Ohjeita kyseltiin tuolla 120 keskusteluissa.
Itse löysin ohjeet noista linkeistä:http://www.tundrasolutions.com/forums/t ... with-pics/, http://www.tundrasolutions.com/forums/1 ... 7-sequoia/, http://forum.ih8mud.com/100-series-crui ... ost6462773.
Nuo on eri autoista, mutta proseduuri on sama.Toinen linkki on oikeasta lootasta, ja kuvissa näkyy hyvin niin täyttö, ylivuoto ja tyhjennys tulpat. Linkeissä on myös suodattimen ja öljypohjan puhdistusohjeet, jos haluaa tehdä senkin.
Tarvitset 15 l toyota WS automaattivaihteistoöljyä, n. 20 mm sisähalkaisijaltaan olevaa letkua n. puoli metriä, öljyntäyttöpumpun ja sopivat työkalut.
Pääpiirteissään vaiheet:
0. Nosta auto ylös (kaikki renkaat ilmassa)
1. Laske tyhjennystulpasta öljyt pois, tulee ehkä 3 litraa.
2. Lisää saman verran öljyä kuin laskit pois.
3. Irroita pohjapanssari
4. Vaihteistosta tulee 2 putkea pohjapanssarin alla vaihteistoöljyn jäähdyttimelle. Irroita jäähdyttimessä ylempänä oleva letku (paluuletku) putkesta ja laita sen päälle isompi letku, jolla saat ohjattua öljyn läpinäkyvään astiaan, astiassa on hyvä olla mitta-asteikko. (eka linkki)
5. Käynnistä auto hetkeksi.Siirrä vaihteenvalitsin heti kohtaan N. Letkusta alkaa tulla öljyä astiaan On hyvä olla kaveri joka kertoo kun n.2 litraa on tullut pois, tuo kestää n.30 sekuntia. Sammuta auto.
6. Lisää 2 litraa öljyä.
7. Toista kohdat 5 ja 6. Kolmen toiston jälkeen käytä vaihteenvalitsinta jokaisessa asennossa, tällöin kaikki venttiilitkin saavat puhdasta öljyä. Varo pyöriviä renkaita.
8. Jos letkusta tuli jo kirkasta öljyä, lisää vielä litra uutta öljyä. Jos letkusta tullut öljy ei ollut vielä kirkasta, toista vielä kohta 5. Kun kirkasta öljyä tulee, sammuta auto heti ja lisää öljyä saman verran kuin astiaan tuli.
9. On tärkeää että öljyä on lisätty saman verran tai hieman enemmänkun letkusta on tullut.
10.Koska laatikossa ei ole mittatikkua, oikea öljymäärä saadaan kun täytetään vähän yli, ajetaan öljyt vähän yli kädenlämpöiseksi (koita öljypohjan lämpöä, oikea lämpötila on 36-46 astetta.), annetaan auton käydä vaihde vapaalla tasaisella paikalla ja avataan ylivuotoputken tulppa. Kun öljyä ei enää tule kuin tippumalla öljymäärä on oikein.
11. En ota mitään vastuuta tämän ohjeen käytöstä. Itsellä kuitenkin kaikki meni hyvin, ja vaihto oli kyllä tarpeeseen,
öljyt oli kyllä ihan surkeassa kunnossa.
Kiitos tästä anttijaa:lle http://www.slck.net/viewtopic.php?f=2&t=13004
KDJ120 automaattilaatikon A750F öljynvaihto
Valvoja: Käyttäjä
KDJ120 automaattilaatikon A750F öljynvaihto
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: KDJ120 automaattilaatikon A750F öljynvaihto
http://www.lcool.org/technical/100_seri ... d/auto.htm
Ohjeet öljyn lämpötilan tarkistukseen, kun öljyn taso tarskistetaan....joka muuten on 46-56 astetta
Ohjeet öljyn lämpötilan tarkistukseen, kun öljyn taso tarskistetaan....joka muuten on 46-56 astetta
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Re: KDJ120 automaattilaatikon A750F öljynvaihto
Itse tein saman projektin vähemmällä kömpimisellä.
1. Öljynlauhduttimen yläletku irti ja lauhduttimelta 10mm kirkas letku 10l mitta-astiaan, letkuun 10mm jatkopalalla pätkä letkua ja ratti missä siivilä ja laittaa roikkumaan konepellistä.
2. Auto käyntiin ja alta tiirailee että 3l tulee täyteen ja auto seis.. Saman verran kaataa sitten sinne rattiin uutta, ja tätä toistelee niin monta kertaa kunnes alkaa tulemaan kirkasta nestettä läpi - - - > auto seis.
3. Valuta vaihdelaatikon öljypohja tyhjäksi ja uusi sinne siivilä sekä pohjatiiviste(reilu 50e trodo. Fi:stä) ja kaikki takas kiinni. Täytät täyttö, - tai ölynpintaropusta niin täyteen kun mene ja käytät 50c laatikon pinnan ja pintaroppu auki auton ollessa käynnissä niin ylimääräiset tulee ulos. Jos ei tule mitään niin lisää litra ja kokeile uudestaan. Itse lisäsin varmuudeksi sen 5dl vaikka pinnan korkeus olikin oikein ja hienosti toimii taas laatikko?
Tosiaan jos vanha neste on mustaa ja haisee palaneelle niin tee ensin alustavaa huuhtelua, itse vaihdoin ensin 3l ja ajoin 2pvä n. 400km ja sitten vaihdoin 6l ja ajoin 1000km ettei kaikki paska lähde kerralla liikenteeseen ja tuki mitään.
Näillä kokemuksilla tuli hyvä

1. Öljynlauhduttimen yläletku irti ja lauhduttimelta 10mm kirkas letku 10l mitta-astiaan, letkuun 10mm jatkopalalla pätkä letkua ja ratti missä siivilä ja laittaa roikkumaan konepellistä.
2. Auto käyntiin ja alta tiirailee että 3l tulee täyteen ja auto seis.. Saman verran kaataa sitten sinne rattiin uutta, ja tätä toistelee niin monta kertaa kunnes alkaa tulemaan kirkasta nestettä läpi - - - > auto seis.
3. Valuta vaihdelaatikon öljypohja tyhjäksi ja uusi sinne siivilä sekä pohjatiiviste(reilu 50e trodo. Fi:stä) ja kaikki takas kiinni. Täytät täyttö, - tai ölynpintaropusta niin täyteen kun mene ja käytät 50c laatikon pinnan ja pintaroppu auki auton ollessa käynnissä niin ylimääräiset tulee ulos. Jos ei tule mitään niin lisää litra ja kokeile uudestaan. Itse lisäsin varmuudeksi sen 5dl vaikka pinnan korkeus olikin oikein ja hienosti toimii taas laatikko?
Tosiaan jos vanha neste on mustaa ja haisee palaneelle niin tee ensin alustavaa huuhtelua, itse vaihdoin ensin 3l ja ajoin 2pvä n. 400km ja sitten vaihdoin 6l ja ajoin 1000km ettei kaikki paska lähde kerralla liikenteeseen ja tuki mitään.
Näillä kokemuksilla tuli hyvä