Bj lämpö- ja polttoainemittarit pimeinä
Valvoja: Käyttäjä
Bj lämpö- ja polttoainemittarit pimeinä
Viikko takaperin mykistyivät mittarit (polttoaine ja lämpö) hetkellisesti ja nyt sitten kokonaan. Autohan on Bj 40 -79. Eli öljynpainemittari toimii, samoin valaistus mittaristossa. Ampeerimittari ei ole toiminut ainakaan viimeiseen viiteentoista vuoteen.
Eilen otin mittariston irti pikaisesti, mutta mitään akuutisti savuavaa en löytänyt.
Konehuoneesta löytyi yksi katkennut vihreä johto edicin nipusta. Korjaaminen ei näyttänyt vaikuttavan mihinkään! Omat sähkökuvat tuohon keksintöön ovat lievästi sanottuna viitteellisiä. Mistähän mittaristo maadoitetaan?
Onko tuohon nyt muuta tapaa, kuin ruveta perkaamaan sähköjä piuha kerrallaan, tai unohtaa koko juttu.
Eilen otin mittariston irti pikaisesti, mutta mitään akuutisti savuavaa en löytänyt.
Konehuoneesta löytyi yksi katkennut vihreä johto edicin nipusta. Korjaaminen ei näyttänyt vaikuttavan mihinkään! Omat sähkökuvat tuohon keksintöön ovat lievästi sanottuna viitteellisiä. Mistähän mittaristo maadoitetaan?
Onko tuohon nyt muuta tapaa, kuin ruveta perkaamaan sähköjä piuha kerrallaan, tai unohtaa koko juttu.
Siellä konehuoneessa on kuskin puolella semmonen pieni sulakerasia johtojen välissä. Ne vissiin liitty siihen mittariin jotenkin.
Mittaa myös niille antureille tuleva jännite ja tarkasta ainakin se ettei tankki oo putoomassa tielle.
42 sessa tulee muistaakseni ainakin tankille jotain sykkivää sähköä

Mittaa myös niille antureille tuleva jännite ja tarkasta ainakin se ettei tankki oo putoomassa tielle.
42 sessa tulee muistaakseni ainakin tankille jotain sykkivää sähköä



Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Kaikenlaista tuli mittailtua ja kaikki löytämäni liitokset kävin läpi. Eipä löytynyt syytä.
Eipä se homma toki hukkaan mennyt, kun samalla paikoin puolen tusinaa muuta orastavaa sähkövikaa ja parantelin maadoituksia. Lämppärin kennokin tuli siivottua välitöinä. Eipä olekaan noin hyvin puhaltanut tällä vuosituhannella.
Päätin sitten lauantaina jotta olkoon, ja lähdin kalareissuun. Sunnuntaina aamusumussa laavulta starttaillessa mittarit heräsivät omia aikojaan, katsotaanpa kuinka kauan pelaavat.
Eipä se homma toki hukkaan mennyt, kun samalla paikoin puolen tusinaa muuta orastavaa sähkövikaa ja parantelin maadoituksia. Lämppärin kennokin tuli siivottua välitöinä. Eipä olekaan noin hyvin puhaltanut tällä vuosituhannella.
Päätin sitten lauantaina jotta olkoon, ja lähdin kalareissuun. Sunnuntaina aamusumussa laavulta starttaillessa mittarit heräsivät omia aikojaan, katsotaanpa kuinka kauan pelaavat.
"Mistähän mittaristo maadoitetaan?"
Polttoainemittari maatetaan tankinssaolevan säätövastuksen (se anturi) kautta maahan.
Lämpömittari maatetaan moottorin kupeessaolevan säätövastuksen(lämpötila anturi) kautta maahan.
Toisinsanoen mittarin läpi kulkee plus karvan kautta virta, joka osittain maatetaan anturilla. Maadoituksen voimaakkus näkyy mittarissa muuttuvana lukemana.
Vika viittaa siihen että mittaristoa syöttävässä pluslinjassa on katkos jossain. Kerta kaksi mittaria mykistyy samalla kertaa, voidaan olettaa, että molemmat mittarit on haaroitettu samasta syötöstä, ja että antureille menevät linjat ovat kunnossa.
Lähtisin kokeilmamaan mittarille tulevan johtosarjojen liittimien kontaktipintojen käsittelyllä kontaktipuhdistuspraylla ja nytkyttämäällä liittimiä kun välissä on tuota ainetta.
Virtalukolta tulee muistaakseni joku syöttö mittaristolle suoraan, kannattaa suihkia sitä ainetta myös sinne lukon pohjaan (katkaisinosaan).
Polttoainemittari maatetaan tankinssaolevan säätövastuksen (se anturi) kautta maahan.
Lämpömittari maatetaan moottorin kupeessaolevan säätövastuksen(lämpötila anturi) kautta maahan.
Toisinsanoen mittarin läpi kulkee plus karvan kautta virta, joka osittain maatetaan anturilla. Maadoituksen voimaakkus näkyy mittarissa muuttuvana lukemana.
Vika viittaa siihen että mittaristoa syöttävässä pluslinjassa on katkos jossain. Kerta kaksi mittaria mykistyy samalla kertaa, voidaan olettaa, että molemmat mittarit on haaroitettu samasta syötöstä, ja että antureille menevät linjat ovat kunnossa.
Lähtisin kokeilmamaan mittarille tulevan johtosarjojen liittimien kontaktipintojen käsittelyllä kontaktipuhdistuspraylla ja nytkyttämäällä liittimiä kun välissä on tuota ainetta.
Virtalukolta tulee muistaakseni joku syöttö mittaristolle suoraan, kannattaa suihkia sitä ainetta myös sinne lukon pohjaan (katkaisinosaan).
Noissa mittareissahan on ollut ongelmia sen takana olevan potikan (vastuksen) arvojen muuttumisen takia, vanhetessaan arvo kuulemma muuttuu ja tietyn pisten jälkeen alkaa mittarit prakaamaan..
Pistetääs tähän kuva miten pääsee eroon siitä toimimattomasta amppeerimittarista eikä oo edes mikään ameriikan temppu! Eikä oo kallis verrattuna ylimääräiseen viisarimittariin..
http://img842.imageshack.us/img842/2900/58h5.jpg
Pistetääs tähän kuva miten pääsee eroon siitä toimimattomasta amppeerimittarista eikä oo edes mikään ameriikan temppu! Eikä oo kallis verrattuna ylimääräiseen viisarimittariin..
http://img842.imageshack.us/img842/2900/58h5.jpg
Kyllä vika piileskelee itse mittaristossa. Jonkun kosketushäikin aiheuttaa mittariston kiinnitysruuvien vääntäminen turhan tiukalle. No taas tuntuisi toimivan.
Sähköjen tarkastelu poiki taas ämpärin pohjallisen lahoja/turhia/väärän kokoisia abikoja ja muutaman metrin turhaa johtoa. Nyt on valojen johdotuksetkin päivitetty tälle vuosituhannelle
Sähköjen tarkastelu poiki taas ämpärin pohjallisen lahoja/turhia/väärän kokoisia abikoja ja muutaman metrin turhaa johtoa. Nyt on valojen johdotuksetkin päivitetty tälle vuosituhannelle
Siellä mittarissa on ne vakavointikärjet jotka ei luultavasti tee kontaktia. sama perusongelma kuin HJ:n mittareissa, tässä tapauksessa ne ei pala toisiinsa kiinni ja aiheuta täyttä näyttämää, vaan eivät tee kontaktia ollenkaan ja mittarit ei näytä mitään. Ne juuri tekee sen "sykkivän" sähkön josta oli maininta edellä. Sillä vastuksella voi olla tekemistä ongelman kanssa jos se on kokonaan poikki, ei muuten.
Jossai topikissa oli tarkemmin HJ:n mittreista jo juttua?
Jossai topikissa oli tarkemmin HJ:n mittreista jo juttua?
TP