Turbotetun BJn kierrosten ryntääminen
Valvoja: Käyttäjä
Turbotetun BJn kierrosten ryntääminen
Mitenkä saa turbotetusta BJstä sen ryntäämisen pois mitä se tekee vaikka olis tasakaasu, eli kierrokset lähtee itestään nouseen kun ahtopaine kasvaa? Saako muuta kun pumpun vaihtamalla?
Entä saako maksimi kierroksia rajotettua mistään?
Entä saako maksimi kierroksia rajotettua mistään?
Joo se on ollu sellanen paketti joskus myynnissä maahantuojalla. Kone on siis turbotettu 3B eikä 13BT. Pitää tarkemmin tutkia sitä, kun en sen paremmin oo vielä paneutunu siihen.Antsa kirjoitti:Hä. Onko jäbällä orkkis TurboBertta???![]()
Mutta asiaan eli ei se säätäjä ei välttämättä pelaa. Vaan miten siinä on toteutettu nuo turbotuksen vaatimat kikat eli reikä siinä ylemmässä letkussa vai nippa ympäri?
Okei, tänään vähän koittelin kierrättää konetta ja totesin että jotain on vialla. Kaasu pohjaan ja kone ottaa kierroksia ehkä 2000, sit kun pitää vähän aikaa pohjassa niin sit alkaa kiertään kun ahtopaine alkaa nousta.
Tollanen se ei oo kyllä aina ollu, ennen otti kierroksia kyllä ihan herkästi kun survas pedaalin pohjaan. Se itsestään kaasuttelu tapahtu ennen ajossa, kun tuli ylämäki ja kone kuormittu enemmän, ahtopaine nousi -> kierrokset nousi vaikka piti ihan tasakaasulla...
Saako se nyt ilmaa jostain vai minkä takia empii. Eikös syöttökin suurene kun sitä ruuvia ruuvaa ulospäin?
Tollanen se ei oo kyllä aina ollu, ennen otti kierroksia kyllä ihan herkästi kun survas pedaalin pohjaan. Se itsestään kaasuttelu tapahtu ennen ajossa, kun tuli ylämäki ja kone kuormittu enemmän, ahtopaine nousi -> kierrokset nousi vaikka piti ihan tasakaasulla...
Saako se nyt ilmaa jostain vai minkä takia empii. Eikös syöttökin suurene kun sitä ruuvia ruuvaa ulospäin?
No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?kenni_ kirjoitti:Okei, tänään vähän koittelin kierrättää konetta ja totesin että jotain on vialla. Kaasu pohjaan ja kone ottaa kierroksia ehkä 2000, sit kun pitää vähän aikaa pohjassa niin sit alkaa kiertään kun ahtopaine alkaa nousta.
Tollanen se ei oo kyllä aina ollu, ennen otti kierroksia kyllä ihan herkästi kun survas pedaalin pohjaan. Se itsestään kaasuttelu tapahtu ennen ajossa, kun tuli ylämäki ja kone kuormittu enemmän, ahtopaine nousi -> kierrokset nousi vaikka piti ihan tasakaasulla...
Saako se nyt ilmaa jostain vai minkä takia empii. Eikös syöttökin suurene kun sitä ruuvia ruuvaa ulospäin?
Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.
Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.
Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.
Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?
Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
No ei. Vedenerotin oli ruostunu ja sieltä ilmeisesti sai ilmaa, mutta se korjattiin. Ja näköjään ei taas lauantaina tehny sitä vaan toimi normaalisti. Tyhjäkäynti pysyy kyllä ihan hallinnassa, mutta täyskaasulla kiertää yli 5000 mikä on ihan liikaa. Normaalisti taitaa kiertää 3800?Antsa kirjoitti: No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?
Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.
Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.
Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.
Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?
Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
kenni_ kirjoitti:No ei. Vedenerotin oli ruostunu ja sieltä ilmeisesti sai ilmaa, mutta se korjattiin. Ja näköjään ei taas lauantaina tehny sitä vaan toimi normaalisti. Tyhjäkäynti pysyy kyllä ihan hallinnassa, mutta täyskaasulla kiertää yli 5000 mikä on ihan liikaa. Normaalisti taitaa kiertää 3800?Antsa kirjoitti: No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?
Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.
Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.
Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.
Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?
Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
Ainut itellä tiedossa oleva tapa rajoittaa ne kierrokset on säätää se kaasuläppä aukeemaan riittävän vähän.
Muuten homma on kuskin jalassa ja tuskin se enää nelosvaihteella kiertää yli...

Ja just tän takia se savulappu pitää hakea muualta kuin konttorilta ja kertoa ettei laitteessa ole maksimikierrosrajoitinta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...