bj:n jakolaatikko
Valvoja: Käyttäjä
bj:n jakolaatikko
Elikkäs on näköjään alkanu jakolaatikon stefat vuotammaan kartaanin akseleille,joutuuko irrottaa jakoaskia vai voiko vaihtaa paikallaan???
Kyllä, vaihdoin sen etummaisen ulosoton stefan sillei, että sen laipan irrotuksen jälkeen keskimutteri irti ja ulosvetäjällä akselinpätkä (kiilalla kiinni) ulos. Sitten se "kansi", missä stefa on kiinni, auki 4 pultilla ja mallin kanssa autotarvikeliikkeeseen stefan ostoon.lepoantti kirjoitti:mites ulosoton stefat, onnistuuko samalla tapaa laipat irroittamalla ettei tartte purkaa?
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
Ajattelin kokeilla kuvan postausta tähän... http://img15.imgspot.com/u/06/23/04/p10 ... 093550.JPG Näyttäisi toimivan, tuossa kuvassa on se etukardaanin lähtö purettuna, uusien osien kera.BJ40 kirjoitti:Vaihto onnistuu irroittamatta laatikkoa, kardaanit ja laipat irti ja tiivisteet vaihtoon.
Jos ei laakeria tarvi vaihtaa niin kai sen vanhan stefan saa tuosta irti kaivettua lähdön vielä jakiksessa paikallaan ollessa - ja uusihan menee helposti paikalleen.
Chevrolet Tahoe 350cid 4X4 1995 - MB 280 SE C 1968 - MB 280 SE 1984
Haluaisin tätä samaa kysyä kun voi olla ajankohtainen itsellä, Rupes meinaan toi hidas 4x4 pitään aikas pahaa ääntä + ajossa vinkuu niin että korvissa soi.bertta kirjoitti:mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin??? :roll:
Ja kysymys tuosta takaperän - kardaanin stefan vaihdosta, vinkkejä/neuvoja? (vuotaa öljyä)
(BJ-40 VM.1980)
Bj-40 VM:1980
Ei oo paha rasti... muistat vaan "ettiä" kaikki pultitbertta kirjoitti:mitenkäs hankala operaatio jakoaskin ja laatikon irrottaminen on kun ei ole vielä kokemuksia.jos innostus ja alkas kahtelemaan tiivistesarjaa jostakin???

yks oli muistaakseni pikkasen piilos!
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Noilla paperitiivisteillä, eritoten ulosoton, on oltava oikean paksuisia,
Itse kerran kasasin ulosoton tosi ohuella paperitiivisteellä, ja hammaskoskerus meni liian tiukaksi(alkoi kamittamaan).
Itse olen kasannut lähes kaikki vanhoilla tiivisteillä ja bilteman punaisella
moottorisilikonilla (halpaa kuin mikä, ja 400 ml silikonipuristin patruunalla
tekee paljon remonttia, käytännössä niin pitkään että kuivuu paskasi)
jos tiiviste katkeaa irrotuksessa, niin kasasuksessa pitää käyttää ylimääräinen silikonitippa katkokohtaan "hierottuna".
Kaikki pinnat, myös tiiviste, jarrupesulla puhtaaksi ja vedetään OHUT yhtenäinen palko alumiiniin, ja tiivistepäälle ja painetaan tiiviste kiinni.
toinen ohut palko toiseen puoleen, ja kiinni.
Kiinnituspultit kierretään silikonilla öljytilan puolelta.
Puhdista ulosotto erittäin huolella, sillä jos jakiksessa joku menee rikki, niin se löytyy ulosotosta.
Ja noihin stefoihin kannattaa satsata muutama ylimääräinen euro, nimittäin toyotan originellit ylivoimaisesti parhaita.
ja kaikkein halvimmat lievästisanottuna kelvottomia.(olisi hdj-80 etuvetarin tarvike stefoja edullisesti...).
Ainoat paikat missä tarvikestefat on paikallaan, on bj-hj-hilux etuvetarin tarvikestefa, se parempi tamgers:in versio (samanlainen on hdj:ssa alunperin)
Itse kerran kasasin ulosoton tosi ohuella paperitiivisteellä, ja hammaskoskerus meni liian tiukaksi(alkoi kamittamaan).
Itse olen kasannut lähes kaikki vanhoilla tiivisteillä ja bilteman punaisella
moottorisilikonilla (halpaa kuin mikä, ja 400 ml silikonipuristin patruunalla
tekee paljon remonttia, käytännössä niin pitkään että kuivuu paskasi)
jos tiiviste katkeaa irrotuksessa, niin kasasuksessa pitää käyttää ylimääräinen silikonitippa katkokohtaan "hierottuna".
Kaikki pinnat, myös tiiviste, jarrupesulla puhtaaksi ja vedetään OHUT yhtenäinen palko alumiiniin, ja tiivistepäälle ja painetaan tiiviste kiinni.
toinen ohut palko toiseen puoleen, ja kiinni.
Kiinnituspultit kierretään silikonilla öljytilan puolelta.
Puhdista ulosotto erittäin huolella, sillä jos jakiksessa joku menee rikki, niin se löytyy ulosotosta.
Ja noihin stefoihin kannattaa satsata muutama ylimääräinen euro, nimittäin toyotan originellit ylivoimaisesti parhaita.
ja kaikkein halvimmat lievästisanottuna kelvottomia.(olisi hdj-80 etuvetarin tarvike stefoja edullisesti...).
Ainoat paikat missä tarvikestefat on paikallaan, on bj-hj-hilux etuvetarin tarvikestefa, se parempi tamgers:in versio (samanlainen on hdj:ssa alunperin)
Kiitos neuvoista.
Siis vikahan oli se että ulosotosta oli hajonnut laakeri ja ainakin yksi kuula päässy sitte siä murskaantuun, että on puhdisteltu oikeestaan kaikki nyt.
Jakolaatikko on pöydällä osina ja pitäis sielä tamgearsilla käydä katteleen vähä laakereita yms.
Noita momentteja olisin kyselly mistä sais selville?
ainakin kolme mitä pitää olla momentilla,
mutta jos on jossain joku kuva?
(nii joo Hoosuu tais muute mainita noi laakerit)
Ps, kuvia mulla on jonkun verran jos jotain kiinnostaa, jos vaikka edessä sama homma tai jjotain
Siis vikahan oli se että ulosotosta oli hajonnut laakeri ja ainakin yksi kuula päässy sitte siä murskaantuun, että on puhdisteltu oikeestaan kaikki nyt.
Jakolaatikko on pöydällä osina ja pitäis sielä tamgearsilla käydä katteleen vähä laakereita yms.
Noita momentteja olisin kyselly mistä sais selville?
ainakin kolme mitä pitää olla momentilla,
mutta jos on jossain joku kuva?
(nii joo Hoosuu tais muute mainita noi laakerit)
Ps, kuvia mulla on jonkun verran jos jotain kiinnostaa, jos vaikka edessä sama homma tai jjotain
Bj-40 VM:1980
Terve! Vielä uudestaa kysyisin noita momentteja noille muttereille jotka on esim sillä vaihdelaatikon akselilla johon jakis tulee kiinni & siellä minne tulee kardaanit kiinni. (etu- & takaveto)
Luin jostain että "Transfer" Öljyn tilavuus olisi 2,5 L mutta lisääkö toi voiman ulos otto sitä?
paljonko sinne menee sitä?
(BJ-40 VM.1980)
Luin jostain että "Transfer" Öljyn tilavuus olisi 2,5 L mutta lisääkö toi voiman ulos otto sitä?
paljonko sinne menee sitä?
(BJ-40 VM.1980)
Bj-40 VM:1980