HZJ105 kranaatin muokkaama
Valvoja: Käyttäjä
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Nyt on pohja tervattu ja valmis. Piti siirtyä korissa ylöspäin. Ovet ja luukut pois. Samoiten lasit pois. Ja yllätyt yllätys tuulilasi halki viimeisillä senteillä. Ja ei ollut ensimmäinen. Taitaa olla ensimmäinen BJ josta sain vahingossa tuulilasin ehyenä. No se oli 200€ rasaus. Tuulilasin kehyksessä ei ollut yhtään ruostetta. Takaikkunoiden etulaidassa noin 10cm matkalla pientä kukkaa. Eli ei paha.
Katossa on muutama lommo. Pitäis käyttää kattoverhoilu pois jotta sais oijottua ja laitettua jäykkärin takas paikoilleen. Epäile etä se on irronnut kun on melko löysä kattopelti.
Onko joku ottanut hodarin kattoverhoilun irti ja laittanut sitä ehyenä takas paikoilleen. Miten onnistuu??? Siitä hommasta ei ole kokemuksia. Ainakin ovi ja ikkuna aukkojen kohdalla verhoilu on liimattu jollain Bostikin tyyppisellä karmeihin kiinni. Varmaan mattopuukolla veistellen... Irti verhoilun saan mutta tekis mieli laittaa takaskin sama verhoilu. On kohtuu puhdas....
Katossa on muutama lommo. Pitäis käyttää kattoverhoilu pois jotta sais oijottua ja laitettua jäykkärin takas paikoilleen. Epäile etä se on irronnut kun on melko löysä kattopelti.
Onko joku ottanut hodarin kattoverhoilun irti ja laittanut sitä ehyenä takas paikoilleen. Miten onnistuu??? Siitä hommasta ei ole kokemuksia. Ainakin ovi ja ikkuna aukkojen kohdalla verhoilu on liimattu jollain Bostikin tyyppisellä karmeihin kiinni. Varmaan mattopuukolla veistellen... Irti verhoilun saan mutta tekis mieli laittaa takaskin sama verhoilu. On kohtuu puhdas....
- Liitteet
-
- Katto verhoilu.JPG (34.36 KiB) Katsottu 15664 kertaa
-
- RIISUTTU.JPG (56.59 KiB) Katsottu 15664 kertaa
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Kattoverhoilu irroittettu onnistuneesti ilman suurempaa hässäkkää. Ja takaisinkin sen saa. BJ45Lava jo ehdotteli että verhoilu roskiin ja uuden tekoon mutta en vielä syttynyt siihen. Kattoluukku tuo tietenkin pienen lisähaasteen. Tuo verhoilu muuten on melko simppeli. Onko kukaan törmännyt uusiin verhoiluihin. Pitää ihan piruuttaan kysästä marmorilta mitä uusi maksaa.
No syy verhoilun irroitukseen oli muutamat lommot katossa. Lisäksi kattopelti tuntui löysältä ja syy löytyi... poikkijäykkäri joka on liimalla kiinni on irronnut. No uudelleen liimaus ja lommot sain potkittua suoriksi. Pikkusen joutuu naputtelemaan teräviä kohtia vasaralla.
Verhoilun ja kattoluukun laitan takaisin vasta kun koppa uudessa maalissa. ja asennettuna korille. Eli ihan viimeisiä hommia.
Seuraavaksi alkaisi takaluukun yläosan oikaisu ja ovien asemointi paikoilleen. Niin ja meinasin ensi nostaa tuo tyhjän hylsyn rungon päälle.
No syy verhoilun irroitukseen oli muutamat lommot katossa. Lisäksi kattopelti tuntui löysältä ja syy löytyi... poikkijäykkäri joka on liimalla kiinni on irronnut. No uudelleen liimaus ja lommot sain potkittua suoriksi. Pikkusen joutuu naputtelemaan teräviä kohtia vasaralla.
Verhoilun ja kattoluukun laitan takaisin vasta kun koppa uudessa maalissa. ja asennettuna korille. Eli ihan viimeisiä hommia.
Seuraavaksi alkaisi takaluukun yläosan oikaisu ja ovien asemointi paikoilleen. Niin ja meinasin ensi nostaa tuo tyhjän hylsyn rungon päälle.
- Liitteet
-
- Jäykkäri_irti.JPG (41.95 KiB) Katsottu 15613 kertaa
-
- Katto_verhoilu2.JPG (38.11 KiB) Katsottu 15613 kertaa
-
- Katto_verhoilu1.JPG (34.85 KiB) Katsottu 15613 kertaa
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Niin siis tälläinen kokonaisuus on hodarin kattoluukku. Ei ollut aivan kevyimmästä päästä.
- Liitteet
-
- Katto_luukku.JPG (51.91 KiB) Katsottu 15612 kertaa
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Tänään nostettiin koppa rungolle kun nosturipaikalla on muuta käyttöä. Vaati täyden pannun kaffetta ja pieni puhelu kierros niin talli täyttyi aktiivisista ystävistä. Kuuden miehen voimin saatiin koppa siirretty paikoilleen. Painaa sitten aika paljon tuo hodarin koppa. Toki kojelauta oli paikoillaan mutta silti painoa oli paljon enemmän kuin oletin. Oikeastaan kaikki osat on aika painavia, mutta eipä tästä mitään jängän kulkinetta tulekkaan.
- Liitteet
-
- koppa_rungolla.JPG (64.95 KiB) Katsottu 15540 kertaa
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Tämäkin etenee pikku hiljaa. Päivitykset jääneet vähemmälle. Moottori menee pikku hiljaa kasaan. Syöttöpumppu sai pientä käsittelyä Posion suunnalla. Uusi jakoremmi tuli myös laitettua vaikka moottorilla ajettu vähän. Pakosarja on tällä hetkellä höylättävä ja tänään pitäisi saada. Jos viikonloppuna saisi turbon ym. hilut paikoilleen. Sitten nostankin moottorin paikoilleen.

Polttoainelinjat tuli puhdistettua ja maalattua uudelleen. Oli alkavaa ruostetta. Meinasin aluksi vetää kokonaan uudet linjat mutta toisaalta alkuperäiset putket istuu koriin hyvin niin kiinnikkeet yms. helpompi toteuttaa.

Koria on nyt korotettu 40mm. Voi olla että lasken alemmaksi. Riippuu millaiset puskurit tulee. Pakoputken kanssa olisi vain helpompi elämä jos koria on korotettu. Lisäksi vesicoolerille olisi lisätila tarpeen. Tarkoitus oli laittaa coooleri venttiilikopanpäälle.
Korista tuli tutkailtua ruostepaikat. Mitään pahaa ei ollut. Ainostaan kuskinpuolen takaikkunan karmia joutui hitsaamaan. Muut meni Annitrol käsittelyllä.



Polttoainelinjat tuli puhdistettua ja maalattua uudelleen. Oli alkavaa ruostetta. Meinasin aluksi vetää kokonaan uudet linjat mutta toisaalta alkuperäiset putket istuu koriin hyvin niin kiinnikkeet yms. helpompi toteuttaa.

Koria on nyt korotettu 40mm. Voi olla että lasken alemmaksi. Riippuu millaiset puskurit tulee. Pakoputken kanssa olisi vain helpompi elämä jos koria on korotettu. Lisäksi vesicoolerille olisi lisätila tarpeen. Tarkoitus oli laittaa coooleri venttiilikopanpäälle.
Korista tuli tutkailtua ruostepaikat. Mitään pahaa ei ollut. Ainostaan kuskinpuolen takaikkunan karmia joutui hitsaamaan. Muut meni Annitrol käsittelyllä.


Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Mikä kone tossa HZJ:ssä on? Onko se bensakone? Ja mitä muutoksia sulla on siihen tulossa?
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Kannattaa kenni lukea topicci alusta asti, sieltä se selviääkenni_ kirjoitti:Mikä kone tossa HZJ:ssä on? Onko se bensakone? Ja mitä muutoksia sulla on siihen tulossa?

---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Niin moottorina tuossa HZJ105:a on ollut 1HZ moottori, siis 4,2 litrainen vapari diesel. No sehän on perus lussu moottori ja useat HZJ105:t on heti uutena turbotettu. No tämä yksilö on turbotettu Dencon tekemällä/teettämällä turbolla. Tuo 1Hz joka tulee tuohon projektiin on uudenpaa mallia jossa muunmuassa jakopään remmin kiristin on hydraulinen. Lisäksi tuossa on erinlainen ruiskupumppu.
Ruiskupumpussa on High-altitude compensator eli HAC. Se laskee syöttöjä kun ollaan korkealla siis jossain vuoristossa. No minä otin sen pois ja tilalle tuli ahdonalaisien syötön säädin. Siitä on enemmän hyötyä täällä Perämeren pohjukassa
Samalla nestepää suureni 12mm.
Tuolla on se Dencon turbo värkki.
https://www.dencodiesel.com/genuine-oem ... uiser.html
Tuo Dencon tekele ei oikeen vakuuttanut joten käyttööni jäi ainoastaan pakosarja. Se onkin ihan hyvä koska pakosarjassa on valmiiksi T3 laippa joten ei tarvitse välilaippoja.
Nyt turboksi tulee Garretin To4 jossa kompressorisiipi 50.9mm A/R 0.50 ja
turbiinisiipi 58.35mm A/R 0.70 jaetulla pakopesällä. Katsotaan miten pelaa ja jos ei pelaa niin Hilarilla oli jotain ajatuksia mitä pitää kokeilla
Ruiskupumpussa on High-altitude compensator eli HAC. Se laskee syöttöjä kun ollaan korkealla siis jossain vuoristossa. No minä otin sen pois ja tilalle tuli ahdonalaisien syötön säädin. Siitä on enemmän hyötyä täällä Perämeren pohjukassa

Tuolla on se Dencon turbo värkki.
https://www.dencodiesel.com/genuine-oem ... uiser.html
Tuo Dencon tekele ei oikeen vakuuttanut joten käyttööni jäi ainoastaan pakosarja. Se onkin ihan hyvä koska pakosarjassa on valmiiksi T3 laippa joten ei tarvitse välilaippoja.
Nyt turboksi tulee Garretin To4 jossa kompressorisiipi 50.9mm A/R 0.50 ja
turbiinisiipi 58.35mm A/R 0.70 jaetulla pakopesällä. Katsotaan miten pelaa ja jos ei pelaa niin Hilarilla oli jotain ajatuksia mitä pitää kokeilla

Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Tänään sain punnerrettua koneen paikoilleen. Olihan tuo melko painava paketti nostaa. Etenkin kun yksin turasin niin sai otsa suonet pullollaan työntää

No sinne se sitten sujahti ja ilma suurempia kolhuja. Runkopalkkeja joutu tunkilla venyttämään jotta sai vaihdelaatikon poikkipalkin paikoilleen. Aika ison kuorman ottaa tuo poikittaispalkki. Hodarin rungossa kun ei ole kuin keulassa ja taka-akselin kohdalla poikittaispalkit. Nyt joutui levittämään runkoaisoja noin 5 cm ennenkuin pultin reijät tuli kohdilleen poikittaispalkissa.

Laturiksi tuli tilattua HDJ100:n laturi. Se on 120A ja sopii paikoilleen...bolt-on. Laturin liitin on soikea, kun vanhemissa hodareissa se on pyöreä. Taitaa vaihtua siinä -95 paikkeilla pyöreästä soikeaan liitin. Muuten ei eroaja. Mitänyt halkaisija oli isompi ja joutui hieman sitä laturin kiristimen rautaa hiomaan.


No sinne se sitten sujahti ja ilma suurempia kolhuja. Runkopalkkeja joutu tunkilla venyttämään jotta sai vaihdelaatikon poikkipalkin paikoilleen. Aika ison kuorman ottaa tuo poikittaispalkki. Hodarin rungossa kun ei ole kuin keulassa ja taka-akselin kohdalla poikittaispalkit. Nyt joutui levittämään runkoaisoja noin 5 cm ennenkuin pultin reijät tuli kohdilleen poikittaispalkissa.

Laturiksi tuli tilattua HDJ100:n laturi. Se on 120A ja sopii paikoilleen...bolt-on. Laturin liitin on soikea, kun vanhemissa hodareissa se on pyöreä. Taitaa vaihtua siinä -95 paikkeilla pyöreästä soikeaan liitin. Muuten ei eroaja. Mitänyt halkaisija oli isompi ja joutui hieman sitä laturin kiristimen rautaa hiomaan.
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Eli HDJ80:een on Ruotsin paperit? Ja siihen sitten tulossa tommonen jälkiahdettu hiekkamaan spekseillä oleva moottori? Akselit näemmä satavitosesta kotosin myös.killerwo kirjoitti: Eli tarkoitus on nyt että HZJ105 toimii elimen luovuttajana. Eli moottori ja voimansiirto siirtyy HDJ80:n rungolle. Kori on haettu Göteborista, kori on vuodelta 1997 ja malli on HJD80 VX.
Edit: Hienon näköistä työskentelyä, näyttää pätevälle.

SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Eilen aloin sovittelemaan keulapeltejä paikoilleen. Mutta sitten jätin laittamatta tuon kuskin puolen. Helpompi kasailla kaikki letkut ja tehostin sälät. Rattiakselin tulipellin läpivienti kumi oli risa ja kaikissa kolmessa joita oli varastossa niin kaikissa sama homma. No onneksi Toyotalta Belgiasta löytyi 23e. No huomenna ja ylihuomenna jos maalailisi hiukan pikkunippeleitä ja sitten pääsiäisen viettoon pohjoiseen.
Paperi hommat meneen jotenkin nuin


Niin tässähän on taka-akselissa rumpujarrut. Enkä ajatellut ainakaan vielä vaihtaa levyjarruiksi. Sekin toki onnistuisi, mutta sitten menee kaikki navat vaihtoon. No nyt askarruttaa toimiiko takajarrut levyjarrujen pääsylinterillä. Tuossa HZJ105:a olisi hyvä pääsylinteri mutta pulttijako tulipellinläpi on yllätysyllätys hieman eri. Osaako kukaan sanoa onko pääsylinterissä takapiirille jotain eroa rummuissa ja levyissä. Pitää lähteä konttia tutkimaan oisko sinne jäänyt HZJ80:n pääsylinteriä. Se ainakin sopii.
Paperi hommat meneen jotenkin nuin



Niin tässähän on taka-akselissa rumpujarrut. Enkä ajatellut ainakaan vielä vaihtaa levyjarruiksi. Sekin toki onnistuisi, mutta sitten menee kaikki navat vaihtoon. No nyt askarruttaa toimiiko takajarrut levyjarrujen pääsylinterillä. Tuossa HZJ105:a olisi hyvä pääsylinteri mutta pulttijako tulipellinläpi on yllätysyllätys hieman eri. Osaako kukaan sanoa onko pääsylinterissä takapiirille jotain eroa rummuissa ja levyissä. Pitää lähteä konttia tutkimaan oisko sinne jäänyt HZJ80:n pääsylinteriä. Se ainakin sopii.
Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
No tässähän se tuli mukavasti pähkinänkuoressa.killerwo kirjoitti:Niin moottorina tuossa HZJ105:a on ollut 1HZ moottori, siis 4,2 litrainen vapari diesel. No sehän on perus lussu moottori ja useat HZJ105:t on heti uutena turbotettu. No tämä yksilö on turbotettu Dencon tekemällä/teettämällä turbolla. Tuo 1Hz joka tulee tuohon projektiin on uudenpaa mallia jossa muunmuassa jakopään remmin kiristin on hydraulinen. Lisäksi tuossa on erinlainen ruiskupumppu......

Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Yhtä hitaasti etenee kuin tähänkin asti. Vanne hommat meni läskiksi. Ostin muutama vuos sitten HDj100 aluvanteet jotka oli tarkoitus laittaa alle. No niin ET oli totaalisen väärä. Spacerit ei auta, joten uudet vanteet tai napojen vaihto 6 pulttiseksi.

Konehuoneeseen osat löytää paikkansa pikkuhiljaa. Ilmastoinnin putket on muuten ok mutta kompuran liitäntä on eri kuin HDJ80:ä. Ongelma ratkaistaan tigillä. Johtosarjan pesin ja liittimet rasvailin hapettumien estämiseksi.
Polttoainesuodattimia tulee kaksin kappalein. HZj105:a on esisuodatin ennen varsinaista, joten laitetaan nyt sekin paikoilleen. Eipä siitä haittaakaan ole.

Lokasuojien päälle ei ole enään niitä äänieristysmattoja. Olivat huono kuntoiset. Kysyin Toyotalta uusia ja hintaa oli n 130€/kpl ja saatavuudesta ei ollut takeita. Mitenhän nuo vaikuttaa sisämeluun???
Tekisi mieli jättää pois ja niin taidan tehdäkkin.


Konehuoneeseen osat löytää paikkansa pikkuhiljaa. Ilmastoinnin putket on muuten ok mutta kompuran liitäntä on eri kuin HDJ80:ä. Ongelma ratkaistaan tigillä. Johtosarjan pesin ja liittimet rasvailin hapettumien estämiseksi.
Polttoainesuodattimia tulee kaksin kappalein. HZj105:a on esisuodatin ennen varsinaista, joten laitetaan nyt sekin paikoilleen. Eipä siitä haittaakaan ole.

Lokasuojien päälle ei ole enään niitä äänieristysmattoja. Olivat huono kuntoiset. Kysyin Toyotalta uusia ja hintaa oli n 130€/kpl ja saatavuudesta ei ollut takeita. Mitenhän nuo vaikuttaa sisämeluun???
Tekisi mieli jättää pois ja niin taidan tehdäkkin.

Blue skies and headdown
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
-97 hodarissa toi kattoverhous on muuten levyä, toi lakana on näköjään unohdettu niistä.
Mulla olis 6-pulttiset navat jos tarvetta...
Mulla olis 6-pulttiset navat jos tarvetta...
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Re: HZJ105 kranaatin muokkaama
Joo jenkkimalleissa on kans levyä tuo verhoilu. Pitää harkita napojen vaihtoa. Onko koko taka-akselia?
Blue skies and headdown