J80 lämppärin moottori+muuta sähköihmettelyä
Valvoja: Käyttäjä
J80 lämppärin moottori+muuta sähköihmettelyä
Mitenkä toimii/missä sijaitsee 80-sarjalaisessa takaluukun sisä valokatkaisin?
Tässä uusvanhassa hankinnassa ei toimi kunnolla (tai siis ollenkaan) sisävalo, kun takaluukun aukaisee. Koitin tänään sitä katkaisijaa etsiskellä, mutten löytänyt sitä ollenkaan.
Tuli sitten mieleen, että onko se kytkin jotenkin samantapainen, kuin volvon takaluukun valokatkaisin, eli siellä oli lasiputki jonka sisällä oli elohopeaa? tai muuta sähköä johtavaa nestettä ja kun luukkua avasi, niin sitten se neste kytki valon päälle...
Sitten seuraavaan kysymykseen, tässä on sellainen outo ääni kajuutassa, kun virrat eivät ole "päällä". Ääni on juuri sama varoitusääni, kuin silloin kun jää valot päälle ja avaimen ottaa pois virtalukosta. Mutta se ääni on todella vaimea/hiljainen juuri ja juuri kuulee.
Kun jonkin oven avaa, niin se ääni katoaa, ja kun taas oven laittaa kiinni, niin ääni palaa.
Mietin nyt vain että, voisiko tuo ääni ja takaluukun (takaluukku ei mene kunnolla pohjaan asti lukkoon, vaan pieni välys jää aina luukkuun)valokytkin jotenkin aiheuttaa tuon äänen ja samalla sitten toimimattoman sisävalon...
Mielipiteitä?
Tässä uusvanhassa hankinnassa ei toimi kunnolla (tai siis ollenkaan) sisävalo, kun takaluukun aukaisee. Koitin tänään sitä katkaisijaa etsiskellä, mutten löytänyt sitä ollenkaan.
Tuli sitten mieleen, että onko se kytkin jotenkin samantapainen, kuin volvon takaluukun valokatkaisin, eli siellä oli lasiputki jonka sisällä oli elohopeaa? tai muuta sähköä johtavaa nestettä ja kun luukkua avasi, niin sitten se neste kytki valon päälle...
Sitten seuraavaan kysymykseen, tässä on sellainen outo ääni kajuutassa, kun virrat eivät ole "päällä". Ääni on juuri sama varoitusääni, kuin silloin kun jää valot päälle ja avaimen ottaa pois virtalukosta. Mutta se ääni on todella vaimea/hiljainen juuri ja juuri kuulee.
Kun jonkin oven avaa, niin se ääni katoaa, ja kun taas oven laittaa kiinni, niin ääni palaa.
Mietin nyt vain että, voisiko tuo ääni ja takaluukun (takaluukku ei mene kunnolla pohjaan asti lukkoon, vaan pieni välys jää aina luukkuun)valokytkin jotenkin aiheuttaa tuon äänen ja samalla sitten toimimattoman sisävalon...
Mielipiteitä?
Viimeksi muokannut Kontio, Pe Joulu 20, 2013 9:29 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Kytkin on siinä yläluukun lukossa sisällä, ja se ei ole purettava. Lukossa on samalla tavalla kaksi eri "pykälää" kuin ovissakin, ensin tarttuu kevyellä painamisella jo kiinni, mutta toiseen pykälään menee vasta kun ovi tai luukku menee kunnolla pohjaan asti. Kytkin toimii ja valo sammuu vasta toisessa pykälässä, ja jos luukut on vähän tiukalle säädetty, toinen pykälä on melkoisen takomisen takana. Se, että valo ei syty ja epämääräinen merkkiääni kuuluu vähän ehkä kielii siitä, että johdotuksissa tai itse kytkimessä on jotain kosketushäiriöitä. Kytkimelle menee johdolla myös maa, eli saranat tms. kosketukset ei vaikuta asiaan.
Aika yleinen vika on, että yläluukkuun meneviä johtoja murtuu vasemmassa yläreunassa olevan kumisen suojaputken sisältä, valon johdot on ohuimpia ja menee todennäköisesti ensimmäisenä. Heti korin puolella läpiviennin kohdalla kattoverhoilun alla on liittimet josta luukun johdot irtoaa, ja ne saattaa olla hapettuuneet. Ne löytyy kun kattoverhoilua vähän raottaa läpiviennin kohdalta. Keskellä olevassa suojaputkessa menee pelkästään pissapojan letku. Kytkimen liitin löytyy sen suojamuovin alta, joka on kahdella ristipääruuvilla sisäpuolisen avauskahvan ympärillä, kytkimen kahden johdon välille pitäisi tulla kontakti kun luukku avataan.
Aika yleinen vika on, että yläluukkuun meneviä johtoja murtuu vasemmassa yläreunassa olevan kumisen suojaputken sisältä, valon johdot on ohuimpia ja menee todennäköisesti ensimmäisenä. Heti korin puolella läpiviennin kohdalla kattoverhoilun alla on liittimet josta luukun johdot irtoaa, ja ne saattaa olla hapettuuneet. Ne löytyy kun kattoverhoilua vähän raottaa läpiviennin kohdalta. Keskellä olevassa suojaputkessa menee pelkästään pissapojan letku. Kytkimen liitin löytyy sen suojamuovin alta, joka on kahdella ristipääruuvilla sisäpuolisen avauskahvan ympärillä, kytkimen kahden johdon välille pitäisi tulla kontakti kun luukku avataan.
TP
Sisävalo saatu toimintaan lukkoa rämppäämällä.. (ääni ei kylläkään kadonnut..)
Mutta toinen ongelma, lämmityslaitteen puhaltimen moottorista puuttuu yksi nopeus.
No tietenkin ensimmäisenä epäillys esivastuksesta, joten tilasin sitten marmoritiskiltä uuden ja laitoin paikoilleen. Ei vaikutusta, toiminnat on nyt tälläiset: 1.hidas, 2.pikkuisen nopeampi kuin 1, 3. ehkäpä aavistuksen verran nopeampi kuin ykkönen, mutta hitaampi kuin 2-nopeus. 4. sitten täysi hönkä päällä.
Eli mikä aiheuttaa tuon vaivan, että kolmas nopeus on hitaampi kuin kakkonen ja milteipä ykkönenkin on nopeampi, mutta sitten taas nelonen on tehokas (ilmeisesti siinä asennossa virta menee suoraan moottorille, eikä kierrä vastuksen kautta.)
Korjaamokirjaa koetin jo tavailla, mutta en löytänyt tuohon vaivaan apuja sieltä, joten onko kukaan palstalainen paininut saman ongelman kanssa?
Mutta toinen ongelma, lämmityslaitteen puhaltimen moottorista puuttuu yksi nopeus.
No tietenkin ensimmäisenä epäillys esivastuksesta, joten tilasin sitten marmoritiskiltä uuden ja laitoin paikoilleen. Ei vaikutusta, toiminnat on nyt tälläiset: 1.hidas, 2.pikkuisen nopeampi kuin 1, 3. ehkäpä aavistuksen verran nopeampi kuin ykkönen, mutta hitaampi kuin 2-nopeus. 4. sitten täysi hönkä päällä.
Eli mikä aiheuttaa tuon vaivan, että kolmas nopeus on hitaampi kuin kakkonen ja milteipä ykkönenkin on nopeampi, mutta sitten taas nelonen on tehokas (ilmeisesti siinä asennossa virta menee suoraan moottorille, eikä kierrä vastuksen kautta.)
Korjaamokirjaa koetin jo tavailla, mutta en löytänyt tuohon vaivaan apuja sieltä, joten onko kukaan palstalainen paininut saman ongelman kanssa?
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
No nyt sitten näin pakkasten tultua ilmeni sellainen mielenkiintoinen seikka, että sisätilan puhallin lähtee käyntiin itsekseen jos takaluukun avaa
Puhallin sammuu, kun luukun laittaa kiinni...
Minkään muun oven avaaminen ei aiheuta tuota omituisuutta, kuin takaluukun avaaminen. Nyt pari kertaa se on tuon tehnyt.
Onkos tuollaisesta viasta kokemusta?


Puhallin sammuu, kun luukun laittaa kiinni...
Minkään muun oven avaaminen ei aiheuta tuota omituisuutta, kuin takaluukun avaaminen. Nyt pari kertaa se on tuon tehnyt.
Onkos tuollaisesta viasta kokemusta?
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 4:29 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
Siinähän se onkin, kun ei kotisähköreiskat ole päässeet räpeltämään tätä.
Tämähän kun on SA:n entinen auto, niin sähköt on koskemattomat. Ja tämä ei ole ollut muullakuin huutokaupasta ostaneella liikkeellä ennen minua.
Mutta tuolla takaluukulla on joku yhteys tuohon kummaan ääneen auton sisällä... ja nyt sitten tällä oudolla lämppärin käynnistymisellä.
Tuota vaivaa ei ole nyt ilmestynyt pariin päivään.
Uskoisin, että tämä auto on saanut niin maan keleesti kosteutta sisäänsä,(oli ensimmäisellä koeajolla lasit ja katto sisäpuolelta puolensentin jäässä..) että nämä kaikki sähkövaivat johtuu niistä, eikä ainakaan tämä pitkittynyt märkä syksy ainakaan parantanut vaivaa.
Tämähän kun on SA:n entinen auto, niin sähköt on koskemattomat. Ja tämä ei ole ollut muullakuin huutokaupasta ostaneella liikkeellä ennen minua.
Mutta tuolla takaluukulla on joku yhteys tuohon kummaan ääneen auton sisällä... ja nyt sitten tällä oudolla lämppärin käynnistymisellä.
Tuota vaivaa ei ole nyt ilmestynyt pariin päivään.
Uskoisin, että tämä auto on saanut niin maan keleesti kosteutta sisäänsä,(oli ensimmäisellä koeajolla lasit ja katto sisäpuolelta puolensentin jäässä..) että nämä kaikki sähkövaivat johtuu niistä, eikä ainakaan tämä pitkittynyt märkä syksy ainakaan parantanut vaivaa.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Pitää vissiin ottaa hyvä palovakuutus tähän autoon...
Taas aloin ihmetellä sähkövikoja tässä. Nyt kun takaluukun avaa niin se sisätilanpuhallin lähtee pyörimään. Samalla sitten kun olin siellä takaluukun luona, satuin vilkaisemaan kojetauluun päin, ja näin että siellä välähtää jotakin varoitusvaloja samaan tahtiin kun takaluukun lukkoa rämppäsi ruuvimeisselillä.
Jätin sitten takaluukun auki, ja siirryin etupenkille ihmetettelemään varoitusvaloja.
Kojetaulussa paloi silloin käsijarrun varoitusvalo ja tasauspyörästojen lukkojen valot
No käänsin sitten tasauspyörästön lukkokytkintä, niin ylläripylläri lukot yrittävät lähteä menemään lukkoon.
Lisää ihmettelyä aiheutti sitten kojetaulun nopeusmittari ja jännitemittari. Ne nimittäin heiluivat samaan tahtiin kuin tasauspyörästön lukkojen varoitusvalot vilkkuivat kojetaulun alaosassa...
Auto oli koko ajan sammutettuna ja avain minun haalarin taskussa..
Olen aina ollut siinä uskossa, että ranskalaisissa ja muissa tuollaisissa autoissa sähköt "prakaa" mutta, että LandCruiserissa tuollalailla sekaisin sähköt, niin

No, laitan tämän auton kuitenkin tässä jonkinkuluttua "telakalle" jousien vaihtoa ja muuta hifistelyä varten, pitää siinä samassa sitten ihmetellä tätä sähkömysteeriota. (kunhan vaan ei pala, tai keksi mitään haamukäynnistymisiä)
Kuvassa auto sammutettuna, avain pois virtalukosta ja takaluukku auki.

Taas aloin ihmetellä sähkövikoja tässä. Nyt kun takaluukun avaa niin se sisätilanpuhallin lähtee pyörimään. Samalla sitten kun olin siellä takaluukun luona, satuin vilkaisemaan kojetauluun päin, ja näin että siellä välähtää jotakin varoitusvaloja samaan tahtiin kun takaluukun lukkoa rämppäsi ruuvimeisselillä.
Jätin sitten takaluukun auki, ja siirryin etupenkille ihmetettelemään varoitusvaloja.
Kojetaulussa paloi silloin käsijarrun varoitusvalo ja tasauspyörästojen lukkojen valot

No käänsin sitten tasauspyörästön lukkokytkintä, niin ylläripylläri lukot yrittävät lähteä menemään lukkoon.
Lisää ihmettelyä aiheutti sitten kojetaulun nopeusmittari ja jännitemittari. Ne nimittäin heiluivat samaan tahtiin kuin tasauspyörästön lukkojen varoitusvalot vilkkuivat kojetaulun alaosassa...
Auto oli koko ajan sammutettuna ja avain minun haalarin taskussa..
Olen aina ollut siinä uskossa, että ranskalaisissa ja muissa tuollaisissa autoissa sähköt "prakaa" mutta, että LandCruiserissa tuollalailla sekaisin sähköt, niin




No, laitan tämän auton kuitenkin tässä jonkinkuluttua "telakalle" jousien vaihtoa ja muuta hifistelyä varten, pitää siinä samassa sitten ihmetellä tätä sähkömysteeriota. (kunhan vaan ei pala, tai keksi mitään haamukäynnistymisiä)
Kuvassa auto sammutettuna, avain pois virtalukosta ja takaluukku auki.

Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Pirullinen vaiva nuo sähköviat. 80-luvun puolivälissä lähti oma Patrol käymään maaliskuisena päivänä omia aikojaan katureunan parkista vaikka
avaimet oli minun taskussa. Mennessään rymppäsi kolmen pysäköidyn auton kylkiä ja peräosia ryttyyn ja lopuksi kippasi itsensä sadan metrin päähän kerrostalotyömaan rakennusmonttuun. Epäilin silloin josko virtalukossa olisi ollut jotain häikkää, mutta selvittämättä se jäi. Pysäköidessäsi älä ainakaan jätä vaihdetta päälle kuten minulla jäi silloin.
avaimet oli minun taskussa. Mennessään rymppäsi kolmen pysäköidyn auton kylkiä ja peräosia ryttyyn ja lopuksi kippasi itsensä sadan metrin päähän kerrostalotyömaan rakennusmonttuun. Epäilin silloin josko virtalukossa olisi ollut jotain häikkää, mutta selvittämättä se jäi. Pysäköidessäsi älä ainakaan jätä vaihdetta päälle kuten minulla jäi silloin.
Kovasti vaikuttaa maadotusvialta, sisäkosteus voi edesauttaa kun koriin pultattu maapiste ruostuu. Etujalkatilan sivumuovien alla olevat kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. EWD läpysköissä on kerrottu maadoituspisteiden paikat, niitä on ympäri autoa. Googleta: Land_Cruiser_1996_Electrical_Wiring_Diagram FZJ HZJ HDJ.pdf
Vanhempikin taisi olla jossain.
Vanhempikin taisi olla jossain.
TP
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 4:29 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
Minunkin ex-Patrollissa meni joskus startti itekseen ajon aikana päälle. Emäntä oli kylillä ajelemassa ja soitteli hädissään kun auto pitää hirveätä ääntä käydessä.
Kun pääsin purkamaan startin pois, niin se oli aivan tohjona sisuskaluiltaan. Onneksi ei vauhtipyörän starttikehä hajonnut. No mutta sellaisia ne Nissanit ovat
Kun pääsin purkamaan startin pois, niin se oli aivan tohjona sisuskaluiltaan. Onneksi ei vauhtipyörän starttikehä hajonnut. No mutta sellaisia ne Nissanit ovat

HDJ80