Pahoittelut ontuvasta otsikosta, mutta avataanpa aihetta tällä tekstillä hieman.
Tuossa päivänä muutamana teki tuo oma Troopy, johon vaihdettu 12H-T moottori, semmoisen tempun, jollaiseen en ennen ollut törmännyt.
Eli olin ajelemassa pohjoisella taipaleella kohti kotikylää, kun yhtäkkiä, ilman sen kummempia ennakkovaroitteluja kaasu lävähti niinsanotusti täysille. Eipä siinä kaasupolkimen lipsuttelu auttanut suuntaan eikä toiseen. Kaasuvivusto oli ja pysyi rajoitinta vasten ja ainoa konsti hillitä vankkurin menohaluja oli joko virtalukko tai jarru. Päädyin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Onneksi oli vitonen pesässä, niin homma toimi seuraavaan kylään ja katuvaloihin asti. Toki, siinä lystissä keitin sitten lopulta jarrunesteet ja poltin jarrulaikat, mutta auton sain pysäytettyä turvallisesti bussipysäkille.
Konepelti auki ja ihmettelemään..
Ilmeni, että kaasuvivustolta oli kaasun vastejousi katkennut ja tämä sai aikaan sen, että vivusto keikahtaakin sinne täyden syötön asennolle.
Tarkemmin kun katselin, niin vivustolla on paikka kahdelle jouselle ja niinhän niitä tuossa mun telakalla makoilevassa HoJossa näyttäis olevankin.. Tuosta nykyisestä koneesta en muista, mutta yksi jousi siellä enää roikkui kiinni kiinnityskoukustaan katkenneena.. No, jouselle kötöstysmallinen uudelleenkiinnitys ja homma rokkas taas.
Nyt siellä on kaksi IKHn valikoimista hankittua jousta. Todennäköisesti kumpikin on liian hentoisia, joten alkuperäisen malliset sinne pitää hankkia, mutta ilmiö oli sellainen yllätys, että ajattelin tämän jakaa tänne palstalle ihmeteltäväksi, jottei kellekään tämän tekstin lukeneelle tulisi ihan totaaliyllätyksenä tuo hassu ominaisuus.
Eli ne jouset kannattaa joskus varmistella, että ovat sellaisessa kunnossa ettei matka katkea moisen vuoksi. Onneksi en ollut taajamassa ja vaikkapa kakkospykälä pesässä. Olis voinut olla eri lähdöt tiedossa, kun yllätyksenä tuli.
12H-T kaasun hirttäminen
Valvoja: Käyttäjä
12H-T kaasun hirttäminen
Camperhommia Troopyllä.
# 254
# 254
Re: 12H-T kaasun hirttäminen
Minulla kävi aikoinaan vähän noin. Kun yksi setti jousia katkesi ei kaasu enää palautunut vain tyhjäkäynti jäi jonnekin yli 1000rpm. Alunperin siinä on 4 jousta (kaksi sisäkkäin). Korvasin myös jollain tarviksejousilla ja toimi normaalisti.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Re: 12H-T kaasun hirttäminen
Arctic Trucksilta löytyi uudet jouset. Nyt pelittää varmasti just niinkuin pitääkin ja kun jousia suojuksineen katselee, niin ymmärtää hyvin, miksi nuo noinkin pitkään ovat noissa 12H-T koneissa kestäneet.
Camperhommia Troopyllä.
# 254
# 254