Kuva Kuva

BJ-4x:ään vetokoukun sähköt

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

BJ-4x:ään vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Olen ehkä ostamassa BJ-42:sen jossa ei ole sähköjä vedetty vetokoukulle. Miten iso homma olisi vetää sähköt tähän niin että voisi käyttää 12V valoilla olevia peräkärryjä? Eli ihan nollista lähtisin vetämään piuhoja.

Itsellä on ollut aiemmin BJ-45 josssa oli älyttömän iso punainen jännitteenalennin 24-> 12V. Siitä ei saanut oikein mitään tolkkua.
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Re: BJ-4x:ään vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja Blis »

jhellen kirjoitti:Olen ehkä ostamassa BJ-42:sen jossa ei ole sähköjä vedetty vetokoukulle. Miten iso homma olisi vetää sähköt tähän niin että voisi käyttää 12V valoilla olevia peräkärryjä? Eli ihan nollista lähtisin vetämään piuhoja.

Itsellä on ollut aiemmin BJ-45 josssa oli älyttömän iso punainen jännitteenalennin 24-> 12V. Siitä ei saanut oikein mitään tolkkua.
ostat samanlaisen punaisen jännitteenalentimet jonka läpi vaan vedät sitten peräkoukun johdot...
HJ61 -87
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Ytimekäs vastaus :) Saako tuollaisia ihan tavallisista autotarvikekaupoista vai pitäisikö täältä etsiä ensin? Tiedän että noita tavallisia 24->12V muuntimia löytyy mutta tuohon kai ei sellainen käy jossa on 2kpl piuhaa sisään ja 2 ulos? :)
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja werzu »

Vaikka tällaisesta liikkeestä saat sellaisen.
http://www.adita.fi/?j%E4nnitteenmuunti ... .4700.html
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

Laita tuollanen :arrow: http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=521 samasta puljusta löytyy myös tuo alennin jos sellaiseen päädyt.
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

mitsä eroa tolla alentimella ja muuntimella on?
Onko noihin aditan kamoihin hintaa jossain?
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

[quote="hojo61"]mitsä eroa tolla alentimella ja muuntimella on?

Olen käsittänyt tuon asian niin että molemmat tarkoittavat samaa tässä sähkö jutussa.
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Kiitoksia vastauksista! Tuo yks mokkula oli aika hintava, 150€ :) ja hajoaakin varmaan aika helposti jos sen laittaa puskuriin kiinni. Ehkä parempi sitten sellainen joka laitetaan sisätiloihin.
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

Tässä hintaa sille sisälle asennettavalle :arrow: http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=377

Äkkiseltää en halvempaa löytänyt.
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Toimiskohan mikään näistä tähän tarkoitukseen? :roll:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=72_155_1607
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Huomasin että noissa ei varmaankaan ole tarpeeksi liitäntöja :(
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

Tein itse ja säästin: Otin radion jännitteenalentimesta (10A) 12 volttia jota laitoin 24 volttiset releet katkomaan jarrun, vilkkujen ja parkkien ohjaamana. Hyvin toimii eikä edes jännitteenalennin ylikuormitu, vaikka olisi radio päällä samaan aikaan kun kärri on perässä.

Tarvikkeet siis: 4 kpl 24V releitä, johtoa ja sopiva rasia, johon releet sijoittaa. Liitokset tein tinaamalla ettei kontaktit katko. Hintaa kertyi kaikkineen alle 15 euroa. Jos alentimen joutuu hankkimaan, niin hintaa kertyy kolmisenkymppiä lisää.
BJ75 1987
# 274
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tein itse ja säästin: Otin radion jännitteenalentimesta (10A) 12 volttia jota laitoin 24 volttiset releet katkomaan jarrun, vilkkujen ja parkkien ohjaamana. Hyvin toimii eikä edes jännitteenalennin ylikuormitu, vaikka olisi radio päällä samaan aikaan kun kärri on perässä.
Samanlaisen tein myös minä,ja lisä ominaisuutena on katkaisija josta saa perävaunun valot pois esim.traileria veteen peruuttaessa.

Itellä oli alkuun 8 A alennin,joka ei aivan riittänyt,niin laitoin siihen toisen rinnalle, ja jopas riittää.

Eli jos menet alennin kaupoille,niin kannattaa ostaa hieman isompi,esim. 30 A,ja nimenomaan se muunnin tai mikänytonkaan,eli se jossa on hakkuri,niin hyötysuhde on silloin parempi.

Tosin hintaakin on jotain mutta 24 V laitteissa siihen vaan joutuu totuttelemaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Olisin kiitollinen jos voisitte kertoa miten nuo releet kytketään? Mistä piuhat mihin siis? Olen tässä käyttämässä 15A jännitteenalenninta.
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Eli jos ostan 15A alentimen niin kytken siihen 24V piuhat 2kpl mutta mihin kohtaan releet tulee ja miten kahdesta piuhasta tulee 7 siihen vetokoukkupistokkeeseen? Mistä tämä härpäke tietäää milloin esim. vilkkulamppu palaa ja milloin jarrulamppu?
Vastaa Viestiin