Epätoivoinen projekti alkaa....
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Eräs mielenkiintoinen seikka on myös että miten todistat että tukivarret on nimenomaan siitä ajoneuvosta mistä väität ne olevan? Eräs tapa tietenkin on ottaa todistus esim. maahantuojalta.
Mutta ainakin täällä meillä päin ei katsastusmiehillä ole niin paljon tietoa vanhojen autojen tukivarsien rakenteesta että pystyyvät silmämääräisesti sanomaan onko alusta esim. rangesta kuten väitetään.
Kun kävin katsastuskonttorilla kyselemässä aiheesta eivät he olleet mitään todistuksia edes vailla alustan suhteen. Katsoivat koneeltaan riittääkö kantavuus vai ei. Ja sekä defenderin ja rangen kantavuudet riitti.
Mutta ainakin täällä meillä päin ei katsastusmiehillä ole niin paljon tietoa vanhojen autojen tukivarsien rakenteesta että pystyyvät silmämääräisesti sanomaan onko alusta esim. rangesta kuten väitetään.
Kun kävin katsastuskonttorilla kyselemässä aiheesta eivät he olleet mitään todistuksia edes vailla alustan suhteen. Katsoivat koneeltaan riittääkö kantavuus vai ei. Ja sekä defenderin ja rangen kantavuudet riitti.
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Kai se olisi viisaina käyttää omia varsiaan ne valmistanutta autovalmistajaa edustavassa merkkiliikkeessä ja pyytää vaikka jotain korjaamopäällikköä tms. allekirjoittamaan todistuksen, jossa lukee että "nämä on ne!"
Ellei varsissa sitten ole valumerkintöjä joista alkuperä selviäisi.
Itse asiassa itse pohdin vähän samaa kun on tuo levyjarrutus rakenteilla taka-akselille, että riittääköhän katsastuksessa se, että satuloissa lukee AISIN? Varmuuden vuoksi otan kyllä kuvia itse 4WD-Hiacen ripustuksista kuusipulttisine napoineen (joka muuten on vahvin luovuttajaehdokas noihin levyjarruihin, jos muut innostuvat samanlaisia rakentelemaan).
Ellei varsissa sitten ole valumerkintöjä joista alkuperä selviäisi.
Itse asiassa itse pohdin vähän samaa kun on tuo levyjarrutus rakenteilla taka-akselille, että riittääköhän katsastuksessa se, että satuloissa lukee AISIN? Varmuuden vuoksi otan kyllä kuvia itse 4WD-Hiacen ripustuksista kuusipulttisine napoineen (joka muuten on vahvin luovuttajaehdokas noihin levyjarruihin, jos muut innostuvat samanlaisia rakentelemaan).
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Tuo levyjarrujen teko takapäähän on ollut pitkään mielessä. Nyt siihen tässä projektissa on oiva mahdollisuus kun akselit on muutenkin pöydällä levällään. Ajattelin lisäksi säilyttää tuon BJ:n alkuperäisen käsijarrun tuossa kardaanissa joten senkään kassa en tule ongelmia.
Oletko jo rakentanut levyt? Mimmoisia kokemuksia on kertynyt?
Oletko jo rakentanut levyt? Mimmoisia kokemuksia on kertynyt?
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Osina käytit siis hiacen/hiluxin laikkaa ja satulaa?
Lopputulos näyttää todella hyvälle... Eikö katsastaja vaatinut jarrulevylle mitään suojapeltejä (sisältäpäin katsottuna)? Toisaalta tuollainen avorakenne on parempi että kun sinne kuitenkin menee paskaa niin se mahtuu tulemaan myös pois...
Mitä muuta katsastaja tuumaili? Pitikö laittaa paineensäätöventtiili etu/taka balanssin säätämiseksi?
Vielä kysymys... Oliko tuo nyt toteutettu BJ:n akseliin vai HJ:n akseliin?
(kyselyikä...)
Lopputulos näyttää todella hyvälle... Eikö katsastaja vaatinut jarrulevylle mitään suojapeltejä (sisältäpäin katsottuna)? Toisaalta tuollainen avorakenne on parempi että kun sinne kuitenkin menee paskaa niin se mahtuu tulemaan myös pois...
Mitä muuta katsastaja tuumaili? Pitikö laittaa paineensäätöventtiili etu/taka balanssin säätämiseksi?
Vielä kysymys... Oliko tuo nyt toteutettu BJ:n akseliin vai HJ:n akseliin?
(kyselyikä...)
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
jatkoa...
Katselin tuota kuvaa ja huomasin tuon jarruputken tulevan aika "näkyvästi" esille... Onko mitään syytä miksi satulaa ei voisi sijoittaa akselin päälle? Näin ollen jarruputkikin olisi akselin päällä ja ehkä hieman helpommin suojattavissa....
Katselin tuota kuvaa ja huomasin tuon jarruputken tulevan aika "näkyvästi" esille... Onko mitään syytä miksi satulaa ei voisi sijoittaa akselin päälle? Näin ollen jarruputkikin olisi akselin päällä ja ehkä hieman helpommin suojattavissa....
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Älkää nyt hyvät ihmiset pilakko tälläistä jousimuutos hommaa käyttämällä "vääriä"osia ,näillä hommilla tälläiset yleensä juuri pilataan että tehdään "muka"oikeilla ja sit sattuukin että joku huomaakin ton että eihän ne osat olekkaan sellaiset mitkä pitäisi,niin se siittä sitten......Ja tämäkin mahdollisuus kielletään.Ei pitäs olla liian vaikeata ottaa selville mitkä osat ovat
riitäviä painoiltaan YMS,Ja aloittaa projektin vasta sitten.
riitäviä painoiltaan YMS,Ja aloittaa projektin vasta sitten.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Totta...tare kirjoitti:ilmausruuvin on hyvä olla ylimmäisenä ettei jää ilmalukkoaOnko mitään syytä miksi satulaa ei voisi sijoittaa akselin päälle?
Ainahan toki voi tehdä uuden ruuvin sopivaan kohtaan jos kääntää satulan niin että se on yläpuolella.... Pitääpä tutkia tuota rakennetta onko se mahdollista...
Haluaisin tehdä tuosta akselista mahdollisimman suojatun ettei tarvitse jättää leikkiä kesken jonkun putken murtumisen takia...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152