Kuva Kuva

Starter wanted

Buy, sell and exchange Cruisers and related stuff

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

Starter wanted

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hi
I am i need of a starter for my B motor or suggestion on where to rebuild it. ive tried to get it fixed here in Stockholm but with no success. I need to replace "anchor wiring" not sure if it the correct term but in swedish it is called ankarlindningar. Since the BJ 40 never were sold in Sweden it is really hard to find parts over here
Thanx in advance
/Sören in Stockholm
PikkuF

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Vilkken årsmodel är din BJ? Det finns nämligen två olika startmotorer.
Model "rak" och den som har "växel".
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vieras

[quote="PikkuF"]Vilkken årsmodel är din BJ? Det finns nämligen två olika startmotorer.
Model "rak" och den som har "växel".[/quote

Det är en 76 och jag är rätt så säker på att det är den utan växel
/Sören
PikkuF

Ja, 76 BJ (Bertta) är med den äldre modellen av B-motor och har "rak-rör" startmotor.
Jag sålde just min sista start av den typen.
Men en av mina kompisar borde ha en sådan. Ja ska fråga...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vieras

PikkuF kirjoitti:Ja, 76 BJ (Bertta) är med den äldre modellen av B-motor och har "rak-rör" startmotor.
Jag sålde just min sista start av den typen.
Men en av mina kompisar borde ha en sådan. Ja ska fråga...
Det vore snällt. Det är inte så att du eller någon du känner sitter på mera delar till "Bertta"? Jag saknar bla. backspeglar, samtliga lister, alla emblem, dämparna för framrutan som sitter på huven, säkerhetsbälten till baksätena, orginal stol och soffa fram,värmare bak, mekanisk vinsch, samt förmodligen en del saker till som jag glömt för stunden. Köpte bilen i början på Dec och har planerat att göra den körduglig till våren för att köra den i sommar och sedan plocka ner den och göra en grundlig renovering med blästring rostlagning och lack förhoppningsvis. Skulle vara jätte tacksam om du eller någon anna har lust att hålla ögonen öppna efter ovannämnda delar, då min Finska är väldigt begränsad så har jag inte en chans att förstå diskussionerna på forumet tyvärr.
MVH Sören , Stockholm
SJV

Viesti Kirjoittaja SJV »

Det vore snällt. Det är inte så att du eller någon du känner sitter på mera delar till "Bertta"? Jag saknar bla. backspeglar, samtliga lister, alla emblem, dämparna för framrutan som sitter på huven, säkerhetsbälten till baksätena, orginal stol och soffa fram,värmare bak, mekanisk vinsch, samt förmodligen en del saker till som jag glömt för stunden. Köpte bilen i början på Dec och har planerat att göra den körduglig till våren för att köra den i sommar och sedan plocka ner den och göra en grundlig renovering med blästring rostlagning och lack förhoppningsvis. Skulle vara jätte tacksam om du eller någon anna har lust att hålla ögonen öppna efter ovannämnda delar, då min Finska är väldigt begränsad så har jag inte en chans att förstå diskussionerna på forumet tyvärr.
MVH Sören , Stockholm
Du kan alltid skriva på engelska, nästan alla i Finland kan nog engelska på något sätt. www.offipalsta.com är en plats för alla märkets bilar och där är handeln större.
PikkuF

Alltså så som min pojke,SJV, sa så kan största delen(de unga) tala engelska, men i Finland bor också ca.250 000 människor som har svenska som modersmål. Så som du märkte så kan vi på SLCK:s sidor kommunicera på svenska. Min kompis har en startmotor till en gammal B-motor och den kostar 50e. Bänkar finns också, men de är från nya Berttor där tanken är under karossen. Jag har 10st olika Land Cruiser så det lär ska finnas de små delarna du behöver. Vincher finns då och då till salu, priset kan vara tom.400e(ca.4000kr) Har din bil PTO,vinchkardan och kopplingskäpp?? Vad betyder månne ordet emblem, har aldrig hört!
Närmaste platsen från Stockholm där du kan finna Berttans delar är Åland. Jag bor i Södra Finland i Borgå, 5mil från Helsingfors, du kan lätt ta dig hit på en dagskryssning.
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vieras

Vad betyder månne ordet emblem, har aldrig hört!
Texten landcruiser på sidorna av framskärmarna samt 4x4 och toyota märket på bakskärmen

Har din bil PTO,vinchkardan och kopplingskäpp??
Ärligt talat så har jag inte tittat efter det ska kolla nästa gång jag åker till garaget har för mej att det finns ett hål i kardantunneln inne i kupén.

Vet du om det var sidopositions ljus på bakskärmarna på 76:an?

Hur var backspeglarna monterade?

Känner på mej att jag kommer att ta en kryssning till Finland snart :)

mvh Sören
PikkuF

Vet du om det var sidopositions ljus på bakskärmarna på 76:an?
Ändast Fj55 hade sidopositions ljus av de Land Cruiser som hämtades till Finland
Hur var backspeglarna monterade?
Gamla Berttor har speglarna monterade på karossen(som din) de nya har dem montersade på dörrarna.
När är du på väg till Finland??
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vieras

När är du på väg till Finland??[/quote]

Jag ska ta och göra en "önskelista" över delar som jag saknar eller är i dåligt skick så kanske du kan se över vad du har och kan sälja till mej .
Startmotorn som din kompis har är jag intresserad av också.
Ha en riktigt trevlig helg!
/Sören
Vieras

Min kompis har en startmotor till en gammal B-motor och den kostar 50e.

Hej igen.
Det är inte så att din kompis jobbar i Helsingfors? Anledningen till att jag frågar är att jag har en kollega som är där och bygger en butik den här veckan och skulle kunna ta den med sej hem.

jag har nu gjort en lista över delar jag saknar, hur gör jag för att skicka ett pm till dej? eller föredrar du mail?

mvh Sören
PikkuF

Skikka mail om din önskelista!
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vieras

PikkuF kirjoitti:Skikka mail om din önskelista!
var hittar jag din mailaddress? Jag registrerade mej i forumet för ca 2 veckor sen men det verkar som mitt användarnamn inte är aktiverat än
/Sören
PikkuF

Du kan skikka PrivatMail, alltså tryck på knappen "YV".
ag registrerade mej i forumet för ca 2 veckor sen men det verkar som mitt användarnamn inte är aktiverat än
Har du prövat och logga in??
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vieras

PikkuF kirjoitti:Du kan skikka PrivatMail, alltså tryck på knappen "YV".
ag registrerade mej i forumet för ca 2 veckor sen men det verkar som mitt användarnamn inte är aktiverat än
Har du prövat och logga in??
Ja och då står det : Annoit väärän tai passiivisen käytäjätunnuksen tai salasaana oli väärin
Vastaa Viestiin