Kuva Kuva

Pohjaanlyöntikumit ja niiden korkeus / HJ SOA

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi

Pohjaanlyöntikumit ja niiden korkeus / HJ SOA

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Pitäisi tuon HJ SOA-projektin yhteydessä päättää pohjaanlyöntikumien paikka. Ajattelin alkuperäiset kumit laittaa takaisin, mutta siten, että siihen väliin tulee metallipalkki tai mahdollisesti esim m12 kierretankojen varaan, niin voisi hakea muttereilla sen oikean kohdan.

Mihinkä kohtaan kumit tulisi laittaa? Saako lehtijousi kääntyä yhtään nurjalleen vai laitanko kumit stoppaamaan heti, kun jousi on täysin vaakasuorassa (sisäänjousto tällöin jää aika vaatimattomaksi)?

Toki jos tulee mieleen, olisiko joku toinen pohjaanlyöntikumimalli parempi, saa kertoa. Äkkiseltään kun miettii, niin sellainen pyöreä korkea kumitanko voisi olla hyvä (näin sellaiset yhdessä Land Roverissa, mutten muista, mistä ne oli peräisin).
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
pemaripoju

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mulla on jouset ainakin jo valmiiksi vähän yli taipuneet. sisäänjostoa on siitä joku 5cm ja pohjaanlyntikumit on sellaset paksut ja pehmeet jostain kivimurska laitteesta. ei huomaa kun töpsähtelee montuissa pohjaan.
maaristeilijä

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

ja jos kilvittää aiot niin jousten oltava lähes viivasuorat jo tasamaalla ettei korkeus kasva liikaa
maaristeilijä
osilpi

Korkeusnäkökohta on huomioitu rungon muutoksilla. Ei nouse liikaa. Näillä näkymin jää 7 lehteä taakse ja 6 eteen. Jäävät hieman "oikein päin" kippuralle.

Mietin vain, että uskaltaako sen stopparin laittaa sinne nurjalle puolelle ja jos kyllä, niin kuinka paljon. Siksi kestävyyskokemukset ym kiinnostaa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Case 1840 1999
pemaripoju

mulla on ollut noin lätsähtäneet jouset 3vuotta ajossa päivittäin ja metsässäkin sillä on ajettu. lehtiä olen vaihtanut varmaan 2-3kertaa.

Kuva
pemaripoju

toi on siis lepotilassa ja soalla korotettu 77mm. ja ihan vakio jousenkiinnikkeet rungossa.
osilpi

Tuolle näyttää mun uudet iskemättömät (!) etujouset. Juuri tänään kokeilin, ja riipuke taipui runkoon asti kiinni... Eli täytyy kattella toisia jousia. Taidan laittaa pohjaanlyöntikumit siten, että saa mennä pari senttiä nurjalle puolelle.

Toki voihan se olla, että tässä innostuu laittamaan ilmajouset eteen ja taakse lehtien kaveriksi, niin saisi säätövaraa... Täytyy tutkailla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Case 1840 1999
Gravehill

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Kyllä mulla oli etujouset ihan aavistuksen verran kippurat kun leimalla kävin, ja konttorin sedän kans saatiin 70mm korotusta vakioilla rungonpuoleisilla jousenkiinnikkeillä. Akselis olevat pedit on kyllä huomattavasti matalemmat kuin pemaripojun kuvas.
Voihan tietysti olla että mittamies oli joku kierosilmä. :)

Pohjaanlyöntikumekset antaa pakan jonniin verran kääntyä nurinpäin, etujouset on kestäny, takapakkoja on pariin kertaan saanu elvyttää.
1987 LJ70
Vastaa Viestiin