BJ45 ei pysy käynnissä.
Valvoja: Käyttäjä
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
BJ45 ei pysy käynnissä.
Hei, ihan ensin pyydän anteeksi jos tästä aiheesta on vanhempia aiheita, mutta itse en löytänyt etsintää käyttämällä tarpeeksi tietoa. Niin älkää nyt sitten heti "kivittäkö" mua kun uuden aiheen tein ja tän varmaan voi siirtää jos on tarvetta.
Eli mulla on tuollainen BJ45 "iso Bertta" piha käytössä tällä hetkellä, no nyt tuli tuo ongelma että se starttaa mutta ei jää käyntiin. Tuo edic moottori koneesta löytyy ja jos pidän virta-avainta starttaus asennossa niin kone pysyy käynnissä ja kun päästän "on" asentoon sammuu. Jos otan tuon edic moottorin varren pois pumpulta niin kone pysyy starttauksen jälkeen käynnissä, mutta pitää tietysti sammuttaa pumpulta käsin.
Mulla olisikin muutamia kysymyksiä.
Huomasin että ainakaan nyt lataus ei toimi, johtuuko tuo lataamisen puute siitä kun tuo kone ei pysy normaalisti käynnissä, siis tuosta edic moottorista? Onko tuosta haittaa jos konetta käyttää ilman ediciä esim. laturille ym? Olen tarkistanut ainakin öljynpaineen ym johdot on kiinni. Olen silmämääräisesti katsonut laturin releen sisältä olevan kunnossa ja samoin polttoaine rele. Mutta en ole niitä mitenkään mitannut ym. Mitä voisin seuraavaksi tehdä? Jonkun verran tuosta autosta tiedän ja miten se toimii, mutta en tiedä esimerkiksi mikä rele vaikuttaa mitenkin vaikka tuohon ediciin. Tiedän että on autoja josta on tuo edic moottori poistettu mutta haluaisin tuon pitää toiminnassa jos vaan se on mahdollista. Jos joku voisi tähän vastailla mitä voisin vielä katsoa ja kokeilla. Myös olisin kiitollinen jos joku vähän selittäisi mikä on mistäkin riippuvainen toimiakseen. T. Sara
Eli mulla on tuollainen BJ45 "iso Bertta" piha käytössä tällä hetkellä, no nyt tuli tuo ongelma että se starttaa mutta ei jää käyntiin. Tuo edic moottori koneesta löytyy ja jos pidän virta-avainta starttaus asennossa niin kone pysyy käynnissä ja kun päästän "on" asentoon sammuu. Jos otan tuon edic moottorin varren pois pumpulta niin kone pysyy starttauksen jälkeen käynnissä, mutta pitää tietysti sammuttaa pumpulta käsin.
Mulla olisikin muutamia kysymyksiä.
Huomasin että ainakaan nyt lataus ei toimi, johtuuko tuo lataamisen puute siitä kun tuo kone ei pysy normaalisti käynnissä, siis tuosta edic moottorista? Onko tuosta haittaa jos konetta käyttää ilman ediciä esim. laturille ym? Olen tarkistanut ainakin öljynpaineen ym johdot on kiinni. Olen silmämääräisesti katsonut laturin releen sisältä olevan kunnossa ja samoin polttoaine rele. Mutta en ole niitä mitenkään mitannut ym. Mitä voisin seuraavaksi tehdä? Jonkun verran tuosta autosta tiedän ja miten se toimii, mutta en tiedä esimerkiksi mikä rele vaikuttaa mitenkin vaikka tuohon ediciin. Tiedän että on autoja josta on tuo edic moottori poistettu mutta haluaisin tuon pitää toiminnassa jos vaan se on mahdollista. Jos joku voisi tähän vastailla mitä voisin vielä katsoa ja kokeilla. Myös olisin kiitollinen jos joku vähän selittäisi mikä on mistäkin riippuvainen toimiakseen. T. Sara
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Ihan triviaali kysymys. Onhan koneessa öljyä?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Onko öljynpainetta? Toimiiko mittari?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Öljykello joka ohjaa edic mootoria voi olla vikaantunut. Öljykellon reikä on voinut mennä tukkoon ja kello ei tunnista painetta. Edicin rele on voinut hajota eli kärjet hitsautua. Onko akuissa tasaisesti virtaa. Se on joskus ollut ongelmana, eli toinen akku kuunnossa ja toinen sökö.
Tälläisiä nyt ensialkuun. Alkoiko toimimattomuus ihan yhtäkkiä vai pitkän käyttämättömyyden jälkeen.
Tälläisiä nyt ensialkuun. Alkoiko toimimattomuus ihan yhtäkkiä vai pitkän käyttämättömyyden jälkeen.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Mittari näyttää että on painetta. Nyt saatan kysellä tyhmiä mutta onko öljykello se pienempi anturi johon kanssa menee johto?Käyttäjä kirjoitti: ↑To Maalis 19, 2020 6:38 am Öljykello joka ohjaa edic mootoria voi olla vikaantunut. Öljykellon reikä on voinut mennä tukkoon ja kello ei tunnista painetta. Edicin rele on voinut hajota eli kärjet hitsautua. Onko akuissa tasaisesti virtaa. Se on joskus ollut ongelmana, eli toinen akku kuunnossa ja toinen sökö.
Tälläisiä nyt ensialkuun. Alkoiko toimimattomuus ihan yhtäkkiä vai pitkän käyttämättömyyden jälkeen.
Onko öljykello ja tuo mittarille tunnisteen antava yhteydessä toisiinsa?
Millainen rele on edicin rele ja missä kohtaa se on?
Olen avannut hehkun releen ja siellä näyttää kärjet olevan kunnossa mutta jäin miettimään kun hehkutan niin kuuluuko molempien solenoidien vetää päälle? Huomasin että vain toinen menee päällä kun hehkua käytän.
Akuissa on virtaa ja latasin ne vasta joku aika sitten. Molemmat akut otti virtaa ja latauksen jälkeen näytti noin 13.5v.
Akut on kyllä vanhat jo mutta en ole päästänyt niitä kuivumaan. Voiko vika sittenkin olla niissä kun auton käydessä on vaan 23.9v?
Voi helv.. tuntuu tyhmältä jos vika onkin vaan noissa akuissa

Nyt auto oli aika pitkään käyttämättä ja ennen ei ole ollut ongelmia.
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Mittasin juuri äsken akut kun moottori ei käy, 12.3 - 12.4v molemmissa akuissa ja 24.8v yhteensä.
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
sulla on todennäköisesti ediic moottori rikki ja se ei vaikuta lataukseen epäilen että lataus rele on rikki kun ei lataa.lataus rele on kone huoneessa rinta Pellissä lämmitys laitteen oikealla puolella.
ja autoa voi käyttää ilman että edic on käytössä.
kurkkaa lataus releen sisälle putsaus voi auttaa.ja voihan laturi olla myös rikki.
ja autoa voi käyttää ilman että edic on käytössä.
kurkkaa lataus releen sisälle putsaus voi auttaa.ja voihan laturi olla myös rikki.
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Mutta olen starttaillut tuota jonkun verran niin voiko nuo akut nyt sen takia näyttää noita lukemia? Voin tietysti ladata ne uudestaan tässä vkl aikana.
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Aukasin eilen tuon latausreleen ja se oli kyllä ihan puhtaan näköinen. Eikä ollut mitään muitakaan epämääräisiä jälkiä päällepäin. Voiko sitä testata jotenkin vaikka mittarilla?lepa77 kirjoitti: ↑To Maalis 19, 2020 3:09 pm sulla on todennäköisesti ediic moottori rikki ja se ei vaikuta lataukseen epäilen että lataus rele on rikki kun ei lataa.lataus rele on kone huoneessa rinta Pellissä lämmitys laitteen oikealla puolella.
ja autoa voi käyttää ilman että edic on käytössä.
kurkkaa lataus releen sisälle putsaus voi auttaa.ja voihan laturi olla myös rikki.
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Tuli tuplana
Viimeksi muokannut Hoosuu, To Maalis 19, 2020 4:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Ei vaikuttais siltä, että edikmoottori olis rikki, koska käynnistyy ja sammuu. Lataus ei tähän tilanteeseen vaikuta, koska sähköö on. Todennäköisin vika löytyy edikkontrolreleestä, joka on hanttimiehen puolen jalkatilan sivussa olevan suojan takana.
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Auton käydessä pitäs akuista saada enemmän lukemaa kuin tuo mainitsemasi 23,9. Pikemminkin 26,0v.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
- Berttaseni
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 3:43 pm
Re: BJ45 ei pysy käynnissä.
Laitoin nyt toisen akuista lataukseen ja huomenna toisen.
Voiko nuo akut olla huonot ja sen takia näyttää että tuo auton oma laturi ei niitä lataa tai nuo akut ei vaan ota virtaa?
Olen ladannut sellaisella älykkäällä laturilla, jos se nimitys nyt oikea ja sen mukaan nuo akut oli kunnossa ja tuli täyteen.
Kun kaikki on ollut kunnossa niin koneen käydessä on ollut jännite 27-28v
Onko tuo edic rele sama kuin polttoaine rele?
Älkää vaan sanoko että tää auto on noin tarkka noista akuista
Noi voltti lukemat on kyllä kaikinpuolen alhaiset mutta oon käynnistelly tuota ja joutunut käyttää sähkövinssiä (lumiaura) kun oon siirtänyt parempaan paikkaa.
Voiko nuo akut olla huonot ja sen takia näyttää että tuo auton oma laturi ei niitä lataa tai nuo akut ei vaan ota virtaa?
Olen ladannut sellaisella älykkäällä laturilla, jos se nimitys nyt oikea ja sen mukaan nuo akut oli kunnossa ja tuli täyteen.
Kun kaikki on ollut kunnossa niin koneen käydessä on ollut jännite 27-28v
Onko tuo edic rele sama kuin polttoaine rele?
Älkää vaan sanoko että tää auto on noin tarkka noista akuista

Noi voltti lukemat on kyllä kaikinpuolen alhaiset mutta oon käynnistelly tuota ja joutunut käyttää sähkövinssiä (lumiaura) kun oon siirtänyt parempaan paikkaa.