Kuva Kuva

BJ-75 -87

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

BJ-75 -87

Viesti Kirjoittaja VOGON »

Mikähän mahtaa olla:

a) Ulosoton välitys??
b) Ulosoton sietämä kuormitus (vääntö)??
c) Vinssin matoruuvin välitys??

Aion muuttaa vinssin kardaanin letkuiksi= hydrostaattinen veto...
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VOGON »

Mitä??? Eikö kukaan tiedä???
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

myyntiesitteessä on tieto : mekaanisen vinssinvälityssuhde nelosvaihteella/teho
1:1 /16kw eli mitä pienempi vaihde on päällä sitä suuremmaksi välityssuhde kasvaa.
t.jp
VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VOGON »

Öööh... Puhutaankohan nyt samasta asiasta??? Edes vinssin kokonais välitys ei oikein voi olla tuota 1:1 nelosvaihteella, koska nelos vaihteen välitys on ymmärtääksen 1:1. Onko ulosoton välitys myös 1:1?? Entä vinssin matoruuvin välitys??? Ehkä 40:1???

Jos vinssin kokonais välitys olisi 1:1, niin jos moottorin tyhjäkäynti olisi esim. 1000 rpm . Vinssin rummun nopeus olisi 1000 rpm Olisi siinä melkomoiset vaijeri nopeudet...!!!!
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

joo. kyllä se on ulosoton välityssuhde.
äsken kävin autotallissa pyörittelemässä vinssin matoruuvia ja sain tulokseksi 33kierrosta ja rumpu pyörähti kierroksen eikös se ole sitten 33:1
t.jp
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oon kuullu sekä 40:1 että 33:1 vinssin välitykseksi, mutta ei oo tietoa että missä versiossa on kumpi. (olipa hyvää suomenkieltä)

Ja tuo ulosoton 1:1 kuullostaa kans jostain tutulta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VOGON »

33:1 ja 40:1 ?? Molempiako on??
Joutuu sitten laskea itse, että tietää mikä omassa on...!!!
Kiitos tietäjille!!
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Voi olla, oon kuullu, varma tieto se ei oo. Laskemallahan saat varman tiedon omastas.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Viimeksi kun pyörittelin irtonaista jakolaatikkoa (BJ-42), pyöri ulosotto hyvin pitkälti samaa tahtia kardaanien kanssa hitaan puolen nelivedon ollessa kytkettynä, ja puolinopeutta pitkällä puolella, joten eiköhän se välitys ole n. 1:2. Viimeistään laskemalla hampaitahan se selviää.

Voihan vinssille tulevaa vääntöä (ja sitä kautta ulosoton tehoa) arvioida myös sen perusteella, että jossain 40 000 N tietämillä on useimpien maastokäytössä hyväksi todettujen vaijereiden tai turvasokkien sietokyky. Laskee sitten rummun halkaisijasta (jota en nyt muista, olisikohan 120 mm luokkaa) rummun vääntömomentin, jakaa matoruuvin välityksellä (1:33) ja matoruuvin hyötysuhteella (n. 0,5).

Kardaanit ovat harvoin (jos koskaan?) katkenneet tai ulosotot porsineet vielä noilla kuormituksilla. Pikainen lasku tuottaa väännön arvoksi tuolloin (jos muistin tuon halkaisijan oikein) n. 145 Nm. Kun kerran pyörivä teho P = vääntömomentti * kulmanopeus, saadaan ulosoton tehoksi esim. 3B-koneen kutakuinkin huippukierroksilla (4000 rpm -> ulosoton 2000 rpm eli n 209 1/s) noin 30 kW. Moottorille paremmin sopivilla kierroksilla (reilu 2000) oltaisiin siis juuri myyntiesitteessä esitetyn 16 kW:n nurkilla.

Hydraulimoottorin mitoituksessa tarvitsee tosiaan tuota välitettyä kierroslukua, mutta eiköhän se 1000-1500 rpm (moottorin kierrokset 2000-3000) ole oikein hyvin alueella. Ei muuta kuin rakentelemaan, huomioi sitten tosiaan ne pumppujen ja moottorien kierrostilavuudet eduksesi, ettei vinssaamisesta tule turhan hidasta.
VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VOGON »

No juuri nopeuden takia tuo ulosoton välitys kiinnosti...!!! :D

Kiitos selkeästä esityksestä!! :shock: :shock:
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
Vastaa Viestiin