hopeahuoli kirjoitti:jos haluu ton coolerin otteeseen, niin mulla on ollut käsityksenä, että riittää vaan pelkkä dyno todistus, mutta nyt on tullut kolmelta eri konttorilta eri vastaus..
jollekin pitäis jopa olla katalysaattori!?

ei kai nyt sentäs..
onkos jollai faktumia tähän?
On faktaa ja omakohtaista kokemustakin.
-95 auto on vähäpäästöinen, se täyttää Euro1-päästötason. Kuulerin asentaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli sen jälkeen pitäisi pystyä osoittamaan että Euro1-päästötaso täyttyy senkin jälkeen. Sitä ei konttorilla päästömittauksessa pystytä toteamaan, eikä siihen vaikuta asennatko katalysaattorin vai et. Pitää olla riippumattoman tutkimuslaitoksen todistus, esim. VTT. Auton testauttaminen maksaa alk. 2000€+alv.
Ite sain ex-KZJ90:een VTT:ltä todistuksen että päästötaso ei muutu kuulerilla, perusteluna mm. se että tuohon 1KZ-TE -malliin löytyi todistus että se täyttää Euro2:nkin raja-arvot, jotka ovat likimain puolta tiukemmat. Näin ollen, lähtökohdankin ollessa liki +/- 0, NOx voi nousta, mutta HC laskea, kaikenlisäksi ne lasketaan tuon ikäisissä yhteen (HC+NOx) jne., sain todistuksen ihan pääteltynä, autoa ei mitattu. Maksoi 200€+alv.
Dynolappu tietysti lisäks.
Onkos tuo 1KZ-T vai 1KZ-TE -moottorilla?