Meinaa alkaa nuo 440TKM vaikuttamaan jo vanhukseen. Potilas on HJ61 -88. Ja kuvat ovat sopivan kokoisia =)
Ensimmäinen probleema:
Tarvitsisiko olla huolissaan? Tai kai tietysti tarvitsee mutta mikä tuolta nyt voisi olla särki? Mitä nuo "anturit/tapit" ovat koneen kyljessä?
Toinen ongelma:
ylhäältä on tuo öljy tippunut tuonne. Mutta kardaanin etunivel liikkuu ylös/alas. Tuntuu että on irti jotenkin etumurikasta. Ideoita? Tarviiko hommata uusi kardaani? vai koko akseli?
Ja vielä kolmas probleema.
Onko riipukkeen vaihto hankala homma? Taitaa olla aikas finaalissa nuo vanhat.
Ja muutama muu kyssäri:
Millä saisi toimimaan lämpötilan sekä äljynpaine mittarit mittaristossa? Näyttävät meinaan aina samoja lukemia.
Eiköhän tässä ole taas korjaamista pariksi päiväksi.
1. Tuolta ne vuotaa kaikki, tai oikeestaan ei ne vuoda pitää vaan märkänä. Ite en ole tosta ressiä ottanu. Mutta...
2... vuotaako sulla kuiteskin noin paljon kun kuva kaks näyttää? Sehän on aika lailla samalla hollilla toi etukartaani. Pinjoninlaakeri noista peristä menee noin 400tkm kohdalla, mun 61:ssä meni vaihtoon 397 kohdalla ja 60:ssä nyt 440 taulus ja sama vika.
En osaa sanoa vielä että onko vuotanut öljynsuodattimesta vai tuosta raosta vai mistä. Onko muuten mitään kikka vitosta millä saisi öljynsuodattimen helposti auki?
Öljynsuodattimen saa auki joko siihen tarkotetulla kiristyvällä avaimella, tai lyömällä ruuvimeisselin siitä läpi.
Ja seuraavalla kerralla sen saa helpommin ku laittaa oikein paikalleen, eli öljyää tiivisterenkaan ennen asennusta ja kiristys siten että kun tiiviste ottaa vastinpintaan kiinni niin käännetään vielä olikos se 1/4 kierros. Eli ei kiristetä hampaat irvessä.
Riipukehan näyttää ihan riipukkeelta, mitä siitä?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
mnjooh...Eiköhän tuo suodatin tuolla väkivaltaisella tavalla irti saa. Katsasstus setä sanoi että nuo riipukkeet ovat entiset. Laittoi raudanpätkän väliin ja näytti että pitäisi olla suoremmassa alaspäin. Siinä vaiheessa meikäläiseltä meni yli ja nyökyttelin vain. En suoranaisesti ymmärtänyt kuinka nuo voi olla suoremmassa. Voiko etumurikka olla särki kardaanista kun tuo murikan puoleinen laippa heiluu aivan kuin papu pil..ssa?
Katsasstus setä sanoi että nuo riipukkeet ovat entiset. Laittoi raudanpätkän väliin ja näytti että pitäisi olla suoremmassa alaspäin.
Hohohooooo
Katsastussedän kannattas mennä takasin koulunpenkille....
Ei se oo riipukkeiden syy et ne on etuviistoon.....Etujouset on vähän väsähtänyt.
Toi etuperän kardaanin laipan heiluminen taasen johtuu etupinionin laakerin
kulumisesta,voi mennä kiristämällä tai sit uus laakeri...
ps.millä konttorilla noin viisas inssi majailee
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Tämä koominen katsastus tapahtui Tampereella Hervannan konttorilla. Sinäänsä jännä että auto meni läpi kun vaihto vain etulevyt, mutta autossa kun oli muutakin "vikaa". Töötti ei toimi, koiranluu melkein irti, pakoputkessa selkeä reikä. Konttorin setä vain kysäisi että onkos tää 4 vai 5 pyttyinen kone. Tokasin että eiköhän se ole suora 6 mikä sielä mylvii. Vetäs hiukan kalpeaksi inssin naama.
Asiaan. Etupinionin laakeri, hmm...Onkohan aivan mahdoton homma itse vaihtaa? Jos menis talliin irroittelemaan kaikki osat taas hojottimesta. Sitten sormi suuhun ja kalja huulille kun ei keksi ratkaisua mihinkään
Ja lisää ongelmia.
Töötti. Mistä voi johtua että töötti ei toimi? yhteenaikaan toimi kun väänsi ratin tiettyyn asentoon. Sulake on ehjä.
Pissapoika. Ruittaa tosi heikosti nestettä tuulilasille. Irroitin suuttimet ja pesin hiukan mutta ei paljoa auttanut asiaan. Onko mennyt paljon pumppuja säiliöistä tai jotain sen suuntaista?
Töötin toiminnsta...Siellä ratinkeskiön takana on messinki rengas joka ottaa kiinni ohjausputkessa olevaan hiileen joka on jousitettu...sulla se hiili on ilmeisesti loppu tai sit johto löysällä sieltä hiilen takaa,voihan se tööttikin olla kaput oletko kokeillut syöttää virtaa suoraan sen töötin napoihin?
Etupinionin laakeri lähtee viimeisenä sieltä etuperästä ulos.
eli.napalukko pois,napa pois vetari pois,sama toiselle puolelle.
etuperä auki ja välitys irti,pinioniakseli pois ja laakeri pois,tähän asti suht helppo mutta kun laittaa sen uuden laakerin niin siellä on shimmilevyt laakerin alla jolla säädetään hammaskosketuskulma...
Näin pääsääntöisesti.
Kannatta ottaa remonttiin sellainen hemmo joka on tehny sen homman aikaisemmin ja tietää miten se tehdään...niin ja siellä on krymppiholkki joka täytyy vaihtaa,sillä se säätää pinionon jaakerin välyksen kun pinionin mutteri kiristetään oikeaan momenttiin.
Hitto mä en oo käyny aikoihin herwoodin konttorilla...me enskerralla Sarankulman konttorille siellä ne on nähny enenkin hojareita,mä oon käyny katsastamassa kaikki maasturit sarankulmassa.
Tosta pinionirempasta sen verran et on vissin helpompi kun ottaa koko etualeksin irti ja pöydälle...
Tosta lasinpesimestä en osaa sanoa et mikä siellä olis...jos olet suuttimet butsannu...
ps.kannattaa ensin kokeilla kiristää sitä etupinjonin mutteria,eli etukardaani irti etulaipasta,sieltä paljastuu mutteri jota kantsuu kiristää...
Toi öljyvuoto selviää kun peset lohkon ja konetilan,kardaanin liukkarilla ja bsen jälkeen kattot mistä vuotaa.Tosta kardaanin likaisuudesta päätellen jostain tulee ölpää aikas paljon,näkyy varmaan öljynkulutuksessa.
Onkos tossa turbo apparin puolella ettei turbon öljynjäähdytyd vaan falskais jostain...
Toivottavasti tästä on apua.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
soon sitten vissiin toi pinioninlaakeri takaa mullakin menny. Pitäis varmaan suorittaa sama operaatio. Toisaalta samanlainen välys tuntuu myös laatikon päästä. Mutta se laakeri tais olla helpompi vaihtaa. Ainakin bertassa sai ulkokautta vaihdettua eli ei koko laatikkoa tarvinnut purkaa. Ai niin se oli etuvedon kardaanin laakeri. Mites se taaksepäin tuleva, täytyykö repiä koko loota atomeiksi, vai käykö "näppärästi"? Niin ja miten toi takaperän laakeri?
Voe RÄHMÄ.siellä on ny joku menny särki ton kuvan perusteella,näyttäs äkkiä kattottuna laakerikoolilta.
Toi npiuha on warmaan etulukon merkkivalon.
täs on LJ:n etuperän räjäytyskuva,periaate on hojarissa samanlainen.
Hitto kun toi kuva on epäskarppi tuolta kriittisestä kohdasta
edit2.ei muuten käsittääksni pitäs kauheesti heilua,eli taitaapi olla laakeri morjens,viisaammat korjatkoon
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Kyllä se akseli aika lailla heiluu, kun mutteri on pois.
Kohta A = lukon merkkivalon kytkin.
Mutterin alla on "vahva" prikka, ja stefan takana on "ohut" iso prikka,
joka tossa näyttäis olevan poikki?
Vaikuttais siltä, että on ajettu pitkään pinjonin mutteri löysällä, ja saattaa
olla laakeri sökö?
Pitikö perä meteliä ajossa?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------