Trimmiosien irrottaminen
Valvoja: Käyttäjä
Trimmiosien irrottaminen
Innostuin sipistelemään HJ:tä siinä määrin, että pitäis saada merkkejä, ikkunalistoja yms. irti ehjinä. Eli kaipaisin vinkkejä siitä, miten takaluukussa olevat merkit lähtee irti? Kuinka takaluukun lasin "krominen kiilalista" kannattaa irrottaa, että se säilyy käyttökelpoisena? Sivuovien ikkunoiden alareunassa olevien "kromien" irrotus?
Kaikkia olen yrittänyt kammeta ja vääntää pienellä väkivallalla, mutta tuntuu, että rikki menevät.
Kaikkia olen yrittänyt kammeta ja vääntää pienellä väkivallalla, mutta tuntuu, että rikki menevät.
Re: Trimmiosien irrottaminen
Takaluukun 4wd merkki on kiinni kahdella pellin läpi olevalla muovikiinnikkeellä mitkä menee pellin läpi, samalla tavalla on kylkien toyota land cruiser teksti. Ne lähtee hyvin irti puukonkärjellä avittamalla. G /GX merkit on kiinni kaksipuolisella teipillä ja ovat vähän kovemmassa kiinni, kyllä nekin irtoaa ihan puukon kärjellä avittamalla mutta varovaisuutta ettei katkea.
Miksi takalasin tiivisteestä pitää irrottaa se kromilista? Sen alla on vielä muovilista, nämä irtoaa melkeimpä parhaiten kun irrottaa sen lasin ensin luukusta painelemalla sisäpuolelta meisselin avulla tiiviste "ulospäin" . Kun saa tiivisteen lasista irti niin sitten saa varovasti irroteltua tuon listan.
Sen voi saada myös vetämällä urastaan mutta on suuri vaara että siihen tulee vekki. On olemassa myös tuohon tarkoitettuja lista työkaluja mutta en ole oikein toimivaa sellaistakaan nähnyt.
Ovien kromit on kiinni muovikiinnikkeillä jotka saa painettua vain oven sisältä. Eli ovien verhoilut irti, sitten ikkuna yläasentoon tai kokonaan pois ja sitten sormella painamalla sisäpuolelta ja samalla toisella kädellä nostaa listaa ni pitäis irrota
Oliko nää nyt mahdollisimman epäselkeesti kerrottu
Miksi takalasin tiivisteestä pitää irrottaa se kromilista? Sen alla on vielä muovilista, nämä irtoaa melkeimpä parhaiten kun irrottaa sen lasin ensin luukusta painelemalla sisäpuolelta meisselin avulla tiiviste "ulospäin" . Kun saa tiivisteen lasista irti niin sitten saa varovasti irroteltua tuon listan.
Sen voi saada myös vetämällä urastaan mutta on suuri vaara että siihen tulee vekki. On olemassa myös tuohon tarkoitettuja lista työkaluja mutta en ole oikein toimivaa sellaistakaan nähnyt.
Ovien kromit on kiinni muovikiinnikkeillä jotka saa painettua vain oven sisältä. Eli ovien verhoilut irti, sitten ikkuna yläasentoon tai kokonaan pois ja sitten sormella painamalla sisäpuolelta ja samalla toisella kädellä nostaa listaa ni pitäis irrota

Oliko nää nyt mahdollisimman epäselkeesti kerrottu

SLCK #422
Re: Trimmiosien irrottaminen
Hyvät ovat ohjeet, kiitos.
Veneiden ikkunoiden kanssa olen sen verran pelannut, että kuvittelin takaluukun kromilistan olevan ns. kiilalista, joka täytyy irrottaa, jotta ikkuna lähtee irti.
GX ja 4WD lätkiä yritin kuvailemallasi tavalla irrottaa, mutta kantti loppu kesken. Aika tiukassa tuntuivat olevan.
Veneiden ikkunoiden kanssa olen sen verran pelannut, että kuvittelin takaluukun kromilistan olevan ns. kiilalista, joka täytyy irrottaa, jotta ikkuna lähtee irti.
GX ja 4WD lätkiä yritin kuvailemallasi tavalla irrottaa, mutta kantti loppu kesken. Aika tiukassa tuntuivat olevan.
Re: Trimmiosien irrottaminen
Peltinen kittilasta on usein myös kova sana merkkien ja listojen irroituksessa, teroitettuna vois saada liimatutkin irti.
LJ70-86-3.0tdi, Hiace-90-2.4d, LJ70-87-2.4td, Pajero-88-2.5tdi, Hilux 83 4wd 1.9 tdi
Re: Trimmiosien irrottaminen
Ikkuna lähtee kyllä nätisti irti lista paikallaan, kyllähän sen tarkoitus on myös kiristää tiivistettä, mutta on aika vaikea irrottaa siististi kun tiiviste on lasissa paikallaan.
Tuo kittilasta on kanssa varmasti hyvä apuväline tosiaankin. Onko ne merkit ollu mahdollisesti joskus aikaisemmin irti? Voi olla liimattu jälkeenpäin jollain komponentti liimalla tai sikaflexillä ja silloin on tiukassa
Tuo kittilasta on kanssa varmasti hyvä apuväline tosiaankin. Onko ne merkit ollu mahdollisesti joskus aikaisemmin irti? Voi olla liimattu jälkeenpäin jollain komponentti liimalla tai sikaflexillä ja silloin on tiukassa

SLCK #422
Re: Trimmiosien irrottaminen
Kyllä lätkän alle puukon kärjen sai, joten eivät ehkä ole sen kummemmin possolla tai muulla liimattuja. Yritin luukun sisäpuolella olevasta tarkastusluukusta kopauttaakin toista lätkää pellistä läpi tulevaan kantaan/nastaan, mutta seurauksena oli vain nastan taipuminen. Auttaiskohan tässäkin lämmittäminen, ennen kuin alkaa isommin tempomaan?
Re: Trimmiosien irrottaminen
Juu kyllä sen pitää lähteä ihan pintapuolelta, sieltä luukusta kun painelee niin ei mene kun se pää lyttyyn kun se on muovia. Puukon kärjellä vain joka puolelta avartaa niin pitäs irrota. En usko että tarvitsee lämmittää tai kestääkö ne sitä ?
SLCK #422