Kyllä!! Tämä muutos kannattaa toteuttaa jos meinaat ajella Cruiserillasi useammin kuin kerran vuodessa!
Korjaukset/lisäykset/muutosehdotukset tervetulleita.
Tarvikkeet:
- HJ60/61:n ohjaussimpukka
- HJ60/61:n tehostajan pumppu hihnankiristysmekanismeineen.
- HJ60/61:n ohjausakseli
- HJ60/61:n etummainen raidetanko ja ohjausiskunvaimennin.
- HJ60/61:n tehostimen letkut/putket
- HJ60/61:n tehostimen hihnapyörä koneen kampiakselin päästä
- J40:n vasen takimmaisen raidetangonpää
Simpukan asennus:
-Alkuperäinen simpukka raidetankoineen ja apusimpukoineen puretaan pois. J60:n simpukka asemoidaan runkopalkkiin, syyläriä ja iskunvaimentimen yläkiinnikettä joutuu siirtämään/muokkaamaan tilan tekemiseksi, mm. yläkiinnike siirretään iskunvaimentimen takapuolelle rungossa. Simpukan kiinnityspultien kohdalle kannattaa laittaa vahvikeholkit runkopalkin sisään, että runko kestää väännöt.
Kuva 1.
galleria/main.php?g2_itemId=8659
Kuva2.
galleria/main.php?g2_itemId=8664
Kuva3.
galleria/main.php?g2_itemId=21135
Akkutelineen etuosaa pitää muokata, jotta simpukka mahtuu paikalleen. Jottei telineen tukevuus kärsisi voi simpukan kannen pulttien alle rakentaa tukea, esim. kuvassa näkyvällä tavalla. Sisälokasuojasta leikataan riittävän kokoinen pala pois:
Kuva 4.
galleria/main.php?g2_itemId=21138
Pumpun asennus:
Pumpulle paras paikka B-sarjan koneissa on laturin alla koneen kyljessä, F- ja H-koneissa paikka voi olla eri. Kiinnike tehdään ”omasta päästä”, itse tein sen 10 mm lattaraudasta tähän tyyliin:
Kuva 5.
galleria/main.php?g2_itemId=8681
Kuva 6.
galleria/main.php?g2_itemId=8656
Kuva 7.
galleria/main.php?g2_itemId=8683
Simpukan ja pumpun väliset putket voi toteuttaa käyttämällä kokonaan J60:n alkuperäisiä putkia ja letkuja, tai kuten tässä tapauksessa, teettää uudet letkut hydrauliikkaliikkeessä ja hyödyntää vain simpukan puoleiset alkuperäiset liittimet.
Kuva 8.
galleria/main.php?g2_itemId=21147
HJ:n hihnapyörä kiinnitetään kampiakselin hihnapyörän päälle kuudella pultilla, J60:n hihnapyörän keskireiästä sorvataan muutama mm pois ja pultinreikiä suurennetaan. Vanhemmissa B-koneissa on erilainen kampiakselin hihnapyörä (vähemmän reikiä?) joten joutuu ehkä soveltamaan. Myös valmiita kaksiuraisia hihnapyöriä on olemassa, mutta ovat harvinaisia. Sopiva hihnan mitta tähän versioon on B37 eli 17x925 mm.
Kuva 9.
galleria/main.php?g2_itemId=21144
Ohjausakseli:
Toteutus siten, että hytin puolella kaikki säilyy alkuperäisenä:
J60:n rattiakselin liukuosa (kohta, jonka on tarkoitus painua kasaan kolaritilanteessa) puretaan auki ja urososaksi vaihdetaan J40:n katkaistu akseli, joka jyrsitään/hiotaan vastakkaisilta sivuilta tasaiseksi siten, että se käy J60:n naarasosaan.
J60:n akseliputki katkaistaan sopivasta kohdasta ja hitsataan J40:n tulipeltiin kiinnittyvään kuppimaiseen peltiin. Näin saadaan ohjausakselin alalaakeri hyvälle paikalle tukevasti.
Kuva 10.
galleria/main.php?g2_itemId=8669
Kuva 11.
galleria/main.php?g2_itemId=8672
Kuva 12.
galleria/main.php?g2_itemId=21141
Akkutelineeseen pitää tehdä kolo akselia varten ja muutenkin telineen rakennetta pitää muuttaa, että akseli mahtuu olemaan.
Kuva 13.
galleria/main.php?g2_itemId=8675
Raidetangon muokkaus:
Liittämällä J40:n takimmainen vasen raidetangonpää J60:n etummaisen raidetangon oikeanpuoleiseen päähän, saadaan raidetanko, joka sopii suoraan liitettäväksi J40:n alkuperäisen raidetangon tilalle. Ottaa tuosta sitten selvän...

Simpukan sektorivarren päässä oleva raidetangonnivel saattaa sisäänjoustossa ottaa kiinni lehtijouseen, joten nivel kannattaa kääntää sektorivarren yläpuolelle. Muutos ei ole aivan välttämätön jos Ruiserilla ei aja paljon joustoa vaativissa paikoissa. Kääntö vaatii kartioreiän työstämisen esim. sorvilla. ks kuva 14.
Ohjausiskariksi J60:n iskari, koska J40:n iskarissa ei riitä liikevara, ainakaan tässä sovelluksessa. Rungon pään kiinnike siirretään mahdollisimman lähelle oik. runkopalkkia, raidetangon puolen kiinnike kuvan mukainen.
Kuva 14.
galleria/main.php?g2_itemId=21150
EDIT:Kuvalinkit korjattu galletrian linkkeihin.