4B vai 14B? Dynan voimapaketti Cruiseriin?
Valvoja: Käyttäjä
4B vai 14B? Dynan voimapaketti Cruiseriin?
Millä ihmeellä erottaa ulkoapäin onko moottori 4B vai 14B? Tarra on vissiin hukassa, ja kuvat huonoja. Erottaako ruiskupumpusta? Imusarjahehku löytyy, mutta löytyykö se myös esikammiokoneista?
Moottori olis tarjolla Dynasta.
Moottori olis tarjolla Dynasta.
Viimeksi muokannut A-P, Pe Kesä 08, 2012 7:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_B_engine
Tuon mukaan 14b on suorasuihku kone. Eli siinä ei ole silloin hehkutulppia.
Tuon mukaan 14b on suorasuihku kone. Eli siinä ei ole silloin hehkutulppia.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Juu, kyllä se ykkösen merkitys moottorin tyyppimerkinnässä tiedetään. En muuten olisi moottorista kiinnostunutkaan.
Totta, esikammiokoneessa olisi hehkutulpat! Kiitoksia, etsin todisteita suoraruiskuisuudesta, enkä osannut koittaa toista kautta.
Ensi viikolla noudan sitten moottori-vaihteistoaihion BeeJiihin. Alipaine- ja tehostinpumput jakopäässä. Nam!
Onko kellään hajua dynan vaihteiston sukulaisuudesta HooJiin askille? Meinaan, jakoaskin naittaminen mielessä.
Totta, esikammiokoneessa olisi hehkutulpat! Kiitoksia, etsin todisteita suoraruiskuisuudesta, enkä osannut koittaa toista kautta.
Ensi viikolla noudan sitten moottori-vaihteistoaihion BeeJiihin. Alipaine- ja tehostinpumput jakopäässä. Nam!
Onko kellään hajua dynan vaihteiston sukulaisuudesta HooJiin askille? Meinaan, jakoaskin naittaminen mielessä.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Tänään kotiutui voimapaketti tallille. Otti aikaa kesäloma-aikataulujen takia.
Kyllä se on 14B.
Onhan nuita samalla moottorilla olleita Dynia nettikoneessa ollut. Pahus, kun ei sellaista sattunut kohdille nosturillista kevytkuormuria hakiessani.
BJ42 samalla moottorilla oli vielä hetki sitten myynnissä nettiautossa. Kenelle meni, kuka tunnustaa?
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4913344
Kyllä se on 14B.
Onhan nuita samalla moottorilla olleita Dynia nettikoneessa ollut. Pahus, kun ei sellaista sattunut kohdille nosturillista kevytkuormuria hakiessani.
BJ42 samalla moottorilla oli vielä hetki sitten myynnissä nettiautossa. Kenelle meni, kuka tunnustaa?
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4913344
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Dyna oli malliltaan BU88L. Tartti rekisteritunnus ottaa talteen, kun nuo osaputkat ei osaa enää muuten mitn osaa myydä.killerwo kirjoitti:Missä dynan mallissa on tuo kone? ... Käyköhän tuohon 14b moottoriin 3b:n tai 3B-II kytkinkopat.

Vaihteisto olis mukavan kiva 5-pykäläinen, mutta se on ollut sillä ihmeellisellä Dynan nivelistöllä. Sopisikohan tuohon jokin kansi keppeineen Cruiserin vaihtesitosta?
Tuolla on tarina moottorin sovittamisesta 70-sarjalaiseen:
http://forum.ih8mud.com/70-series-tech/ ... 73-vm.html
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Tänne Norjaan se ostettiinA-P kirjoitti:Tänään kotiutui voimapaketti tallille. Otti aikaa kesäloma-aikataulujen takia.
Kyllä se on 14B.
Onhan nuita samalla moottorilla olleita Dynia nettikoneessa ollut. Pahus, kun ei sellaista sattunut kohdille nosturillista kevytkuormuria hakiessani.
BJ42 samalla moottorilla oli vielä hetki sitten myynnissä nettiautossa. Kenelle meni, kuka tunnustaa?
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4913344

Kyllä se koko Dyna on ollut 24V noina aikoina.
Tuli tuollainen hankittua pari vuotta sitten moottorin takia, tosin sen asentaminen odottanut inspiraatiota, joka alkaa olla lähellä.
Riskillä tuli hankittua uusi 14B-T:n pakosarja, joka onneksi sopi kuin sopikin 14B:n kylkeen. Mukava yllätys oli myös että turbon kiinnitys on identtinen 13B-T:n pakosarjan kanssa eli nykyinen turbohässäkkä pakoputkineen sopii kerralla uuteen moottoriin.
Vaihdelaatikko olisi tosiaan aika hyvän oloinen, mietittiin Mikon kanssa jos siihen saisi sovellettua jonkun etuvetoisen vaihdekeppiä vaijereineen. Silloin kepin voisi myös sijoittaa ergonomisesti ohjaamoon. Pulmaksi tullee kuitenkin jakolaatikon kiinnitys, ei näytä suoraan sopivan jaoltaan ainakaan H55F:n perässä oleva halkaistava jakolaatikko siihen eli menisi koneistus- ja sorvaushommiksi tai jonkun irrallisen jakolaatikon hankkimiseksi - ainakaan jenkkien viritykset eivät ole vierestä katsoen herättäneet kovin suurta luottamusta mutta ehkä sieltäkin voisi jotain löytyä, riskinä sitten että tulee lyhyen auton alle liian pitkä paketti.
Erikoisena yksityiskohtana voisin mainita että kun kävin kuorma-autopurkamolla ja yritin myydä kyseistä sekä paria muuta nurkkiin kertynyttä Dynan vaihdelaatikkoa niin purkamon vanha ukko kertoi että vanhempaa mallia on viimeksi kysytty pari vuotta sitten ja että tuota uudempaa ei koskaan, ts. ei ollut koskaan tullut vastaan että olisi hajonnut. Voisi siis olla ihan hyvä maasturikäytössäkin. Tyyppikilven mukaan ainakin tuon minun elimenluovuttaja-Dynan yhdistelmän suurin kokonaismassa on 7800 kg eli varmaan sen mukaan mitoitettu.
Kytkin on muuten myös isompi 14B:n perässä VS 3B:n kytkin, olikohan 10-15 mm isompi halkaisijaltaan ja huomasin että ohjaamossa oli myös alipainetehostin sille eli asetelma voi olla jäykähkö, katsotaan tarvitseeko BJ:hin viritellä sellaista.
Tuli tuollainen hankittua pari vuotta sitten moottorin takia, tosin sen asentaminen odottanut inspiraatiota, joka alkaa olla lähellä.
Riskillä tuli hankittua uusi 14B-T:n pakosarja, joka onneksi sopi kuin sopikin 14B:n kylkeen. Mukava yllätys oli myös että turbon kiinnitys on identtinen 13B-T:n pakosarjan kanssa eli nykyinen turbohässäkkä pakoputkineen sopii kerralla uuteen moottoriin.
Vaihdelaatikko olisi tosiaan aika hyvän oloinen, mietittiin Mikon kanssa jos siihen saisi sovellettua jonkun etuvetoisen vaihdekeppiä vaijereineen. Silloin kepin voisi myös sijoittaa ergonomisesti ohjaamoon. Pulmaksi tullee kuitenkin jakolaatikon kiinnitys, ei näytä suoraan sopivan jaoltaan ainakaan H55F:n perässä oleva halkaistava jakolaatikko siihen eli menisi koneistus- ja sorvaushommiksi tai jonkun irrallisen jakolaatikon hankkimiseksi - ainakaan jenkkien viritykset eivät ole vierestä katsoen herättäneet kovin suurta luottamusta mutta ehkä sieltäkin voisi jotain löytyä, riskinä sitten että tulee lyhyen auton alle liian pitkä paketti.
Erikoisena yksityiskohtana voisin mainita että kun kävin kuorma-autopurkamolla ja yritin myydä kyseistä sekä paria muuta nurkkiin kertynyttä Dynan vaihdelaatikkoa niin purkamon vanha ukko kertoi että vanhempaa mallia on viimeksi kysytty pari vuotta sitten ja että tuota uudempaa ei koskaan, ts. ei ollut koskaan tullut vastaan että olisi hajonnut. Voisi siis olla ihan hyvä maasturikäytössäkin. Tyyppikilven mukaan ainakin tuon minun elimenluovuttaja-Dynan yhdistelmän suurin kokonaismassa on 7800 kg eli varmaan sen mukaan mitoitettu.
Kytkin on muuten myös isompi 14B:n perässä VS 3B:n kytkin, olikohan 10-15 mm isompi halkaisijaltaan ja huomasin että ohjaamossa oli myös alipainetehostin sille eli asetelma voi olla jäykähkö, katsotaan tarvitseeko BJ:hin viritellä sellaista.
Tämähän on mahtavaa, kun joku muukin on samoin miettein liikkeellä.
Voisi olettaa tosiaan tuon laatikon olevan vähintäänkin riittävästi mitoitettu kevyeen Cruiseriin. Liekkö ykkönen jopa huiman hidas? Ivecossa ykkönen on "rallikaaviossa" pakin alapuolella, ja ainakin riittävän hidas pihasiirtelyissä.
Voisi olettaa tosiaan tuon laatikon olevan vähintäänkin riittävästi mitoitettu kevyeen Cruiseriin. Liekkö ykkönen jopa huiman hidas? Ivecossa ykkönen on "rallikaaviossa" pakin alapuolella, ja ainakin riittävän hidas pihasiirtelyissä.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Ameriikan Cruiseri-foorumilla on aika hyvä lista mitä tarttee 14B:n ymppäämiseen BJ73:een.
http://forum.ih8mud.com/70-series-tech/ ... 73-vm.html
http://forum.ih8mud.com/70-series-tech/ ... 73-vm.html
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline