Kuva Kuva

Terästä Toyotan runkoon

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Terästä Toyotan runkoon

Viesti Kirjoittaja Kimble »

aloitellaan täällä pikkuhiljaa Toyotan rungon korjaamista ja alkumetreillä selvittelin Ruukin asiantuntijoiden kanssa millaista ainetta on japanilaisten runkoteräs. Lähetin takajousen korvakkeen Ruukkiin analysoitavaksi ja sain sieltä vastauksen. Erittäin hienoa palvelua Ruukilta. Kiitoksia!
...ohessa näytteen analyysi. Sen perusteella perusteella kykenee arvioimaan laskennallisen lujuuden ja sen myötölujuusluokka lienee minimissään 355 MPa.

Markkinoilta löytynee ko. lujuusluokan teräksiä meidän Laser 355 MC:nä tai eurooppalaisen normin EN 100149-2 S355 MC mukaisina. Kyseinen laatu on muovattavaa ja hyvin hitsattavaa, joten se sopisi kaiketi tarkoitukseesi.

Toki normaaleja rakenneteräksiäkin löytyy kuten EN 10025 S355K2 tai S 355J2, mutta niiden soveltuvuus sinkittäväksi on huono.

Hyvää sinkityttävyyttä vaadittaessa teräksen piipitoisuudehan pitäisi enentään olla yhtä suuri tai pienenpi kuin 0.03%. No eihän peli ole menetetty vaikka piipitoisuus olisi jotakin muutakin, sillä teräksen sinkittävyys on vielä ihan kelvollinen jos sen piipitoisuus on 0.15..0.20% (max. 0.25%) tosin silloin sinkkikerros on hieman paksumpi kuin piittömän laadun sinkityksessä, mutta luulisin, että silti alustarakenteisiin ihan kelvollinen. Toki sinkityksen ulkonäköön vaikuttaa muutkin tekijät mm. pitoaika. Suosittelen kuitenkin varmistamaan teräksen sinkittävyyden ennen hankintaa.

...eipä tunne putkipalkkiperheemme laserlaatua, mikä on ymmärrettävää, koska putkimuodossa ei ole niin paljon laserleikattavaa (kuin levyssä), jotta laadulla jotain suuria leikkauskustannushyötyjä saisi ja siksi ei laadusta saa myyntiarkumenttia. Oheisesta linkistä näet kuitenkin mitä laatuja/mittoja putkipalkeissamme tarjolla..

http://www.ruukki.com/rr_web/rr_icc.nsf ... ang=2:dt=a:

eli 355 luokassa on rakenneteräs- ja hienoraeteräslaadut tarjolla. Seuraavasssa myös linkki myös varasto-ohjelmaamme.

http://www.ruukki.com/rr_web/rr_icc.nsf ... ang=2:dt=a:
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
neli.veto
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neli.veto »

Moro
ihan asiallinen vastaushan sieltä tuli.
Oletko muuten ajatellut valmiiksi hiekkapuhallettua runkoa kun näyttää olevan myynnissä (ellei ole jo mennyt)

http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... php?t=1394
neli.veto
SLCK #213
LJ70 -89
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

No enpä oikeastaan ole. Varmaan tuokin kestäisi sen mitä rungon pitää kestää, mutta kun on päätetty sinkitä niin sinkitty siitä sitten tulee.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Vastaa Viestiin