Kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä tuon hj61 virittämisestä.
Mielestäni auto kaipaisi huomattavasti lisää puhtia.
Olen ajatellut ahtojen nostamista ja coolerin lisäämistä.
Minkälaisia muutoksia olette tehneet syöttöpumpulle?
Riittääkö pelkkä syötön lisäruuvvaus vai pitääkö viedä johonkin
diesel-pajalle laitettavaksi?
Haaveilen jostain 200 hevosesta.. onhan noita 400 hv:n 3.0 td mersujakin niin miksi ei 200 hv:n 4,0 td toyota?
HJ61:seen tehoja lisää
Valvoja: Käyttäjä
HJ61:seen tehoja lisää
Jäsen #265
HJ 61 vm.88 33"x12,5" Huoltoauto
HJ 61 vm.88 33"x12,5" Huoltoauto
Imuilman jäähdytin nokalle, ja mahdollisesti isompi ahdin, jotta kompressorin hyötysuhde pysyy hyvänä (ilma ei lämpene turhaan) eivätkä pakopuolen paineet kasva liian isoiksi, joka on iso riski tehtaan ahdinten ahtopaineita kasvattaessa.
Olen kyllä ollut kyydissä 61:ssä jossa oli yli 1,2 bar ahdot vakioahtimella (ilman cooleria tosin, ei järkevää) ja voimaa oli aika lailla. Savutti ja haisi kyllä vähän.
Pumpussa on sellainen "full load stopper" -ruuvi joka säätää ahdonalaisen syötön suurinta määrää, eli mitään ihmeellisempää ei tarvinne teettää, tosin ruiskusuutinten avautumispaineiden tarkastus (jos edellisestä ei ole tietoa) voisi olla paikallaan, kuten myös ruiskuennakon säätö kohdalleen suuremman polttoainemäärän myötä. Viimeisin olisi järkevintä hoitaa dynamometrissä. Ennakon säätöhän tapahtuu muuttamalla ruiskupumpun asentoa suhteessa lohkoon.
Olen kyllä ollut kyydissä 61:ssä jossa oli yli 1,2 bar ahdot vakioahtimella (ilman cooleria tosin, ei järkevää) ja voimaa oli aika lailla. Savutti ja haisi kyllä vähän.
Pumpussa on sellainen "full load stopper" -ruuvi joka säätää ahdonalaisen syötön suurinta määrää, eli mitään ihmeellisempää ei tarvinne teettää, tosin ruiskusuutinten avautumispaineiden tarkastus (jos edellisestä ei ole tietoa) voisi olla paikallaan, kuten myös ruiskuennakon säätö kohdalleen suuremman polttoainemäärän myötä. Viimeisin olisi järkevintä hoitaa dynamometrissä. Ennakon säätöhän tapahtuu muuttamalla ruiskupumpun asentoa suhteessa lohkoon.
mihinkäs tuo suuttimien aukeamis paine vaikuttaa?
on tämä dieselpuoli vielä opiskelua.
Käytetäänkö dieselin seoksen tarkkailussa pakokaasujen lämpömittaria vai voiko ihan päätellä savun määrästä mitään?
Tietysti paljon savua, paljon kamaa koneeseen.
Tarkoitus olisi saada auto toimimaan jatkossakin joka päiväisessä
ajossa eikä ole tarkoitus hakea mitään maksimi tehoja dynossa.
Lähden nyt liikkelle siitä että asennan tuon coolerin peliin ja rupeen
nostamaan ahtopainetta vähän kerrassaan lisää ja sitten tuosta
"full load stopper" ruuvista lisää syöttöä tai siis nostan syötön ennen ja sitten lisään paineita.. kaiketi turvallisempaa näin päin?
Kumpi diesel-moottorille vaarallisempaa; rikasseos vai laihaseos?
on tämä dieselpuoli vielä opiskelua.
Käytetäänkö dieselin seoksen tarkkailussa pakokaasujen lämpömittaria vai voiko ihan päätellä savun määrästä mitään?
Tietysti paljon savua, paljon kamaa koneeseen.
Tarkoitus olisi saada auto toimimaan jatkossakin joka päiväisessä
ajossa eikä ole tarkoitus hakea mitään maksimi tehoja dynossa.
Lähden nyt liikkelle siitä että asennan tuon coolerin peliin ja rupeen
nostamaan ahtopainetta vähän kerrassaan lisää ja sitten tuosta
"full load stopper" ruuvista lisää syöttöä tai siis nostan syötön ennen ja sitten lisään paineita.. kaiketi turvallisempaa näin päin?
Kumpi diesel-moottorille vaarallisempaa; rikasseos vai laihaseos?
Jäsen #265
HJ 61 vm.88 33"x12,5" Huoltoauto
HJ 61 vm.88 33"x12,5" Huoltoauto