Keväällä tilasin ebaysta Depon etuvilkut. Orkkiksia, ku ei saa ja teki mieli saaha uudet, niin ei ollu paljo vaihtoehtoja. Ne näytti vähä leluilta, mutta ajattelin ajavan asiansa, jos vaan istuvat paikalleen. Valujälki oli aika kurjaa pohjissa ja lampunkanta ei kiristyny kunnolla vaan pyöri tyhjää.

Pari kuukautta myöhemmin kesken työpäivän alko ahistamaan epätavallisen paljon niiden huono laatu. Mietin, että saisko kuumailmapuhaltimella lämmitettyä liiman niin, että alkuperäsistä vilkuista sais lasin irti. Saihan sen. Eli alkuperäsille pohjille putsaus, heijastinpinnan maalaus ja Depon laseilla kasaan.

Heti tuli helpompi olla. Vielä, ku varastosta löyty juurikin kaksi lampunkantaa ilman ruostetta, nii olo vaan parani. Niillekkin kunnon putsi.
Toinen epämukavaa olotilaa aiheuttanu asia oli juhannusviikolla tapahtunut kierteen korkkaaminen. Täyttelin öljyjä laatikoihin, niin meni kierre täyttöropusta. Kattelin reikää, että siitä on palakin lohjennu irti. Aloin irrottelemaan kuorta ja ulosoton aukosta pääsi valon ja sormen kanssa tutkimaan reikää ja eihän sieltä palaa puuttunukkaan.

Päädyin tilaamaan reikään helicoilin.

Sarjaa odotellessa motivaatio laski ja mieleen alko hiipimään ajatus siitä, että mitäs jos kierteytys meneeki pieleen ja kierre menee vinoon. Se laski motivaatiota entisestään. Sitten surffailin Völkelin sivuilla ja löysin erikoisemman kierretapin. Totesin sen parantavan onnistumista ja tilasin sen.

Tapissa on alussa M18 kierre ja lopussa M20. Entistä kierrettä oli reiässä sen verran, että sai sillä uuden alulle ja homma onnistu.

Lopuksi vielä netistä löytyneen kuvan perusteella löyti nopeusmittarinvaijerin kiinnikekkin paikalleen ja sain vihdoin öljyt laatikkoon.
Välihommana tein uusiks jännitteenalentimen johdot ilman abikoita ja telineen alumiini L-profiilista. Olin jo tehny releellä virtalukkovirran radiolle, mutta radiota koekäyttäessä huomasin, että valaistuksellekin pitää olla oma syöttö, niin harotin sen virtalukkovirralta. Samalla muokkasin radion johtosarjasta turhat pois ja sukan ympärille. Radion virroille tulee 4-napainen liitin ja kaiuttimille ISO-liitin. Ei oo periodikorrektia, mutta olkoon.
Ebaysta löyty myös taakse hinauskoukku. Jäi "vahingossa" käteen, ku olin ainoa huutaja. Ostin sen pelkästään tuon läpyskän takia. Oli tuossa omassa se päässy vähä huonoks ja uuttakaan ei saa.
Tein myös tunkin uusiksi. Purin sen palasiks, ettei mee jokapaikkaan puhallushiekkaa. Porailin lukitustapit pois ja sorvasin uudet. Edellisessä oli myös liikaa ruosteröpöä.
Samalla, ku pulveroin muutaki, nii tuli uus pinta etuparkkien ruuveihinkin. Sai sitte kasata kehykset. Parkeista oli aiemminkin juttua. Johdot putsailin ja uudet pesurinsuuttimet.
Varastoista löyty 5kpl näitä kojelaudan paneeleita. Tämä yksi ainoa oli täysin ehjä ja vielä auton oma. Peitelevyn perusteella uus maali kameralla kattottuna meni aivan pieleen. Vedin toiseen palaan kirkkaan lakan päälle ja uus yritys. Sitte onnistu paremmin.

Ensin kaikista viidestä valiten parhaat osat ja niille pesu.

Sitten aineet ja maali pintaan.

Mittaristo piti tietty kans purkaa ja maalata uudestaan.
Akut kävin hapottamassa. Siinä odotellessa löyty hyllystä hyödyllinen kapine. Laatikko oli niin houkuttelevan vintage, että oli pakko ostaa. Ompahan nyt helppo täyttää vedet akkuihin.

Hapotuksen jälkeen poistin ja piilotin kaiken Traneen viittaavan ja akuista tuli paremmin aikakauteen sopivat.
Ilmanputsariin panos sisään ja kanteen uus kumitiiviste.
Valot käytin vielä irti ja laitoin polttimot paikalleen. Tööteille annoin puhallusta ja teräsharjaa sekä mattamustaa maalia, ku ei nyt sattunu olemaan puolikiiltävää ja olin ne unohtanu täysin.
Alipainesäiliön pulveroin. Letkuille kunnon ehostus ja uudet klemmarit. Myös paisarin letkuille sama käsittely. Syylärin korkki pitää vielä vaihtaa.

Omaan silmään näyttää nuo korkiliset akut niin täydellisiltä.
Vilkkua paikalleen. Onneks tuli nuo sivuvilkkujen pohjat entisöityä.
Ja lopuks naama paikalleen. Täydestä menee nuo Depon vilkkujen lasit. Ja mikä parasta, niin joka valolle on vähintään uudet lasit.
