Hj 61 jarruongelma
Valvoja: Käyttäjä
Hj 61 jarruongelma
Auto seissy tuossa tallissa pari vuotta kun on tullu hitsailtua sitä, mutta nyt rupeais olemaan projekti lopuillaan ja vaihoin vielä eteen uudet jarrusatulat ja palat, mutta ongelma on, että vaikka on ilmattu niin silti poljin on ihan tunnoton ja menee suoraan pohjaan. Molemmista ilmausnipoista lentää neste hyvin ja pääsylinterinkin ilmasin kun en ollu varma oliko nestepinta päässy liian alas ja sitä jarrupolkimen tankoakin ruuvasin lyhyemmäksi myöskin, mutta ei toimi. Sen huomasin pääsylkkyä ilmatessa, että siitä takimmaisesta jarruputken lähdösta ei tullu ollenkaan nestettä kun poljin meni yli puolen välin. Onko tuo normaalia vai mikä on vialla.
hj 60
hj 61
hj 61
Takajarruista etsisin vikaa.
Käsijarruvaijeri niin löysälle että ne kilven takana olevat vivut menee miltei jarrukilpeen kiinni. Sitten korjaat sen automaattisäädön jengat niin että ne pyörii helposti. Säädä jarrut niin että ne vähän laahaa. Sitten säädä käsijarruvaijerista löysät pois mutta muista että ne vivut pitää mennä suunnilleen siihen jarrukilpeen kiinni. Sitten pumppaa käsijarrulla se automaattisäätö kohalleen.
Näillä opeilla 35 hiihtää asvaltilla
Ja liikkuuko se takajarrujen säädin? Siinä suunnilleen keskellä takaakselia on jarrupaine säädin. Jos oot kovasti korottanut alustaa niin pitäs säätää uusiksi muuten ei tuu taakse paineita
Käsijarruvaijeri niin löysälle että ne kilven takana olevat vivut menee miltei jarrukilpeen kiinni. Sitten korjaat sen automaattisäädön jengat niin että ne pyörii helposti. Säädä jarrut niin että ne vähän laahaa. Sitten säädä käsijarruvaijerista löysät pois mutta muista että ne vivut pitää mennä suunnilleen siihen jarrukilpeen kiinni. Sitten pumppaa käsijarrulla se automaattisäätö kohalleen.
Näillä opeilla 35 hiihtää asvaltilla

Ja liikkuuko se takajarrujen säädin? Siinä suunnilleen keskellä takaakselia on jarrupaine säädin. Jos oot kovasti korottanut alustaa niin pitäs säätää uusiksi muuten ei tuu taakse paineita
Sitä jarrupaineen säädintä on nostettu siitä akselista ja ainakin viime katsastuksessa se oli kohillaan. Koitin tuota käsijarrua säätää noilla ohjeilla, mutta ei tuntunu olevan apua. Onkos tässä enää muuta mahdollisuutta kuin, että niissä satuloissa olis kumminkin jääny paljon ilmaa(vai onko mahdollista kun ilmausnipasta tulee pelkkää nestettä) tai sitte pääsylinterin männästä tiivisteet korkannu ja nesteet suhisee männän ohi?Jussi kirjoitti:Takajarruista etsisin vikaa.
Käsijarruvaijeri niin löysälle että ne kilven takana olevat vivut menee miltei jarrukilpeen kiinni. Sitten korjaat sen automaattisäädön jengat niin että ne pyörii helposti. Säädä jarrut niin että ne vähän laahaa. Sitten säädä käsijarruvaijerista löysät pois mutta muista että ne vivut pitää mennä suunnilleen siihen jarrukilpeen kiinni. Sitten pumppaa käsijarrulla se automaattisäätö kohalleen.
Näillä opeilla 35 hiihtää asvaltilla
Ja liikkuuko se takajarrujen säädin? Siinä suunnilleen keskellä takaakselia on jarrupaine säädin. Jos oot kovasti korottanut alustaa niin pitäs säätää uusiksi muuten ei tuu taakse paineita
hj 60
hj 61
hj 61
Joskus siihen jarrupaineensäätimelle etupiiristä menevään putkeen tahtoo jäädä ilmaa, ja voi olla vaikee saada sitä sieltä pois. Koitapa ilmata se säädin ensin, ja sitten vasta takajarrut.
Lisäksi seistessään se pääsylkky saattaa ruostua ja sitten siinä rikkoo uudetkin tiivisteet
Tämän kyllä huomaa siitä että poljin saattaa mennä ilmatessa ok kovaksi, mutta jo seuraavalla pumppauksella haukkaa ilmaa ja on löysä kun vaarin....
Jos ei muu auta niin rummut pois ja tsekkaa avustajan kanssa liikkuuko sylinterit laisinkaan kun jarrua painaa.... jos ei tai liikkuu huonosti niin kyllä siellä silloin ilmaa jossakin on, tai sitten se pääsylinteri on paskana.
Varsinkin sen etummaisen pääsylinterin osan ilmaaminen onnistuu parhaiten pätkällä jarruputkea jonka taivutat lähdöstä jarrunestesäiliölle. Sitten vaan pumppanaan ja kierrättämään nestettä sylinterin läpi takaisin säiliöön. Sormi putken päähän "takaiskuventtiiliksi" ettei vedä ilmaa kun poljinta nostetaaan. Tarvii joskus pumpata ihan homona että kaikki ilma tulee pois.
Lisäksi seistessään se pääsylkky saattaa ruostua ja sitten siinä rikkoo uudetkin tiivisteet

Jos ei muu auta niin rummut pois ja tsekkaa avustajan kanssa liikkuuko sylinterit laisinkaan kun jarrua painaa.... jos ei tai liikkuu huonosti niin kyllä siellä silloin ilmaa jossakin on, tai sitten se pääsylinteri on paskana.
Varsinkin sen etummaisen pääsylinterin osan ilmaaminen onnistuu parhaiten pätkällä jarruputkea jonka taivutat lähdöstä jarrunestesäiliölle. Sitten vaan pumppanaan ja kierrättämään nestettä sylinterin läpi takaisin säiliöön. Sormi putken päähän "takaiskuventtiiliksi" ettei vedä ilmaa kun poljinta nostetaaan. Tarvii joskus pumpata ihan homona että kaikki ilma tulee pois.
Takarummut käytin irti herkistelin osat ja säädin ne niinkuin jussi neuvoi. Yks naula oli poikki toisesta rummusta minkä takia se kenkä pääsi vähän vinksalleen. Sopivan korjausosan tein 5" naulasta ja tuli hyvä
Pääsylinteriin laitoin kaikki uusiksi eli täysi korjaussarja, ilmasin tuolla kierrätyssysteemillä ruuvipenkissä ja sitten vielä paikallaankin, MUTTA se ei toimi vieläkään, poljin menee pohjaan että humina vaan käy vaikka kuinka polkee. Ilmaa kai siellä vaan jossain on, täytyy kai seuraavaks hakea biltemasta se alipaineella toimiva ilmauslaite ja kokeilla sillä.

hj 60
hj 61
hj 61
Se ruuvi mikä tulee siihen jarrusylinterin kylkeen niin kai laitoit sen siten että painoit ensin mäntää riittävästi sisälle, muutn menee uudet tiivisteet rikki. Joku oli mun autossa laittanut yhden tiivisteen siihen mäntään väärin päin niin ei pelannu kovinkaan hyvin.
Tuleeko millekkään piirille kunnon painetta niin että kun toinen polkee ja toinen avaa ilmausruuvin niin nesteet lentää kattoon vai onko niin kuin joku kuolaisi?
Tuleeko millekkään piirille kunnon painetta niin että kun toinen polkee ja toinen avaa ilmausruuvin niin nesteet lentää kattoon vai onko niin kuin joku kuolaisi?
Taitaa olla tiivisteet väärin paikallaan tai ne on asennuksessa rikottu. Tarviketorilta oulusta uudet tiivisteet ja kasaa se oikein.
Se ruuvi mikä siinä kyljessä on, laitetaan paikalleen sitten kun se mäntä on oikeassa kohdassa. Vertaa sitä ruuvin sijaintia ja kuinka syvällä se mäntä pitää olla ennenkuin laitat sen ruuvin paikalleen. Kuvista kattot miten päin ne tiivisteet pitää olla.
Se ruuvi mikä siinä kyljessä on, laitetaan paikalleen sitten kun se mäntä on oikeassa kohdassa. Vertaa sitä ruuvin sijaintia ja kuinka syvällä se mäntä pitää olla ennenkuin laitat sen ruuvin paikalleen. Kuvista kattot miten päin ne tiivisteet pitää olla.