Kuva Kuva

HJ60 nykii vedätettäessä edelleen, uusi pa-linja ym

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ60 nykii vedätettäessä edelleen, uusi pa-linja ym

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Rupesi tuo hojo nykimään matkalla Tampereelle, kun oli kärry perässä.

Eli nykii kiihdytettäessä tai ajettaessa tasakaasulla yli 60km/h (kaupunkinopeuksissa ei ole nykinyt). Nykiminen tapahtuu siten, että parin kymmenen sekunnin välein veto heikkenee sekunniksi, sitten katoaa sekunniksi kokonaan ja yhtäkkiä veto palaa normaaliksi. Tuota toistaa jatkuvasti em tilanteissa.
Koskaan ennen ei ole tuolla tavalla nykinyt. Aluksi luulin, että pa-mittari jumittaa ja diesel vähissä -> eipä ollut. Suodatinkaan ei ole tukossa.

Olen melko varma, että jostain pääsee ilmaa dieselin joukkoon, koska auto on tiputellut hieman dieseliä parkissa maahan ja ennen tankkiin muodostunutta alipainetta ei enää muodostu.

Eikös noissa ollut joku tyyppivika siellä tankin päällä olevissa letkuissa? Ajattelin, että jos kerran tiputan tankin alas, niin uusin samalla letkut/putket (mites se alunperin on ollut???) pumpulle asti.

Kannattaisiko nuo nyt tehdä letkusta, yrittää vääntää koko pötkö yhdestä putkesta vai käyttää em ainesosien yhdistelmää? Kuinka paksua letkua/putkea ja paljonko pitää kestää painetta? Käykö paluupuolelle ohuempi tavara?

Oisko nuo uudet linjat fiksua vetää esim rungon sisässä vai jotain muuta kautta?

Jos tankki on mätä, niin mistä uusi tankki? Motonetissä ei näytä olevan.
Viimeksi muokannut osilpi, Ma Touko 15, 2006 3:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
PeteH
Viestit: 75
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: OULU

Nelikko päälle...

Viesti Kirjoittaja PeteH »

... kokeilin vikistä itte ja nykiminen loppui.. Voimansiirto-ongelma?
Joku selitti, että nelikko vaatii enemmän kaasua, ja siinä se ?!?

Nyt ei sitten nyi etuvedollakaan... koputin juuri puuta HJ-83
:shock:
Ei parta pahoille kasva,
turpajouhet joutaville...
SLCK #362
HJ60 -83
570000
Avatar
PeteH
Viestit: 75
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: OULU

hups

Viesti Kirjoittaja PeteH »

en kuitenkaan vikistä,,, vinkistä siis :oops:
Ei parta pahoille kasva,
turpajouhet joutaville...
SLCK #362
HJ60 -83
570000
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Selvä juttu...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Irroitin juuri tankin. Sitä on korjailtu ennen ainakin migillä ja myöskin tinaamalla, koska tankin sisällä oli kymmeniä pieniä tinamöykkyjä.

Mistä uusi tankki? Jos järkihintaan saisi UUDEN, voisi ostaa. Samalla olisi helppo toteuttaa tankin panssarointia (tai ainakin kiinnikkeet panssarille, mutta minne?).

Jos uusi on kovin kallis, niin sitten pakko korjailla vanha. Ei tosin vuoda kyllä nyt mistään, mutta ei näytä enää kovin pitkäikäiseltä.

Millä maalata vanha tankki? Tuleeko diesel-höyryt tankin pellin läpi samalla tavalla kuin bensa? Eli voiko maalin päälle vielä massata?

Kuinka paksua putkea pa-linjalle konehuoneeseen?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Kaksikomponiittiliimalla noita on korjailtu, on tietysti muitakin konsteja.
Motonetistä ei tankkia löydy.
se tankin päällä oleva letku hässäkkä on mahdollista korjata esim.
nailon putkilla, sieltä se ilmavuoto yleensä löytyy.
Itse tein koko pa putken 8mm rst putkesta, tankilta syöttöpumpulle
asti, ja jätin sen vedenerottimen kokonaan pois
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VOGON »

Jäähdytin korjaamo Kinanen Malmilta (Helsinki), Ormuspellontie ?, ainakin mainostaa korjaavansa pa säiliöitä. Hinta politiikasta en tiedä...!!
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Juu tosiaan vedenerotin saa siirtyä myös muualle sieltä. Olen kuullut, että konehuoneeseen olisi monet laittaneet sen? Ei arvaa kokonaan pois jättää kuitenkaan... Kuuluuko sen olla matalalla vai korkealla, onko merkitystä?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt on uusittu pa-linja, vedenerotin ja käsipumppu. Tankki ehostettu.

Missään ei näkyviä vuotoja (vedenerotin kusi aluksi, koska liittimet eivät tiivistäneet -> tilapäisesti ohitettu kokonaan). Suodatin uusi.

Auto nykii edelleen noin puolen minuutin välein ja vain yli 50kmh nopeuksissa tai kiihdytettäessä (=eli kun paljon syöttöä). Teho laskee sekunniksi, sitten veto loppuu sekunniksi ja veto palaa yllättäen normaaliksi nykäisten autoa ilkeästi.

Käynnistyy hyvin, toimii pienillä kierroksilla hyvin.

Missä ihmeessä voisi vika olla? Voiko viallinen syöttöpumppu / ajoitus olla vikana? Itsellä loppuu taito kesken... mistä pk-seudulla apua?

Autolla pitäisi lähteä 3000km reissulle perävaunun kanssa huomenna, mutta taitaa olla pakko lainata jotain muuta autoa (Ja mun toinen auto tuhoutui kolarissa viime perjantaina, perkeleen perkele. Toinen auto törmäsi perään) :-(
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Jos kyseessä on EDIC:illä varustettu vapaastihengittävä tai jälkiturbottu esikammiokone, kannattaisi kokeilla ajoa ilman edicin välitankoa. Eli kone käyntiin ja tanko irti ja testaamaan. Oireista päätellen voi olla, että edic moottori pyörähtää kierroksen aina välillä omia aikojaan ja käy läpi sammutus - käynnistys - käynti asennot ja pysähtyy taas käynti asentoon.

Moottori ei sitten sammu avaimesta kun tanko on irti, vaan syöttöpumpun vipua kääntämällä.

Timop
TP
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Yksi vaihtoehto nykimiseen voisi olla, öljynpaineen valvontaanturin
väsyminen.
Se joskus pätkii käyntiä vanhemmiten?
Anturi on maadoittavaa mallia, kunnon voi testata iroittamalla siitä
johdon.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tarjoan taas että , koneen pultit / maajohto löysällä ja edic pätkii käyntiä itsellä oli semmoinen vika joka oireili kuvatun kaltaisesti.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tein seuraavat toimenpiteet vielä eilen ja vika poistui kokonaan (ei ainakaan ilmennyt 300km matkan aikana).

-uusi maajohto akulta koriin (vanhat akku-kone-runko kyllä näytti hyvältä, mutta laitoin kaveriksi uuden)
-syöttöä lisää puoli kierrosta (ruuvi oli aivan minimissä, mikäli oikeaa pulttia vääntelin eli sieltä pumpun takaosasta alhaalta)
-uusi tiiviste käsipumpun juureen
-vielä kerran ilmaus uusiksi

Joku noista toimenpiteistä korjasi vian ainakin toistaiseksi.
Kiitos neuvoista, painetaan mieleen, josko pätkiminen joskus taas alkaisi...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Jussi1
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 11:31 pm

Nyt nykii.......

Viesti Kirjoittaja Jussi1 »

Itse törmäsin tuohon nykimisilmiöön 10 000 tkm sitten ja taas se palasi.
Viimeksi lähti maadotukset korjaamalla, saa nähdä auttaako nytkin.
Vika on mielenkiintoisen kiusallinen...
Vastaa Viestiin