HJ "jännitevuoto"
Valvoja: Käyttäjä
HJ "jännitevuoto"
Tervehdys!
Hakusanat eivät näköjään satu kohdalleen kun ei vastaavaa löydy, kokeillaan siis uutta.
Erillinen lämpömittari(sähköinen) ottaa lisää asteita sitä mukaa kun sähkölaitteita on päällä. Eniten vaikuttaa parkit+ajovalot, jonkin verran myös sisätilan puhaltimet. Ilman mitään näyttää normaalisti noin 90°C, valot päällä mennään yli sadan. Mistä päin tämmöistä vikaa pitäisi lähteä paikallistamaan, sähköistä juurikaan tiedä?
Samaan syssyyn kysyisin poistuuko vika releen vaihtamalla kun ei parkit meinaa viileämmällä ilmalla pysyä heti alkuun päällä vaan joutuu montaa kertaa sytyttelemään?
Hakusanat eivät näköjään satu kohdalleen kun ei vastaavaa löydy, kokeillaan siis uutta.
Erillinen lämpömittari(sähköinen) ottaa lisää asteita sitä mukaa kun sähkölaitteita on päällä. Eniten vaikuttaa parkit+ajovalot, jonkin verran myös sisätilan puhaltimet. Ilman mitään näyttää normaalisti noin 90°C, valot päällä mennään yli sadan. Mistä päin tämmöistä vikaa pitäisi lähteä paikallistamaan, sähköistä juurikaan tiedä?
Samaan syssyyn kysyisin poistuuko vika releen vaihtamalla kun ei parkit meinaa viileämmällä ilmalla pysyä heti alkuun päällä vaan joutuu montaa kertaa sytyttelemään?
Kyseessä on VDO:n 24V mittari omassa jalallisessa kotelossa kojelaudalla mittariston vieressä.
+ on otettu ratin alta siitä levestä liittimestä jossa on paljon vihreitä johtoja. Kopukynällä etsin vain piuhan jossa on virta päällä jännite
. Tätä johtoa on käytetty akun navalla asti kun yksi kaveri epäili käyttäytymisen syyksi väärää virran otto paikkaa.
- on sijoitettu sulaketaulun alapuolelle missä oli valmiiksi muitakin maajohtoja
S menee omalla johdolla suoraan anturille
Valo on haaroitettu(ryöstetty) oletetulta parkkien/mittariston valojen releeltä kuskin jalkatilassa
Koitin kerran jo laittaa mekaanista tilalle mutta anturi oli aivan liian iso
+ on otettu ratin alta siitä levestä liittimestä jossa on paljon vihreitä johtoja. Kopukynällä etsin vain piuhan jossa on virta päällä jännite

- on sijoitettu sulaketaulun alapuolelle missä oli valmiiksi muitakin maajohtoja
S menee omalla johdolla suoraan anturille
Valo on haaroitettu(ryöstetty) oletetulta parkkien/mittariston valojen releeltä kuskin jalkatilassa
Koitin kerran jo laittaa mekaanista tilalle mutta anturi oli aivan liian iso
Otappa esille yleismittari ja mittaa sen lämpömittarin jännitetaso noissa eri tapauksissa. Siinä se vika todennäköisesti on. Jännitevaihtelu aiheuttaa tuon. Ja sitten voisit mitata myös sen tiedon että paljonko on jännite ero mittarin maadoituksen ja kuskin puoleisen akun miinus kengän välillä. Pitäisi olla teoriassa 0 volttia mutta taitaa olla vähän enemmän. Nämä tiedot kun mittaat niin tiedämmekin varmaan syyn tuohon vikaan.
Noniin, kytkinremontin ja töitten jälkeen ennättää taas tähän perehtyä.
Varalta käytin maan ja anturin liittimiä toisinpäin ja neula oli tapissa välittömästi, joten kai ne on oikein päin.
Pitkällä johdolla mittarin toinen pää akkuun mitaten jännite vaihtelu ilman valoja -> valojen kanssa oli parin kymmenyksen luokkaa latauksen ollessa reilun 27V.
Jännitehäviö maalta oli 0V mittarilta ja valolta mitattuna. Anturin liittimestä taas 3V. Ilman virtoja valot kytkiessä maajohtoon tuli 0,2V.
Eli onko mahdollinen maa vika nyt anturin puolella? Moottorin maadoitus paremmaksi?
Varalta käytin maan ja anturin liittimiä toisinpäin ja neula oli tapissa välittömästi, joten kai ne on oikein päin.
Pitkällä johdolla mittarin toinen pää akkuun mitaten jännite vaihtelu ilman valoja -> valojen kanssa oli parin kymmenyksen luokkaa latauksen ollessa reilun 27V.
Jännitehäviö maalta oli 0V mittarilta ja valolta mitattuna. Anturin liittimestä taas 3V. Ilman virtoja valot kytkiessä maajohtoon tuli 0,2V.
Eli onko mahdollinen maa vika nyt anturin puolella? Moottorin maadoitus paremmaksi?
Mä olisin vähän sitä mieltä että sen mittarin sisällä on se vika. Eli toi maadoitus ei toimi oikein siellä mittarin sisällä. Sehän näkyy sillä että kun valot ei ole päällä niin maajohdossa menee pieni virta ja kun valot on päällä niin maajohtimessa kasvaa virrankulutus. Nyt siellä on huono kontakti mittarin sisällä tai toi maajohto on melkein poikki.