KDJ 120 turbo-ongelma
Valvoja: Käyttäjä
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Nyt auto lähtee maahantuojalle, kun paikallisella huollolla tuli seinä eteen niin kuin itse sanoivat. Saa nähdä, osaako maahantuoja tehdä sile jotakin.
Onko JJ:llä vika edelleen?
Onko JJ:llä vika edelleen?
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Olen ajellut nyt omat ajot Cruiserilla ja viikko on jo mennyt ilman uusia oireita eli kyllä oman auton hyytyminen taitaa mennä karstoittumisen piikkiin. Teoriaa tukee sekin, että tankkauspöytäkirjan mukaan on parin viime tankkauksen aikana tapahtunut parin litran pomppaus keskikulutukseen.
Pajalle en malta viedä, kun oireilu on näinkin satunnaista, vaikka vaimoa tuo "hiukan" häiritseekin. Lisäksi olen jäämässä vuodenvaihteessa hoitovapaalle ja niillä tuloilla ei Cruiseria merkkihuollossa makuuteta, vaikka Vantaalla saakin kuntalisää
Aikaisemmin mainittu imusarjan puhdistus vinkki otetaan korvan taakse ja toteutetaan viimeistään kelien lämmettyä.
Pajalle en malta viedä, kun oireilu on näinkin satunnaista, vaikka vaimoa tuo "hiukan" häiritseekin. Lisäksi olen jäämässä vuodenvaihteessa hoitovapaalle ja niillä tuloilla ei Cruiseria merkkihuollossa makuuteta, vaikka Vantaalla saakin kuntalisää

Aikaisemmin mainittu imusarjan puhdistus vinkki otetaan korvan taakse ja toteutetaan viimeistään kelien lämmettyä.
kädetön apumies
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Hei, mites JJ:llä homma etenee. Onko jo tietoa vian aiheuttajasta ?
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Nyt soitettiin paikallisesta Toyotan huollosta, että auto pitäisi olla kunnossa Korsossa maahantuojalla. Sovittiin, että auto haetaan sieltä huomenna ja autolla ajetaan kaiken varalta E-Suomessa noin viikon verran, jotta varmistetaan, että vika on saatu korjattua. Tänne Iisalmeen autoa ei kannata tuoda ennenkuin on varmaa, että se on kunnossa. Kertoivat, että kertovat vian sen jälkeen, kun on varmaa, että auto on kunnossa. Ilmoitan heti tässä viestiketjussa vian, kun saan tietää sen. Jospa kenenkään muun ei tarvitsisi joutua odottamaan vian korjausta yhtä kauan.
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
No sainhan jouluvalot päälle omassakin ajossa, oikein klassikko tyyliin: pitkä loiva ylämäki ja hiukan löysäsin kaasua reilun satasen vauhdista, kun mutkan takaa ilmestyi maija vastaan, kevyt nykäisy ja kohta loistaa kojetaulu keltaisena. Kurvaus pientareelle ja auto sammuksiin hetkeksi ja taas mentiin.
No kesällä kurkataan sitten tarkemmin, tämä ei vielä ajohaluja vie.
Sattui muuten silmään UK palstalta vähän samatapaisten ongelmien ketju, jossa ongelmaksi paljastui SCV:t:
http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopic.php?t=13615
No kesällä kurkataan sitten tarkemmin, tämä ei vielä ajohaluja vie.
Sattui muuten silmään UK palstalta vähän samatapaisten ongelmien ketju, jossa ongelmaksi paljastui SCV:t:
http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopic.php?t=13615
kädetön apumies
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Paikallinen Toyota -huolto kertoi nyt Cruiserini vian syyn. Heidän mukaan ahtopainetunnistimelle tulevassa letkussa on suodatin, mihin oli tullut öljynsekaisesta liasta/noesta koostunut klöntti, mikä oli tukkinut suodatinta. Eivät osanneet sanoa sitä, mistä suutinta tukkinut aines oli joutunut/päässyt letkuun ja suodattimeen. Useampi autoista enemmän ymmärtävä tuttavani epäili vikaa ahtopainetunnistimessa ja hirveän kaukana heidän epäilys ei ollut. Varsin pieni vika aiheutti pitkällisen etsinnän, mutta hyvä, että Cruiser vaikuttaisi olevan nyt kunnossa. Jos jollakin toisella ilmenee samankaltaisia oireita, kannattaa tarkastaa ahtopainetunnistimelle tulevan letkun suodatin, niin voi säästyä aikaa ja kustannuksia. Minun älli ei riitä arvaamaan, onko JJ:n autossa sama vika. Minulla ei ainakaan polttoaineen kulutus noussut. Kiitän mielenkiinnosta ja mielipiteistä.
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Hienoa kun tämä ratkesi. Viitsisitkö tehdä tuonne UKK Osioon tästä vikakuvauksen ja sen selvityksen. Olis helposti löydettävää materiaaliakyltsi kirjoitti:Paikallinen Toyota -huolto kertoi nyt Cruiserini vian syyn. Heidän mukaan ahtopainetunnistimelle tulevassa letkussa on suodatin, mihin oli tullut öljynsekaisesta liasta/noesta koostunut klöntti, mikä oli tukkinut suodatinta. Eivät osanneet sanoa sitä, mistä suutinta tukkinut aines oli joutunut/päässyt letkuun ja suodattimeen. Useampi autoista enemmän ymmärtävä tuttavani epäili vikaa ahtopainetunnistimessa ja hirveän kaukana heidän epäilys ei ollut. Varsin pieni vika aiheutti pitkällisen etsinnän, mutta hyvä, että Cruiser vaikuttaisi olevan nyt kunnossa. Jos jollakin toisella ilmenee samankaltaisia oireita, kannattaa tarkastaa ahtopainetunnistimelle tulevan letkun suodatin, niin voi säästyä aikaa ja kustannuksia. Minun älli ei riitä arvaamaan, onko JJ:n autossa sama vika. Minulla ei ainakaan polttoaineen kulutus noussut. Kiitän mielenkiinnosta ja mielipiteistä.

---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Olen nyt ajanut Cruiserilla noin 1.500 km ja auto toimii hyvin. Moottorin käynti on tasoittunut selvästi siitä, mitä se oli ennen auton korjattavaksi lähtöä eli parannusta tuli myös siinä. Paikallinen Toyota -huolto uskoi tämän aiheutuneen suuttimien vaihdosta, jotka sen mukaan kuluvat myös mekaanisesti. Heidän mukaan suuttimet menevät vaihtoon noin 350.000 - 500.000 kilometrin jälkeen.
Kävin tänään O.K. Autolla ja sovimme korjauksen hinnan. Summaa en paljasta, mutta O.K. Auto tuli hyvin vastaan ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Auto tuli parempaan kuntoon korjausten jälkeen ja toki olin valmis maksamaan siitä. Käytän jatkossakin heidän palvelujaan. Kertoivat, että hekin oppivat tapauksesta. He tekevät raportin maahantuojalle, joten seuraavalla kerralla vika löytyy helpommin.
Mihin UKK -osioon tätä pitäisi tehdä raportti?
Kävin tänään O.K. Autolla ja sovimme korjauksen hinnan. Summaa en paljasta, mutta O.K. Auto tuli hyvin vastaan ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Auto tuli parempaan kuntoon korjausten jälkeen ja toki olin valmis maksamaan siitä. Käytän jatkossakin heidän palvelujaan. Kertoivat, että hekin oppivat tapauksesta. He tekevät raportin maahantuojalle, joten seuraavalla kerralla vika löytyy helpommin.
Mihin UKK -osioon tätä pitäisi tehdä raportti?
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Tänne http://www.slck.net/viewforum.php?f=28kyltsi kirjoitti: Mihin UKK -osioon tätä pitäisi tehdä raportti?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Oli mummolareissulla aikaa perehtyä aiheeseen tarkemmin ja muillekin toistaitoisille tiedoksi niin tuo ahtopainetunnistin (Turbo Pressure Sensor) ja tuo letkuhässäkkä (Vacuum Switching Valve) ovat siinä coolerin kyljessä ja tutkittavissa ilman mitään purkamista. Ahtopainetunnistimessa on jopa kirkkaapunainen tarra missä lukee mistä on kyse (kunhan vaan pölyt pyyhkii...).
VSV vienetsintä ohje löytyy räjäytyskuvasta Intake - Turbo Charger System (1KD-FTV) - Inspection 13 - 16.
Turbo Pressure Sensor vianetsintä Intake - Turbo Charger System (1KD-FTV) - On Vehicle Inspection 13 -14.
No mikäs se toinen puolisko siitä letkuhässäkästä on? No sehän on Electric EGR Control Valve ja se löytyy EGR räjäytyskuvasta Emission Control - EGR System (1KD-FTV) - Inspection 12 - 28.
Molemmat venttiilit tarkistettavissa yleismittarilla, jos vaan vika olisi niin yksinkertainen, että olisi jatkuvasti päällä... Vilkaisin hiukan Techstreamiakin ja silläkin kai pystyisi noille testit ajelemaan, jos olisi aikaa perehtyä.
Letkuja en rohjennut noin 0 asteisessa kotitilan pajassa irroitella, kun meikäläisen tuurilla nuo muoviset venttiilin rungot olisivat kuitenkin ottaneet itseensä tai joku letkuista hapertunut käsiin ja lähimpään varaosaputkaan oli matkaa reilu 50km. Tutkitaan omalla pihalla kunhan kelit lämpenee.
Yritin vielä kotimatkalla saada vikatilaa päälle oikein tahallaan mutta ei se onnistu vaikka miten vedätti ja löysäili kaasua ylämäkeen ajettaessa. Kun löysin tuolle osalle oikean nimenkin niin olin jo ihan varma, että on tuo jo jollain suuressa mualimassa temppuillut ja foorumit täynnä juttuja aiheesta mutta ei ihan tärpännyt. Yksi aika lupaava ketju oli Pradopointissa (Overboosting): http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... erboosting
Vaan tuossakin loppujen lopuksi syyllisiksi paljastuu suuttimet.
VSV vienetsintä ohje löytyy räjäytyskuvasta Intake - Turbo Charger System (1KD-FTV) - Inspection 13 - 16.
Turbo Pressure Sensor vianetsintä Intake - Turbo Charger System (1KD-FTV) - On Vehicle Inspection 13 -14.
No mikäs se toinen puolisko siitä letkuhässäkästä on? No sehän on Electric EGR Control Valve ja se löytyy EGR räjäytyskuvasta Emission Control - EGR System (1KD-FTV) - Inspection 12 - 28.
Molemmat venttiilit tarkistettavissa yleismittarilla, jos vaan vika olisi niin yksinkertainen, että olisi jatkuvasti päällä... Vilkaisin hiukan Techstreamiakin ja silläkin kai pystyisi noille testit ajelemaan, jos olisi aikaa perehtyä.
Letkuja en rohjennut noin 0 asteisessa kotitilan pajassa irroitella, kun meikäläisen tuurilla nuo muoviset venttiilin rungot olisivat kuitenkin ottaneet itseensä tai joku letkuista hapertunut käsiin ja lähimpään varaosaputkaan oli matkaa reilu 50km. Tutkitaan omalla pihalla kunhan kelit lämpenee.
Yritin vielä kotimatkalla saada vikatilaa päälle oikein tahallaan mutta ei se onnistu vaikka miten vedätti ja löysäili kaasua ylämäkeen ajettaessa. Kun löysin tuolle osalle oikean nimenkin niin olin jo ihan varma, että on tuo jo jollain suuressa mualimassa temppuillut ja foorumit täynnä juttuja aiheesta mutta ei ihan tärpännyt. Yksi aika lupaava ketju oli Pradopointissa (Overboosting): http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... erboosting
Vaan tuossakin loppujen lopuksi syyllisiksi paljastuu suuttimet.
kädetön apumies
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
No niin, melkein yhdeksän vuotta ongelmitta mutta tänä kesänä pulmaa on riittänyt. Ensin satunnaista tehojen häviämistä, ei kuitenkaan vikamuistiin mitään. Kun alkoi pahenemaan löytyi SCV-vika. Vaihdoin SCV-venttiilit (200€) ja samalla tukin EGR:n ja auto tuli kuntoon. Kunnes. Tasasessa satasen vauhdissa taulu täyteen valoja ja moottori suojatilaan.
Auto penkalle ja uudelleen käynnistäessä toimi moitteettomasti. Vikakoodi 34(2) Turbocharger system malfunction. Vika esiintyi n.20-300km välein. Puhdistin alipaineletkussa olevan suodattimen (siinä EGR:n päällä), joka oli mielestäni todella likainen. Luulin jo vian selätetyksi mutta tänään taas sama juttu. Voisko se sitten olla ilmamassamittari tai ahtopainetunnistin?
Auto penkalle ja uudelleen käynnistäessä toimi moitteettomasti. Vikakoodi 34(2) Turbocharger system malfunction. Vika esiintyi n.20-300km välein. Puhdistin alipaineletkussa olevan suodattimen (siinä EGR:n päällä), joka oli mielestäni todella likainen. Luulin jo vian selätetyksi mutta tänään taas sama juttu. Voisko se sitten olla ilmamassamittari tai ahtopainetunnistin?
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Poistin EGR:n tulppauksen ja nyt ~1000km ilman ongelmia.
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Nyt kun ehdin tätä kommentoimaan niin oliko Tsaarin vehje 166 vai 163 heppanen versio? Versio vaihtui 2004 syksyllä eli 05 on käytännössä uudempi.
Kun aikanaan oman ex-04 mallin EGR:n tulppasin niin selvittelin aihetta aika pitkään aussien ja espanjalaisten foorumeilta ja tuo uudempi ei tykkää EGR:n kokonaan tulppaamisesta vaan sille piti jättää pieni henkireikä. Vanhemmassakin versiossa tulppaaminen muistaakseni vaikutti jonkun verran vastapaineeseen. Ehdit vaan jo itse ratkaista ongelman ennen kommentointia
Kun aikanaan oman ex-04 mallin EGR:n tulppasin niin selvittelin aihetta aika pitkään aussien ja espanjalaisten foorumeilta ja tuo uudempi ei tykkää EGR:n kokonaan tulppaamisesta vaan sille piti jättää pieni henkireikä. Vanhemmassakin versiossa tulppaaminen muistaakseni vaikutti jonkun verran vastapaineeseen. Ehdit vaan jo itse ratkaista ongelman ennen kommentointia

kädetön apumies
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Vehjes on -03 ja 163 heppanen. Mietin vaan että pitäiskö vielä koittaa tulpata niin että jättäis pienen reiän (12mm)?
Ja on siinä vielä egr ja imusarjakin putsaamatta...
Ja on siinä vielä egr ja imusarjakin putsaamatta...
Re: KDJ 120 turbo-ongelma
Itse ymmärsin aussifoorumilta, että yleinen koko on reiälle 7 tai 8 mm.
Tuon pitäisi riittää uudemmallekin, oliko se 166 heppaiselle. No se mikä 5-vaihteisessa on..
Tuon 8mm meinasin itselle laittaa myös.
Tuon pitäisi riittää uudemmallekin, oliko se 166 heppaiselle. No se mikä 5-vaihteisessa on..
Tuon 8mm meinasin itselle laittaa myös.