HJ 61 lämpiämis ongelma
Valvoja: Käyttäjä
HJ 61 lämpiämis ongelma
mitähän sitä mahtais olla vialla? HJ ei nosta lämpöjä kun juuri ja juuri ekan viivan yli? eikä puhalla sisälle kun ihan hailua? termostaatin vaihdoin uuteen 88c asteiseen ja mitä aikaisempia lueskelin niin pitäisi sillä myös lämmetä? kokeilin käytellä ja ajella ilman viskoa mutta ei lämmenny sittenkään ? taka lämppäri kyllä puhaltaa lämmintä ja lämppärin kennolle menevät letkut lämpimät. autossa on letku lämmitin voisiko se haitata virtausta tai olisko lämppärin kennosso jotain? pakkasia on ny ollu 15-20 raatia
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Kyllä sen pitää nostaa maantieajossa korkeemmalle sen lämpöviisarin. Veikkaan että huono termari. Ite ostin vajaa vuosi sitten oikein Toyotan termarin ja sain silti susikappaleen. Lämmöt soutaa ja neula putoaa kaupunkiajossa. Ehjä termari nostaa lämmöt nopsaan maantieajossa ja viisari myös pysyy siellä ylhäällä.
61:nen on todellakin kehno lämpiämään ilman 2,5 tn. traileria perässä.
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta muilta kuultua.
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta muilta kuultua.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Eihän tosiaan oikein mikään suoraruiskutuskone ole nopea lämpenemään. Esikammiokoneet taas vastaavasti lämpeneekin eri tahtiin...
Ainakin silloin kun omaan kuusykköseen vaihdoin marmoritiskin termarin, niin lämmöt pysyivät hyvin hallinnassa, myös talvella. Mutta 60:seen ei voi verrata lämpenisnopeudessa. 60- voittaa nopeudellaan. (esikammiokone)
Ainakin silloin kun omaan kuusykköseen vaihdoin marmoritiskin termarin, niin lämmöt pysyivät hyvin hallinnassa, myös talvella. Mutta 60:seen ei voi verrata lämpenisnopeudessa. 60- voittaa nopeudellaan. (esikammiokone)
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Olen. Se mittari elää ihan loogisesti. Lämpömittarin näyttämä on suoraan verrannollinen ilmasuuttimesta tulevan ilman lämpöön. Kaupungissa rutkutellessa lämmöt lerpahtaa siis niin mittarissa kuin kabiinissakin. Maantiellä tuleekin sitten niin kuumaa että sormet palaa. Vähän sellanen fiilis et termari ei mee kunnolla kiinni. Edellinen 2.4dieselini lämpesi ihan eri tavalla, se tosin oli turboton.Hessu kirjoitti:Ootko varma, ettei ole mittaristossa vika?vartiainen kirjoitti:Lämmöt soutaa ja neula putoaa kaupunkiajossa.
Tiedä sitten hämääkö toi Eberi tota termaria jotenkin.
Omat kokemukset HJ60 12H-T:llä on, että lämpöä riittää matka-ajossa, kunhan ajaa riittävän pitkään. Puolen tunnin kohdalla alkaa olemaan lämmintä, jos ulkona on -20c.
Takalämppärin on toimittava. Ilman sitä on aika viileää. Kyllähän se ihan eri tavalla lämmittää, kun kierrättää sisällä olevaa ilmaa.
Omassa tapauksessa tosin seuraavat muutokset:
-etulämppärin kennolle menevässä letkussa on boschin sähköinen vesipumppu (auttaa melko paljon mielestäni)
-takalämppärin kennolle menevät putket on kauttaaltaan eristetty
-alkuperäinen vedenkierron katkaisuventtiili on poistettu ja korvattu käsikäyttöisellä kesäsululla (tosin ei vaikuta lämpiämiseen, vaan vanha venttiili vuoti)
Kun sisällä alkaa olemaan lämmintä, tiputan ensin sähköpumpun pois pelistä. Sitten takalämppärin puhallin. Lopuksi voi kääntää kojelaudasta lämpöä pienemmälle, jos vielä on kuuma.
Ennen noita muutoksia ja ilman takalämmitintä oli kylmä.
Takalämppärin on toimittava. Ilman sitä on aika viileää. Kyllähän se ihan eri tavalla lämmittää, kun kierrättää sisällä olevaa ilmaa.
Omassa tapauksessa tosin seuraavat muutokset:
-etulämppärin kennolle menevässä letkussa on boschin sähköinen vesipumppu (auttaa melko paljon mielestäni)
-takalämppärin kennolle menevät putket on kauttaaltaan eristetty
-alkuperäinen vedenkierron katkaisuventtiili on poistettu ja korvattu käsikäyttöisellä kesäsululla (tosin ei vaikuta lämpiämiseen, vaan vanha venttiili vuoti)
Kun sisällä alkaa olemaan lämmintä, tiputan ensin sähköpumpun pois pelistä. Sitten takalämppärin puhallin. Lopuksi voi kääntää kojelaudasta lämpöä pienemmälle, jos vielä on kuuma.
Ennen noita muutoksia ja ilman takalämmitintä oli kylmä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999