Kuva Kuva

Ihme jurina perästä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

viktor
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:34 pm
Paikkakunta: siuntio

Ihme jurina perästä

Viesti Kirjoittaja viktor »

Terve olisiko kenelläkään hyviä ideota/tietoa näistä vikoista:
Auto on HJ61 -89 aj 350tkm
Perästä lähtee ihmeelinen jurina/hurina kun on veto päällä tai kun moottori jarruttaa. Takapenkillä kun istuu niin kuulostaa siltä että ääni
tulisi taka akselin oikealta puolelta, voisko olla oikea laakeri vai perä tai jotain muuta? Öljyt vaihdoin, ei auttanut.

Toinen vika: Auto puoltaa oikealle oisko joku tyyppivika? Rengaspaineet ok.

Kiitoksia etukäteen vastanneille.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oikealla puolella on sekä oikean pyörän pyöränlaakerit, että perämurikka.

Yleensä pyöränlaakeri ääntää vapaallakin rullatessa, ei ehkä niin kovasti mutta kuitenki. Perään sinänsä viittais.

Ei pitäs puoltaa. Mites auraus?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
viktor
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:34 pm
Paikkakunta: siuntio

Viesti Kirjoittaja viktor »

hj60 kirjoitti:Oikealla puolella on sekä oikean pyörän pyöränlaakerit, että perämurikka.

Yleensä pyöränlaakeri ääntää vapaallakin rullatessa, ei ehkä niin kovasti mutta kuitenki. Perään sinänsä viittais.

Ei pitäs puoltaa. Mites auraus?
Kyllä se vähän välillä jurisee vapaalla kin mutta enempi moottori jarruttaessa ja kiihdyttäessä.
Jos se on perä joka hurisee niin mitä siitä on menossa?
Aurausta en ole vielä kerinnyt kattoa.[/list][/quote]
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Pinionin laakerit alkaa olla finaalissa. Osta uudet laakerit, stefa ja KRYMPPIHOLKKI.
Kardaani irti, öljy pois, vetarit irti, välitys irti banjosta, niin alkaa näkymään mitä tarttee tehdä että pääsee pinionin sisempään laakeriin kiinni. Ulompi todennäköisesti paskempi mutta vaihda molemmat.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
BJV-8
Viestit: 121
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 2:45 pm
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

Itse lähtisin lähestymään helpomman mukaan eli jortaanin ristikot, HJ on pirun tarkka ristikoista ei kärsi klappia yhtään.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Joo, tietysti jos ei ole ristikoita ravistellu yms., niin tekee niiden tsekkaus ensin.
Ja jos pinionin laakerit pettää ja välityksistä tulee silppua, niin mulla löytyy joutilaat 3.7 sellaiset :wink:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jep, ristikot joo toki ensiksi, onko millon viimeksi rasvattu?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
viktor
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:34 pm
Paikkakunta: siuntio

Viesti Kirjoittaja viktor »

hj60 kirjoitti:Jep, ristikot joo toki ensiksi, onko millon viimeksi rasvattu?
Ei ole mitään tietoa milloin viimeks on rasvattu. Olen ollut onnellinen HJ61 omistaja reilu kaksi viikkoa en ole vielä itse rasvannut niitä nippoja.
Pitää tarkastaa ristikot kun kerkee.

Kun auton ostin kysyin myyjältä että milloin lukot on viimeksi käytetty, vastasi että: ei muista milloin olisi käyttänyt niitä. Eli ne on pikkusen jumissa. Onko kikkoja saada liikkumaan.??
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

RostOffia liikuviin osiin ensin, sitten irroittelet niitä, puhdistat ja laitat hyvät rasvat kasatessa. Sen jälkeen säännöllistä käyttöä, niin pysyy notkeina. Tämä kannattaa tehdä samalla kun/jos vaihdat takapään laakereita :wink: .
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
cremel
Viestit: 15
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 8:31 pm
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja cremel »

Sorry kun sekoon topicciin, mut saako noita kamoja + säätörenkaita perään jostain muualta kun tojolta...
Ismo C.
Viestit: 465
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 1:16 pm
Paikkakunta: Velaatta

Viesti Kirjoittaja Ismo C. »

Laakerit ostin Tampereella Top-Osasta (kannattaa ottaa mallit mukaan), krymppiholkista ei ole tietoa, meillä oli HJ-60:ssä vm. -82 simmilevyt!
BJ-40, BJ-45, HJ-60 ja possuja
viktor
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:34 pm
Paikkakunta: siuntio

Viesti Kirjoittaja viktor »

Tarkistin ristikot ja rasvasin niitä. Ei ollut klappia mun mielestä missään.
Eli vika on varmaan nämä pinnionin laakerit.
Mitenköhän vaikea homma niitä olis vaihtaa jos itse lähtisin yrittämään? Jalosen hinta oli 900e +osat ja mahd. lisätyöt. Siihen kuuluu perän täydellinen kunnostus eli varmaan pinnionin laakerit, stefat, tiivisteet ja krymppiholkin vaihto. Eli melko kallista.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Kyllä tuo hinta viimeistään opettais tekemään itse. Itse tuli tehtyä eka kerran oppimismielessä, eikä ollut ongelmia. Luulis monen tekevän tuon asevelihintaan huomattavasti huokeammin... :roll:

Ao. linkissä löytyy 1984-1990 Chassis & Body sivuilta ohjeet ongelmaasi.

http://www.birfield.com/modules.php?nam ... age&pid=77
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

viktor kirjoitti:Jalosen hinta oli 900e +osat ja mahd. lisätyöt.
Siis 900€ TYÖSTÄ mikä menee peräremppaan.:shock: Voi Luoja mitä ryöstöä...
1987 LJ70
Rojota
Viestit: 159
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 9:12 am

Viesti Kirjoittaja Rojota »

Pinjonilaakerirempan akselikohtaisia kustannuksia voi lähteä laskemaan siitä, että laakerit, stefa ja krymppi maksavat toyotalla +/- 100e riippuen neuvotelluista alennusprosenteista. Laakerien vaihto ja hammaskosketuksen shimmaus maksaa paristakympistä satkuun asiallisella kyläsepällä teetettynä. Oletetaan että saat itse irroitettua sen perämurikan akselista.

Noita toyotan murikoita löytyy krymppiholkilla ja shimmeillä kasattuina riippuen mallissa käytetyn pinjoniakselin rakenteesta. 61:n takamurikassa on laakerikireys säädetty kuitenkin krymppiholkilla.
Vastaa Viestiin