Kuva Kuva

90-sarjalaisen etucoiloverit HooJiihin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

90-sarjalaisen etucoiloverit HooJiihin

Viesti Kirjoittaja A-P »

Tuli mieleen, kun pitelin Roverin tukivarsia ja panhardia kourissa, että mites tommoset 90-sarjalaisen etujouset toimis HJ:ssa? Nehän on nasakat coiloverit ja kaikkee. Erillisjousituksen aiheuttama tukivarren vipuvarsi vaikuttaa jousitusvoimiin jotenkin, mutta ... Juu, ei haeta maksimaalisia joustoja, vaan pääasiassa maantiemukavuutta, tällä ajatusleikillä.
:roll:
Viimeksi muokannut A-P, Pe Helmi 08, 2013 8:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1603
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Satasessa on vääntösauvat.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

No sitähän minä jo ihmettelin. Liekkö sitten ollu samassa lokerossa jäykkäakselisen 115-mallin jousita sitten kyse, kun 100-sarjan laarissa oli etukierrejouset.

No, jatketaanpa tät pohdintaa sitten 90-sarjalaisen etujousilla. Sen jousen tarvinnee olla aikas jämäkkäö tuosta vipusuhteesta johtuen. Akselipainot näyttävät kutakuinkin samoilta (1250/1200kg).

Järjellä ajatellen siinä iskarissa ei liene kovinkaan pitkä isku. :oops:
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1603
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ei maha isku riittää jäykkä-akseliseen, ei jousessa eikä iskarissa. Oliskohan n. 10 cm. IFS:ssä pyörän liike tuplaantuu vipusuhteista johtuen.

120-sarjalaisen tolppa kovasti samankaltainen.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

-MaTTi- kirjoitti:Ei maha isku riittää jäykkä-akseliseen, ei jousessa eikä iskarissa. Oliskohan n. 10 cm. IFS:ssä pyörän liike tuplaantuu vipusuhteista johtuen.
Kas, näin. Tätäpä sittemmin tulin miettineeksi itsekkin.
Ohjaan ajatukseni takaisin johonkin tähdellisempään.
Ellei sitten joku kerro jotain muuta kompaktia jousituselementtiä HooJiin kierteyttämistarkoitukseen!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ilmajousillahan HJ:sta saisi tosi mukavan menijän.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1603
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

vartiainen kirjoitti:Ilmajousillahan HJ:sta saisi tosi mukavan menijän.
Jo vain, eikä olis vaikeet edes asentaa, varsinkin jos säilyttäis pyöräntuentana vaikka vain norrat orkkispakoista. Eikä maksaiskaan paljon.

Ite väkräsin FJ:hin taakse LC120:n ilmapussit, tuli mukava ja joustaakin ihan riittävästi (enemmänki menis ku kuvassa):
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
janski79
Viestit: 85
Liittynyt: La Marras 20, 2010 10:37 am
Paikkakunta: miehikkälä

Viesti Kirjoittaja janski79 »

Terve! Voisko joku vähän valaista tietämätöntä, kuin tuo ilmajousihomma käytännössä toteutetaan ja miten leimaus??? Olis vaan toi HJ tuossa kolmenkymmenen vuoden huollossa ja vois samalla vähän päivittää alustaa kun joka tapauksessa jotain jousia pitäis hommata kaiken muun uuden osan lisäksi...
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ihan vaan maalaisjärjellä niin HJ:ssahan tukivarsihomma hoitaa ne lehtijouset ja jos niistä luopuu niin pitää rakentaa vaikka LJ:n mallinen systeemi tai joku muu. Tuo Matin mainitsema että norrat toimii tukivarsina on varmaan hyvä kanssa, sitten pitää rakentaa ilmajousille kiinnikkeet ja asentaa muu järjestelmä. Tuskin periaatteessa kovinkaan kummonen operaatio kun Amerikassakin näitä tungetaan kaikenmaailman vanhoihinkin kottosiin?
Konttorilla saattaa inssi hieman hirnahtaa jos ja kun koko jousitusrakenne iskareita lukuunottamatta uudistellaan kotipajassa. Tämä kannattaisi selvittää varmaan ennen toimeen ryhtymistä.
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

-MaTTi- kirjoitti:Ite väkräsin FJ:hin taakse LC120:n ilmapussit, tuli mukava ja joustaakin ihan riittävästi (enemmänki menis ku kuvassa):
Kuva
Tää on kyllä pätevä laite ihan livenäkin :wink:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Bearhill
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2013 10:56 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Bearhill »

Moro.Oli pakko kirjautua sivuille kun sattui aihe jota itsekin olen pähkäillyt ja suunnitellut,eli hj61 etuakselille 120 sarjan tolpat et sais paremmaksi ajaa tienpäällä.120 sarjalaisen tolpista löytyy max,165mm iskunpituus,mut taitaa olla turhan vähän jäykkäakseliselle?Taka akselin muutokset on jo tehty,tuli väkerrettyä kierrejousitus ja muutoskatsastus sujui ilman ongelmia.Kuviakin voin laittaa jos jotain kiinnostaa, kunhan opiskelen miten se tapahtuu,tietotekniikka EI ole vahvin alani.
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Ei se inssi mitään sano jos muutokset on tehty asiallisesti ja tarpeeksi jytkyistä raaka-aineista, ei mitään millin peltiä.

hdj:n tukivarsilla leimakin onnistuu tai sitten just omillajousilla+pussit.

Miten noita pusseja ohjataan, saako sellaisen ohjauslaitteen johon säädetään vaan jonkin moiset raja arvot vai tuleeko namiskuukkeleja hyttiin mistä vimppaillaan?
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Vastaa Viestiin