Eli sopivalla kaasulla vedätettäessä HJ-60 alkaa nykimään. Vikahan on pumpussa, mutta onnistuuko korjaaminen itse vai joutuuko viemään tiisselikorjaamolle?
Joku vastasi ajat sitten samaan kysymykseen (olikohan Jippiin aikoihin), yritin etsiä vastausta mutta en löytänyt!
Kiitos etukäteen vastauksesta!
Ainakin klaukkalan dieselissä sanoivat että tuo nykiminen johtuu
lähinnä valjästä voimansiirrosta. Eli sopivalla kaasulla kun ajetaan
niin pumppu lisää syöttöä jolloin ns väljät pois ja sit vähentää niin
tekee tuollaisen nykimis efektin...
Kuulemma kuuluu yli 400tkm ajettuihin HJ:hin.
Omani tekee samaa mutta kyllä sen kanssa on oppinut ajamaan.
Vähän kaasua pois ja sit taas lisää niin loppuu nykiminen.
HJ-61 vm-86 vika poistui kun diesselhuollossa säädettiin keskipakopainojen välystä pienemmäksi. Diesselpumpun sivussa olevan suuren meisselikanta propun alta. Aikaa meni max 15 min. Asialla oli AMMATTIMIES! Nyt on jäänyt kaikki hyökkimiset ja ryntäilyt pois, savutus ok, vetää hyvin ja vie 9.5-10.5L / 100km.
Itsellä sama vika. Ajettu 530 000 km.
HJ60:n pumpun nokassahan on keskipakosäädin, joka löytyy jakopään kopan alta. Olen kerran käyttänyt tuon säätimen kädessäni. Mittasin korjaamokäsikirjan mukaiset tarkistettavat mitat, jotka olivat nippanappa toleransseissa. Jousien jäykkyyttä en mitannut. Säätimestä irtosi purkaessani metallilastuja, joiden alkuperää en saanut paikallistettua. Kun en vikaa löytänyt panin romppeet takaisin ja sama nykiminen jatkuuuuu....
Olen tämän jälkeen muista syistä vaihtanut sylinteriputket, laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet koneeseen sekä vaihteistopuolelle jakolaatikon laakerit ja tiivisteet. Nykiminen vaimeni hiukan, mutta ei poistunut.
Joten myös täällä ollaan odottavalla kannalla, josko jollain olisi oikea diaknoosi vaivaan.
käykös kone muuten tasaseen? kannattaa laittaa polttoaineen tuloputkeen pätkä kirkasta putkea ja katsoa tuleeko ilmakuplia (mielellään suodattimen ja pumpun väliin) tällä keinolla helppo tarkistaa vuodot jos vaikka on tankin sisällä oleva imuputki ruostunut. pienen pieni vuoto ei välttämättä kuulu käyntiäänessä mut aiheuttaa nykimistä.
Nuo ilmavaivatkin on koettu, mutta nyt ei taida olla kyseessä ne.
Kuten Ismo C alussa kuvaili tietyllä kaasulla kone ei käy tasaisesti ikäänkuin kaasua pumpattas tiheään tahtiin. Varsinaista nykimistä se ei ainakaan minun HJ:ssä ole. Ilmenee vain n. 1500 - 2000 rpm kierrosalueella.
Sama vika meikäläiselläkin, tosin kierroksista ei ole tietoa kun joku tumpelo kytkintä vaihtaessaan onnistui irroittamaan anturin pihan eikä sen jälkeen ole viitsinyt laittaa sitä takaisin!
Samoja vikoja meikäläiselläkin.
Kysyisin vielä vieras-kirjoittajalta, kun käytti d-korjaamolla keskipakopainojen säädössä:
- pienenikö savutus?
- pienenikö kuktus jne..
Kulutuksesta ja savutuksesta en tiedä, koska säädätin HJ:n samalla viikolla kun ostin sen. Eihän sitä rytkytystä kenenkään niska kahta viikkoa kestä. Nyt toiminut 82tkm / 5vuotta hyvin. 392tkm mittarissa -86vm.
Onkohan tähän käyntihäiriöasiaan kenellekään tullut valaistusta?
Kaikki mahdolliset ilmavuodot tarkistettu, eikä niitä pitäs olla.
Nykiminen se vaan jatkuu...........
kerro tarkemmin miten nykiminen esiintyy ,isolla vaihteella3-4 alhaisilla kierroksilla,ylösmäissä?? jos se on oikein rytkytystä em,olosuhteissa niin vika on kytkinlevyssä.olen ollut saman vian kans tekemisissä hj,ssä .
Kyseessä on HJ60.
3 - 4 vaihteella kierrosten ollessa kohtuu alhaalla ja siitä lähdettäessä kiihdyttämään kone ei käy tasaisesti vaan ikäänkuin röplöttelee tai rynkyttää. Samaa esiintyy joskus tasakaasullakin alhaisilla kierroksilla.
Vaikea kuvitella, että johtuisi kytkimestä.
Sama täällä, vaihteesta riippumatta nykii alhaisilla kierroksilla.
Eikä pitäisi johtua kytkimestä, kun ennen kytkinremonttia teki samaa!
Ajattelin jossain vaiheessa viedä tiisselikorjaajalle (lue: "pari päivää ennen tai jälkeen katsastuksen!"), katsotaan auttaako se!