B-moottoriin öljyn jäähdytys
Valvoja: Käyttäjä
B-moottoriin öljyn jäähdytys
Hei,
Turbotettu B-moottori käy lämpöisenä varsinkin matka-ajossa. Suurin syy tähän on tiuhat välitykset perissä, jolloin 85 km/h matkavauhtiin päästäkseen moottorin kierrokset ovat melkoisen korkealla. Pidemmän ajon aikana ja jälkeen öljyn paineet laskevat alemmalle tasolle verrattuna kevyempään päristelyyn.
Joku suosittelu joskus öljyn jäähytintä turbotuksen takia. Nyt kelpaisi vinkit miten b-moottoriin semmoinen saadaan ja mistä osia kannattaa ostaa? Muutkin ohjeet kelpaavat, kuten että mistä öljy ryöstetään ei mihin se palautetaan? Vesipumpussa on tulpattuina lähtö ja paluu jäähdytysvedelle, joten kannattaako öljyn jäähdytin olla vesi- vai ilmajäähdytteinen?
Turbotettu B-moottori käy lämpöisenä varsinkin matka-ajossa. Suurin syy tähän on tiuhat välitykset perissä, jolloin 85 km/h matkavauhtiin päästäkseen moottorin kierrokset ovat melkoisen korkealla. Pidemmän ajon aikana ja jälkeen öljyn paineet laskevat alemmalle tasolle verrattuna kevyempään päristelyyn.
Joku suosittelu joskus öljyn jäähytintä turbotuksen takia. Nyt kelpaisi vinkit miten b-moottoriin semmoinen saadaan ja mistä osia kannattaa ostaa? Muutkin ohjeet kelpaavat, kuten että mistä öljy ryöstetään ei mihin se palautetaan? Vesipumpussa on tulpattuina lähtö ja paluu jäähdytysvedelle, joten kannattaako öljyn jäähdytin olla vesi- vai ilmajäähdytteinen?
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Mitkä renkaat bertassa on ? Eikös turbon öljynpaluulinjaan sais mukavasti coolerin ? Kierrättäs letkut nokan kautta. ?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Ei se öljy ahtimesta palaa paineella,joten ei.
Kumma jos turbo nostaa niin kovasti moottorin lämpöjä.
Kumma jos turbo nostaa niin kovasti moottorin lämpöjä.
BJ45 pick-up -82
BJ40 (2+4) -77,-78, -80 -80
HJ60
BJ40 (2+4) -77,-78, -80 -80
HJ60
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Turbotettu 3B 35"silla, eikä ikinä ollu mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Se bertan ölynpainemittari on aika suuntaa antava. Mutta jos pelkäät, niin laita jäykemmät öljyt.
Ei pitäis olla ongelmaa jos turbotus on tehty oikein.
Ei pitäis olla ongelmaa jos turbotus on tehty oikein.
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Renkaat ovat 37" ja perissä 5.29 välitykset. Turbo herää melko alhaalta, joten ahtopaineet ovat 85 km/h nopeudessa noin 0,5 bar.
Periaatteessa lämpö ei ole vielä ollut ongelma, mutta ennaltaehkäisyn kannalta jotain suunnittelin. Erityisesti kesäkeleillä ajaessa lämpö- ja öljynpainemittarista huomaa, että lämpöä on enemmän verrattuna aikaisempaan kokoonpanoon kun perissä oli vakiovälitykset. Lämpö ei lisäänny yksinään turbon takia, vaan kaikinpuolin siitä, että alla on isot renkaat ja kaasua joutuu painamaan melko reippaasti. Turbo lämmittää öljyä jonkun verran, joten siksi ajattelin öljyn jäähdyttimen auttavan asiaan.
Mutta jos kaikki ovat sitä mieltä, että öljy ei jäähdytystä kaipaa, niin heitetään idea takaisin romukoppaan.
Periaatteessa lämpö ei ole vielä ollut ongelma, mutta ennaltaehkäisyn kannalta jotain suunnittelin. Erityisesti kesäkeleillä ajaessa lämpö- ja öljynpainemittarista huomaa, että lämpöä on enemmän verrattuna aikaisempaan kokoonpanoon kun perissä oli vakiovälitykset. Lämpö ei lisäänny yksinään turbon takia, vaan kaikinpuolin siitä, että alla on isot renkaat ja kaasua joutuu painamaan melko reippaasti. Turbo lämmittää öljyä jonkun verran, joten siksi ajattelin öljyn jäähdyttimen auttavan asiaan.
Mutta jos kaikki ovat sitä mieltä, että öljy ei jäähdytystä kaipaa, niin heitetään idea takaisin romukoppaan.
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Tietääkseni öljy menee ahtimeen paineella, mihin se paine häviää ahtimelta poistuessa?VeeWee kirjoitti:Ei se öljy ahtimesta palaa paineella,joten ei.
Kumma jos turbo nostaa niin kovasti moottorin lämpöjä.
Kyllä kannattas laittaa jäähdytin jos lämmöt nousee kovemmassa ajossa sekä paine häviää.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Paine häviää siihen, että paluupuoli on avarampi. Paluuletkunkin tulisi olla isompaa kaliberia.
Öljynpaluuta ei saa kuristaa millään.
Öljynpaluuta ei saa kuristaa millään.
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Turbon öljynpaluu pitää olla esteetön eikä siinä saa olla vastusta.
Siksi se onkin yleisesti turbolta suoraan öljypohjaan varsin suurella putkella.
Mutta mitä kysyjän asiaan tulee niin mittaa ensin öljyn lämpötila kovan ajon jälkeen. Reilu sata astetta ei vielä aiheuta toimenpiteitä.
120 yli mennessä öljynjäähdytys olisi jo aiheellista olla.
Toki viileämmät öljyt jäähdyttää konetta paremmin, mutta ei ne liian kylmätkään saisi olla.
Siksi se onkin yleisesti turbolta suoraan öljypohjaan varsin suurella putkella.
Mutta mitä kysyjän asiaan tulee niin mittaa ensin öljyn lämpötila kovan ajon jälkeen. Reilu sata astetta ei vielä aiheuta toimenpiteitä.
120 yli mennessä öljynjäähdytys olisi jo aiheellista olla.
Toki viileämmät öljyt jäähdyttää konetta paremmin, mutta ei ne liian kylmätkään saisi olla.
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
Mittaaminen on loistava idea sillä se ei ole käynyt omassa mielessä. Ensihätään varmaan riittää infrapunalla öljypohjan ulkopuolelta kovan ajon päätteeksi. Oikean mittarin asentaminen vaatisi pohjan irroituksen ja mittausyhteen hitsaamisen. Palaan mittaustuloksen kanssa kun auto otetaan liikenteeseen kesän puolella.Mika.T kirjoitti:Turbon öljynpaluu pitää olla esteetön eikä siinä saa olla vastusta.
Siksi se onkin yleisesti turbolta suoraan öljypohjaan varsin suurella putkella.
Mutta mitä kysyjän asiaan tulee niin mittaa ensin öljyn lämpötila kovan ajon jälkeen. Reilu sata astetta ei vielä aiheuta toimenpiteitä.
120 yli mennessä öljynjäähdytys olisi jo aiheellista olla.
Toki viileämmät öljyt jäähdyttää konetta paremmin, mutta ei ne liian kylmätkään saisi olla.
Jos joltain löytyy kokemuksia öljynjäähdyttimestä omassa autossa, niin niitä saa jakaa.
Re: B-moottoriin öljyn jäähdytys
minä vaihdan juurikin alapään laakereita kun paineet katoaa kuumalla koneella alle 0.3 baria... olihan siellä syytäkin!!
Bj 40 -77 bj 40-78 ex Lj 70 -88 ex Hj 61 -88