BeeJii42
Valvoja: Käyttäjä
Re: BeeJii42
Tästä tulee kyllä hieno!
Re: BeeJii42
Niin tekee. Sydämmeen sattuis ittellä alkaa uusia orkkis lokasuojia levittelemään. Onneks kaikki ei tunteile.
Re: BeeJii42
Hissukseen etenee kun ei aika ja energia riitä, mut ei se mitään, tehdään kun keritään.
Maalasin ton jarrupääsylkyn, mut eipä siitä hoonaamalla hyvää saanut. Liian pitkään seissyt jossain välissä kuravedet sisässä. Hommasinma uuden tarvikkeen (ABE). Näytti kuvissa hyvinkin identtiseltä, mielenkiinnosta kuitenkin purin sen.
Ja eihän se sama ollut lähellekkään, mm. yksi tiiviste puuttuu ja noi ylimpänä olevat sokat jostain syystä selvästi ylempänä = jää rakoa = liikettä.
Vasemmalla uudet, oikealla vanhat:

Jarruputkien lähdöissä ei ollut noita jotain takaiskuventtiilejä (messingin värinen on vanha):

Kasasinpa sitten uuden sylinterin vanhoilla sisuskaluilla.

Hatussa ei ollut anturia, joten otin senkin vanhasta. 40 vuotta vanha näyttää uudelta kun vähän WD40:llä läträä:

Ja paikoilleen:

Lämppärin puhallin ja kennohässäkkä purettu, pesty, maalattu ja kasattu uusilla tiivisteillä:

Tehostimen pänikän laitoin tohon väliin, menoputkea piti kääntää melkein 90° niin lähtee järkevämpään suuntaan.

Keppien pellin maalasin ja kortsut paikoilleen. Pää- ja jakolootan keppeihin hommasin tollaset nahat päälle. Känkkä huutaa kans vastaavaa (näissähän ei mitään koskaan ole ollut), tilasinkin jonku C-Corsan känkän nahkakortsun, katotaan saahaanko istumaan paikoilleen. Joku kehys viriteltävä sille.

Kojelautakin kasassa, ratin keskiöön sain viriteltyä alunperin kiinteän keskilätkän toimimaan torvena.
Katotaan ehtiikö kesällä miten tekemään, parin viikon lomakin menee reissussa eikä ehdi tähän paneutumaan.
Maalasin ton jarrupääsylkyn, mut eipä siitä hoonaamalla hyvää saanut. Liian pitkään seissyt jossain välissä kuravedet sisässä. Hommasinma uuden tarvikkeen (ABE). Näytti kuvissa hyvinkin identtiseltä, mielenkiinnosta kuitenkin purin sen.
Ja eihän se sama ollut lähellekkään, mm. yksi tiiviste puuttuu ja noi ylimpänä olevat sokat jostain syystä selvästi ylempänä = jää rakoa = liikettä.
Vasemmalla uudet, oikealla vanhat:
Jarruputkien lähdöissä ei ollut noita jotain takaiskuventtiilejä (messingin värinen on vanha):
Kasasinpa sitten uuden sylinterin vanhoilla sisuskaluilla.
Hatussa ei ollut anturia, joten otin senkin vanhasta. 40 vuotta vanha näyttää uudelta kun vähän WD40:llä läträä:
Ja paikoilleen:
Lämppärin puhallin ja kennohässäkkä purettu, pesty, maalattu ja kasattu uusilla tiivisteillä:
Tehostimen pänikän laitoin tohon väliin, menoputkea piti kääntää melkein 90° niin lähtee järkevämpään suuntaan.
Keppien pellin maalasin ja kortsut paikoilleen. Pää- ja jakolootan keppeihin hommasin tollaset nahat päälle. Känkkä huutaa kans vastaavaa (näissähän ei mitään koskaan ole ollut), tilasinkin jonku C-Corsan känkän nahkakortsun, katotaan saahaanko istumaan paikoilleen. Joku kehys viriteltävä sille.
Kojelautakin kasassa, ratin keskiöön sain viriteltyä alunperin kiinteän keskilätkän toimimaan torvena.
Tästä setistähän jo alkaa 8 milliset pultit olemaan loppu (5 jäljellä). Tilasin 140 kpl lisää eri pituuksia. Sai hetken kalkuloida että sai jokseenkin tarkan määrän paljonko vielä tarvii.-MaTTi- kirjoitti: Overland Metricsiltä tuli eilen kasa JIS-kantaisia rosteripultteja ja ruuveja. Nyt pitäis olla kaikki kopan pultit rosteria jos oikein laskin.
![]()
Katotaan ehtiikö kesällä miten tekemään, parin viikon lomakin menee reissussa eikä ehdi tähän paneutumaan.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: BeeJii42
Muuan jo aiemmin tehty juttu oli näemmä kuvaamatta. Mm. tankin täyttöputki taas paikoillaan pilleineen uusilla orkkisklemmareilla:

Ton pilliputkiston korvakkeetkin näemmä puuttui uudesta takapulkasta, jatkomutterit sai hoitaa homman.
Kärrytöpselille sähköt pitäis kans olla valmiina, saas nähä pelaako kun sinnepäin olevasta kytkentäkaaviosta vaan yritin raapia sopivat johdot. Kuva näemmä katollaan, mut samapa tuo. Tollasilla DT-liittimillä haarotin omista hapantuneista liitoksista:

Ja 13-napainen alutöpseli Aliexpressistä:

Ja aiemmin mainittu releboxi paikoilleen, 13-napaista tulee 24V-herätteet ja menee 12V-syötöt (vihree piuha kilven valolle ettei tartte toista reikää kairata loksuun):

Konvertterin sujautin hanskalokeron ulkopeltiin kiinni, sen verran katveessa että turha kuvata.
Känkkävaijerin kans sai hetken pähkiä, kun ei meinannut yltää kunnolla kun akseli napsun taaempana kuin alunperin. Tai siis ei ole taaempana, mutta kun käppyrämmät jouset niin kauempana kuitenkin. Mut kyl se sinne justjust ylsi:

Tämä korvake on nyt toisinpäin kun alunperin + tollanen jatko:

Ja linkun pulttia vähän edemmäs niin yltää taas paremmin:

Ton pilliputkiston korvakkeetkin näemmä puuttui uudesta takapulkasta, jatkomutterit sai hoitaa homman.
Kärrytöpselille sähköt pitäis kans olla valmiina, saas nähä pelaako kun sinnepäin olevasta kytkentäkaaviosta vaan yritin raapia sopivat johdot. Kuva näemmä katollaan, mut samapa tuo. Tollasilla DT-liittimillä haarotin omista hapantuneista liitoksista:
Ja 13-napainen alutöpseli Aliexpressistä:
Ja aiemmin mainittu releboxi paikoilleen, 13-napaista tulee 24V-herätteet ja menee 12V-syötöt (vihree piuha kilven valolle ettei tartte toista reikää kairata loksuun):
Konvertterin sujautin hanskalokeron ulkopeltiin kiinni, sen verran katveessa että turha kuvata.
Känkkävaijerin kans sai hetken pähkiä, kun ei meinannut yltää kunnolla kun akseli napsun taaempana kuin alunperin. Tai siis ei ole taaempana, mutta kun käppyrämmät jouset niin kauempana kuitenkin. Mut kyl se sinne justjust ylsi:
Tämä korvake on nyt toisinpäin kun alunperin + tollanen jatko:
Ja linkun pulttia vähän edemmäs niin yltää taas paremmin:
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: BeeJii42
Tuulilasin irrottelin tässä yks lauantaiehtoo:
Sehän meni hienosti, elämäni ensimmäinen tiivistemallin tuulilasin irrotus, ei juurikaan halkeillut.
Ihan hyvä että oli uusi ruutu jo hommattu, tuotahan ei ehjänä saanut mitenkään. Oli liimattu lasi tiivisteeseen ja tiiviste vielä karmiin jollain tuulilasiliimalla.
Tiiviste niin liimamöhnässä ettei sitä jaksanut millään alkaa rapsuttelemaan puhtaaks. Tilasinkin UAE:sta uuden orkkistiivisteen (n. 80€ kaikkine kuluineen kotiintoimitettuna).

Syylärin laitoin paikolleen ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Seuraavana iltana kuitenkin alareuna oli märkänä. Ja ei kun irti, ja eiköhän tuo mun mielestä hyvinkin priima syyläri vuotanut alareunasta:

Ja eikun tinurille:

...joka sanoi ettei saa pitämään
, pillin saumasta kuulemma kiehuu jotakin (hartsia?) pintaan ja reiän kohta vaan siirtyy, että uudelleenkennotus ainoa vaihtoehto (530€).
En kylläkään keksinyt omalla paineistuskonstilla että mistä se enää vuotaisi:

Puhalsin kuitenkin vastapuolelta lasilla puhtaaksi:

Kemiallista metallia eli Permatexin Steel Weld -epoksikittiä sekaan:

Ja vähän mustaa pintaan:

Vielä uusi korkki kiinni:

Paisuntasäiliönkin sain riittävän puhtaaksi:

Ja kaikki tuntuu taas olevan kunnossa.
Akut tietysti kiinni ennen tuota; uutta orkkistelinettä:

Kiva kun näitä kaikkia saa ihan inhimilliseen hintaan (reilu 20€).
Akunkengät oli mälvätty entisiks, vaihtelin tällasen setupin tilalle:

Ja on tällä jo ajeltukin pikkusen pihalla ja saatoin kokeilla parisataa metriä kotiraitillakin, joustovaroja vähän testailin:


Loppu ramppi kesken ja oletetusti nappas jo kiinnikin takanurkasta, pitää tuota vähän sheivata kun jäis muutenkin huonosti tonne levikkeen taakse. Läpät tulee tähän päälle vielä:

Takapenkit hain verhoilijalta pois, ei nyt ihan putkeen mennyt
:

Oli siis valmiit joiden helmoja piti vähän jatkaa että yltäisivät paikoilleen, nyt on vähän liikaakin, eikä sinänsä olis ollut isompaa ongelmaa jos ei onneton olisi vetänyt ruuveilla niitä kiinni vääristä kohdin. Nyt on niissä reiät.
Uusiks vielä siis nämä, muutenkin rungot pitäis fiksata ja maalata ensin.
Varapyöräteline on nyt maalattu ja ruuvattu kiinni, tuli aika hyvä noista kiinatapeista/laakeroinnista:

Justjust sopi tuo rengas tuohon tellinkiin tuommoisenaan, vähän painaa putkia, mutta pyöränmutterit sai helposti pohjaan asti. N. 5 mm jää tuohon takapuskurin lenkkiin varaa.

Tiiviste niin liimamöhnässä ettei sitä jaksanut millään alkaa rapsuttelemaan puhtaaks. Tilasinkin UAE:sta uuden orkkistiivisteen (n. 80€ kaikkine kuluineen kotiintoimitettuna).
Syylärin laitoin paikolleen ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Seuraavana iltana kuitenkin alareuna oli märkänä. Ja ei kun irti, ja eiköhän tuo mun mielestä hyvinkin priima syyläri vuotanut alareunasta:
Ja eikun tinurille:
...joka sanoi ettei saa pitämään


En kylläkään keksinyt omalla paineistuskonstilla että mistä se enää vuotaisi:
Puhalsin kuitenkin vastapuolelta lasilla puhtaaksi:
Kemiallista metallia eli Permatexin Steel Weld -epoksikittiä sekaan:
Ja vähän mustaa pintaan:
Vielä uusi korkki kiinni:
Paisuntasäiliönkin sain riittävän puhtaaksi:
Ja kaikki tuntuu taas olevan kunnossa.

Akut tietysti kiinni ennen tuota; uutta orkkistelinettä:
Kiva kun näitä kaikkia saa ihan inhimilliseen hintaan (reilu 20€).

Akunkengät oli mälvätty entisiks, vaihtelin tällasen setupin tilalle:
Ja on tällä jo ajeltukin pikkusen pihalla ja saatoin kokeilla parisataa metriä kotiraitillakin, joustovaroja vähän testailin:
Loppu ramppi kesken ja oletetusti nappas jo kiinnikin takanurkasta, pitää tuota vähän sheivata kun jäis muutenkin huonosti tonne levikkeen taakse. Läpät tulee tähän päälle vielä:
Takapenkit hain verhoilijalta pois, ei nyt ihan putkeen mennyt
Oli siis valmiit joiden helmoja piti vähän jatkaa että yltäisivät paikoilleen, nyt on vähän liikaakin, eikä sinänsä olis ollut isompaa ongelmaa jos ei onneton olisi vetänyt ruuveilla niitä kiinni vääristä kohdin. Nyt on niissä reiät.
Varapyöräteline on nyt maalattu ja ruuvattu kiinni, tuli aika hyvä noista kiinatapeista/laakeroinnista:
Justjust sopi tuo rengas tuohon tellinkiin tuommoisenaan, vähän painaa putkia, mutta pyöränmutterit sai helposti pohjaan asti. N. 5 mm jää tuohon takapuskurin lenkkiin varaa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: BeeJii42
Ei oo juur mitään tapahtunu koko kesänä, mut lokasuojia alottelin levittämään jokunen viikko sitten.
Tuosta tuntuis halkeevan näteimmin:

Ja siitä läks:

Tukiraudalle jatkoa:

5 cm soiroo väliin. Nää kiinalaiset klampit oli ihan toimivia:


Siirsin vielä vilkun paikan keskemmäksi. Ja sit mallailua:

Vielä pitäis hioa ja paklailla. Sisäloksu vaatii vielä tekemistä, simpukka kun on eri paikassa nykyään.
Mitäs täs muuta...? Turvavyöt teetätin Hyvinkäällä uusiks kesäkuussa, tuli tämmöset tummanruskeet nauhat omiin keloihin:

Lepan kans tehtiin vaihtokauppaa ja paluukuormassa liki neitseelliset takapenkit. Ajattelin maalailla nämä vinyylimaalilla etupenkkien sävyyn kun meni v*tuiks toi verhoilu viimeks.

Varapyörätelineen salvasta ei tainnut olla juttua; laitoin tällasen holkin aluksi vähän horoksi menneeseen reikään:

Sitten millin paksuja kupariprikkoja shimmiks tarvittava määrä ja 8 mm rosteripultti läpi.

Kanta piti hioa liki pois että linkku sopi menemään yli:

Uusi jousi ja salvan pään kortsu ja johan on jämpti:

BJ:n kotia eli pressutallia piti vähän modata kun vetoketjut hyppi jatkuvaan yli. Hitsuuttelin karmit 50 mm kulmaraudasta, samalla vähän oviaukkoo korkeemmaks (250 cm) niin sopii kattoteltankin kanssa ulos sit joskus.

Sain ilmaseks kertaalleen käytettyä 18 mm vaneria niin niistä ovet, alareunaan kumihuuli niin pysyy vesi paremmin pihan puolella:

Tän näköinen tää potilas tänään:

Tuosta tuntuis halkeevan näteimmin:
Ja siitä läks:
Tukiraudalle jatkoa:
5 cm soiroo väliin. Nää kiinalaiset klampit oli ihan toimivia:
Siirsin vielä vilkun paikan keskemmäksi. Ja sit mallailua:
Vielä pitäis hioa ja paklailla. Sisäloksu vaatii vielä tekemistä, simpukka kun on eri paikassa nykyään.
Mitäs täs muuta...? Turvavyöt teetätin Hyvinkäällä uusiks kesäkuussa, tuli tämmöset tummanruskeet nauhat omiin keloihin:
Lepan kans tehtiin vaihtokauppaa ja paluukuormassa liki neitseelliset takapenkit. Ajattelin maalailla nämä vinyylimaalilla etupenkkien sävyyn kun meni v*tuiks toi verhoilu viimeks.
Varapyörätelineen salvasta ei tainnut olla juttua; laitoin tällasen holkin aluksi vähän horoksi menneeseen reikään:
Sitten millin paksuja kupariprikkoja shimmiks tarvittava määrä ja 8 mm rosteripultti läpi.
Kanta piti hioa liki pois että linkku sopi menemään yli:
Uusi jousi ja salvan pään kortsu ja johan on jämpti:
BJ:n kotia eli pressutallia piti vähän modata kun vetoketjut hyppi jatkuvaan yli. Hitsuuttelin karmit 50 mm kulmaraudasta, samalla vähän oviaukkoo korkeemmaks (250 cm) niin sopii kattoteltankin kanssa ulos sit joskus.
Sain ilmaseks kertaalleen käytettyä 18 mm vaneria niin niistä ovet, alareunaan kumihuuli niin pysyy vesi paremmin pihan puolella:
Tän näköinen tää potilas tänään:
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: BeeJii42
Komea siitä tulee.
Re: BeeJii42
Saanko kysyä -Matti- paljonko tuo projektin kohde maksoi, kun kävit sen noutamassa? Tarvitsisin jonkun arvion tuunaamattomasta vanhasta seisokissa pitkään olevasta BJ42:sta vm. 82, kun siitä tulee niin ristiriitaista tietoa. Käsittääksen alkuperäisessä kunnossa olevat ovat suht halpoja ja myytävät tuunatut jopa useampi 10 tonnia.
Re: BeeJii42
Tuolla tuo myynti-ilmo vielä: viewtopic.php?f=4&t=13532
Yleinen hintataso on kyllä kohonnut jo noista ajoista.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: BeeJii42
saturaisia? tuhansia? 10tuhansia?
Re: BeeJii42
Sanoisin et toi mun 4t€ vehjes vois nyt olla 5-6t€. Jos olis oikeesti hyvä ja ehjä räpeltämätön aihio (joita Suomessa ei ole kun kaikki ruostuu), niin hinta olis jossain 8-10t€ luokkaa.
Monet yrittää myydä vanhaa romu-BJ:tä nykyään 6-8t€ pyynnillä, mut ei se kahen tonnin romu ole edellekään kuin kahen tonnin romu. Kaikki on loppu; kone, koppa ja runko, niin mistä siinä enää maksais?
”Tuunatut” on harvoin tässä maassa niin hyvin tehty että sen arvo olis alkuperäistä kalliimpi, yleensä päinvastoin ja reilusti. Offivehkeet erikseen; lukot, välitykset, vinssit ja renkaat maksaa heti useita tuhansia, joten siks niitä ei parilla tonnilla saa. Osina saa enemmän.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: BeeJii42
You are getting closer.... love those oem toyota stickers on the new parts 

Yota lover. 40 series addict
TLCA ID#26900
HJ60 in progress
TLCA ID#26900
HJ60 in progress
Re: BeeJii42
Jahas, talvi meni ja mitäs tälle. Ei meinannu ehtiä/jaksaa/saaha aikaseks mitään, maaluuhommaa olis ollut, mut ei oikein paikkaa maalata.
Lokasuojia turasin pitkin talvea tuolla kellarissa.
Pellitin vanhan simpukan reiän umpeen:

Ja HJ:n simpukalle tilaa olla:

Sit kun turbon laitto kiinnosti enemmän kuin muut järkevämmät/kiireellisemmät ja se kun tuolla lojui jo valmiina niin laitetaan nyt samaan kasaukseen tämäkin. Pakosarjaa ekaks, lyhyt ja simppeli T25-laipalla:

Ja turbo (Holset HE221W 5.5cm2 pakopesällä) ”takaperin” paikoilleen (hox! pakosarjan oma lämpösuojapelti sopii edelleen, tykkään ite ainakin):

...koskapa halusin pitää orkkis öljykylpyilmanputsarin modaamatta paikoillaan:

ja siks kun tuntuu järkevämmältä laittaa rintapellin likelle kylmä imupuoli kuumana hohkavan pakoputken kulman sijaan, ja siks kun en oo kenenkään muun nähnyt ees kuvissa laittavan näin päin.
Öljynpaluu AN12-liittimellä öljypohjaan:

Painelinja AN4-palikoilla, näin tulee ja menee. Tollasen tukiraudan virittelin tuohon kompurapesän ja lohkon väliin (vähän kesken vielä, pakoputkelle tulee tuenta tuohon myös):

Syöttöpumppuun varuilta uus kalvo:

Ja W123 240D Mersun jousi
, löysin juttua ih8mudilta et tällä
pitäis syötön säätyä sopivammin turbon kans

Ton verran on pidempi, lanka puolestaan ohuempi (vas. MB, oik. oma):

Pumpun alipaineletkuun tulossa lisäks säädettävä venttiili.
Ja sit taas etuloksujen hieromista:

Nykyään jo pintavärissä kertaalleen, pitää vielä vetästä toinen kerros kun koiperhosista lähtien sanomista ja valumaa kun tuossa yks iltayö vetelin ulkosalla.
Tukiraudan sisäpuolen halusin varmasti hyvään epoksiin, teippasinma sen umpeen ja rännin päästä kupillinen epoksia sisään. Lopputulos oli melkosen sotkunen, teipin saumoista valui maalia jne. Mut eiköhän siellä nyt varmasti ole kunnon kerros.

Sen jälkeen sit Trotonin Rangerssia sävytettynä mahdollisimman lähelle pintaväriä, vielä löytää saumat halutessaan kun en niitä hionu, mut ei sen väliä:

Hyvin pitkälti Raptoria vastaavaa kait tää on:

Lokasuojia turasin pitkin talvea tuolla kellarissa.
Pellitin vanhan simpukan reiän umpeen:
Ja HJ:n simpukalle tilaa olla:
Sit kun turbon laitto kiinnosti enemmän kuin muut järkevämmät/kiireellisemmät ja se kun tuolla lojui jo valmiina niin laitetaan nyt samaan kasaukseen tämäkin. Pakosarjaa ekaks, lyhyt ja simppeli T25-laipalla:
Ja turbo (Holset HE221W 5.5cm2 pakopesällä) ”takaperin” paikoilleen (hox! pakosarjan oma lämpösuojapelti sopii edelleen, tykkään ite ainakin):
...koskapa halusin pitää orkkis öljykylpyilmanputsarin modaamatta paikoillaan:
ja siks kun tuntuu järkevämmältä laittaa rintapellin likelle kylmä imupuoli kuumana hohkavan pakoputken kulman sijaan, ja siks kun en oo kenenkään muun nähnyt ees kuvissa laittavan näin päin.
Öljynpaluu AN12-liittimellä öljypohjaan:
Painelinja AN4-palikoilla, näin tulee ja menee. Tollasen tukiraudan virittelin tuohon kompurapesän ja lohkon väliin (vähän kesken vielä, pakoputkelle tulee tuenta tuohon myös):
Syöttöpumppuun varuilta uus kalvo:
Ja W123 240D Mersun jousi
pitäis syötön säätyä sopivammin turbon kans
:Ih8mudilta:
First impressions:
Quicker to build boost from a stop.
Quicker to build boost while cruising. slower egt climb when flooring it on the flat.
Egts seem to match the boost level. Capping the pressure at 10psi yeilded 1000f max flooring it in 4th steep hills. increasing boost to 15 yeilded 1100f noticeable power increase, no fuel screw changes.
The initial fuel setting was too low so i turned up 2 full turns right away.
Playing with the fuel screw yeilded even quicker spool up, faster response and yes much higher egts.
Seems the boost and fuel now play off each other whereas before it seemed as though fuel controlled boost level and spool up.
Any way im happy with my 10 dollar investment.
Ton verran on pidempi, lanka puolestaan ohuempi (vas. MB, oik. oma):
Pumpun alipaineletkuun tulossa lisäks säädettävä venttiili.
Ja sit taas etuloksujen hieromista:
Nykyään jo pintavärissä kertaalleen, pitää vielä vetästä toinen kerros kun koiperhosista lähtien sanomista ja valumaa kun tuossa yks iltayö vetelin ulkosalla.
Tukiraudan sisäpuolen halusin varmasti hyvään epoksiin, teippasinma sen umpeen ja rännin päästä kupillinen epoksia sisään. Lopputulos oli melkosen sotkunen, teipin saumoista valui maalia jne. Mut eiköhän siellä nyt varmasti ole kunnon kerros.
Sen jälkeen sit Trotonin Rangerssia sävytettynä mahdollisimman lähelle pintaväriä, vielä löytää saumat halutessaan kun en niitä hionu, mut ei sen väliä:
Hyvin pitkälti Raptoria vastaavaa kait tää on:
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: BeeJii42
Autotallin rakennus taas jättänyt tämän laahaamaan. Mut jotain pientä edistystä...
Loksut maalattu ja paikoillaan:

Kummatko vilkut sitä laittais...?

Pakosarjan sudin hammasharjalla tollasella Liberonin grafiittivoiteella, äkkiseltään tykkään kovastikin. Silenee hyvin kun antaa vähän kuumailmapuhallinta, pintaan ei sormi tartu jahka kuivaa. Turbon sutasin samalla.

Pakosarjaan tuli vielä pakolämpömittarin anturille nippa:

Paikoilleen lämpöpelti putsattuna:

Pumpun paineletkun väliin laitoin tollasen 0.1-1 bar säädettävän ylipaineventtiilin, katotaan onko mitään hyötyä:

Turbossa kiinniollutta alkuperäistä hukkaporttin kelloa demosin ja totesin ettei ala aukeamaan kun vasta joskus 1.2 bar paikkeilla, joten rennompi kello (6-20 PSI) Aliexpressistä tilalle. Kompurapesäähän pyörittelin jo aiemmin, sattui onneks suunnilleen kohdalleen toinenkin tasopinta johon sai kierteytettyä paikan itetehdylle hukkiksen korvakkeelle. Säätötanko vielä poikki ja loppupäähän sama M8x1 jenga mikä tos Holsetin tangossa oli.

Pakoputken (läpeensä rosteria) alkukäyrään eristenauhaa päälle:

Tein tollasen tukiraudan ton alkuperäisen hukkaportin paikan ja lohkon välille. Samalla sai tuettua pakoputken ”downpipen”:

Liekö kukaan näin päin ”takaperin” laitellut turboa BJ:hin, en oo kuvaakaan nähnyt/löytänyt...
Loksut maalattu ja paikoillaan:
Kummatko vilkut sitä laittais...?
Pakosarjan sudin hammasharjalla tollasella Liberonin grafiittivoiteella, äkkiseltään tykkään kovastikin. Silenee hyvin kun antaa vähän kuumailmapuhallinta, pintaan ei sormi tartu jahka kuivaa. Turbon sutasin samalla.
Pakosarjaan tuli vielä pakolämpömittarin anturille nippa:
Paikoilleen lämpöpelti putsattuna:
Pumpun paineletkun väliin laitoin tollasen 0.1-1 bar säädettävän ylipaineventtiilin, katotaan onko mitään hyötyä:
Turbossa kiinniollutta alkuperäistä hukkaporttin kelloa demosin ja totesin ettei ala aukeamaan kun vasta joskus 1.2 bar paikkeilla, joten rennompi kello (6-20 PSI) Aliexpressistä tilalle. Kompurapesäähän pyörittelin jo aiemmin, sattui onneks suunnilleen kohdalleen toinenkin tasopinta johon sai kierteytettyä paikan itetehdylle hukkiksen korvakkeelle. Säätötanko vielä poikki ja loppupäähän sama M8x1 jenga mikä tos Holsetin tangossa oli.
Pakoputken (läpeensä rosteria) alkukäyrään eristenauhaa päälle:
Tein tollasen tukiraudan ton alkuperäisen hukkaportin paikan ja lohkon välille. Samalla sai tuettua pakoputken ”downpipen”:
Liekö kukaan näin päin ”takaperin” laitellut turboa BJ:hin, en oo kuvaakaan nähnyt/löytänyt...
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)