HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa
Valvoja: Käyttäjä
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Jatketaan yksinpuhelua.
Nyt auto pelaa taas. Oravasuodatin oli suht ok,puhdistin sen, mut varsinainen syy oli sittenkin vedenerotin joka oli täynnä kuvottavaa velliä joka haisi ihan dieselin ja kusen sekoitukselta.
Onkohan tämä sitä dieselbakteeri-hommaa? Auto nimittäin seisoi aika pitkään tallissa ilmeisesti aika vajaalla tankilla ennenkuin sen ostin(ostaessa tankki oli kyllä lähes täynnä). Laitoin vadista litkua läpinäkyvään purkkiin ja se on nyt seissyt aamusta asti, ja siinä erottuu ruskea pohjavelli, sitten vaaleampi kerros liuosta ja sitten tummempi pintakerros.
Puhalsin erottimen siirtopumpulta päin puhtaaksi. Pitänee varmaan tyhjentää tankki jossain vaiheessa, jos siellä on lisää tota mössöä.

Vaihdoin myös peräöljyt Mobilube HD 80w-90:iin, etuperässä oli perinteitä vaalien sellasta vaseliinin sekaista mustaa öljyä ja takaperässä tummanruskeaa. Tyhjennysproput taas niin saatanan tiukassa että piti pyssyllä ottaa auki.
Takaproppu oli kyllä sen näköinen et ei oo koskaan edes avattu. Se oli myös aikojen saatossa varmaan kosteuden ansiosta kutistunut koska 23mm hylsy meni siihen aika maltillisella suostuttelulla, 24mm:llä se ei auennut vaan pyörähti.
Edestä pitää vaihtaa ainakin kuskinpuolen akseliputken stefa jossain vaiheessa, näyttäs vähän kosteelta tai kai ne tulee sitten kummatkin puolet tehtyä kerralla...Tarkistin myös perien hengitykset ja ne oli ihme kyllä auki.
Nyt auto pelaa taas. Oravasuodatin oli suht ok,puhdistin sen, mut varsinainen syy oli sittenkin vedenerotin joka oli täynnä kuvottavaa velliä joka haisi ihan dieselin ja kusen sekoitukselta.
Onkohan tämä sitä dieselbakteeri-hommaa? Auto nimittäin seisoi aika pitkään tallissa ilmeisesti aika vajaalla tankilla ennenkuin sen ostin(ostaessa tankki oli kyllä lähes täynnä). Laitoin vadista litkua läpinäkyvään purkkiin ja se on nyt seissyt aamusta asti, ja siinä erottuu ruskea pohjavelli, sitten vaaleampi kerros liuosta ja sitten tummempi pintakerros.
Puhalsin erottimen siirtopumpulta päin puhtaaksi. Pitänee varmaan tyhjentää tankki jossain vaiheessa, jos siellä on lisää tota mössöä.

Vaihdoin myös peräöljyt Mobilube HD 80w-90:iin, etuperässä oli perinteitä vaalien sellasta vaseliinin sekaista mustaa öljyä ja takaperässä tummanruskeaa. Tyhjennysproput taas niin saatanan tiukassa että piti pyssyllä ottaa auki.

Takaproppu oli kyllä sen näköinen et ei oo koskaan edes avattu. Se oli myös aikojen saatossa varmaan kosteuden ansiosta kutistunut koska 23mm hylsy meni siihen aika maltillisella suostuttelulla, 24mm:llä se ei auennut vaan pyörähti.
Edestä pitää vaihtaa ainakin kuskinpuolen akseliputken stefa jossain vaiheessa, näyttäs vähän kosteelta tai kai ne tulee sitten kummatkin puolet tehtyä kerralla...Tarkistin myös perien hengitykset ja ne oli ihme kyllä auki.
Normi kuraa. Eli alin sedimentti lienee tiepölyä,ruostetta ym., se kirkas vodaa, ja ylin kerros dieseliä.
Dieselbakteerista en oo koskaan kuullu, mutta meillä kävi joskus joku kauppamies myymässä letkuliiterille jotain hemmetin lisäainetta minkä piti tietysti tehdä dieselistä lähes rakettipolttoainetta.
Pyysin sitä pöntön koekäyttöön ja kaasin sitä Berttaan seurauksella että seuraavien viikkojen aikana oli hieman suodatin ja vedenerotin jumppaa... Kysyin ko.ominaisuudesta ja se kuulema kuului asiaan että litku irroittaa paskan systeemistä.
Aine haisi aika vahvasti ammoniakille ja petroolille.
Asia mikå ei vielä tähän ikään mennessä ole valjennu on se että miksi pitää ostaa rahalla ainetta mitä käyttämällä aiheuttaa itselle ongelmia. Enkä suostunu myöskään koekäytön perusteella kaatamaan sitä litkua yhteenkään paloautoon.
Dieselbakteerista en oo koskaan kuullu, mutta meillä kävi joskus joku kauppamies myymässä letkuliiterille jotain hemmetin lisäainetta minkä piti tietysti tehdä dieselistä lähes rakettipolttoainetta.
Pyysin sitä pöntön koekäyttöön ja kaasin sitä Berttaan seurauksella että seuraavien viikkojen aikana oli hieman suodatin ja vedenerotin jumppaa... Kysyin ko.ominaisuudesta ja se kuulema kuului asiaan että litku irroittaa paskan systeemistä.

Aine haisi aika vahvasti ammoniakille ja petroolille.
Asia mikå ei vielä tähän ikään mennessä ole valjennu on se että miksi pitää ostaa rahalla ainetta mitä käyttämällä aiheuttaa itselle ongelmia. Enkä suostunu myöskään koekäytön perusteella kaatamaan sitä litkua yhteenkään paloautoon.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Oman vedenerottimen putsasin aikanaan silleen, että otin sen kokonaan irti ja kaadoin eka tyhjäks, sitten kaadoin sinne sisään uutta dieseliä, ravistelin, kaadoin paskaset mömmöt pois ja tätä huuhtelua jatkoin niin monta kertaa kuin likaa sieltä tuli.vartiainen kirjoitti:Kävin ajelemassa jotain pientä lällyoffia ja sen jälkeen maantielle ja lapa lattiaan; alkoi taas kulku pykimään ja vedenerottimessa sitä mömmöä. Katsoin tankkiin anturiluukusta eikä siellä ole yhtään sakkaa, kirkas pelti paistaa. Mistäköhän sitä tulee?
En ole avannut sellasta purnukkaa, mutta jotenkin tuntu siltä, että se ei puhdistu ihan helpolla, eli oisko siellä sitten jotain eri "osastoja" vai irtooko laidoilta aina vaan lisää sontaa.
#428
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Tänään on ollut varsinainen vastoinkäymisten päivä kaikkineen ja mies näppäimistön takana haisee dieselille niin että eukko uhkaa laittaa ulkoruokailuun.
Tankki on nyt tyhjätty ja huuhdeltu ja ravisteltu, sieltä ei kummempia tullut. Vedenerotin tyhjätty jälleen kerran ja putsailtu, sieltä ei tullut enää muuta kuin dieseliä. Tarkistettu imuputket tankkiin, ovat vielä ehjiä.
Näistä ja ahkerasta ilmaamisesta huolimatta jäin koeajolla ensin tuohon kasitielle, sitten siitä parinsadan metrin päähän ja sitten yhteen taajaman risteykseen, joka kerta auto sammui niin etten saanut sitä käyntiin avaimesta. Tämä on muuten ensimmäinen kerta ikinä Toyotalla että joudun ottamaan tiensivuun ja miettimään että kelle kaverille soitan vai saisinko tän vielä itse liikkeelle..
Syyksi taisi lopulta paljastua tankinottimen päässä olevan suodattimen tukkeutuminen? Siellä on jonkinmoinen sihti kanssa. Laitoin lopulta epätoivoissani (v...u mä poltan tän auton...) paineilmaa vesierottimen paikkeilta tankkiin päin ja sen tuloksena auto alkoi taas toimia. Voi olla ettei siellä enää ole sitä sihtiä paikallaankaan, en tiedä, mutta syy oli ilmeisesti nyt tällä kertaa siellä. Tankki on varmaan pakko jossain vaiheessa pudottaa ja samalla kun uusii ne ottimet niin tulee se sihtihomma tsekattua.
Jos jotain positiivista haluaa hakea niin auton pohjassa on kaikki letkuklemmarit ja muut ällistyttävän hyväkuntoisia kaiken suojaöljymössön alla. Vahinko vaan et sitä suojaöljyä on nyt mun tukassa ja korvissa ja käsissä kyynärpäitä myöten....
Tankki on nyt tyhjätty ja huuhdeltu ja ravisteltu, sieltä ei kummempia tullut. Vedenerotin tyhjätty jälleen kerran ja putsailtu, sieltä ei tullut enää muuta kuin dieseliä. Tarkistettu imuputket tankkiin, ovat vielä ehjiä.
Näistä ja ahkerasta ilmaamisesta huolimatta jäin koeajolla ensin tuohon kasitielle, sitten siitä parinsadan metrin päähän ja sitten yhteen taajaman risteykseen, joka kerta auto sammui niin etten saanut sitä käyntiin avaimesta. Tämä on muuten ensimmäinen kerta ikinä Toyotalla että joudun ottamaan tiensivuun ja miettimään että kelle kaverille soitan vai saisinko tän vielä itse liikkeelle..

Syyksi taisi lopulta paljastua tankinottimen päässä olevan suodattimen tukkeutuminen? Siellä on jonkinmoinen sihti kanssa. Laitoin lopulta epätoivoissani (v...u mä poltan tän auton...) paineilmaa vesierottimen paikkeilta tankkiin päin ja sen tuloksena auto alkoi taas toimia. Voi olla ettei siellä enää ole sitä sihtiä paikallaankaan, en tiedä, mutta syy oli ilmeisesti nyt tällä kertaa siellä. Tankki on varmaan pakko jossain vaiheessa pudottaa ja samalla kun uusii ne ottimet niin tulee se sihtihomma tsekattua.
Jos jotain positiivista haluaa hakea niin auton pohjassa on kaikki letkuklemmarit ja muut ällistyttävän hyväkuntoisia kaiken suojaöljymössön alla. Vahinko vaan et sitä suojaöljyä on nyt mun tukassa ja korvissa ja käsissä kyynärpäitä myöten....

- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Alkoi taas meno hyytyä joten kurkkasin tankkiin ja siitä mittarianturijutskasta näkeekin ne otto- ja paluuputket kun vähän zoomailee! Näin myös heti että se karkeasihti oli umpitukossa. Tein parista kierretangosta työkalut ja nyppäsin sihdin pois ja laitoin ostamastani uudesta tankkiputkista toisen sihdin tilalle. Nyt se toimii!
Keskiviikkona aletaan tekemään peltihommaa niin hakkasin takakoteloista ruosteet veks ja ihmettelin sitä korinkannaketta joka on heti takapyörän takana. Siellä on näköjään sellanen neliönmuotoinen holkki joka on aika kelvästi hepattu koriin kiinni. Holkki oli ehjä mutta korin osuus kadonnut. Täytyy varmaan tilata uudet kannakekumit kummallekin puolelle.
Takakontin kuskinpuolen nurkka oli umpimätä kontista. Kuvassa näkyy tuommoinen viaton halkeama tuossa eristepinnassa, siellä alla oli kiva ylläri.

Pyysin myös Marteliukselta tarjouksen 3"rosteriputkesta silleen et se tulee ennen takarengasta tuohon sivulle, oli suhteellisen hintainen mutta katsotaan nyt, semmoisen vois kyllä itekin kasailla jossain vaiheessa. Australiasta tuli tarjous Beaudesertiltä rosteriputkesta from turbo to tail, 3" mandrel-putki, noin 2000 aussitaalaa. Se oli jo kallis!
Ei tuo ilman vaimennintakaan todellakaan mikään pahan kuuloinen ole...pikemminkin ihan sairaan siisti saundi.
Keskiviikkona aletaan tekemään peltihommaa niin hakkasin takakoteloista ruosteet veks ja ihmettelin sitä korinkannaketta joka on heti takapyörän takana. Siellä on näköjään sellanen neliönmuotoinen holkki joka on aika kelvästi hepattu koriin kiinni. Holkki oli ehjä mutta korin osuus kadonnut. Täytyy varmaan tilata uudet kannakekumit kummallekin puolelle.
Takakontin kuskinpuolen nurkka oli umpimätä kontista. Kuvassa näkyy tuommoinen viaton halkeama tuossa eristepinnassa, siellä alla oli kiva ylläri.


Pyysin myös Marteliukselta tarjouksen 3"rosteriputkesta silleen et se tulee ennen takarengasta tuohon sivulle, oli suhteellisen hintainen mutta katsotaan nyt, semmoisen vois kyllä itekin kasailla jossain vaiheessa. Australiasta tuli tarjous Beaudesertiltä rosteriputkesta from turbo to tail, 3" mandrel-putki, noin 2000 aussitaalaa. Se oli jo kallis!
Ei tuo ilman vaimennintakaan todellakaan mikään pahan kuuloinen ole...pikemminkin ihan sairaan siisti saundi.

- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori