Epätoivoinen projekti alkaa....
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
BJ40 Etupään kierrejousitus.
Ajoltaan BJ "rauhoittu" ei ole enää sellainen uratutka mikä oli ennen muutosta,ja tarkoitus olisi mennä Lauantaina 29.1.2005 Nokialle testaileen ajo-omituisuuksia metsässä
,mutta mitä tallilla on tullu tunkkien kanssa kokeiltua niin ulosjoustoa tuntuisi olevan enemmän,mutta senhän näkee sit lauantaina että oliko muutos myös metsäajossa parempaan suuntaan.

En tarkoittanutkaan etteikö myös pakettiautoihin pätisi muutosprosentit, muutenhan kaikki koijarit ajelisivat uudenkarheilla vm. 82 farmarimersuilla, mutta otteeseen niitä ei samalla tavalla merkitä. Asiantuntevampaa kommenttia on mahdollisesti saatavilla... tämä perustuu vain konttorilta saatuun vastaukseen jonka sain kun kävin kyselemässä auton muutoksista.
Enpä sitten ehtinyt tänään soittaa Toyota-infoon, kokeilen huomenna uudeelleen jos sattuisin kotiutumaan ennen neljää. Periaatteessahan akselivälin muuttamisen ei tosiaan pitäisi olla ongelma, mutta jos oikein pilkkua viilataan niin:
"... LJ70 ja LJ73 ei ole samaa mallisarjaa. Eli akseliväliä ei voi muutella ihan noin vain. Sama BJ40/42:n ja 43:n välillä. Tai onhan ne kun käyt Jojotalta hakemassa paperin että on ne J7-mallisarjaa, eli yhtä ja samaa. Siihen asti virkaintoinen katsastusmies tuijottaa vaan omaa monitoriaan ja tuumaa että eipä natsaa (mokomat yli-innokkaat tyyypittäjät siihen aikaan keksineet kaikille oman tyypin)."
Ja totta, tukivarret menevät akselimassojen mukaan, jolloin LJ-70:n takatukivarret kelpaavat myös BJ:n alle, tosin koko auton muuttamista varten pitää tietysti löytää kaksi purkukuntoista LJ:tä.
Mitä Tero maksoivat LJ:n jousilautaset Toyotalla? Näyttivät ihan siltä kuin olisivat olleet pakasta vedetyt.
Enpä sitten ehtinyt tänään soittaa Toyota-infoon, kokeilen huomenna uudeelleen jos sattuisin kotiutumaan ennen neljää. Periaatteessahan akselivälin muuttamisen ei tosiaan pitäisi olla ongelma, mutta jos oikein pilkkua viilataan niin:
"... LJ70 ja LJ73 ei ole samaa mallisarjaa. Eli akseliväliä ei voi muutella ihan noin vain. Sama BJ40/42:n ja 43:n välillä. Tai onhan ne kun käyt Jojotalta hakemassa paperin että on ne J7-mallisarjaa, eli yhtä ja samaa. Siihen asti virkaintoinen katsastusmies tuijottaa vaan omaa monitoriaan ja tuumaa että eipä natsaa (mokomat yli-innokkaat tyyypittäjät siihen aikaan keksineet kaikille oman tyypin)."
Ja totta, tukivarret menevät akselimassojen mukaan, jolloin LJ-70:n takatukivarret kelpaavat myös BJ:n alle, tosin koko auton muuttamista varten pitää tietysti löytää kaksi purkukuntoista LJ:tä.
Mitä Tero maksoivat LJ:n jousilautaset Toyotalla? Näyttivät ihan siltä kuin olisivat olleet pakasta vedetyt.
mun bj:ssä on hj60-89 tekniikka
ja otteeseen tuli merkintä vaihdetuista osista = vaihdettujen osien määrä 32%
täytyy vielä tarkastaa noi osat mitä otteessa on, kun menee tallille
ainoa ropleema katsastusmiehen kanssa tuli etujarrujentehon riittävyydestä(rummut). sain toyota-infosta lapun joka oli varaosakirjasta kopio ,rummun osanumero=ja mihin autoihin ne käy (bj/fj) , muuta ropleemaa ei ollut katsastuksessa
ja otteeseen tuli merkintä vaihdetuista osista = vaihdettujen osien määrä 32%
täytyy vielä tarkastaa noi osat mitä otteessa on, kun menee tallille
ainoa ropleema katsastusmiehen kanssa tuli etujarrujentehon riittävyydestä(rummut). sain toyota-infosta lapun joka oli varaosakirjasta kopio ,rummun osanumero=ja mihin autoihin ne käy (bj/fj) , muuta ropleemaa ei ollut katsastuksessa
Noita eri moottorien teholukuja löytyypi täältä:
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... serie=alle
BJ 7# sarjaan löytyy se turbotettu 3B kone teholtaan jotain 124hv.
Joissakin tapauksisahan kyseistä moottoria voidaan käyttää vertailumoottorina....
Akselit ja jarrut ovat samat tietyissä malleissa.
Korjatkaa mikäli olen täysin väärässä!!
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... serie=alle
BJ 7# sarjaan löytyy se turbotettu 3B kone teholtaan jotain 124hv.
Joissakin tapauksisahan kyseistä moottoria voidaan käyttää vertailumoottorina....
Akselit ja jarrut ovat samat tietyissä malleissa.
Korjatkaa mikäli olen täysin väärässä!!
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Projektini edetessä tiedän mitä osia jää ylimääräiseksi... Laitan listan ylijääneistä osista tänne sivustoille...
Tällä hetkellä en vielä tiedä mitä osia tulee myyntiin...
Noh...
Projekti etenee... Sain tilattua tänään kierrejousitarvikkeita autooni... Eli tulossa on rangen sekä defenderin etupään tukivarret & tukitangot & puslat... Nähtäväksi jää miten noista saa jousituksen tehtyä... Jousia ja iskunvaimentimia en vielä ole tilannut koska en tiedä minkä mittaisia niiden on syytä olla... Mittaa en taas tiedä ennen kuin saan tukivarret jotta pääsee mallintamaan ne catialle ja tekemään liikeratalaskelmia...
Moottorin muutoskatsastushommaa en ole vielä kerinnyt viedä eteenpäin (en ole soittanut vielä sinne Toyota infoon).
Seuraava steppi on käytännössä ottaa ajoon vanha sotaratsu HJ60 jotta pääsee purkamaan akseleita irti tuosta HJ61:sestä. Akselit joutuu pesukoneen kautta purkuun ja tarkistukseen... Katsotaan laakerit, vaihdetaan välityksiä, tasauspyörästön lukitusmekanismin (sen vaijerivipuhässäkän) korvaaminen paineilma sylinterillä... jaja.. ainiin... olkatappikulman muutos etuakseliin (kunhan saan liikeratalaskelmat tehtyä).
Käpälät jo suorastaan "kutisee" päästä purkamaan ja pajottamaan autoja... Lienee kuitenkin syytä muistaa että hyvin suunniteltu on enemmänkin kuin puoleksi tehty eikä ajatuksissa ollut alkaa kasaamaan alustaa tms. ennenkuin kaikki osat on mallinnettu, lujuuslaskettu ja simuloitu koneella... Näin voi hieman minimoida virheitä..
... jatkoa seuraa
Tällä hetkellä en vielä tiedä mitä osia tulee myyntiin...
Noh...
Projekti etenee... Sain tilattua tänään kierrejousitarvikkeita autooni... Eli tulossa on rangen sekä defenderin etupään tukivarret & tukitangot & puslat... Nähtäväksi jää miten noista saa jousituksen tehtyä... Jousia ja iskunvaimentimia en vielä ole tilannut koska en tiedä minkä mittaisia niiden on syytä olla... Mittaa en taas tiedä ennen kuin saan tukivarret jotta pääsee mallintamaan ne catialle ja tekemään liikeratalaskelmia...
Moottorin muutoskatsastushommaa en ole vielä kerinnyt viedä eteenpäin (en ole soittanut vielä sinne Toyota infoon).
Seuraava steppi on käytännössä ottaa ajoon vanha sotaratsu HJ60 jotta pääsee purkamaan akseleita irti tuosta HJ61:sestä. Akselit joutuu pesukoneen kautta purkuun ja tarkistukseen... Katsotaan laakerit, vaihdetaan välityksiä, tasauspyörästön lukitusmekanismin (sen vaijerivipuhässäkän) korvaaminen paineilma sylinterillä... jaja.. ainiin... olkatappikulman muutos etuakseliin (kunhan saan liikeratalaskelmat tehtyä).
Käpälät jo suorastaan "kutisee" päästä purkamaan ja pajottamaan autoja... Lienee kuitenkin syytä muistaa että hyvin suunniteltu on enemmänkin kuin puoleksi tehty eikä ajatuksissa ollut alkaa kasaamaan alustaa tms. ennenkuin kaikki osat on mallinnettu, lujuuslaskettu ja simuloitu koneella... Näin voi hieman minimoida virheitä..
... jatkoa seuraa
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Pikaisten tiedustelujen pohjalta vakuutettiin että kantavuus riittää...
Aluksi olin ostamassa rangen takapäätä, mutta hieman huoletti siinä se pallonivelhässäkkä. Ei sen toimivuus vaan se että miten sen saa sovitettua HJ:n akseleihin.... Joten päädyin tämmöiseen ratkaisuun...
Jos ratkaisu osottautuu huonoksi niin tietääpähän muut varoa... Ja ainahan voi ostaa sen rangen takapään ihmeteltäväksi...
Aluksi olin ostamassa rangen takapäätä, mutta hieman huoletti siinä se pallonivelhässäkkä. Ei sen toimivuus vaan se että miten sen saa sovitettua HJ:n akseleihin.... Joten päädyin tämmöiseen ratkaisuun...
Jos ratkaisu osottautuu huonoksi niin tietääpähän muut varoa... Ja ainahan voi ostaa sen rangen takapään ihmeteltäväksi...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152