HJ-61 -89 takaperän ja jakovaihteiston laippa löysä
Valvoja: Käyttäjä
HJ-61 -89 takaperän ja jakovaihteiston laippa löysä
Kardaanille perästä tuleva laippa heiluu 1mm kardaania kun riuhtoo. Pitääkö kiristää laipan mutterista ´löysät pois´jos niitä siinä on vai tartteeko vaihtaa sefa krymppiholkki ja ulompi laakeri. Uskaltaako tuolla ajaa ollenkaan ennen korjaamista?? Etuperä ei liiku kuin alle 0,5 mm kun riuhtoo kardaanista. Ristikoissa ei mielestäni ole väljää. Kiitos asiantuntijoille tiedoista.
Viimeksi muokannut JES, To Helmi 15, 2007 10:17 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Pinjonin mutteria kiristettiin 1/8 kierrosta. Perän laipan heiluminen loppui eikä perä alkanut äänteleen ajossa
ainakaan vielä. Jakovaihteistosta taakseppäin lähtevä laippa heiluu kardaania kun riuhtoo noin 1mm. Stefa ei vuoda jakolaatikosta öljyä. Onkohan tuo miten tärkeä laittaa nopeastikin kuntoon? Taitaisi takalaipan akselin takalaakerin simmiprikan vaihto auttaa tohon? Onko teillä kokemuksia?

SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Siellä jakovaihteistossa on kartiorullalaakeri, jonka kireys on säädetty simmilevyllä. Eli teoriassa voisit ottaa löysät pois irrottamalla sen laipan alla olevan (muistaakseni kuudella pultilla kiinni) osan, jossa laakerikooli on kiinni ja vaihtamalla koolin alle paksumman simmin. Käytännössä kannattaa kuitenkin vaihtaa uusi laakeri/laakerit jos pitkäikäistä ratkaisua haet. Laakerin vaihto edellyttää jakolaatikon aukaisua.
BJ75 1987
# 274
# 274
Minkä kokonen mutteri siellä perässä on?
omakoppikin rupes ääntämään ja ajattelin ottaa löysät pois..
Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa

omakoppikin rupes ääntämään ja ajattelin ottaa löysät pois..
Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa


Onnellinen maastobusseilija......
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Kun en lonkalta muista joka nippelin kokoa niin pitää heittää haarukkaa eli 80% 27mm, 10% 32mm ja 10% 24mm. Nuo kun on käsillä niin saat kirrattua sen pinjonin.hojo61 kirjoitti:Minkä kokonen mutteri siellä perässä on?
omakoppikin rupes ääntämään ja ajattelin ottaa löysät pois..
Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa![]()
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Onnistuuko toi kiristys kartaania irroittamatta??
Ööh, Ei onnistu.
Niin, otat sen takakardaanin pois, ja jos ei olekkaan sopivaa avainta niin lähdet etuvetoisena hakemaan sitä sieltä citystä.Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa Crying or Very sad Crying or Very sad
railai at surffi.net
Niin, näinhän se homma onnistuu. Mulla oli viime keväänä "pari viikkoa" takakardaani pois BJ.stä kun tein ajoneuvoon käsijarruremonttia... oli siinä (toisilla) naurussa pitelemistä kun jäin sillä etuvetoisena KIINNI suoralla kotipihalla. Vielä jäässä olevan maan pinta oli sulanut eikä noi mun maantierenkaat pitäneet siinä yhtäänNiin, otat sen takakardaanin pois, ja jos ei olekkaan sopivaa avainta niin lähdet etuvetoisena hakemaan sitä sieltä citystä.

nyt on jortaani irti, oli sitten 30mm lähimmäks pääsin jollakin tuuma-avaimella.
Just toi 30 puuttuu pakista kaikki muut olikin
Kiristin 1/8 jä heiluminen loppu, kuinka paljon sitä mutteria voi/saa kiristää????
kun joskus kuullu että jatkovarren kanssa pitäs vetästä kiinni....................
Just toi 30 puuttuu pakista kaikki muut olikin


Kiristin 1/8 jä heiluminen loppu, kuinka paljon sitä mutteria voi/saa kiristää????
kun joskus kuullu että jatkovarren kanssa pitäs vetästä kiinni....................
Onnellinen maastobusseilija......
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Mutterin kiristäminen vaikuttaa laakerien esikuormitukseen ja sitä pitää kiristää senverran, että pinionin laakerien esikuormitus on oikea. Esikuormituksen arvoa en lonkalta muista. Esikuormitus tarkoittaa sitä, että pelkän pinionin liikkeellelähtömomentti on tietty, ja se täytyy saada oikeaksi mutterin kiristysmomentilla 25-40 kgm.
Jos tällä momenttivälillä saadaan oikea esikuormitus, kaikki on laakerien, rymppiholkin ja hammaskosketuksen kannalta "speksissä", olettaen että laakeri(t) on muuten kunnossa. Kosketuskuvioon tuolla ei edes pysty vaikuttamaan.
Olihan selkee juttu? Kasatussa perässä esikuormituksen mittasus on hankalaa kun mittausliike on vain hammasvälyksen verran, eli käytännössä vedetään käsikopelolla laakerointi vähän nahkeaksi ja toivotaan sille pitkää ikää.
Jos tällä momenttivälillä saadaan oikea esikuormitus, kaikki on laakerien, rymppiholkin ja hammaskosketuksen kannalta "speksissä", olettaen että laakeri(t) on muuten kunnossa. Kosketuskuvioon tuolla ei edes pysty vaikuttamaan.
Olihan selkee juttu? Kasatussa perässä esikuormituksen mittasus on hankalaa kun mittausliike on vain hammasvälyksen verran, eli käytännössä vedetään käsikopelolla laakerointi vähän nahkeaksi ja toivotaan sille pitkää ikää.
TP
NO vedin sen näppituntumalla kireeks, äänet ainakin loppu ja hyvältä tuntuu! noin 1/8 kierrosta meni.
Täytyy varautua tulevaisuudessa vaihtamaan romut tonne, kuhan vaan pakkaset pohjolantallissa hellittää.....
Kiitoksia vinkeistä

Täytyy varautua tulevaisuudessa vaihtamaan romut tonne, kuhan vaan pakkaset pohjolantallissa hellittää.....
Kiitoksia vinkeistä


Onnellinen maastobusseilija......
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti