Nyt sitten lapsuudenhaave konkretisoitui. Löysin eräästä navetasta FujitsuTen kasettisoittimen. Myöhemmin sain kuulla, että auto, jossa radio on ollut on vielä olemassa. Silloin en siitä innostunut sen enemmän. Myöhemmin erään keskustelun aikana innostuin. Ainoa mitä autosta tiesin, oli että se on hj60, valkoinen ja seissyt ulkona ainakin 10 vuotta. Lopulta pääsin autoa katsomaan ja yllätys oli suuri, kun navetan nurkan takaa pilkisti nelivalomaski.


Se olikin sitten hj60, vuosimallia 1989, vaparikoneella ja mittarissa 389tkm. Lopulta selvisi myös sekin, että auto on seissyt ulkona "vaan" 2008 kesästä asti, jolloin se ajamalla sijoilleen tuotiin parin vuoden navettaseisomisen jälkeen. Auto on myös ylimaalattu ja ruostekorjailtu vain hiukan ennen kuin se jäi navettaan seisomaan. Tutkin autoa hieman ja totesin sen yllättävän hyväkuntoiseksi ottaen huomioon, että kyseessä on vanha Toyota joka on seissyt usean vuoden ulkona. Takaluukussa oli vinssi asennustarpeineen, rungonjatkoineen ja puskurin päiden astinlautoineen. No ei mitään raha vaihtoi omistajaa ja paperit tehtiin.
Seuraavana päivänä hakemaan.


Renkaat pyöri ja vain yksi rengas päästää ilmat pihalle. Sen aikaa pitää että pikkasen pystyy työntelemään. Venttiili on lähes poikki. Sen mitä autoa tarkemmin tutkin alapuolelta, niin pohja näyttää ehjältä, mutta runko ja akselit yms. ovat ruosteessa, mutta runkopalki tuntuvat kovilta sen verran mitä oon niitä vasaralla paukutellu.

Muutenkin on melko täydellinen. Jotain merkkejä puuttuu. Kuuluukos tuossa olla takaluukussa jotain merkkejä? Sisusta on lähes homeeton, kuskin penkki on rikki reunasta. Täysi takapenkki löytyy, on henkilöautona säilynyt. Pellit on suorat ja ei ole ollut rymykäytössä. Kaikki lukkopesät ulkopuolella on jumissa, jarruja ei ole, kytkin tunnoton ja kaasu jumissa. Varmasti kaikki muukin on jumissa. Moottorista en tiedä vielä muuta, ku että ilmanputsari on lähes uus ja öljyä on ylärajaan asti ja se on mustaa.
Sinne se nyt jäi talliin odottelemaan jatkoa. Tarkoituksena olis nyt vloppuna ettiä pari akkua ja kokeilla pyöriikö moottori vai onko jumissa. Käyntiin saanti on varmaan toiveajattelua, mutta kokeillaan.
Tarkoituksena on saattaa auto vielä kilpien väliin ja vakioasussa. Pitäähän sitä nyt edes yksi HJ säästää ofiilta ja pitää henkilöautona. Osia pitää alkaa metsästelemään ja kysymyksiä varmasti tulee. toivottavasti saan niihin myös vastauksia. Jos joltain löytyy hyväkuntoisia osia, mitä koette että voisin tarvita, niin saa tarjota. Projekti tulee etenemään hitaasti. Tällä hetkellä auton luo on yli 100km matkaa, joten ihan paljon en saa sille tehtyä, mutta ompas ainakin katon alla.
Ja se Lumikki...Omistajaperheen lapset nimesivät auton Lumikiksi ollessaan pieniä.