Kuva Kuva

HJ-61 -89 takaperän ja jakovaihteiston laippa löysä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
JES
Viestit: 130
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: Sipoo

HJ-61 -89 takaperän ja jakovaihteiston laippa löysä

Viesti Kirjoittaja JES »

Kardaanille perästä tuleva laippa heiluu 1mm kardaania kun riuhtoo. Pitääkö kiristää laipan mutterista ´löysät pois´jos niitä siinä on vai tartteeko vaihtaa sefa krymppiholkki ja ulompi laakeri. Uskaltaako tuolla ajaa ollenkaan ennen korjaamista?? Etuperä ei liiku kuin alle 0,5 mm kun riuhtoo kardaanista. Ristikoissa ei mielestäni ole väljää. Kiitos asiantuntijoille tiedoista.
Viimeksi muokannut JES, To Helmi 15, 2007 10:17 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
mixu
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 10:07 pm
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja mixu »

Mulla kans on ollu laippa löysällä. HJ 61 vm-89. Alko pitää ääntä ja puskee öljyt ulos.Mittarissa silloin joku 520tkm. Mä vaan kiristin löysät pois ja hyvin se toimi. Auto jäi eläkkeele 600tkm jälkeen... Tuli vissiin havaittua ajoissa...
Avatar
JES
Viestit: 130
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja JES »

Pinjonin mutteria kiristettiin 1/8 kierrosta. Perän laipan heiluminen loppui eikä perä alkanut äänteleen ajossa :wink: ainakaan vielä. Jakovaihteistosta taakseppäin lähtevä laippa heiluu kardaania kun riuhtoo noin 1mm. Stefa ei vuoda jakolaatikosta öljyä. Onkohan tuo miten tärkeä laittaa nopeastikin kuntoon? Taitaisi takalaipan akselin takalaakerin simmiprikan vaihto auttaa tohon? Onko teillä kokemuksia?
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

Siellä jakovaihteistossa on kartiorullalaakeri, jonka kireys on säädetty simmilevyllä. Eli teoriassa voisit ottaa löysät pois irrottamalla sen laipan alla olevan (muistaakseni kuudella pultilla kiinni) osan, jossa laakerikooli on kiinni ja vaihtamalla koolin alle paksumman simmin. Käytännössä kannattaa kuitenkin vaihtaa uusi laakeri/laakerit jos pitkäikäistä ratkaisua haet. Laakerin vaihto edellyttää jakolaatikon aukaisua.
BJ75 1987
# 274
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Minkä kokonen mutteri siellä perässä on?
omakoppikin rupes ääntämään ja ajattelin ottaa löysät pois..
Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa :cry: :cry:
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

hojo61 kirjoitti:Minkä kokonen mutteri siellä perässä on?
omakoppikin rupes ääntämään ja ajattelin ottaa löysät pois..
Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa :cry: :cry:
Kun en lonkalta muista joka nippelin kokoa niin pitää heittää haarukkaa eli 80% 27mm, 10% 32mm ja 10% 24mm. Nuo kun on käsillä niin saat kirrattua sen pinjonin.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
traktor
Viestit: 3
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 5:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja traktor »

88-HJ61:ssä mutterin koko on 30mm....tänään laakerin vaidossa... :wink:
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

No ei sitten kerinny tekeen tänäkään viikonloppuna :cry: :cry:
Perä jo huutaa välillä, pakko se on ens viikolla keritä.
Onnistuuko toi kiristys kartaania irroittamatta??
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Onnistuuko toi kiristys kartaania irroittamatta??

Ööh, Ei onnistu.

Pitäs vaan tietää suunnilleen avaimen koko, kun täältä syrjäkyliltä ei pääse avainta hakemaan jos ainoan kilvellisen auton avaa Crying or Very sad Crying or Very sad
Niin, otat sen takakardaanin pois, ja jos ei olekkaan sopivaa avainta niin lähdet etuvetoisena hakemaan sitä sieltä citystä.
railai at surffi.net
Avatar
maraani
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani »

Niin, otat sen takakardaanin pois, ja jos ei olekkaan sopivaa avainta niin lähdet etuvetoisena hakemaan sitä sieltä citystä.
Niin, näinhän se homma onnistuu. Mulla oli viime keväänä "pari viikkoa" takakardaani pois BJ.stä kun tein ajoneuvoon käsijarruremonttia... oli siinä (toisilla) naurussa pitelemistä kun jäin sillä etuvetoisena KIINNI suoralla kotipihalla. Vielä jäässä olevan maan pinta oli sulanut eikä noi mun maantierenkaat pitäneet siinä yhtään :oops:
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Näin siis tehään :D
Onneks on lukot jos jää vajaa vetosella jumiin :idea: :idea:
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

nyt on jortaani irti, oli sitten 30mm lähimmäks pääsin jollakin tuuma-avaimella.
Just toi 30 puuttuu pakista kaikki muut olikin :oops: :oops:
Kiristin 1/8 jä heiluminen loppu, kuinka paljon sitä mutteria voi/saa kiristää????

kun joskus kuullu että jatkovarren kanssa pitäs vetästä kiinni....................
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
hinuri
Viestit: 75
Liittynyt: To Syys 22, 2005 8:11 pm
Paikkakunta: Itäraja

Viesti Kirjoittaja hinuri »

On siihen kyllä olemassa oikea kiristysmomenttikin.Se jos on väljä,eikun uusi laakeri sinne ja momentilla kiinni.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Mutterin kiristäminen vaikuttaa laakerien esikuormitukseen ja sitä pitää kiristää senverran, että pinionin laakerien esikuormitus on oikea. Esikuormituksen arvoa en lonkalta muista. Esikuormitus tarkoittaa sitä, että pelkän pinionin liikkeellelähtömomentti on tietty, ja se täytyy saada oikeaksi mutterin kiristysmomentilla 25-40 kgm.

Jos tällä momenttivälillä saadaan oikea esikuormitus, kaikki on laakerien, rymppiholkin ja hammaskosketuksen kannalta "speksissä", olettaen että laakeri(t) on muuten kunnossa. Kosketuskuvioon tuolla ei edes pysty vaikuttamaan.

Olihan selkee juttu? Kasatussa perässä esikuormituksen mittasus on hankalaa kun mittausliike on vain hammasvälyksen verran, eli käytännössä vedetään käsikopelolla laakerointi vähän nahkeaksi ja toivotaan sille pitkää ikää.
TP
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

NO vedin sen näppituntumalla kireeks, äänet ainakin loppu ja hyvältä tuntuu! noin 1/8 kierrosta meni.
Täytyy varautua tulevaisuudessa vaihtamaan romut tonne, kuhan vaan pakkaset pohjolantallissa hellittää.....

Kiitoksia vinkeistä :) :wink:
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Vastaa Viestiin