Tietoa HDJ80:sen (140kw) mallista välijäähdyttimellä...
Valvoja: Käyttäjä
Tietoa HDJ80:sen (140kw) mallista välijäähdyttimellä...
Elikkäs tuommoinen pömpeli löytyy konehuoneesta, valmistaja on joku Mayer tai Meyr, onko näitä muillakin Suomessa? (ko.auto on Saksasta joskus tuotu jonkun muun toimesta). Yritin netistä löytää valmistajan sivuja mutta tuloksetta. Auton papereiden mukana tuli onneksi asennusohjeet että jos joku paikka porsii ni on jotaki specsejä käytössä. Muistaakseni mobile.de:stä löytyi yksi 140kw kasikymppinen joku aika sitte.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Syys 15, 2005 5:28 pm
- Paikkakunta: Sysmä
Terve. Itseäni kiinnostaisi asentaa välijäähdytin 80:seen.
Viitsitkö lähettää kuvia / mittoja / asennusohjeita, niin katsotaan onnistuuko tee se itse viritys meikäläiseltä.
Osoite on jkvuokraus@phnet.fi
Viitsitkö lähettää kuvia / mittoja / asennusohjeita, niin katsotaan onnistuuko tee se itse viritys meikäläiseltä.
Osoite on jkvuokraus@phnet.fi
Ei mopolla mahottomia. Eikä lehmällä Vermoon.
Tarkistin sen valmistajan nimen, Mayr Power, googlella löytyy jotaki saksankielisiä tuloksia mutta empä tuota kieltä juuri hallitse...Ennen imusarjaa on sellainen hiilikuidusta (tai sitten carbon-look) "kotelo" joka ilmeisesti jäähdyttää ahtoilmaa ja tällä "kotelolla" on vielä oma n. 20X30 cm jäähdytin ja paisuntasäiliö kiertovesipumppuineen jossa siis kiertää eri mehut kuin auton omassa jäähdytys järjestelmässä....Onko tuo sitten se "intercooler" vai mikä viralliselta nimeltään? Mutta sen muutaman kymmenen heppaa sen pitäisi ilmeisesti lisätä tehoa.
Hanhivaara: Kuvia ei valitettavasti nyt ole saatavilla koska auto on veljen käytössä, mutta hän pyysi minua täältä kyselemään tuosta coolerista kun ei itse käytä juurikaan nettiä. Joku aika sitten mobilessa oli kuva tuollaisen hdj:n konehuoneesta mutta ei löytynyt enää:(
Hanhivaara: Kuvia ei valitettavasti nyt ole saatavilla koska auto on veljen käytössä, mutta hän pyysi minua täältä kyselemään tuosta coolerista kun ei itse käytä juurikaan nettiä. Joku aika sitten mobilessa oli kuva tuollaisen hdj:n konehuoneesta mutta ei löytynyt enää:(
Vaikuttaisi että sinulla olisi sama imuilman jäähdytinpaketti kuin tässä kuvassa:

Missäpäin tuo aiheen HDJ vaikuttaa? Olisiko millään mahdollista päästä ihmettelemään sitä jäähdytintä? Rakennan nimittäin itse vastaavaa BJ:n nokalle, ja olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisia ratkaisuja tuossa on käytetty.
Lisää tietoa tuosta kuvan villistä 350 hv/850 Nm HDJ:sta löytyy täältä (vaatii auttavaa Saksan kielen taitoa tai kärsivällistä hiirityöskentelyä jotta löytäisi mitään):
http://landcruiserandfriends.oyla.de/cg ... mepage.cgi
Laita yksityisviestiä tai vaikka sähköpostia (JF ät offipalsta piste com), jakaisin mielelläni selvittämääni tietoa tuollaisista.

Missäpäin tuo aiheen HDJ vaikuttaa? Olisiko millään mahdollista päästä ihmettelemään sitä jäähdytintä? Rakennan nimittäin itse vastaavaa BJ:n nokalle, ja olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisia ratkaisuja tuossa on käytetty.
Lisää tietoa tuosta kuvan villistä 350 hv/850 Nm HDJ:sta löytyy täältä (vaatii auttavaa Saksan kielen taitoa tai kärsivällistä hiirityöskentelyä jotta löytäisi mitään):
http://landcruiserandfriends.oyla.de/cg ... mepage.cgi
Laita yksityisviestiä tai vaikka sähköpostia (JF ät offipalsta piste com), jakaisin mielelläni selvittämääni tietoa tuollaisista.
Juurikin tuollainen jäähdytin se on kuin JF:n laittamassa kuvassa. Huomasin että tuossa ylim.paisuntasäiliössä on bmw:n logo, että ei se setti ihan ole osa osalle ko. pajan valmistama.
JF: Kuten jo hanhivaaralle totesin että auto on siis veljeni eli en ihan itsekään pääse päivittäin pellin alle tutkiskelmaan kun hän asuu eri paikkakunnalla
JF: Kuten jo hanhivaaralle totesin että auto on siis veljeni eli en ihan itsekään pääse päivittäin pellin alle tutkiskelmaan kun hän asuu eri paikkakunnalla

Kun lueskelin tuota JF:n laittamaa linkkiä niin sieltä hän se valmistajan nimikin löytyi, eli Mayr tuning, firma on ilmeisesti erikoistunut toyotien varusteluun. Ikävä kyllä intercooleri-settiä ei sieltä kyllä löytynyt, liekkö valmistus lopetettu. Aluksi yritin googlettaa tuolla Mayr Power hakusanalla mutta nimi on ilmeisesti vaihtunut nykyajan tyyliin Mayr Tuning:ksi.
eli www.mayr-tuning.com
eli www.mayr-tuning.com
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Syys 15, 2005 5:28 pm
- Paikkakunta: Sysmä
Löytyypä sittenkin.
Art. nro. 6040 Leistungspaket HDJ 80 (2ventil)
Vesijäähdytteinen cooleri nostaa tehot 190 heposeen, ja vääntömomentin 400nm
Hinta 2159 euroa.
Melkoosen kallista.
Suomesta löytyy coolerivalmistajia mm. www.intercooler. fi
sekä www. proturbo.fi
muitakin taitaa löytyä.
Taidanpa ajankuluksi kysellä tarjouksia suomesta, kun on koipi reidestä poikki eikä oikein rakennustyöt suju nyt.
Art. nro. 6040 Leistungspaket HDJ 80 (2ventil)
Vesijäähdytteinen cooleri nostaa tehot 190 heposeen, ja vääntömomentin 400nm
Hinta 2159 euroa.
Melkoosen kallista.
Suomesta löytyy coolerivalmistajia mm. www.intercooler. fi
sekä www. proturbo.fi
muitakin taitaa löytyä.
Taidanpa ajankuluksi kysellä tarjouksia suomesta, kun on koipi reidestä poikki eikä oikein rakennustyöt suju nyt.
Ei mopolla mahottomia. Eikä lehmällä Vermoon.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Syys 15, 2005 5:28 pm
- Paikkakunta: Sysmä
HDJ:n coolerit
Odotan erittäin suurella mielenkiinnolla hintatietoja noista Suomi-valmistajien coolereista. Niille kannattaisi kysyä hintaa myös vaikka useamman sarjalle, mikäli sillä saataisiin hieman vielä pudotettua.
Itse olisin ainakin kiinostunut "järkevänkokoisesta" coolerista omaan toyotaani.
Olisikohan nyt sitten kyseessä ilmasta-veteen-tyyppi vai ilmasta-ilmaan? Kyllähän tuo vesijäähdytteinen on huomattavasti tehokkaampi, mutta hintaakin on varmaan tuplaten.
Kävin juuri Rintajuopolla katsomassa -01 vuosimallin LC100:sta ja siinä olevan ilmasta-ilmaan-coolerin koko ei ollut kummoinen; n. 200x250 oli kennoston koko. Tehoa koneesta kuitenkin on otettu se 204hv verrattuna välijäähdyttämättömään 170hv koneeseen(24valve) ja tuohan on vain lähtökohta. Tuo 30hv:n teholisä ei kuulosta isolta, mutta kyllä auto liikkuu aika eri tavalla kuin omani.
->Taas lisää paineita lisätä paineita...
Itse olisin ainakin kiinostunut "järkevänkokoisesta" coolerista omaan toyotaani.
Olisikohan nyt sitten kyseessä ilmasta-veteen-tyyppi vai ilmasta-ilmaan? Kyllähän tuo vesijäähdytteinen on huomattavasti tehokkaampi, mutta hintaakin on varmaan tuplaten.
Kävin juuri Rintajuopolla katsomassa -01 vuosimallin LC100:sta ja siinä olevan ilmasta-ilmaan-coolerin koko ei ollut kummoinen; n. 200x250 oli kennoston koko. Tehoa koneesta kuitenkin on otettu se 204hv verrattuna välijäähdyttämättömään 170hv koneeseen(24valve) ja tuohan on vain lähtökohta. Tuo 30hv:n teholisä ei kuulosta isolta, mutta kyllä auto liikkuu aika eri tavalla kuin omani.
->Taas lisää paineita lisätä paineita...
Jankkirautaa ja muuta romua...
Uskoisin että nuo vesikuulerit on monimutkaisempia rakentaa mutta eikai nekään mitään mahdottomia ole. Pistäkääpä tosiaan niitä hintoja suomalaisilta firmoilta kun olen ymmärtänyt että kyllä nekin osaa laskea työlleen hinnan. Ja sitten tuleeko siihen rahaan pelkkä cooleri vai kaikki tarvittavat hilut, kun tuo Mayr-kitti on ilmeisesti bolt-on sarja asennus-ohjeineen...
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Syys 15, 2005 5:28 pm
- Paikkakunta: Sysmä
Kyselin molemmista linkeistä tarjouksia.
Intercooler.fi tuntui varsin asiantuntevalta kaverilta, kertoi mm. aikoinaan rakennetuista HJ 61 coolereista seuraavaa.
"Helteisenä kesäpäivänä testiratana käytetyyn pitkään ylämäkeen vedätettäessä raskas vaunu perässä nousee syötettävän ilman lämpötila jopa 223 asteeseen ilman cooleria. Ja coolerin kanssa sama tilanne, lämpötila 60 astetta".
Kaveri kuulosti varsin asiantuntevalta, tarjous on tulossa postitse.
Tämä tarjous tulee sisältämään täydellisen asennussarjan ilmastoituun 80:seen. Hintaeroa tuskin on paljonkaan, oli ilmastoitu tai ei.
Proturbo.fi kertoi että "Osta yleismallinen 560X240X63 cooleri hintaan 340 Euroa" Oli sitä mieltä että jäähdytysteho riittää varmasti. Sovittaminen ja putkistojen teko on asiakkaan ongelma.
Onko näillä sivuilla päteviä TIG hitsareita, jotka tekis meille alumiinista putket?
Täältäkin saa kyllä valmiiksi räätälöidyn paketin, hinta tietenkin on paljon kovempi, ja pitäisi käydä auton kanssa paikan päällä että saisi tarjouksen.
Molemmissa tapauksissa puhutaan ilmasta ilmaan coolereista.
Nuuskiminen jatkuu, kaikkia kiinnostuneita pyydetään kommentoimaan tilannetta, hinnan todellakin luulisi tippuvan, jos menisi useita saman tien.
Intercooler.fi tuntui varsin asiantuntevalta kaverilta, kertoi mm. aikoinaan rakennetuista HJ 61 coolereista seuraavaa.
"Helteisenä kesäpäivänä testiratana käytetyyn pitkään ylämäkeen vedätettäessä raskas vaunu perässä nousee syötettävän ilman lämpötila jopa 223 asteeseen ilman cooleria. Ja coolerin kanssa sama tilanne, lämpötila 60 astetta".
Kaveri kuulosti varsin asiantuntevalta, tarjous on tulossa postitse.
Tämä tarjous tulee sisältämään täydellisen asennussarjan ilmastoituun 80:seen. Hintaeroa tuskin on paljonkaan, oli ilmastoitu tai ei.
Proturbo.fi kertoi että "Osta yleismallinen 560X240X63 cooleri hintaan 340 Euroa" Oli sitä mieltä että jäähdytysteho riittää varmasti. Sovittaminen ja putkistojen teko on asiakkaan ongelma.
Onko näillä sivuilla päteviä TIG hitsareita, jotka tekis meille alumiinista putket?
Täältäkin saa kyllä valmiiksi räätälöidyn paketin, hinta tietenkin on paljon kovempi, ja pitäisi käydä auton kanssa paikan päällä että saisi tarjouksen.
Molemmissa tapauksissa puhutaan ilmasta ilmaan coolereista.
Nuuskiminen jatkuu, kaikkia kiinnostuneita pyydetään kommentoimaan tilannetta, hinnan todellakin luulisi tippuvan, jos menisi useita saman tien.
Ei mopolla mahottomia. Eikä lehmällä Vermoon.
tässä vihje alumiinin hitsaukseen paitsi et taitaa enempi olla juottamista
http://gamma.nic.fi/~marlin/techweld.htm
http://gamma.nic.fi/~marlin/techweld.htm
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Syys 15, 2005 5:28 pm
- Paikkakunta: Sysmä
Intercooler.fi tarjoaa seuraavasti.
Välijäähdytinjärjestelmä (ilmasta ilmaan) asennettuna ja koeajettuna
käsittäen:
-Toyota HDJ moottorille suunniteltu ja räätälöity välijäähdytin.
-Räätälöity putkisto ohutseinämäisestä, ruostumattomasta, sisältä hiotusta "turboputkesta" ja korkeaa kuumuutta kestävästä silikonikudosputkista, ja kylmällä puolella öljysumua kestävästä nitriililetkuista.
-Ruostumattomat letkunkiristimet.
-Ahtopainemittari ohjaamoon.
Hinta 1060 Euroa.
Kommentteja odotellaan.
Välijäähdytinjärjestelmä (ilmasta ilmaan) asennettuna ja koeajettuna
käsittäen:
-Toyota HDJ moottorille suunniteltu ja räätälöity välijäähdytin.
-Räätälöity putkisto ohutseinämäisestä, ruostumattomasta, sisältä hiotusta "turboputkesta" ja korkeaa kuumuutta kestävästä silikonikudosputkista, ja kylmällä puolella öljysumua kestävästä nitriililetkuista.
-Ruostumattomat letkunkiristimet.
-Ahtopainemittari ohjaamoon.
Hinta 1060 Euroa.
Kommentteja odotellaan.
Ei mopolla mahottomia. Eikä lehmällä Vermoon.