Hj60 "Lumikki"
Valvoja: Käyttäjä
Re: Hj60 "Lumikki"
hyvä Sami tsemppi loppu rutistus vielä.
Re: Hj60 "Lumikki"
Nyt saa akselit huohottaa.


Tankin huohotinputkelle piti tehdä adapteri. Istuvuus tässä päässä aika heikko. Johtuu siitä lahosta malliputkesta, joka ei oikeen kestäny kosketusta.

Löpöanturin piuha paikalleen. Piti muutama päivä liottaa liittimiä löpössä, että massa pehmeni ja sai liittimet putsattua. Korin puolen liitin oli niin kotelosuojassa, ettei saanu liitintä ees auki.


Tankin pannat herkistelin kaasupillin avulla liikkumaan, uusi maali ja jynssätyt kumit kiinni.

Tankkiotin uudella tiivisteellä ja siivilällä. Autossa sattu olemaan uuenkarhea putki ja sille riitti puhallus ja maalaus. Hyvä niin, koska 60:n putkea ei saa enää uutena.

Tankkiin sitten vielä uusi anturi ja pestyt huovat. Tuo pohjosesta ostettu tankki näytti sisältäkin hyvältä.


Sitten säiliö paikalleen.

Huohotinhässäkkään pesty tiiviste takasin.

Sitten letkutuksia. Pienimmille letkuille pitäs keksiä klemmarit jostain. Orkkikset ei sopinu, ku tuo letku on alkuperäistä paksumpaa. Täyttöputken letku taas sisähalkasijaltaan vähä naftia, ettei menny pohjaan asti. Onneks suojapelti peittää.



Nyt vois vaikka tankata.

Huohotinpytty sisälle.

Kokeilin klemmareihin tuollasta jenkkien TV-Shop tuotetta. Dippaamalla sai alkuperäsen tyyliset kumitukset sakaroihin. Pisarat sai siistittyä pyyhkäsemällä pienemmiks.


Piirtelin myös loput tarrat. Viimesimpänä tunkin tarra. Nyt ne pitäs vaan saada teetettyä.



Tankin huohotinputkelle piti tehdä adapteri. Istuvuus tässä päässä aika heikko. Johtuu siitä lahosta malliputkesta, joka ei oikeen kestäny kosketusta.

Löpöanturin piuha paikalleen. Piti muutama päivä liottaa liittimiä löpössä, että massa pehmeni ja sai liittimet putsattua. Korin puolen liitin oli niin kotelosuojassa, ettei saanu liitintä ees auki.


Tankin pannat herkistelin kaasupillin avulla liikkumaan, uusi maali ja jynssätyt kumit kiinni.

Tankkiotin uudella tiivisteellä ja siivilällä. Autossa sattu olemaan uuenkarhea putki ja sille riitti puhallus ja maalaus. Hyvä niin, koska 60:n putkea ei saa enää uutena.

Tankkiin sitten vielä uusi anturi ja pestyt huovat. Tuo pohjosesta ostettu tankki näytti sisältäkin hyvältä.


Sitten säiliö paikalleen.

Huohotinhässäkkään pesty tiiviste takasin.

Sitten letkutuksia. Pienimmille letkuille pitäs keksiä klemmarit jostain. Orkkikset ei sopinu, ku tuo letku on alkuperäistä paksumpaa. Täyttöputken letku taas sisähalkasijaltaan vähä naftia, ettei menny pohjaan asti. Onneks suojapelti peittää.



Nyt vois vaikka tankata.

Huohotinpytty sisälle.

Kokeilin klemmareihin tuollasta jenkkien TV-Shop tuotetta. Dippaamalla sai alkuperäsen tyyliset kumitukset sakaroihin. Pisarat sai siistittyä pyyhkäsemällä pienemmiks.


Piirtelin myös loput tarrat. Viimesimpänä tunkin tarra. Nyt ne pitäs vaan saada teetettyä.

Re: Hj60 "Lumikki"
Tämmönen pieni välipäivitys ovipahveista. Oon pessy kaikki tipotellen, mutta nyt dokumentoin yhden pahvin tarinan ryönäsestä puhtaaksi ja viimeistellyksi.
Eli lähtökohtana peruspuhdas kuskin ovipahvi.


Kankaisiin suihkuttelin Chemical Guys Lightnin Fast raakana. Harjasin pehmeällä sisustanpesuharjalla ja huuhtelin Kärcherin painehuuhteluimurilla. Toistin nämä vaiheet kunnes tuli tyydyttävä.

Viinylit pesin "sopivasti" laimennetulla Solmaster AS40 liuotinpesuaineella ja mikrokuituliinalla. Pahimmat liat jynssäsin Bilt Hamber Surfex HD:lla raakana hammasharjaa apuna käyttäen. Huuhtelun tein puhtaalla vedellä ja mikrokuituliinalla.

Lopuksi levitin viinyleille 303 Aerospace Protectantin mikrokuitulevittimellä ja hetken odottelun jälkeen pyyhin jäämät mikrokuituliinalla.


Pelkäsin hiukan, että kangas oli pilalla kahvan takaa, mutta se oli vaan liasta tukossa.

Lopputulokseen olen tyytyväinen.
Eli lähtökohtana peruspuhdas kuskin ovipahvi.


Kankaisiin suihkuttelin Chemical Guys Lightnin Fast raakana. Harjasin pehmeällä sisustanpesuharjalla ja huuhtelin Kärcherin painehuuhteluimurilla. Toistin nämä vaiheet kunnes tuli tyydyttävä.

Viinylit pesin "sopivasti" laimennetulla Solmaster AS40 liuotinpesuaineella ja mikrokuituliinalla. Pahimmat liat jynssäsin Bilt Hamber Surfex HD:lla raakana hammasharjaa apuna käyttäen. Huuhtelun tein puhtaalla vedellä ja mikrokuituliinalla.

Lopuksi levitin viinyleille 303 Aerospace Protectantin mikrokuitulevittimellä ja hetken odottelun jälkeen pyyhin jäämät mikrokuituliinalla.


Pelkäsin hiukan, että kangas oli pilalla kahvan takaa, mutta se oli vaan liasta tukossa.

Lopputulokseen olen tyytyväinen.
Re: Hj60 "Lumikki"
Ollu niin kova into päällä nyt kesäloman alkupäivinä, että teen pienen välipäivityksen.
Ensiksi kesälomaa edeltävään aikaan. Yhdistelin kolmesta takalämppäristä parhaat palat sekä hiukka maalia ja sain tehtyä siedettävän pömpelin. Pääty on hankalasti maalaamatonta muovia, niin sille ei oikein mitään voi, ku pyyhkiä aineella. Eipä se kyllä paljoa näykkään.



Sisälokareihin vedin maalin nurjalle puolen. Sai samalla koeajaa uuden Bilteman ruiskun. Ihan ok.


Sovittelin samalla antennia. Olis pitäny tehdä se ennen maalausta, jotta ois voinu vaikuttaa reiän paikkaan. Onneks reikä oli alkuperänen ja antenni sopi paikkaansa, kunhan ensin keksi kuinka se siihen asennetaan. Antenni on Toyotan alkuperäisosa, joten kiinnikkeet tuli mukana. Olis ehkä sopinu tyyliin myös joku 80-luvun tarvikeantenni, mutta päädyn alkuperäiseen.


Sitten kesälomaan. Päätin ensiksi hoitaa vesiletkut. Kaivelin alkuperäset ehjänä irti saadut esille ja tein kauppalistan Motonettiin. Suurin osa alkuperäsistä oli ehjiä. Moottorilämmittimen haarotus pilannu kaikista omistamistani takimmaisen tornin ja takalämppärin välisen letkun. Samaten itse takalämppärin mutkat auton alla oon kaikki irrottanu puukolla. Joten niihin ja lämppärin hanan mutkaan tarviketta. Korvasin ne sokkatyyliset klemmaritkin rautalankaversioilla. Lämppärin hanan vaihdoin uuteen.



Sitten lukkovaijerit kiinni, ku sain hankittua puuttuvat lukituslevyt. Kahvojen tellingin purin, maalasin ja pesin sekä kromeja vähä kiillottelin.



Alkais olemaan tässä kuvassa kaikki valmista, paitsi käsijarruvaijeri on vielä irti.

Sitten vielä kaasuvaijeri ja alipaineletkut kaikkine klipsuineen paikalleen.




Alkaa tältäkin osin olla valmis. Ilmaustatti vaihtaa ja siirtää maakaapeli oikealle paikalleen.

Jatkuu...
Ensiksi kesälomaa edeltävään aikaan. Yhdistelin kolmesta takalämppäristä parhaat palat sekä hiukka maalia ja sain tehtyä siedettävän pömpelin. Pääty on hankalasti maalaamatonta muovia, niin sille ei oikein mitään voi, ku pyyhkiä aineella. Eipä se kyllä paljoa näykkään.



Sisälokareihin vedin maalin nurjalle puolen. Sai samalla koeajaa uuden Bilteman ruiskun. Ihan ok.


Sovittelin samalla antennia. Olis pitäny tehdä se ennen maalausta, jotta ois voinu vaikuttaa reiän paikkaan. Onneks reikä oli alkuperänen ja antenni sopi paikkaansa, kunhan ensin keksi kuinka se siihen asennetaan. Antenni on Toyotan alkuperäisosa, joten kiinnikkeet tuli mukana. Olis ehkä sopinu tyyliin myös joku 80-luvun tarvikeantenni, mutta päädyn alkuperäiseen.


Sitten kesälomaan. Päätin ensiksi hoitaa vesiletkut. Kaivelin alkuperäset ehjänä irti saadut esille ja tein kauppalistan Motonettiin. Suurin osa alkuperäsistä oli ehjiä. Moottorilämmittimen haarotus pilannu kaikista omistamistani takimmaisen tornin ja takalämppärin välisen letkun. Samaten itse takalämppärin mutkat auton alla oon kaikki irrottanu puukolla. Joten niihin ja lämppärin hanan mutkaan tarviketta. Korvasin ne sokkatyyliset klemmaritkin rautalankaversioilla. Lämppärin hanan vaihdoin uuteen.



Sitten lukkovaijerit kiinni, ku sain hankittua puuttuvat lukituslevyt. Kahvojen tellingin purin, maalasin ja pesin sekä kromeja vähä kiillottelin.



Alkais olemaan tässä kuvassa kaikki valmista, paitsi käsijarruvaijeri on vielä irti.

Sitten vielä kaasuvaijeri ja alipaineletkut kaikkine klipsuineen paikalleen.




Alkaa tältäkin osin olla valmis. Ilmaustatti vaihtaa ja siirtää maakaapeli oikealle paikalleen.

Jatkuu...
Re: Hj60 "Lumikki"
Kesäloman toisen viikon askartelut askarreltu.
Johdot hahmollansa.


Etulokarikin kävi paikallaan koeistumassa.

Jarru- ja kytkinputket paikallaan.

Putkesta puhaltelin alkuperäsen mustan maalin pois ja maalasin uusiksi alumiinin värisellä Por-15 High Temp maalilla. Ja putki paikalleen ja lämpöpellit takas.


Vaihdoin myös varsiin uudet putket. Nyt onnistuu kulmien säätö nätisti, ku on puhtaat kierteet ja uudet nupit.

Ja hihnat myös paikalleen. Vähä iljettää, ku niissä lukee Mitsubishi. Uus viskokin kiinni. Ite ropelli sai vaan pesun ja maalia.

Sitte parivertailu. Toinen kuva tammikuulta 2018 ja nykyhetki.


Johdot hahmollansa.


Etulokarikin kävi paikallaan koeistumassa.

Jarru- ja kytkinputket paikallaan.

Putkesta puhaltelin alkuperäsen mustan maalin pois ja maalasin uusiksi alumiinin värisellä Por-15 High Temp maalilla. Ja putki paikalleen ja lämpöpellit takas.


Vaihdoin myös varsiin uudet putket. Nyt onnistuu kulmien säätö nätisti, ku on puhtaat kierteet ja uudet nupit.

Ja hihnat myös paikalleen. Vähä iljettää, ku niissä lukee Mitsubishi. Uus viskokin kiinni. Ite ropelli sai vaan pesun ja maalia.

Sitte parivertailu. Toinen kuva tammikuulta 2018 ja nykyhetki.


Re: Hj60 "Lumikki"
Taas jotain näprätty.
Sivuvilkkuja pyörittelin käsissäni jo alkukesästä miettien, että jotain näille pitäs tehä.

No jotain piti keksiä, joten kolvi käteen.

Ja pari viikkoa siitä eteenpäin.


Eli piuhat uäpesuriin ja pohjat sinkkiin. Kumeille hoitoainetta.
Sitte takapään puolelta toiselle menevä johtosarja. Neljästä piti valita paras. Valitsin sellasen, mihin oli tehty valmiiks koukun johdoille haarotukset.

Siitä sitte kuoret pois. Kuoren kappaleet uäpesuun.


Sitte liittimet irti, jotta sai vaihtaa läpivientikumit ehjiin.

Kas näin. Kumiin tein alkureijän 7-napaiselle piuhalle.

Ja valmis tuote. Vaihdoin pistokkeen myös koukun haarotukselle, jotta saan siihen helpommin vastakappaleen.

Varastosta löytyneet akkutelineet näytti pesun jälkeen hyviltä.

Kuorittuna ei niinkään. Onneks löyty kolmas parempi pohja. Ja vielä piti varastosta löytää yks vinotuki vasemmalle. En muistanu omistavani, mutta löyty kuitenki, ku hetken tonki.

Sitte kaivoin pitkästä aikaa pulveriruiskun esiin.


Vähä jäi pohjiin röpöä, mutta akku ne peittää melko hyvin.
Ja koska akkutelineet oli kunnossa, nii piti hakea akut. Samalla tuli haettua varaosavinssi.

Akkukaupasta tuli kylkiäisiäkin. Ja siitä lähti ajatus lentoon.

Tekniikanmaailman arkistosta löyty vuoden 1988 mainos. Ja Facebookin kautta valokuvan tuosta inforuudusta.

Tässä paperinen koevedos. Tarraversiot muiden tarrojen kans tekeillä.

Sitte vielä takalokarien verhoilut. Näistä valitsin parhaat. Ja sain vielä yhden parin, josta otin kuskin puoleisen käyttöön.

Näillä lähdettiin sitte etenemään.




Ruskeessa oli alunen repeytyny. Liimasin sen takas paikalleen. Molemmista liimailin reikiin ja viiltoihin taustalle tukea.

Sitte maali pääle molempiin. Hyvin virkisti ulkonäköä, ku sai naarmut yms. värivirheet maalilla peittoon.




Liimaaminenhan meni pilalle.

Eli toinen tilalle. Parista kohtaa pinta rikki takaoven kohdalla, eli niille piti keksiä korjaus.

Meinasin, että ku tarkasti leikkaa reiän ja siihen palan, nii tulee hyvä. Joopajoo.

Seuraavana päivänä muistin, että mullahan on vinyylinpaikkaussarja. Sillähän saa rakoset umpeen ja tehtyä uuden kuvion mukana tulleilla struktuuripapereilla. Kyllä....tosi hyvä tuli.

No sitte roskaläjästä seuraavaks vähiten huono.


Paikkaussarjan mukana tuli liima, jolla voi täytellä isompia koloja. Se siis testiin. Taas ensin vahvike alle ja liimalla täyttö.

Sitte maali päälle. No siitä tuli matta.

Vähä lisää täyttöä ja myös toiseen liimalla täyttöä. Uuestaan väri päälle molempiin ja nyt saa kelvata. Näkyy toki lähempää, että on korjattu, muttei irsota ja irvistele reiät ja takaovista näkyvät osuudet on siedettävät. Eikä näitä oikeen hyviä varmaan olekkaan enää missään. Toki jos paremmat tulee vastaan, niin voi vaihtaa.


Että sellasta. Kuvia ainaki tarpeeks.
Sivuvilkkuja pyörittelin käsissäni jo alkukesästä miettien, että jotain näille pitäs tehä.

No jotain piti keksiä, joten kolvi käteen.

Ja pari viikkoa siitä eteenpäin.


Eli piuhat uäpesuriin ja pohjat sinkkiin. Kumeille hoitoainetta.
Sitte takapään puolelta toiselle menevä johtosarja. Neljästä piti valita paras. Valitsin sellasen, mihin oli tehty valmiiks koukun johdoille haarotukset.

Siitä sitte kuoret pois. Kuoren kappaleet uäpesuun.


Sitte liittimet irti, jotta sai vaihtaa läpivientikumit ehjiin.

Kas näin. Kumiin tein alkureijän 7-napaiselle piuhalle.

Ja valmis tuote. Vaihdoin pistokkeen myös koukun haarotukselle, jotta saan siihen helpommin vastakappaleen.

Varastosta löytyneet akkutelineet näytti pesun jälkeen hyviltä.

Kuorittuna ei niinkään. Onneks löyty kolmas parempi pohja. Ja vielä piti varastosta löytää yks vinotuki vasemmalle. En muistanu omistavani, mutta löyty kuitenki, ku hetken tonki.

Sitte kaivoin pitkästä aikaa pulveriruiskun esiin.


Vähä jäi pohjiin röpöä, mutta akku ne peittää melko hyvin.
Ja koska akkutelineet oli kunnossa, nii piti hakea akut. Samalla tuli haettua varaosavinssi.

Akkukaupasta tuli kylkiäisiäkin. Ja siitä lähti ajatus lentoon.

Tekniikanmaailman arkistosta löyty vuoden 1988 mainos. Ja Facebookin kautta valokuvan tuosta inforuudusta.

Tässä paperinen koevedos. Tarraversiot muiden tarrojen kans tekeillä.

Sitte vielä takalokarien verhoilut. Näistä valitsin parhaat. Ja sain vielä yhden parin, josta otin kuskin puoleisen käyttöön.

Näillä lähdettiin sitte etenemään.




Ruskeessa oli alunen repeytyny. Liimasin sen takas paikalleen. Molemmista liimailin reikiin ja viiltoihin taustalle tukea.

Sitte maali pääle molempiin. Hyvin virkisti ulkonäköä, ku sai naarmut yms. värivirheet maalilla peittoon.




Liimaaminenhan meni pilalle.

Eli toinen tilalle. Parista kohtaa pinta rikki takaoven kohdalla, eli niille piti keksiä korjaus.

Meinasin, että ku tarkasti leikkaa reiän ja siihen palan, nii tulee hyvä. Joopajoo.

Seuraavana päivänä muistin, että mullahan on vinyylinpaikkaussarja. Sillähän saa rakoset umpeen ja tehtyä uuden kuvion mukana tulleilla struktuuripapereilla. Kyllä....tosi hyvä tuli.

No sitte roskaläjästä seuraavaks vähiten huono.


Paikkaussarjan mukana tuli liima, jolla voi täytellä isompia koloja. Se siis testiin. Taas ensin vahvike alle ja liimalla täyttö.

Sitte maali päälle. No siitä tuli matta.

Vähä lisää täyttöä ja myös toiseen liimalla täyttöä. Uuestaan väri päälle molempiin ja nyt saa kelvata. Näkyy toki lähempää, että on korjattu, muttei irsota ja irvistele reiät ja takaovista näkyvät osuudet on siedettävät. Eikä näitä oikeen hyviä varmaan olekkaan enää missään. Toki jos paremmat tulee vastaan, niin voi vaihtaa.


Että sellasta. Kuvia ainaki tarpeeks.
Re: Hj60 "Lumikki"
Nyt sain vähän touhattua autonki äärellä.
Vanhasta syyläristä varisi rivat lattialle melko pahoin. Muuten ois ollu ok. Kävi viimekesällä jäähdytinhuollossa testattavana. Mutta uusi syyläri siis paikalleen. Sekä tietty uudet letkut. Moottorilämmitin jäi nyt pois, niin ei tartte katkoa alavesiletkua.


Sitte pienempiä näpräyksiä. Ensin keltanen vänkyrä rattiakselin juureen.

Aiemmin unohtunut kumi rattiakselin juureen.

Kansi takasin ja myös virallinen klemmari ap-pumpun öljyletkuun.

Jarrusylkkyyn letkun pätkän sai kans laittaa, ku sai klemmarit.

Kaasuvaijeri tulipellin kiinnikkeineen paikalleen ja samaten fiksatut kaasuläpän vipuset ja stopparit.

Ja lopuks toinen lokari parilla ruuvilla hahmolleen.


Tulihan taas motivaatiota.
Vanhasta syyläristä varisi rivat lattialle melko pahoin. Muuten ois ollu ok. Kävi viimekesällä jäähdytinhuollossa testattavana. Mutta uusi syyläri siis paikalleen. Sekä tietty uudet letkut. Moottorilämmitin jäi nyt pois, niin ei tartte katkoa alavesiletkua.


Sitte pienempiä näpräyksiä. Ensin keltanen vänkyrä rattiakselin juureen.

Aiemmin unohtunut kumi rattiakselin juureen.

Kansi takasin ja myös virallinen klemmari ap-pumpun öljyletkuun.

Jarrusylkkyyn letkun pätkän sai kans laittaa, ku sai klemmarit.

Kaasuvaijeri tulipellin kiinnikkeineen paikalleen ja samaten fiksatut kaasuläpän vipuset ja stopparit.

Ja lopuks toinen lokari parilla ruuvilla hahmolleen.


Tulihan taas motivaatiota.
Re: Hj60 "Lumikki"
On se.... 

---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
Ovien kans tuli hiukan takapakkia, niin piti keksiä pieni väliprojekti. Se oli pakoputki. Uus takimmainen pätkä olis maksanu n.500€ ja saatavuus epävarma. Motonetin tarvike ei taas oikeen kiehtonu. Joten varastosta löyty joskus kylkiäisenä saatu orkkisputki.

Oon sitä kattellukki, että suht hyvä kuntonen, joten päätin sen pesasta. Ryönän alta löyty vielä korvakkeissa suht hyvin keltasta jäljellä, joten innostuin hiukan lisää. Takimmainen panta puuttu, sen oli joku väkivalloin irrottanu. Panta löyty hyväkuntoisena käytettynä, joten sekin ongelma ratkesi.


Pesussa tosin löyty ikäviä vaurioita.



No... Siihen löyty apu Wishiltä.

Yllättävän hyvin toimi tämä. Vaati vaan liimattavien kohtien lämmityksen kuumailmapuhaltimella ennen liimausta, että tarras kunnolla kiinni.
Jonkin verran aherrusta, niin alko näyttämään paremmalta. Päähän tosin tarvi käyttää vasaraa ja rälläkän viiltoon hitsiä.



Sitten kevyt hiekkapuhallus.

Ja alkupätkästä tuttu POR-15 High Temp alumiini päälle.



Ei siitä ihan täydellinen tullu, mutta melko lailla hyvä vanhaksi putkeksi. Ja mielenlaatuuni sopivampi, ku tarvikeputki. Ja nyt on koko pakoputkisto saman värinen, joka on kiva asia sekin.

Oon sitä kattellukki, että suht hyvä kuntonen, joten päätin sen pesasta. Ryönän alta löyty vielä korvakkeissa suht hyvin keltasta jäljellä, joten innostuin hiukan lisää. Takimmainen panta puuttu, sen oli joku väkivalloin irrottanu. Panta löyty hyväkuntoisena käytettynä, joten sekin ongelma ratkesi.


Pesussa tosin löyty ikäviä vaurioita.



No... Siihen löyty apu Wishiltä.

Yllättävän hyvin toimi tämä. Vaati vaan liimattavien kohtien lämmityksen kuumailmapuhaltimella ennen liimausta, että tarras kunnolla kiinni.
Jonkin verran aherrusta, niin alko näyttämään paremmalta. Päähän tosin tarvi käyttää vasaraa ja rälläkän viiltoon hitsiä.



Sitten kevyt hiekkapuhallus.

Ja alkupätkästä tuttu POR-15 High Temp alumiini päälle.



Ei siitä ihan täydellinen tullu, mutta melko lailla hyvä vanhaksi putkeksi. Ja mielenlaatuuni sopivampi, ku tarvikeputki. Ja nyt on koko pakoputkisto saman värinen, joka on kiva asia sekin.
Re: Hj60 "Lumikki"
Äijä on eläin. 

---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: Hj60 "Lumikki"
On ollut hienoa seurata tämän projektin etenemistä. Projektin 5-vuotispäivä on tänään !!
Oliko mielessäsi aloittaessasi, että työ kestää näinkin pitkään ??
Ajattelitko alunperinkin tehdä työ toteuttamallasi tarkkuudella ?
Ei voi muuta kuin hattua nostaa pitkäjänteisyydellesi, siihen ei moni pysty.
Tsemmpiä loppusuoralle.
Oliko mielessäsi aloittaessasi, että työ kestää näinkin pitkään ??
Ajattelitko alunperinkin tehdä työ toteuttamallasi tarkkuudella ?
Ei voi muuta kuin hattua nostaa pitkäjänteisyydellesi, siihen ei moni pysty.
Tsemmpiä loppusuoralle.
Re: Hj60 "Lumikki"
Joo...5v päivä oli ja meni. En oikeen muista mitä sillon 5 vuotta sitte ajattelin. Alunperin piti vaan tää hommata ja opetella hitsaamaan ja tehä käyttis, millä pääsee koiraa uittamaan. No tänäkään päivänä en sitä oikein osaa ja ei pääse kovin huonoja teitä koiraa uittamaan. Niitäki on nykyään kaks. Ennen projektin alkua se muuttu sitte siihen, että pitää koittaa saada museokilpiin, että on varaa pitää täydellä väkiluvulla liikenteessä. Käännekohta nysväämisen puolelle oli oikeastaan runko ja ekat keltapassivoinnit. Pääs vähä näkemään kuinka hyvältä maalatut ja kunnostetut osat näyttääkään. Siitä ku sitte alko kasaamaan, niin yks paikka näytti hyvältä, niin ei voinu viereistäkään jättää puolitiehen. Siitä tuli vähä sellanen lumipalloefekti. Appiukko alussa sano, että se rakentaa 2 omakotitaloa samassa ajassa, mitä mulla menee tuon kans. Ei se hirveen väärässä ollu. Deadlinejä on menny ohi jo kolme. Enää en oikeen jaksa niitä edes asettaa. Valmistuu sitte ku valmistuu. Ois se varmaan jo valmis, jos ois kokoajan tehny, mutta välillä on muutaman kuukaudenki jaksoja, ettei huvita. Sitte taas saa intoa ja jotain tapahtuu. Jälkikäteen aateltuna ois tämän ensimmäisen autoprojektin voinu valita toisinki, mutta tällä mennään.
Kiitän tsempeistä. Jospa sillä ens kesänä jo pääsis ajelemaan.
Kiitän tsempeistä. Jospa sillä ens kesänä jo pääsis ajelemaan.
Re: Hj60 "Lumikki"
Pieni välipäivitys taas. Saattaa myös olla tän vuoden viimeinen.
Oven kanssa oli ongelmaa, kuten aiemmin jo tullu mainittua. Kiire pilas senki, ettei ehtiny sovitella ovia ennen maalarille vientiä. Pelkääjän etuovi oli kolariovi, ettei voi syyttää ku itteään, ettei tullu katteltua tarkemmin. Sen istuvuus oli melko kehno. Kaiken muun paitsi etu ylänurkan sai tosin korjattua.



Tämmöstä tilalle.

Aiemmasta ovesta alareuna.

Ja valmiina maalarille.


Saman puolen takaovessa oli sisäreuna saanu kans ihteensä sen verran, ettei menny kunnolla kiinni. Se oikes ilman ongelmia ja pientä paikkamaalausta sillekkin tiedossa.
Sitten ku on ollu luppoaikaa, niin on tullu tehtyä muuta. Sisustan osia peseskelly lisää ja ne alkaa olemaan melkolailla pestynä.
Myös syylärin verho on saanu osansa huomiosta. Totesin, että käytettynä ei taida löytyä hyväkuntosia osia, niin piti soveltaa. Kaikki alko vaijerin päistä. Leikkuutin niitä kasan rosterista.

Sitte taivuttelua.

Seuraavaksi TIGillä rosteriputki kiinni. Muoto on vähä lennokas, ku alunperin suunnittelin taittavani siivekkeet vaijerin ympärille.

Sitten muotoon hionta ja kiillotus.

Sitte ite rullan päät. Kauheesti vaivas se, että kiinteän pään akselintumppi jäis ruosteiseks. Sehän on valettu alumiinin sisälle. Yhden irrotinkin, mutta se meni hukkaan sinkissä. Pari päätyä rikottuani päätin muokata liikkuvan pään päädyn toiselle puolen. Eli alumiinistä keskelle koroke ja se M8 kierteellä päätyyn kiinni ja sitten erillinen akselintumppi M5 kierteellä korokkeeseen. Oli mukavaa tuhota vanhoja pultteja ja harjotella sorvausta. Nyt osaa perusteet siitäkin.

Sen jälkeen saikin kasata. Verhoilija ompeli uuden rätin, osat kävi sinkissä jne. Päätyihin tein vielä M3 kierteet ja korvasin alkuperäiset yleisruuvit kierreversioilla. Vaijerin päätyihin porasin putkeen 2,5mm reiän ja ujutin sisään haponkestävän 2mm vaijerin ja vasaralla linttaan. Verhon tangot molempiin päihin korvasin rosterisilla. Ja valmis tuote on tässä.




Rätin kans samalla verhoilija pyöräytti käsijarrun pussinki.

Löyty myös hyväkuntonen pyyhkijänmoottori. Sille riitti vaan perusteellinen puhdistus. Takapuolelle suihkasin maalin. Niin ja tietysti keltaset passivoitiin uusiks.


Sitte pesunestesäiliöt. Takapesurin pusseja oli hyllyssä erilaisia. Piti oikeen kuvista kattoa millanen kuulu olla. Sellanen sitte pesten mahdollisimman hyvin. Ja tollanen siitä tuli. Kokeilin liuotinta ja höyryä ja kaikkea ei saanu pois. Ripustusrinkuloille piti näyttää Dremeliä, että sai kiillon takas.

Tuulilasin- lampunpesimien pytyt sai kans liukkaripesua ja pahimpiin paikkoihin soodapuhallusta. Pumput sai kunnon pesun ja valojen pumppu maalia, puhallusta ja uutta pintaa. Lopuks uudet läpiviennin tiivisteet ja korkit.



Seuraava päivitys sitte varmaan, ku ovi on taas värissä ja paikallaan ja pääsee oikeen tekemäänki jotain.
Oven kanssa oli ongelmaa, kuten aiemmin jo tullu mainittua. Kiire pilas senki, ettei ehtiny sovitella ovia ennen maalarille vientiä. Pelkääjän etuovi oli kolariovi, ettei voi syyttää ku itteään, ettei tullu katteltua tarkemmin. Sen istuvuus oli melko kehno. Kaiken muun paitsi etu ylänurkan sai tosin korjattua.



Tämmöstä tilalle.

Aiemmasta ovesta alareuna.

Ja valmiina maalarille.


Saman puolen takaovessa oli sisäreuna saanu kans ihteensä sen verran, ettei menny kunnolla kiinni. Se oikes ilman ongelmia ja pientä paikkamaalausta sillekkin tiedossa.
Sitten ku on ollu luppoaikaa, niin on tullu tehtyä muuta. Sisustan osia peseskelly lisää ja ne alkaa olemaan melkolailla pestynä.
Myös syylärin verho on saanu osansa huomiosta. Totesin, että käytettynä ei taida löytyä hyväkuntosia osia, niin piti soveltaa. Kaikki alko vaijerin päistä. Leikkuutin niitä kasan rosterista.

Sitte taivuttelua.

Seuraavaksi TIGillä rosteriputki kiinni. Muoto on vähä lennokas, ku alunperin suunnittelin taittavani siivekkeet vaijerin ympärille.

Sitten muotoon hionta ja kiillotus.

Sitte ite rullan päät. Kauheesti vaivas se, että kiinteän pään akselintumppi jäis ruosteiseks. Sehän on valettu alumiinin sisälle. Yhden irrotinkin, mutta se meni hukkaan sinkissä. Pari päätyä rikottuani päätin muokata liikkuvan pään päädyn toiselle puolen. Eli alumiinistä keskelle koroke ja se M8 kierteellä päätyyn kiinni ja sitten erillinen akselintumppi M5 kierteellä korokkeeseen. Oli mukavaa tuhota vanhoja pultteja ja harjotella sorvausta. Nyt osaa perusteet siitäkin.

Sen jälkeen saikin kasata. Verhoilija ompeli uuden rätin, osat kävi sinkissä jne. Päätyihin tein vielä M3 kierteet ja korvasin alkuperäiset yleisruuvit kierreversioilla. Vaijerin päätyihin porasin putkeen 2,5mm reiän ja ujutin sisään haponkestävän 2mm vaijerin ja vasaralla linttaan. Verhon tangot molempiin päihin korvasin rosterisilla. Ja valmis tuote on tässä.




Rätin kans samalla verhoilija pyöräytti käsijarrun pussinki.

Löyty myös hyväkuntonen pyyhkijänmoottori. Sille riitti vaan perusteellinen puhdistus. Takapuolelle suihkasin maalin. Niin ja tietysti keltaset passivoitiin uusiks.


Sitte pesunestesäiliöt. Takapesurin pusseja oli hyllyssä erilaisia. Piti oikeen kuvista kattoa millanen kuulu olla. Sellanen sitte pesten mahdollisimman hyvin. Ja tollanen siitä tuli. Kokeilin liuotinta ja höyryä ja kaikkea ei saanu pois. Ripustusrinkuloille piti näyttää Dremeliä, että sai kiillon takas.

Tuulilasin- lampunpesimien pytyt sai kans liukkaripesua ja pahimpiin paikkoihin soodapuhallusta. Pumput sai kunnon pesun ja valojen pumppu maalia, puhallusta ja uutta pintaa. Lopuks uudet läpiviennin tiivisteet ja korkit.



Seuraava päivitys sitte varmaan, ku ovi on taas värissä ja paikallaan ja pääsee oikeen tekemäänki jotain.
Re: Hj60 "Lumikki"
Se on sami taas ihan kaiken ottanut huomioon ✌
Re: Hj60 "Lumikki"
Tästähän pitäisi tehdä kirja. 