Cruiserin jakohihna
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Huhti 05, 2013 9:05 pm
- Paikkakunta: helsinki
Cruiserin jakohihna
Kysymys jakohihnasta.
Huoltokirjahan kertoo, että jakohihnan vaihtoväli on 150 000 kilometriä. Mitään aikarjaa vaihdolle kirja ei kerro.
Minulla tulee kilometrejä niin kovin vähän, että 2003 ostetussa 120-sarjan Cruiserissa on vasta 122 000 mittarissa. Aloinpa huolestua jakohihnan tilasta, jota siis ei ole kertaakaan vaihdettu. Toyota info sanoikin, että he suosittelevat sen vaihtamista paitsi kilometrien perusteella, myös enintään seitsemän vuoden välein.
Merkkihuolto ei ole kuitenkaan huomauttanut vaihtotarpeesta siloinkaan, kun seitsemän vuotta oli jo täynnä.
Nyt pähkin, mitä tehdä. Autoon vaihdettiin juuri vesipumppu, eikä edellisestä huollostakaan ole kuin pari kuukautta aikaa, joten uudelleen avaus heti uusiksi tuntuu pöhköltä. Ja huolloilla ja Toyota-infolla siis ei tunnu olevan ihan sama linja, tai sitten huoltajat ovat vaan ollee thuolimattomia.
Onkos tiedossa tapauksia, että pelkän ikääntymisen vuoksi hihnoja olisi katkeillut tuhoisin seurauksin.
Tarkoitukseni oli joka tapauksessa vaihdattaa hihnakin seuraavassa huollossa, mutta pitäisikö se ajaa seuraavaan huotoon melkeinpä saman tien?
Huoltokirjahan kertoo, että jakohihnan vaihtoväli on 150 000 kilometriä. Mitään aikarjaa vaihdolle kirja ei kerro.
Minulla tulee kilometrejä niin kovin vähän, että 2003 ostetussa 120-sarjan Cruiserissa on vasta 122 000 mittarissa. Aloinpa huolestua jakohihnan tilasta, jota siis ei ole kertaakaan vaihdettu. Toyota info sanoikin, että he suosittelevat sen vaihtamista paitsi kilometrien perusteella, myös enintään seitsemän vuoden välein.
Merkkihuolto ei ole kuitenkaan huomauttanut vaihtotarpeesta siloinkaan, kun seitsemän vuotta oli jo täynnä.
Nyt pähkin, mitä tehdä. Autoon vaihdettiin juuri vesipumppu, eikä edellisestä huollostakaan ole kuin pari kuukautta aikaa, joten uudelleen avaus heti uusiksi tuntuu pöhköltä. Ja huolloilla ja Toyota-infolla siis ei tunnu olevan ihan sama linja, tai sitten huoltajat ovat vaan ollee thuolimattomia.
Onkos tiedossa tapauksia, että pelkän ikääntymisen vuoksi hihnoja olisi katkeillut tuhoisin seurauksin.
Tarkoitukseni oli joka tapauksessa vaihdattaa hihnakin seuraavassa huollossa, mutta pitäisikö se ajaa seuraavaan huotoon melkeinpä saman tien?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Huhti 05, 2013 9:05 pm
- Paikkakunta: helsinki
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Huhti 05, 2013 9:05 pm
- Paikkakunta: helsinki
Varmaankin helppoa, jos osaa. Itse olen ihan kädetön enkä omista edes kunnon työkaluja. Tiedän kyllä että näillä kyvyillä tai siis niiden puutteella kannattaisi omistaa uudempia autoja, koska kyllä tuota pienempää tai isompaakin remppaa tuntuu vaan lopulta siunaantuvan jopa Cruiseriin. Ja jos merkkiosia merkkiliikkeessä asentaa, pienikin vaiva maksaa näemmä näihin autoihn maltaita. Viime vuonna piti ottaa vähän ylimääräistä happea, kun etupyörän laakeri tiivisteineen maksoi 500 euroa.
Yhdeksän ensimmäistä vuotta meni kyllä ilman ensimmäistäkään ylimääräistä ongelmaa. Siksi ei ole tullut aiemmin näille sivuillekaan eksyttyä.
Suutinongelmistakin valaistuin vasta näitä sivuja lueskellessa. Tosin ilmeisesti ne eivät koske omaani. Ainakin huolto ohjeitten mukaan se ylimääräinen öljysihtitarkatus on tarpeen vasta 6/2004 valmistuseristä alkaen. Tuolloinhan ne muuttivat konetta pikkuisen, vääntöä tuli lisää, mutta ilmeisesti vaihtoivat samalla suuttimet susiin.
Yhdeksän ensimmäistä vuotta meni kyllä ilman ensimmäistäkään ylimääräistä ongelmaa. Siksi ei ole tullut aiemmin näille sivuillekaan eksyttyä.
Suutinongelmistakin valaistuin vasta näitä sivuja lueskellessa. Tosin ilmeisesti ne eivät koske omaani. Ainakin huolto ohjeitten mukaan se ylimääräinen öljysihtitarkatus on tarpeen vasta 6/2004 valmistuseristä alkaen. Tuolloinhan ne muuttivat konetta pikkuisen, vääntöä tuli lisää, mutta ilmeisesti vaihtoivat samalla suuttimet susiin.
Pitäs vaihtaa KZJ-95:een koneen hihnat(jakohihna ja yht.3 kpl laturi/ilmast./vesipumppu hihnoja).
Mutta, ootteko vaihtanut vesipumppua varmuuden vuoksi?
Mihinkään aiempaan Tojoon en ole vaihtanut, enkä ole juuri kuullut vesipumppuvaivoista. Jos laakerointi tuntuu herkältä ja tasaiselta, niin onko turhaa hommaa?
Auto on siis vuodelta -97 ja kilometrit lähellä 300000 km.
Mutta, ootteko vaihtanut vesipumppua varmuuden vuoksi?
Mihinkään aiempaan Tojoon en ole vaihtanut, enkä ole juuri kuullut vesipumppuvaivoista. Jos laakerointi tuntuu herkältä ja tasaiselta, niin onko turhaa hommaa?
Auto on siis vuodelta -97 ja kilometrit lähellä 300000 km.
Toyot: TA 60 -> LJ-70 -> corolla xsi -> hilux -> avensis TD -> hilux 4x4 -> kzj-95 -> yaris d4d
Ei oo, mut Mitsuboshin hihna ja Toyon laakeri. Ei siellä muuta vaihdettavaa oo, tosi simppeli rakenne.Samuel kirjoitti:Onko noi Tojon omat hinnat?-MaTTi- kirjoitti:Enpä huolestuis vaikka 10 vuotta oliski täynnä. Mutta nopsa ja halpa hommahan se on vaihtaa, puoleen tuntiin tekee vaikka kotipihassa. Remmi 25 € ja kiristin 55 €.
Mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Tilasin just jakoremmin, kiristysrullan ja sitten ne hihnat laturille ja ilmastoinnille, meni kokonaishinta vähän yli satasen.
Aattelin noi muutkin hihnat vaihtaa siinä samalla, kun käsiäni likaan.
Tosiaan tässä mallissa on vielä käytetty järkeä, kaikki rullat ja rattaat ei pyöri samalla hihnalla, toisin kuin jossain muissa autoissa. Jos jokin rulla tai ratas joskus stoppaa, niin vahingot jäävät pienemmiksi.
Aattelin noi muutkin hihnat vaihtaa siinä samalla, kun käsiäni likaan.
Tosiaan tässä mallissa on vielä käytetty järkeä, kaikki rullat ja rattaat ei pyöri samalla hihnalla, toisin kuin jossain muissa autoissa. Jos jokin rulla tai ratas joskus stoppaa, niin vahingot jäävät pienemmiksi.
Toyot: TA 60 -> LJ-70 -> corolla xsi -> hilux -> avensis TD -> hilux 4x4 -> kzj-95 -> yaris d4d
Re: Cruiserin jakohihna
No minäki kyselen.. 
Ilmeisesti tuo jakohihnan vaihto kuitenkin onnistuu ihan kotitallissa? Onko mitään erikoista/ihmeellistä mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko kokemusta saako Milneriltä tarvittavat osat, vai mistä kannattaa tilata/ostaa?
Vielä 15tuhatta, ni sit ois 450 000km täynnä. Mun ajossa reilu 100 000km.
Kyseessä siis J120 vm.2005.
Kiitokset jo etukäteen!
-Elina

Ilmeisesti tuo jakohihnan vaihto kuitenkin onnistuu ihan kotitallissa? Onko mitään erikoista/ihmeellistä mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko kokemusta saako Milneriltä tarvittavat osat, vai mistä kannattaa tilata/ostaa?
Vielä 15tuhatta, ni sit ois 450 000km täynnä. Mun ajossa reilu 100 000km.

Kiitokset jo etukäteen!
-Elina
Re: Cruiserin jakohihna
Onnistuu jos vähänkin pysyy työkalut käsissä.
Kiristinrullaa tiukkaa hydraulinen kiristin, noilla kilsoilla kannattaa harkita vaihtamista?
Hydraulikiristin puristetaan hitaasti kasaan ruuvipenkissä tahi jollain puristimella ennen paikalleen laittoa ja lukitaan sopivalla tapilla(porantera, tjms) , mikäli käytetään vanha uudelleen.
Milnerillä setti jossa remmi/kiristinrulla/hydraulinen kiristin, (Mitsuboshi/NSK/OEM Toyota) kustantaa £54. Ei paha. (esim. motonet 160e)
Kiristinrullaa tiukkaa hydraulinen kiristin, noilla kilsoilla kannattaa harkita vaihtamista?
Hydraulikiristin puristetaan hitaasti kasaan ruuvipenkissä tahi jollain puristimella ennen paikalleen laittoa ja lukitaan sopivalla tapilla(porantera, tjms) , mikäli käytetään vanha uudelleen.
Milnerillä setti jossa remmi/kiristinrulla/hydraulinen kiristin, (Mitsuboshi/NSK/OEM Toyota) kustantaa £54. Ei paha. (esim. motonet 160e)
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 

Re: Cruiserin jakohihna
Ok, kiitos!
Pitää sit vaihtaa nuo kaikki, eihän tuo hinta ainakaan (Milnerillä) kirpaise..
Onko niihin olemassa kiristysmomentteja?
-Elina


-Elina
Re: Cruiserin jakohihna
Kiristinrulla 35Nm (10mm kuusiokolopultti)
Hydraulikiristin 13Nm
Hihnasuoja 13Nm
Hydraulikiristin 13Nm
Hihnasuoja 13Nm
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 
