HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa
Valvoja: Käyttäjä
Nuo Hj:n astinlaudat on suunniteltu yhteensopiviksi levikkeiden kanssa. Siihen tulee laudan eteen sellainen kulmapala joka yhdistää laudat levikkeeseen. Sellaisia en ole enää missään nähnyt. Itselleni tein rosteripellistä kulmapalat astinlaudan päästä eteenpäin ja ylös lokasuojan puolivälin paikkeille ulottuvana. Suojaavat auton kylkeä tosi hyvin etupyörän hiekkasuihkulta.
On kyllä hienon näköinen ei voi muuta sanoa.
Äänestän teippien puolesta jos jostain saat hankittua kohtuulliseen hintaan.
Pakoputkesta sen verran että kaverilla oli suora putki ja äänet oli siedettävät, tyhjäkäynnillä ääni oli suurempi kuin kierroksilla, eikä tullut katsastuksella sanomista koskaan.
Äänestän teippien puolesta jos jostain saat hankittua kohtuulliseen hintaan.
Pakoputkesta sen verran että kaverilla oli suora putki ja äänet oli siedettävät, tyhjäkäynnillä ääni oli suurempi kuin kierroksilla, eikä tullut katsastuksella sanomista koskaan.
SLCK #524
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
Tuolta vois saada suht edullisesti teipit. Näkyy olevan kaikkea muutakin kivaa tarjolla.
http://cruiserworld.eu/parts/60-series/ ... d_id=75084
http://cruiserworld.eu/parts/60-series/ ... d_id=75084
1987 LJ70
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Katsastus suoritettu hyväksytysti! Tai oliko tuo nyt mikään uutinen laadukkaan auton ollessa kyseessä....Renkaiden suhteen meni soitteluksi mutta sain ne kuitenkin otteeseen. Vilkkuja ei edes katottu..
nimim. Teinkö kaiken turhaan....


Laitoin tänään alkuperäisen pöntön tilalle suoran putken ja putki loppuu nyt takarenkaan taakse. Kyl on kutvoses ja turbossa mukava ääni.Ylikessu kirjoitti:Pakoputkesta sen verran että kaverilla oli suora putki ja äänet oli siedettävät, tyhjäkäynnillä ääni oli suurempi kuin kierroksilla, eikä tullut katsastuksella sanomista koskaan.

- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Ajatuksena oli tänään laitella vinssiä tai edes kardaania mutta aamupäivän aika meni kuskin oven säätämisessä kohdalleen (karmi haritti vähän) ja sitten suolistin vanhoista lokareista ne valokehyksien tukipellit sitä varten, että jonain päivänä laitan ne vielä paikalleen.
Laitoin myös jonkun varastosta löytyneen 31":sen varapyöräksi paikalleen. Vedin mankalle 24v-->12v muuntajalla sähkön ja nakkasin vanhan piiskaantennin takapenkin jalkatilaan, näkyy toimivan sielläkin toistaiseksi. Muuntaja pitäisi kiinnitellä joku päivä jalkatilaan silleen oikeen oikeesti. Sähkön siihen vedin siitä power outletista, mustasta boksista ilmanputsarikotelon vieressä. Sen kannen ruuvin avaamiseen meni puol tuntia kun oli vähän jässähtänyt..knipexeillä kaks astetta kerrallaan...
Käytetyt sisälokarit tuossa ovat ylimääräisenä että jos joku tarvii niin tuosta saa. En tiedä tekeekö tuommosilla sitten mitään enää. Toisessa oli haperoa enemmän ja toisessa vähemmän.
Etein aikani sitä vinssin kardaanin tukiraudan paikkaa ja luulen että löysin sen ohjaussimpukan vastapuolelta runkopalkista, pitää avata vaan kierteet rei´istä, ne ovat täynnä moskaa.
Jotain kuralätkähommaa pitäis varmaan alkaa väsäilemään jossain vaiheessa.
Sähkötoimiset takaikkunat ovat kovin tahmeita liikkumaan tiivisteissään. Voiskohan noita jotenkin elvyttää jollain kemikaalilla?
Laitoin myös jonkun varastosta löytyneen 31":sen varapyöräksi paikalleen. Vedin mankalle 24v-->12v muuntajalla sähkön ja nakkasin vanhan piiskaantennin takapenkin jalkatilaan, näkyy toimivan sielläkin toistaiseksi. Muuntaja pitäisi kiinnitellä joku päivä jalkatilaan silleen oikeen oikeesti. Sähkön siihen vedin siitä power outletista, mustasta boksista ilmanputsarikotelon vieressä. Sen kannen ruuvin avaamiseen meni puol tuntia kun oli vähän jässähtänyt..knipexeillä kaks astetta kerrallaan...
Käytetyt sisälokarit tuossa ovat ylimääräisenä että jos joku tarvii niin tuosta saa. En tiedä tekeekö tuommosilla sitten mitään enää. Toisessa oli haperoa enemmän ja toisessa vähemmän.
Etein aikani sitä vinssin kardaanin tukiraudan paikkaa ja luulen että löysin sen ohjaussimpukan vastapuolelta runkopalkista, pitää avata vaan kierteet rei´istä, ne ovat täynnä moskaa.
Jotain kuralätkähommaa pitäis varmaan alkaa väsäilemään jossain vaiheessa.
Sähkötoimiset takaikkunat ovat kovin tahmeita liikkumaan tiivisteissään. Voiskohan noita jotenkin elvyttää jollain kemikaalilla?
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Ähelsin auton kanssa taas aamupäivän ja laitoin muuntajan paikalleen ja eteen kuraläpänpoikaset suojaamaan kriittisimpiä kohtia. Periaate pysyi samana eli mitä vähemmän reikiä auton koriin, sen parempi.
Leikkasin siis kuraläpän aihiot (tuli vähän pikkuruiset, mutta jäljellä oli vaan jämäpala, haetaan isommat jos ei riitä) ja metallilevystä (tais olla alumiinista ohutta "kyynellevyä") 60mmx120mm lätkät joihin porasin reiät. Maalasin levyt mustaksi. Sitten porasin kuraläppiin 8mm reiät lokarin kiinnityspultin kohdalle. Sitten vain lokarin pultti irti autosta, läppä paikoilleen ja alumiinilevy ja pultti takaisin pitämään systeemiä paikallaan. Katsotaan kuinka kauan viritys toimii ja kauanko sitä viitsii katsella. Tai ei se oikeastaan kauheesti näy... Se suojaa kuitenkin nyt täysin eniten ruostuneen paikan auton lokareissa.
Sitten aloin katselemaan vinssiä sillä silmällä että jospa sen paikalleen.
Otin tavallisen puskurin irti ja sahasin kiinnikkeiden niitit puukkosahalla irti ojanpuolilta. Sitten sipasin niittien kannat tasaan rälläkällä ja porasin jumissa oleviin niitteihin keskelle 6mm reiän. Niitit ovat niin tiukassa, että jos niitä ei vedä tasaan, leviää niitin runko entistä tiukempaan lekalla takoessa. Sitten vaan sopiva tuurna reikään ja lekaa persiiseen ja niitit lentelivät iloisesti pihamaalle. Pari niittiä lähti myös pelkällä pyöreäpäisellä vasaralla. Kyllästyin lekomiseen kolmannen niitin kohdalla ja otin ison talttapäisen ruuvarin ja löin sen vasaralla ylhäältäpäin runkopalkin ja puskuripalkin väliin, jolloin kiinnike lähti irti. Ojanpuoleinen kiinnike lähti irti pelkästään tällä tavalla mutta kiinnike vääntyi vähän.
Otin löysälle vinssikehikön pultit niin että niissä runkopalkkeihin kohtaavissa jatkeissa oli reilusti liikkumavaraa, sitten kärräsin nokkakärryillä vinssin auton eteen ja nostin (tietenkin selällä, ei jaloilla) vinssin aisojen nokkaan. Painava katiska.
Aluksi vinssin kanssa oli sama homma ku aina, mitä nyt näitten kanssa oon leikkinyt. Pultinreiät runkopalkkeihin ei ollut sivusuunnassa kohdallaan vaan heittivät 3-5mm just sen verran et ei mene lähellekään kierrettä. Ärsytti jo valmiiksi kairata niitä isommaksi. Löin hanskat tiskiin.
Sitten siinä välissä kävin kuuntelemassa kirkkokuoroa ja söin perheen kanssa kiinalaisessa ja tajusin yhtäkkiä pöydässä että en ollutkaan ottanut huomioon että ojanpuoleiset kierteet olivat irtonainen palikka (jossa oli ennen se hinauskoukku kiinni). Se oli liikkunut sivuun. Tämän jälkeen asennus olikin ihan helppoa.
Vielä kartaani...joku kaunis päivä. Ja ehkä lisävalot.

Leikkasin siis kuraläpän aihiot (tuli vähän pikkuruiset, mutta jäljellä oli vaan jämäpala, haetaan isommat jos ei riitä) ja metallilevystä (tais olla alumiinista ohutta "kyynellevyä") 60mmx120mm lätkät joihin porasin reiät. Maalasin levyt mustaksi. Sitten porasin kuraläppiin 8mm reiät lokarin kiinnityspultin kohdalle. Sitten vain lokarin pultti irti autosta, läppä paikoilleen ja alumiinilevy ja pultti takaisin pitämään systeemiä paikallaan. Katsotaan kuinka kauan viritys toimii ja kauanko sitä viitsii katsella. Tai ei se oikeastaan kauheesti näy... Se suojaa kuitenkin nyt täysin eniten ruostuneen paikan auton lokareissa.
Sitten aloin katselemaan vinssiä sillä silmällä että jospa sen paikalleen.
Otin tavallisen puskurin irti ja sahasin kiinnikkeiden niitit puukkosahalla irti ojanpuolilta. Sitten sipasin niittien kannat tasaan rälläkällä ja porasin jumissa oleviin niitteihin keskelle 6mm reiän. Niitit ovat niin tiukassa, että jos niitä ei vedä tasaan, leviää niitin runko entistä tiukempaan lekalla takoessa. Sitten vaan sopiva tuurna reikään ja lekaa persiiseen ja niitit lentelivät iloisesti pihamaalle. Pari niittiä lähti myös pelkällä pyöreäpäisellä vasaralla. Kyllästyin lekomiseen kolmannen niitin kohdalla ja otin ison talttapäisen ruuvarin ja löin sen vasaralla ylhäältäpäin runkopalkin ja puskuripalkin väliin, jolloin kiinnike lähti irti. Ojanpuoleinen kiinnike lähti irti pelkästään tällä tavalla mutta kiinnike vääntyi vähän.
Otin löysälle vinssikehikön pultit niin että niissä runkopalkkeihin kohtaavissa jatkeissa oli reilusti liikkumavaraa, sitten kärräsin nokkakärryillä vinssin auton eteen ja nostin (tietenkin selällä, ei jaloilla) vinssin aisojen nokkaan. Painava katiska.
Aluksi vinssin kanssa oli sama homma ku aina, mitä nyt näitten kanssa oon leikkinyt. Pultinreiät runkopalkkeihin ei ollut sivusuunnassa kohdallaan vaan heittivät 3-5mm just sen verran et ei mene lähellekään kierrettä. Ärsytti jo valmiiksi kairata niitä isommaksi. Löin hanskat tiskiin.
Sitten siinä välissä kävin kuuntelemassa kirkkokuoroa ja söin perheen kanssa kiinalaisessa ja tajusin yhtäkkiä pöydässä että en ollutkaan ottanut huomioon että ojanpuoleiset kierteet olivat irtonainen palikka (jossa oli ennen se hinauskoukku kiinni). Se oli liikkunut sivuun. Tämän jälkeen asennus olikin ihan helppoa.

Vielä kartaani...joku kaunis päivä. Ja ehkä lisävalot.

- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Yläkautta tulee. Käytin hieman foorumin hakua ja löysinkin ratkaisun, joko pitää
a) ajaa vaijeri ulos ja ajaa se rummulle niin että tulee alakautta (ja modata hieman rullakidan alareunaa)
b) hankkia jostain vanha kaksisuuntainen ulosotto.
c) vaihtaa vinssi uudemmanmalliseen.
Taidan valita vaihtoehto a:n. Se on halvin.
Askartelin tänään autoon kuraläpyskät taakse, tein ne niin että otin 25mm profiilia johon hitsasin keskelle pätkän lattaa niin että systeemistä tuli leveä T-kirjain. Lattaan porasin reiän, josta kiinnitin systeemin takapyörän taakse korinkannakepulttiin. Profiiliin tein 3kpl reiät ja m6-kierteet joiden avulla kiinnitin varsinaisen kuralätkän systeemiin.

Kuraläpistä menee taaksepäin runkopalkkiin vaijerit jotka estää läppiä rullaantumasta renkaan mukaan. Vaijeri on niin ylhäällä et ne ei näy "ulos". Katotaan kauanko tuommonen systeemi kestää. Jos ei kestä niin sitten kettinkileikkejä

Sitten siirsin rek.kilven etupuskurissa vasempaan reunaan koska keskellä se jää vinssihupun liepeiden alle.
Seuraavaksi avasin kierteet auton rungossa vinssin kardaanin kiinnikettä varten, kiinnitin kannakkeen, sitten kardaanin etupalan ja viimeiseksi takimmaisen pitkän pätkän. Sitten sokka paikoilleen vinssin päähän ja testiä. Ja hyvinhän se toimi, mutta tosiaan väärin päin. No, jatkuu joku päivä vaijerin kelausharjoitusten muodossa...
Elvytin myös taas jämähtäneen takalasin pesurin pumpun. Lasolia pesään ja pikkuruuvarilla siipipyörän pyörittelyä niin taas toimii.
Toinen murhe on pienoinen pakokaasun tulo autoon sisälle luultavasti takaluukun tiivisteestä, yläluukku ei mene kunnolla kiinni koska sen alatiiviste on niin turvonnut vuosikausien öljyämisestä. Alaluukkukaan ei mene mielestäni kunnolla vasemmalta puolelta lukkoon, täytyy sitä tarkastella.
a) ajaa vaijeri ulos ja ajaa se rummulle niin että tulee alakautta (ja modata hieman rullakidan alareunaa)
b) hankkia jostain vanha kaksisuuntainen ulosotto.
c) vaihtaa vinssi uudemmanmalliseen.
Taidan valita vaihtoehto a:n. Se on halvin.

Askartelin tänään autoon kuraläpyskät taakse, tein ne niin että otin 25mm profiilia johon hitsasin keskelle pätkän lattaa niin että systeemistä tuli leveä T-kirjain. Lattaan porasin reiän, josta kiinnitin systeemin takapyörän taakse korinkannakepulttiin. Profiiliin tein 3kpl reiät ja m6-kierteet joiden avulla kiinnitin varsinaisen kuralätkän systeemiin.

Kuraläpistä menee taaksepäin runkopalkkiin vaijerit jotka estää läppiä rullaantumasta renkaan mukaan. Vaijeri on niin ylhäällä et ne ei näy "ulos". Katotaan kauanko tuommonen systeemi kestää. Jos ei kestä niin sitten kettinkileikkejä

Sitten siirsin rek.kilven etupuskurissa vasempaan reunaan koska keskellä se jää vinssihupun liepeiden alle.
Seuraavaksi avasin kierteet auton rungossa vinssin kardaanin kiinnikettä varten, kiinnitin kannakkeen, sitten kardaanin etupalan ja viimeiseksi takimmaisen pitkän pätkän. Sitten sokka paikoilleen vinssin päähän ja testiä. Ja hyvinhän se toimi, mutta tosiaan väärin päin. No, jatkuu joku päivä vaijerin kelausharjoitusten muodossa...
Elvytin myös taas jämähtäneen takalasin pesurin pumpun. Lasolia pesään ja pikkuruuvarilla siipipyörän pyörittelyä niin taas toimii.
Toinen murhe on pienoinen pakokaasun tulo autoon sisälle luultavasti takaluukun tiivisteestä, yläluukku ei mene kunnolla kiinni koska sen alatiiviste on niin turvonnut vuosikausien öljyämisestä. Alaluukkukaan ei mene mielestäni kunnolla vasemmalta puolelta lukkoon, täytyy sitä tarkastella.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Kävin tänään metsätöissä ja siellä tukkeja vinssatessa tuli tehtyä kaksi huomiota:
1) Vinssiin tarvii lisätä ne vaijerin kelaltaputoamissuojat
2) viimeisessä ristinivelessä on niin paljon klappia että kardaani hakkaa kuormitettaessa runkopalkin reiän reunoihin.
Sahailin aikani ja ajelin sitten kotiin selvittämään umpisolmuun ja erilaisiin väleihin jumiin mennyttä vinssivaijeria. Otin sitten kiukuissani vinssin kokonaan irti, lykkäsin suuliin odottamaan parempia inspiraation hetkiä. Naapurikin tuli vielä samaan saumaan v*ttuilemaan...
Tutkein vähän tuota takaluukun tiivistettä, otin sen irti ja sitten samalla otin yläluukun lukon irti ja putsasin ja öljysin sen. Tiiviste oli itseasiassa jotenkin kasvanut pituutta sen verran että se oli oikeasti suoraan vedettynä 7cm pidempi kuin takaluukku itsessään, ihmekkös että oli rutussa ja mutkalla. Edellinen omistaja oli jo katkaissut vanhan tiivisteen kertaalleen ja ottanut välistä palan pois. Ja sitten liimannut BOSTIKILLA koko systeemin paikalleen.
Laitoin tiivisteen takaisin ja porasin kumiin uudet reiät kiinnikkeille niin nyt se pysyy paremmin, mutta uusi pitää hankkia jostain, päädyt on niin huonot.
Säädin ylä- ja alaluukun lukkojen vastakappaleet kohdalleen ja nyt luukut menee kunnolla kiinni. Takaluukun keskuslukkosolkun liitin oli irti peltiremontin jäljiltä oikealta takakotelosta, se kiinni ja nyt toimii keskuslukkokin takaluukussa.
Ajelin vähän pöpelikössä ja katselin et lukot ja muut systeemit toimii. Edessä vasemmalla taitaa naputtaa vähän murros. Pitää varmaan joku kaunispäivä ottaa navat auki ja katella vähän niitäkin...Pitääkö ostaa oikein Longfield vai kelpaisiko Tamgearsin murros?
Askartelin kuralätkäkumista suojat tankille meneville pikkuletkuille oikealle taakse.
1) Vinssiin tarvii lisätä ne vaijerin kelaltaputoamissuojat
2) viimeisessä ristinivelessä on niin paljon klappia että kardaani hakkaa kuormitettaessa runkopalkin reiän reunoihin.
Sahailin aikani ja ajelin sitten kotiin selvittämään umpisolmuun ja erilaisiin väleihin jumiin mennyttä vinssivaijeria. Otin sitten kiukuissani vinssin kokonaan irti, lykkäsin suuliin odottamaan parempia inspiraation hetkiä. Naapurikin tuli vielä samaan saumaan v*ttuilemaan...
Tutkein vähän tuota takaluukun tiivistettä, otin sen irti ja sitten samalla otin yläluukun lukon irti ja putsasin ja öljysin sen. Tiiviste oli itseasiassa jotenkin kasvanut pituutta sen verran että se oli oikeasti suoraan vedettynä 7cm pidempi kuin takaluukku itsessään, ihmekkös että oli rutussa ja mutkalla. Edellinen omistaja oli jo katkaissut vanhan tiivisteen kertaalleen ja ottanut välistä palan pois. Ja sitten liimannut BOSTIKILLA koko systeemin paikalleen.

Laitoin tiivisteen takaisin ja porasin kumiin uudet reiät kiinnikkeille niin nyt se pysyy paremmin, mutta uusi pitää hankkia jostain, päädyt on niin huonot.
Säädin ylä- ja alaluukun lukkojen vastakappaleet kohdalleen ja nyt luukut menee kunnolla kiinni. Takaluukun keskuslukkosolkun liitin oli irti peltiremontin jäljiltä oikealta takakotelosta, se kiinni ja nyt toimii keskuslukkokin takaluukussa.
Ajelin vähän pöpelikössä ja katselin et lukot ja muut systeemit toimii. Edessä vasemmalla taitaa naputtaa vähän murros. Pitää varmaan joku kaunispäivä ottaa navat auki ja katella vähän niitäkin...Pitääkö ostaa oikein Longfield vai kelpaisiko Tamgearsin murros?
Askartelin kuralätkäkumista suojat tankille meneville pikkuletkuille oikealle taakse.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Kävin Toyotalta kysymässä tiivisteen hintaa, 200 euroa puolentoista metrin kumipötköstä. No jos se kaupanteko ei siihen loppunut niin ainakin siihen että "tuotteen valmistus on lopetettu". Kuinka yllättävää.vartiainen kirjoitti: Laitoin tiivisteen takaisin ja porasin kumiin uudet reiät kiinnikkeille niin nyt se pysyy paremmin, mutta uusi pitää hankkia jostain, päädyt on niin huonot.
Tilasin sitten Jenkeistä uuden FJ62:sen tiivisteen joka maksoi rahteineen 70 euroa. No sekin on vähän reilusti moisesta pätkästä mutta onpahan orikinaali.