Kuva Kuva

Vedenerottimesta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vedenerottimesta

Viesti Kirjoittaja Kimble »

No niin.

Toyota HJ-60:ni dieseljärjestelmän vedenerotin otettiin keväällä poies tieltä, kun runkoa hitsattiin kuntoon. Olen ajellut kesän ilman sitä ja hyvin on pelittänyt. Nyt talven ollessa ovella mietityttää - pitäisikö laittaa vekotin takaisin paikoilleen vai jatkaa ajelua ilman?

Mitä pitää ottaa huomioon jos asennan vempeleen takaisin? Lähinnä se, että miten järjestelmän ilmakuplien kanssa - pitääkä se suodatin jotenkin täyttää polttoaineella ennen asentamista tms. tai ilmata polttoainesysteemi.

Ajattelin vetää sen runkoon kiinni itseporautuvilla ruuveilla, joten paikkaa voi vaihtaa. Mihin se kannattaisi asentaa? Joku jossakin moitti sen alkuperäistä paikkaa... :?
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ite ajelin koko viime talven ilman sitä, vaikka koko ajan oli tarkotus laittaa. Syy siihen ettei se mulla ollu käytössä, oli se että edellinen omistaja oli sen ohittanu suoralla putkella, eikä sen erottimen ilmatiiveydestä ollu takeita, ja se että se piti ottaa irti ruostepaikkauksen tieltä.

Viime talvi meni ihan ok, vaihoin suodattimen syksyllä eikä ongelmia ollu.

Nyt se suodatin on jossain jemma-nimisessä paikassa, ja muutenkin on ollu mielessä laittaa uus, mutta saako noita jostain tarvikemalleina? Jostain rattoriliikkeestä kannattais kai kysyä. Hyvä Kimble ku otit tän esille, muuten en ois muistanu koko hommaa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Viime lauantai-ilta: pimeää, paikka keskellä ei mitään ja vettä sataa kaatamalla. Luonnollisesti aina mukana kulkeva työkalupakki autotallissa erään projektin vieressä. Meno loppui kerrasta. Isä lähti tuomaan ilmaustarvikkeita 15 kilsan päästä. Usean ilmauksen ja muutaman lyhyen pyrähdyksen jälkeen pistettiin Hojo Punton hinaukseen (??!!) ja hiuksia nostattava kotimatka mutavellisellä hiekkatiellä alkoi. En halua kokea toiste...

Sunnuntaina päivänvalossa tankinkorkki auki ja alipaine pois: loro alkoi vedenerottimen pohjan syöpymästä. Tänään tilalle laitettu letku ja ensi viikolla tulee konehuoneeseen tulipeltiin perinteinen lasinen vedenerotin. Atoy ainakin niitä muistaakseni myy. Uteliaisuuttani kysyin alkuperäisen erottimen hintaa: luku alkaa kolmosella...
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
neli.veto
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neli.veto »

Moro Kimble..

omasta mielestä tuo on tarpeellinen pitää järjestelmässä, vaikka sitten paikkaa vaihtaen. Tietääkseni ei ruiskupumppu eikä suuttimet tykkää hyvää vedestä, jota saattaa eksyä tai kondensoitua tankkiin.
neli.veto
SLCK #213
LJ70 -89
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Jos aikoo maastossa ajaa tosissaan niin kantsii siirtää esim. konehuoneeseen. Mulla hajosi Warnissa sunnuntaina klo 11.15 ennenkuin otettiin viimeinen rasti. Tuli hieman kiire tehdä bypass ettei olisi myöhästytty maalista. Alkuperäisessä paikassa kivet ja kannot pääsevät kolhimaan helposti jos offaa tosissaan :wink:
Pitänee laittaa jokin tarvike vedenerotin konehuoneeseen kunhan ehtii :roll:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Juu. kyllä taitaa olla kapineena hyödyllinen. Tyhjentelin juuri omasta ihan reilun lorauksen ruosteensekaista vesimoskaa.

Mikko
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

neli.veto kirjoitti:Moro Kimble..
No moro NV.

Joo, mulla on tarkoitus kyllä laittaa tuo vedenerotin paikolleen kunhan vaan selvitän että miten. Polttoaineletkua on, klemmarit sille on, itseporautuvia ruuveja on... Että ainakin orkkispaikalle sen saan kiinni. Vaan pitääpä tutkia sitä vehjettä vähän tarkemmin. Nyt se näyttää aivan umpipeltiseltä purkilta tai sitten se on niin likanen vaan.

Miten ko. laite pelaa? Onko se vaan niin yksinkertainen, että vesi on painavampaa kuin diesel ja vesi painuu sitten tuon purkin pohjalle? Ei mitään muita kommervenkkejä kuin se anturi? Jos niin on niin sitten tekisin sitä paikalleen asentaessa niin, että täyttäisin sen jöötin löpöllä.

Tuota konehuoneviritystä pitää alkaa fundeeraamaan. Kuulostaa hyvältä, sinnehän tulee kurkistettua aina silloin tällöin.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Laitoin tos joku aika sit hojoon traktori mallisen tupla suodatin paketin siin toisen suodattimen alla lasikuppi+veden erotin roppu.Paikka löyty tolle paketille nätisti tulipellistä.Ainoa ongelma tuli sopivien nippojen löytymiselle mut nekii sit löyty hydrauli liikkeestä. Hankinta hinta kirpas mut täst etee päi suodattimet halpoja.
owla
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Touko 27, 2005 12:12 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja owla »

Tuli tehtyä jo perinteinen vedenerottimen tyhjennys ja suodattimien vaihto aamulla ennen kello 8:aa moottoritien luiskassa pikkupakkasella.

Ei se muuten.. Tuttu homma . Tehnyt jo 3 kertaa hankalisasa paikoissa. Nyt piti jo panna tulet tikun nokkaan, että sai kupin sulaksi ja imettyä suulla kaiken veden pois mikä oli mennyt läpi: Nam.

Arvaa vituttiko?

Vois kyllä panna sen rattorin vedenerottimen konehuoneeseen.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Oletko varma ettei tankkin pääse vettä jostain, esim. täyttöputken
mettallinen osa on monesti syöpynyt yläosastataan niin, ettei se
vuoda tankatessa, mutta ottaa kyllä vettä sisäänsä?
Mulla on koko vedenerotin ollut poistettuna jo vuosia sitten, ja
yhtenäinen putki tankilta pumpulle rst 8mm?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Huoltoystävällinen versio erottimesta.

Kuva
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mistä löytyy noita vedenerottimia?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Mistä löytyy noita vedenerottimia?

osaset-liikkeest löyty ainakii mulle ja liikkeet mitkä myy traktorin osia
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Niin missäs tuo vedenerotin on sitten alunperin? Kyl toi pelkkä suodatinkin pitäs riittää niinkuin nykyautoissa on. Vesi jää suodattimen pohjalle.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

hj61 ainakii vedenerotin löytyy runkopalkista apparin puolelta takapyörän etu puolelta
Vastaa Viestiin