J120 Suutinvika iski
Valvoja: Käyttäjä
Re: J120 Suutinvika iski
Joo, sihdin kanssa pitää olla tarkkana ja pyytää merkintä huoltokirjaan sen tarkastuksesta jos ei itse vaihda.
Re: J120 Suutinvika iski
Kävin koeajamassa 334000 ajettua -07 Land Cruiseria. Kylmänä kiihyttäessä tuli tosi terävä kilkutus läpi. Lämmetessä ääni selvästi väheni. Auto mennee ens viikolla suuttimien tarkistukseen. Muuten auto vaikutti oikein hyvältä. Kannattaako tuo hylätä samantien, jos on suutin peräistä vikkaa? Eihän tuosta tiiä kuinka kauan tuo on ääntäny. Vai uskaltaako harkita jos tarkistuksen/remontin jälkeen käy sievästi.
Re: J120 Suutinvika iski
Nuo äänet on joskus hankalia.
Toki viallinen suutin voi aiheuttaa kovaa terävää naputusta.
Toisaalta uudet suuttimet pitävät terävämpää ääntä kuin vanhat, siis se "hyvälaatuinen diesel-nakutus" on terävämpi.
Ja, minusta kaikista 1kd moottoreista kuuluu osakaasulla sellainen omituinen rapsutus. Ei tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa, mutta hiljalleen kiihdyttäessä kuuluu parhaiten.
Sanoisin että tarkistuta se, ja vertaa myös koeajamalla toista yksilöä jos löytyy lähistöltä sopivasti myynnistä?
Ja katso myös pohjaan, jotkut 120-koriset yllättävän lahoja korin lattiasta, varsinkin takaosa varapyörän ympäriltä.
Toki viallinen suutin voi aiheuttaa kovaa terävää naputusta.
Toisaalta uudet suuttimet pitävät terävämpää ääntä kuin vanhat, siis se "hyvälaatuinen diesel-nakutus" on terävämpi.
Ja, minusta kaikista 1kd moottoreista kuuluu osakaasulla sellainen omituinen rapsutus. Ei tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa, mutta hiljalleen kiihdyttäessä kuuluu parhaiten.
Sanoisin että tarkistuta se, ja vertaa myös koeajamalla toista yksilöä jos löytyy lähistöltä sopivasti myynnistä?
Ja katso myös pohjaan, jotkut 120-koriset yllättävän lahoja korin lattiasta, varsinkin takaosa varapyörän ympäriltä.
Re: J120 Suutinvika iski
Autoa kävi ajamassa myös se Toyota tietäjä jolle kyseinen kampe mennee tarkistukseen. Myös tämä mies oli sitä mieltä että ääni ei kuulu asiaan. Muttajoo äänet on vaikeita.
Re: J120 Suutinvika iski
Hei täällä myös -07 120:ssä kylmä kone tietyllä kierrosalueella "nakuttaa/pientä kilinää". Kilsoja karvan alle 260t. Vähän kun lämpenee, niin ääni katoaa. Webastoa ei tarvi kauaa käyttää, niin ei ollenkaan ääntä ilmaannu. Ajattelin olla asiaa ajattelematta, mutta tuleeko olla huolissaan?
Re: J120 Suutinvika iski
Kuullostaa kyllä ihan normaalilta. Kylmä dieseli aina vähän kilkattaa kylmänä..
Re: J120 Suutinvika iski
Omasta kokemuksesta sanosin, että kilinällä ei oo tekemistä viallisten suuttimien kans. Itellä ei ikinä kuulunu mitään hälyttäviä ääniä mutta niin vain oli kaikki suuttimet paskana. Tyhjäkäynti ja kaasua painaessa oli ääni ihan nätti.
Re: J120 Suutinvika iski
Minkä verran venttiilikopassa saa olla painetta moottorin käydessä? Omassa vähän rapia 200tkm ajetussa lantikassa alkoi epäilyttämään, josko nuo surullisen kuuluisat suuttimien tiivisteet ovat alkaneet vuotamaan. Ne ovat kyllä jo kertaalleen vaihettu kamppaniassa n. 150tkm ja 9v sitten. En testaukseen tähän hätään löytänyt netistä mitään videota tai ohjetta, millä "oikea" painetaso todetaan. Tuo taitaa kuitenkin olla ennen purkua ainoa mahdollisuus todeta noiden tiivisteiden vuotaminen, mahdollisen savutuksen lisäksi. Tämän kun laittaa käymään ja löysää öljykorkin, pomppii se siinä pari senttiä puolelta toiselle ilmassa, mutta ainakin tyhjäkäynnillä pysyy vielä paikoillaan eikä lennä reiästä pois. Pomppiiko siis tuo löysätty öljykorkki normaalisti moottorin ollessa tyhjäkäynnillä?
Re: J120 Suutinvika iski
Missä???? termit haltuun. viewtopic.php?f=2&t=4311
Asiaan. Aika paljon on venakopassa painetta,vaikuttaako suuttimien vuotaminen kampikammion paineisiin ?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: J120 Suutinvika iski
Männät liikkuu ees-taas, eli korkki auki tuntuu että puhaltaa, mutta sekin liike on edestakaista. Jollain paperilla helpompi todeta puhaltaako oikeesti vai tuntuuko vain siltä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: J120 Suutinvika iski
No niin, alko omassa cruiserissa kans pöläytellä keula alaspäin startatessa
Tiivisteet vaihdettu entisen omistajan aikana joskus 09. Soittelin Toyotalle ja kuulema tiivisteiden vaihtokampanja on ollutta ja mennyttä 


J120 -07
Re: J120 Suutinvika iski
No sepä lähti äkkiä... Onko porukoilla kokemusta meneekö pelkkien tiivisteiden vaihdolla vai tarviiko uusia myös suuttimet? Autolla rullattu 290tkm. Ja jos joku suutin piiputtaa niin tarviiko vaihtaa kaikki vai meneekö sen rikkinäisen vaihdolla. Ovat sen verta tyyriitä kapistuksia ne suuttimet ettei huvittaisi kaikkia vaihtaa kerralla

J120 -07
Re: J120 Suutinvika iski
Todennäköisesti ei riitä pelkkä tiivisteiden vaihto.
Ei välttämättä tarvi kaikkia vaihtaa, mutta todennäköisesti joutuu hetken päästä vaihtaan seuraavan.
Käytiin vaimolle kattomassa 2013 150:stä jolla ajettu 160tkm ja siihen oli ~6kk aikana vaihdettu 2 suutinta. Joten odotettavissa on että kohta laukee taas seuraava..
Me päätettiin sillon vaihtaa kaikki vaikka vaan 2 oli huonoja.
Ei välttämättä tarvi kaikkia vaihtaa, mutta todennäköisesti joutuu hetken päästä vaihtaan seuraavan.
Käytiin vaimolle kattomassa 2013 150:stä jolla ajettu 160tkm ja siihen oli ~6kk aikana vaihdettu 2 suutinta. Joten odotettavissa on että kohta laukee taas seuraava..
Me päätettiin sillon vaihtaa kaikki vaikka vaan 2 oli huonoja.
Re: J120 Suutinvika iski
Onko foorumilaisilla kokemusta kylmänakutuksesta, vaikka testerin perusteella arvot ovat vielä hyvät?
Omassa rapiat 200tkm ajetussa 127kw:ssa on siis ongelmana, että moottori nakuttaa osakaasulla kylmänä ollessaan n. 1500-2500rpm välillä. Toki näissä se tuntuupi olevan enemmän ominaisuus, mutta mielestäni tuo on hieman liian kovan kuuloinen ominaisuudeksi. Lämpimänä ääntä ei kuulu.
Kuten yllä viittasin, arvot näyttäisi olevan ok:
Kylmänä (muita arvoja ei liene syytä kylmänä katsoa?)
injection feedback 1:0,8 2: -1,3 3:1,9 4:-1,7 mm3/stroke
Lämpimänä
injection feedback 1: 0,0 2: 0,5 3: 0,5 4:-0,9 mm3/stroke
injection amout 4,5-5,1 mm3/stroke
main injection 480-600us
calculated engine load 8-9 %
fuel pressure 30000-38000 kPa
Stetoskoopilla kuulostellessani venttiilikopan päältä, kakkosen suutin kuulosti mielestäni terävämmältä kuin muut. Mut ei se ainakaan arvoista mitenkään erityisesti eroitu muiden joukosta. Onko siis tällaisia tapauksia tiedossa, jossa suutin olisi syytä vaihtaa poikkeavan äänen vuoksi vaikka arvot ovat ok?
Omassa rapiat 200tkm ajetussa 127kw:ssa on siis ongelmana, että moottori nakuttaa osakaasulla kylmänä ollessaan n. 1500-2500rpm välillä. Toki näissä se tuntuupi olevan enemmän ominaisuus, mutta mielestäni tuo on hieman liian kovan kuuloinen ominaisuudeksi. Lämpimänä ääntä ei kuulu.
Kuten yllä viittasin, arvot näyttäisi olevan ok:
Kylmänä (muita arvoja ei liene syytä kylmänä katsoa?)
injection feedback 1:0,8 2: -1,3 3:1,9 4:-1,7 mm3/stroke
Lämpimänä
injection feedback 1: 0,0 2: 0,5 3: 0,5 4:-0,9 mm3/stroke
injection amout 4,5-5,1 mm3/stroke
main injection 480-600us
calculated engine load 8-9 %
fuel pressure 30000-38000 kPa
Stetoskoopilla kuulostellessani venttiilikopan päältä, kakkosen suutin kuulosti mielestäni terävämmältä kuin muut. Mut ei se ainakaan arvoista mitenkään erityisesti eroitu muiden joukosta. Onko siis tällaisia tapauksia tiedossa, jossa suutin olisi syytä vaihtaa poikkeavan äänen vuoksi vaikka arvot ovat ok?
Re: J120 Suutinvika iski
Koitappa vaihtaa öljyt johonkin toiseen merkkiin.
Meillä ainakin huomas kylmäkäyntiäänessä eron ku vaihdettiin toisen merkkiseen öljyyn.
Meillä ainakin huomas kylmäkäyntiäänessä eron ku vaihdettiin toisen merkkiseen öljyyn.