HJ:n laturin päivitystä
Valvoja: Käyttäjä
HJ:n laturin päivitystä
Tere!
Onko kukaan vaihtanu HJ:n alkuperäistä laturia tehokkaampaan/asentanu rinnalle toista laturia?
Jos, niin ootteko käyttäny "sitä kuuluisaa pösön" alipainepumppua, vai saako tuohon orkkispumppuun sopivaa tehokkaampaa laturia.
HJ61:n laturi tais olla tehokkaampi (oliko 40 A) ku HJ60:n (olikohan 25 A), mutta alipainepumpun boorit on kuulemma erit, ja taasen sitte samat ku Hiacen pumpussa, olenkohan ymmärtäny oikein?
Eli kai tuo 61:n laturiki ois tehokkaampi ku tuo vanha.
Onko kukaan vaihtanu HJ:n alkuperäistä laturia tehokkaampaan/asentanu rinnalle toista laturia?
Jos, niin ootteko käyttäny "sitä kuuluisaa pösön" alipainepumppua, vai saako tuohon orkkispumppuun sopivaa tehokkaampaa laturia.
HJ61:n laturi tais olla tehokkaampi (oliko 40 A) ku HJ60:n (olikohan 25 A), mutta alipainepumpun boorit on kuulemma erit, ja taasen sitte samat ku Hiacen pumpussa, olenkohan ymmärtäny oikein?
Eli kai tuo 61:n laturiki ois tehokkaampi ku tuo vanha.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
täytyy katsoa minkä tehoinen on 3.0 dynan laturi ja sopiiko kiinikkeisiin mulla noita taitaa pari löytyä ne on ulkopuolisella mekaanisella säätimellä niinkuin hj60.
tossa hj61 laturissa on säädin sisällä laturit ovat just sitä uuttamallia missä hiiltenloputtua palaa aina muutakin ,kiinitys lienee kuitenkin suht sama luulisin.(vai onko?)
hiluxin kohdalla olin vaihtanut vanhan mallin tilalle missä on ollut ulkopuolinen säädin,uudemman mallisen sisäisellä säätimellä olevaan.
otin vain sen vanhan säätimen pois ja laitoin hyppylangan siihen säätimen liittimelle että lataa ja latausvalo toimii ok.
no kaikki toimi ok kunnes jätti auton seisomaan niin se purkas akkua,asia korjautui vaihtamalla 1a tehonkestoltaan olevan diodin sinne 1a/600v tais olla 1n4007 tai joku vastaava piidiodi (maksaa elekroniikka liikeessä 20-50senttii.
tinaa vain ton diodin abikoliittimiin ja tökkää paikalleen ja suojaa täriniöltä ja sähköisesti oikosuluilta siinä kulkee +12-14v jännite.
tossa hj61 laturissa on säädin sisällä laturit ovat just sitä uuttamallia missä hiiltenloputtua palaa aina muutakin ,kiinitys lienee kuitenkin suht sama luulisin.(vai onko?)
hiluxin kohdalla olin vaihtanut vanhan mallin tilalle missä on ollut ulkopuolinen säädin,uudemman mallisen sisäisellä säätimellä olevaan.
otin vain sen vanhan säätimen pois ja laitoin hyppylangan siihen säätimen liittimelle että lataa ja latausvalo toimii ok.
no kaikki toimi ok kunnes jätti auton seisomaan niin se purkas akkua,asia korjautui vaihtamalla 1a tehonkestoltaan olevan diodin sinne 1a/600v tais olla 1n4007 tai joku vastaava piidiodi (maksaa elekroniikka liikeessä 20-50senttii.
tinaa vain ton diodin abikoliittimiin ja tökkää paikalleen ja suojaa täriniöltä ja sähköisesti oikosuluilta siinä kulkee +12-14v jännite.
Viimeksi muokannut jjtp, Ke Tammi 19, 2005 12:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vanha mekaaninen on siitä kiva että pystyy säätämäämään jännitettä,elekronisessa on se samajännite aina yksilöstä riippuen.
pidän mekaanista säädintä luotettavana niin kauan kun se toimii,mikää ei pala jos esim hiilet loppuu.
taitaa olla noi tarvike säätimet nykyään kaikki elekronisia ulkopuolisetkin ei mulla niiden kanssa ole ikinä mitään ongelmia ollut.
niin eihän mekaanisen vaihdosta elekroniseen ole mitään apua se tasaa vain jännitteitä 24 v laturissa ne voi mennä yli 30v ilman säädintä,virta pysyy kuitenkin samana.
vasta tehokkaampi laturi auttaa jos alkaa olemaan virta pulaa
pidän mekaanista säädintä luotettavana niin kauan kun se toimii,mikää ei pala jos esim hiilet loppuu.
taitaa olla noi tarvike säätimet nykyään kaikki elekronisia ulkopuolisetkin ei mulla niiden kanssa ole ikinä mitään ongelmia ollut.
niin eihän mekaanisen vaihdosta elekroniseen ole mitään apua se tasaa vain jännitteitä 24 v laturissa ne voi mennä yli 30v ilman säädintä,virta pysyy kuitenkin samana.
vasta tehokkaampi laturi auttaa jos alkaa olemaan virta pulaa
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Malli: Land Cruiser (24V)
Moottori: 4,0 D/TD. (24V HJ61)
Vuosimalli: 08.85-12.90
Merkki: Toyota
Teho: 40A
Malli: Land Cruiser (24V)
Moottori: 4,0 D. (24V HJ60)
Vuosimalli: 08.82-07.87
Merkki: Toyota
Teho: 25A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 02.72-08.80
Merkki: Toyota
Teho: 20A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0-3,4 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 09.84-08.88
Merkki: Toyota
Teho: 25A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 08.88-09.93
Merkki: Toyota
Teho: 30A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 08.88-09.93
Merkki: Toyota
Teho: 50A
Viite1: 27060-58030
Siinä nyt joitain vaihtoehtoja laturiksi....
Mä pistäisin 61:n laturin ja lisäksi jonkun perus-boschilaisen 12V laturin kaikille lisä-härpäkkeille kuten laa-puhelimelle, poppivehkeille, pikkukompuralle...
Moottori: 4,0 D/TD. (24V HJ61)
Vuosimalli: 08.85-12.90
Merkki: Toyota
Teho: 40A
Malli: Land Cruiser (24V)
Moottori: 4,0 D. (24V HJ60)
Vuosimalli: 08.82-07.87
Merkki: Toyota
Teho: 25A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 02.72-08.80
Merkki: Toyota
Teho: 20A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0-3,4 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 09.84-08.88
Merkki: Toyota
Teho: 25A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 08.88-09.93
Merkki: Toyota
Teho: 30A
Malli: Dyna (24V)
Moottori: 3,0 D. (24V BU.)
Vuosimalli: 08.88-09.93
Merkki: Toyota
Teho: 50A
Viite1: 27060-58030
Siinä nyt joitain vaihtoehtoja laturiksi....
Mä pistäisin 61:n laturin ja lisäksi jonkun perus-boschilaisen 12V laturin kaikille lisä-härpäkkeille kuten laa-puhelimelle, poppivehkeille, pikkukompuralle...
Project Kekkonen
Ittellä olis kans suunnitteilla toinen laturi HäJyyn ja nimenomaan 12V rokkikoneelle valoille yms. Ja työmaan varastonnurkasta sattu löytymään oikeen hubakone, mikälie generaattori 380V 3kw/ 3000 kierroksella minuutis. olis aika kurko peli moneen hommaan oli vaan sen verran kookas ettei oikeen maharu konehuoneeseen ainakaan iliman kikkailua
1987 LJ70
Onkos sulla Jollapaku kakssuuntanen ulosotto (siis eteen ja taakse)? Sinne jakiksen perään runkopalkkien väliin tuommonen niin saa safarilla illalla muiden pystytellessä telttaa kaivaa ite peräloosterista hellaa ja jääkaappia.
Ei mutta, jos tuommosen HJ61:n 40 A laturin haluaa niin kannattaako se hakea tojolta tehaskunnostettuna (eikös niitä pitäs saaha 150 €:lla), vaiko löytää jostain käytettynä? Ja siihen pitäs sitte vissiin löytää erilaisilla booreilla oleva AP-pumppu, onko näin?

Ei mutta, jos tuommosen HJ61:n 40 A laturin haluaa niin kannattaako se hakea tojolta tehaskunnostettuna (eikös niitä pitäs saaha 150 €:lla), vaiko löytää jostain käytettynä? Ja siihen pitäs sitte vissiin löytää erilaisilla booreilla oleva AP-pumppu, onko näin?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
itse jos laittaisin tommosen 61 laturin johonkin niin varaisin valmiiksi hiili/regu paketin siihen,sen vaihtoon ei mene kun 10min.
kun hiilet loppuu niin lataus valo huomauttaa muutaman kerran silloin vielä ei mikään ole tuhoutunut laturista,mutta kun valo syttyy kokonaan usein on peli menetetty regu tai diodisilta nousee savuna ilmaan.
kun hiilet loppuu niin lataus valo huomauttaa muutaman kerran silloin vielä ei mikään ole tuhoutunut laturista,mutta kun valo syttyy kokonaan usein on peli menetetty regu tai diodisilta nousee savuna ilmaan.
Joo kakssuuntanen siellä killittää, ittellä kävi kans heti mieles toi mahanaluskiinnitys mutta vois vinssin jortaani lähtiä maatakiertävälle kun asettaa 3000 rundia kelloon. On sellanen kootut teokset toi mun kartaani, jatkettu ulosoton päästä ja lyhennetty vinssin päästähj60 kirjoitti:Onkos sulla Jollapaku kakssuuntanen ulosotto (siis eteen ja taakse)? Sinne jakiksen perään runkopalkkien väliin tuommonen niin saa safarilla illalla muiden pystytellessä telttaa kaivaa ite peräloosterista hellaa ja jääkaappia.


1987 LJ70
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Itte laitoin moisen pari kesää sitten Bertolliin ja hyvin on pelannut. Täällä korvessa se oli vaihtomallia eli piti olla keräelmä vanhoja laturin osia tarpeeksi öljyisessä pussissa niin sai siihen hintaan.hj60 kirjoitti: Ei mutta, jos tuommosen HJ61:n 40 A laturin haluaa niin kannattaako se hakea tojolta tehaskunnostettuna (eikös niitä pitäs saaha 150 €:lla), vaiko löytää jostain käytettynä? Ja siihen pitäs sitte vissiin löytää erilaisilla booreilla oleva AP-pumppu, onko näin?


Ilman vaihtokonetta olis ollu muutaman kympin kalliimpi.
- komknyybi #110
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti: