Kuva Kuva

bj:n jakolaatikko

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

bertta
Viestit: 51
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:22 pm
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

bj:n jakolaatikko

Viesti Kirjoittaja bertta »

Elikkäs on näköjään alkanu jakolaatikon stefat vuotammaan kartaanin akseleille,joutuuko irrottaa jakoaskia vai voiko vaihtaa paikallaan???
Avatar
BJ40
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 2:39 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja BJ40 »

Vaihto onnistuu irroittamatta laatikkoa, kardaanit ja laipat irti ja tiivisteet vaihtoon.
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, CJ-5 -68
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

mites ulosoton stefat, onnistuuko samalla tapaa laipat irroittamalla ettei tartte purkaa?
karra
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 1:20 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

lepoantti kirjoitti:mites ulosoton stefat, onnistuuko samalla tapaa laipat irroittamalla ettei tartte purkaa?
Kyllä, vaihdoin sen etummaisen ulosoton stefan sillei, että sen laipan irrotuksen jälkeen keskimutteri irti ja ulosvetäjällä akselinpätkä (kiilalla kiinni) ulos. Sitten se "kansi", missä stefa on kiinni, auki 4 pultilla ja mallin kanssa autotarvikeliikkeeseen stefan ostoon.
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
bertta
Viestit: 51
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:22 pm
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja bertta »

mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin??? :roll:
karra
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 1:20 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

BJ40 kirjoitti:Vaihto onnistuu irroittamatta laatikkoa, kardaanit ja laipat irti ja tiivisteet vaihtoon.
Ajattelin kokeilla kuvan postausta tähän... http://img15.imgspot.com/u/06/23/04/p10 ... 093550.JPG Näyttäisi toimivan, tuossa kuvassa on se etukardaanin lähtö purettuna, uusien osien kera.

Jos ei laakeria tarvi vaihtaa niin kai sen vanhan stefan saa tuosta irti kaivettua lähdön vielä jakiksessa paikallaan ollessa - ja uusihan menee helposti paikalleen.
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
TuroTapio
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuroTapio »

bertta kirjoitti:mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin??? :roll:
Haluaisin tätä samaa kysyä kun voi olla ajankohtainen itsellä, Rupes meinaan toi hidas 4x4 pitään aikas pahaa ääntä + ajossa vinkuu niin että korvissa soi.
Ja kysymys tuosta takaperän - kardaanin stefan vaihdosta, vinkkejä/neuvoja? (vuotaa öljyä)

(BJ-40 VM.1980)
Bj-40 VM:1980
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Ennen kun purat koko jakolaatikkoo, tutki ulosoton laakerit!!Se ainakin mun BJ:sä vinku.
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

bertta kirjoitti:mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin??? :roll:
Ei oo paha rasti... muistat vaan "ettiä" kaikki pultit :wink:
yks oli muistaakseni pikkasen piilos!
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
TuroTapio
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuroTapio »

Se vinkuminen on ihan suhteessa siihen onko vetoa/moottori jarrutus, kun siinä on semmone kultanekeskitie nii ei pidä ääntä, pirun ärsyttävää.

Onko laakereita noin yleensä helppo löytää/tilata/ostaa jostain kaupasta ton ikäsee jako-/vaihdelaatikkoo? + stefa
Bj-40 VM:1980
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

TuroTapio kirjoitti:Onko laakereita noin yleensä helppo löytää/tilata/ostaa jostain kaupasta ton ikäsee jako-/vaihdelaatikkoo? + stefa
Kotimaasta saa ainakin Tamgearssilta, ulkona valikoimaa paljonkin SOR etc.
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
TuroTapio
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuroTapio »

Saatiin jakolaatikko kauheella väännöllä irti (10h) kun joku (Idiootti) on valanu sinne polttoainetankin lasikuidusta ja on ainakin 20 cm keulaanpäin liian leveä.
Pitää toi tamgears kahtoo kiitos infosta ja lisää kysymyksiä:
Mistä jaon-vaihelaatikon yms. tiivisteet?
Bj-40 VM:1980
bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

Noilla paperitiivisteillä, eritoten ulosoton, on oltava oikean paksuisia,
Itse kerran kasasin ulosoton tosi ohuella paperitiivisteellä, ja hammaskoskerus meni liian tiukaksi(alkoi kamittamaan).

Itse olen kasannut lähes kaikki vanhoilla tiivisteillä ja bilteman punaisella
moottorisilikonilla (halpaa kuin mikä, ja 400 ml silikonipuristin patruunalla
tekee paljon remonttia, käytännössä niin pitkään että kuivuu paskasi)
jos tiiviste katkeaa irrotuksessa, niin kasasuksessa pitää käyttää ylimääräinen silikonitippa katkokohtaan "hierottuna".

Kaikki pinnat, myös tiiviste, jarrupesulla puhtaaksi ja vedetään OHUT yhtenäinen palko alumiiniin, ja tiivistepäälle ja painetaan tiiviste kiinni.
toinen ohut palko toiseen puoleen, ja kiinni.
Kiinnituspultit kierretään silikonilla öljytilan puolelta.

Puhdista ulosotto erittäin huolella, sillä jos jakiksessa joku menee rikki, niin se löytyy ulosotosta.

Ja noihin stefoihin kannattaa satsata muutama ylimääräinen euro, nimittäin toyotan originellit ylivoimaisesti parhaita.
ja kaikkein halvimmat lievästisanottuna kelvottomia.(olisi hdj-80 etuvetarin tarvike stefoja edullisesti...).

Ainoat paikat missä tarvikestefat on paikallaan, on bj-hj-hilux etuvetarin tarvikestefa, se parempi tamgers:in versio (samanlainen on hdj:ssa alunperin)
TuroTapio
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuroTapio »

Kiitos neuvoista.
Siis vikahan oli se että ulosotosta oli hajonnut laakeri ja ainakin yksi kuula päässy sitte siä murskaantuun, että on puhdisteltu oikeestaan kaikki nyt.
Jakolaatikko on pöydällä osina ja pitäis sielä tamgearsilla käydä katteleen vähä laakereita yms.
Noita momentteja olisin kyselly mistä sais selville?
ainakin kolme mitä pitää olla momentilla,
mutta jos on jossain joku kuva?

(nii joo Hoosuu tais muute mainita noi laakerit)
Ps, kuvia mulla on jonkun verran jos jotain kiinnostaa, jos vaikka edessä sama homma tai jjotain
Bj-40 VM:1980
TuroTapio
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:10 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuroTapio »

Terve! Vielä uudestaa kysyisin noita momentteja noille muttereille jotka on esim sillä vaihdelaatikon akselilla johon jakis tulee kiinni & siellä minne tulee kardaanit kiinni. (etu- & takaveto)
Luin jostain että "Transfer" Öljyn tilavuus olisi 2,5 L mutta lisääkö toi voiman ulos otto sitä?
paljonko sinne menee sitä?
(BJ-40 VM.1980)
Bj-40 VM:1980
Vastaa Viestiin