ehdin vain aukaista paketin hätäiseen, sitten metsästysseuran syyskokous, nukkumaan, klo 04.00 ylös hanhipyyntiin, duuniin, klo 16.00 ampumakilpailuun minkä jälkeen huoltamolle hakemaan renkaita+vanteita, offisurffausta, tv:n edessä "nukkumista ja lopuksi hanhinylkyä...ja nyt tässä höpöttämässä... Siihen päälle flunssakuumeilua, niin emäntä jo katsoo että onks kaikki kotona. Mutta VOI VOI Elämä on:D

Laskin hampaat että oli välitys tullut oikein. Kahdessa pussissa oli eri paksuisia simmejä yhteensä n. 10 - 12 kpl :roll: . Eiköhän niillä saada hammasrattaat kohilleen.

Kyllä näitä hankkiessa odotellessa on ollut lapsuuden joulufiilikset :P

Onkos muita foorumilaisia joilla hojoon laitettu 4.56 tai hitaampia välityksiä?
Mulla on ollut takaperä auki pinioni laakereiden vaihdon vuoksi, mutta onko täällä kellään jotain varoituksia/vinkkejä asennukseen, kun välitys muuttuu.

t. SLCK #68
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tuli mieleen noista simmien noinkin isoista paksuuseroista. Sinullahan on tietenkin lukkoperästä kysymys, kun kerran on simmattava, mutta jos joku vaikka laittaisi kitkaperään. Olen useammassa vakio 3.7 kitkaperässä (HJ) nähnyt ongelman, jossa levypakan painelevy ottaa kiinni vetoakselin päähän. Perät oli tehtaan jäljiltä ja levypakat lähes uudenveroisia. Jos kitkassa on huono pito (jos se nyt hyvä voi ylipäätään olla), kannattaa tarkistaa onko vetoakselin päät kiillottuneet, tai vastaavasti onko levypakan painelevyissä vetoakselin pään jälki. Korjaantuu vetoakselia lyhentämällä, tai paksummalla vetoakselin laipan tiivisteellä vakioissa

Meni vähän ohi aiheen, lukkoperässä taitaa olla ristitapin keskiöön matkaa vaikka kuinka, kitkaperässä tulee varmasti ongelma esiin.

Se jenkkilän mooses kun kerrankin pääsi hyvän rattiin...

Timop
TP
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Jollapaku kirjoitti:Ja vielä kun alkaa suomesta saamaan välityssarjaa jakikseen niin a´vot :wink:
Onhan sekin ollut mielessä, mutta halusin ensin saada maastoajettavuuden hieman paremmaksi ja myös maantielle "kiihtyvyys"/vääntävyys paremmaksi isommilla renkailla.

Ajatuksena ollut lähteä ehkä ensi kesänä Norjaan kiertelemään asuntovaunu perässä ja samalla käydä siellä jossain offitapaamisessa. Siellä vuoristossa voisi olla hyvä olla hieman tiuhemmat välitykset :roll:

Mutta kaippa se seuraavana olisi jakiksen pikkupuolen hidastaminen, kunhan emäntä on nämä nykyiset hankinnat sulattanut :wink:

Joo, tuntuu olevan jenkeissä sellainen meininki että jos jotain ei ole yleisesti siellä niin ei sitä ole ollenkaan olemassa.
Eivät taida olla muutoinkaan hirveen yleisiä nämä alkuperäiset perälukot maailmalla. Täällä halvan verotuksen suomessa niitä on "viljelty" enempi :roll: :shock:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Onkos muita foorumilaisia joilla hojoon laitettu 4.56 tai hitaampia välityksiä?
Mulla on ollut takaperä auki pinioni laakereiden vaihdon vuoksi, mutta onko täällä kellään jotain varoituksia/vinkkejä asennukseen, kun välitys muuttuu.

t. SLCK #68[/quote]



löytyy 4.88 ja alle 35":lla on todella ikävä ajaa.
33":lla noin 100km nopeudella tahko takoo tollasta 3000rpm:ää
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Onkos muita foorumilaisia joilla hojoon laitettu 4.56 tai hitaampia välityksiä?
Mulla on ollut takaperä auki pinioni laakereiden vaihdon vuoksi, mutta onko täällä kellään jotain varoituksia/vinkkejä asennukseen, kun välitys muuttuu.

t. SLCK #68


löytyy 4.88 ja alle 35":lla on todella ikävä ajaa.
33":lla noin 100km nopeudella tahko takoo tollasta 3000rpm:ää[/quote]

#52
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Onkos muita foorumilaisia joilla hojoon laitettu 4.56 tai hitaampia välityksiä?
Mulla on ollut takaperä auki pinioni laakereiden vaihdon vuoksi, mutta onko täällä kellään jotain varoituksia/vinkkejä asennukseen, kun välitys muuttuu.

t. SLCK #68


löytyy 4.88 ja alle 35":lla on todella ikävä ajaa.
33":lla noin 100km nopeudella tahko takoo tollasta 3000rpm:ää
#52[/quote]

Millä tavalla 4.88 on 35":lla ikävä ajettava?
Alunperin olin aatellut laittaa 4.88, mutta matikan avulla tajusin että jo 90 km/h vauhdissa alkaa 33":lla olla koneen kierrokset turhan korkeat. Mullahan on paku eli 90 kovempaa nyt harvemmin on tarvetta/järkevää ajella.
Kun ajatuksena on ollut ajella 33":lla yleensä ja maantie reissut, niin 4.56 parantaa 3.7 verrattuna maastossa mutta on edelleen siedettävää maantiellä. Pitää sitten joskus ehkä jakiksen pikkupuolta "säätää".

Ei vieraalla #52 ole mitään erityistä asennuksesta kertoa?
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
BJV-8
Viestit: 121
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 2:45 pm
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

hector kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Onkos muita foorumilaisia joilla hojoon laitettu 4.56 tai hitaampia välityksiä?
Mulla on ollut takaperä auki pinioni laakereiden vaihdon vuoksi, mutta onko täällä kellään jotain varoituksia/vinkkejä asennukseen, kun välitys muuttuu.

t. SLCK #68


löytyy 4.88 ja alle 35":lla on todella ikävä ajaa.
33":lla noin 100km nopeudella tahko takoo tollasta 3000rpm:ää
#52
Millä tavalla 4.88 on 35":lla ikävä ajettava?
Alunperin olin aatellut laittaa 4.88, mutta matikan avulla tajusin että jo 90 km/h vauhdissa alkaa 33":lla olla koneen kierrokset turhan korkeat. Mullahan on paku eli 90 kovempaa nyt harvemmin on tarvetta/järkevää ajella.
Kun ajatuksena on ollut ajella 33":lla yleensä ja maantie reissut, niin 4.56 parantaa 3.7 verrattuna maastossa mutta on edelleen siedettävää maantiellä. Pitää sitten joskus ehkä jakiksen pikkupuolta "säätää".

Ei vieraalla #52 ole mitään erityistä asennuksesta kertoa?[/quote]



Joo ku ei aina jaksa kirjautua.
Tarkoitukseni oli ilmaista että alle 35:lla on ikävä ajaa.
35 on just passeli 4.88:lle.
On toi munkin härveli paku mut joskus noi nopeudet tuppaa karkaa hanskasta iha huomaamatta.

#52
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

BJV-8
Dodiin meni mullakin jakeluun :wink:
Niinhän se pitäisi ollakin 4.88 jetsulleen sopiva 35":lla.
Kun mulla tosiaan "siviliajossa" tulee olemaan 33":set allterrainit ja käyn metsällä pohjanmaalla 500 km päässä, niin aattelin että 4.56 sopisi paremmin keskimäärin. Pitää sitten joskus jakiksen pikkupuolta hidastaa jotta maastoajo maittais paremmin :P


Tulin vasta pajalta, missä hitsattiin beadlockit vanteisiin.
On ne vaan vankkaa tekoa nuo tojon alkuperäiset kromivanteet jos vertaa noihin suhtkot vankkoihin letukan vanteisiin puhumattakaan joistain mangelsseista :roll:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Hojo ajokunnossa

Viesti Kirjoittaja hector »

Eilen sitten heitettiin perämurikat uusilla välityksillä 4.56 ja muut romppeet paikalle ja sen jälkeen koeajelulle (muistettiin öljyt :wink: ). Hyvin oltiin kaverin kanssa kasattu kun ei mitään outoja ääniä kuulunut 8) . Kyllä se hieman jännitti ennen koeajoa, kun ollaan täys aloittelijoita ko. hommissa. Mutta kun hammasväljyydet ja -kosketukset saatiin kohdalle ja pinionin laakerit oikeaan momenttiin niin kaippa sitä hyvä tuli.
Alkuun oli hammasväljyydet 0,42mm edessä ja 0,45mm takana uusilla "hammasrattailla". Kun siirrettiin (shimmattiin) isoja hammaspyöriä 0,25mm ja 0,30 mm kohti pinioneja niin väljyydeksi saatiin 0,21mm ja 0,23mm.
Toyotan alkuperäis välityksien hammasväljyys tulisi olla n. 0,15-0,20mm, mutta näiden ostamieni uusien valmistajan ohjeessa oli minimi väljyys 0,20mm.
Nyt pitää sitten ajella hissuksiin sisään n. 500 km. Tulekohan etupää sisäänajetuksi pelkästään pitämällä napalukot kiinni maantiellä, vai pitääkö ajaa asvaltilla nelivedolla :? :?:
Auto oli perstuntumalla arvioiden piristynyt selkeästi, eli kiihtyi kuten ennen pienillä 235/75-15 renkailla. Maltettava vain odottaa sisäänajon verran ennkuin lähtee metsään möyryämään.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
JONES
Viestit: 242
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:56 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja JONES »

SE OM MORO

Mitähän tommoiset välitykset mahtaa maksaa.
Joskus aatellut kans vaihtaa välityksiä.

JONES Mansesta
vippe
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 10:01 pm

Viesti Kirjoittaja vippe »

saisko linkkiä rapakontaa mistä pääsee tilaan välityksiä
Vastaa Viestiin