suutinremontti....
Valvoja: Käyttäjä
suutinremontti....
... taitaa olla tulossa.
vai mitä mieltä raati on asiasta kun keskikulutus alkaa olemaan 15 litran paremmalla puolen 33" rattailla ajon ollessa pääasiassa maantie ajoa ja joku kymmenen kilometriä kärryn kanssa. Näkyy myös pientä haituvaa pukkaavan pakoputkesta lämpymälläkin koneella. Katastuksessa savut oli pikkasen reilu 2.
Lienee useampi satku tuo remontti?
vai mitä mieltä raati on asiasta kun keskikulutus alkaa olemaan 15 litran paremmalla puolen 33" rattailla ajon ollessa pääasiassa maantie ajoa ja joku kymmenen kilometriä kärryn kanssa. Näkyy myös pientä haituvaa pukkaavan pakoputkesta lämpymälläkin koneella. Katastuksessa savut oli pikkasen reilu 2.
Lienee useampi satku tuo remontti?
HJ61 -87
nojuu, mutta kuitenkin kulutus pysyi siinä 11-12 litran huiteilla vielä ostohetkellä tuossa, vaikkei tuo 12h-t mikään pihein kone ole...Antsa kirjoitti:No 15 litraa sadalla on aika perus kulutus esim.144 bensavolvolle varsinkin 33 tuumasilla renkailla.
onkos muuten oulun seudulla muuta kiisselipajaa kuin diisseli-turunen?
HJ61 -87
nojuu, aattelin että joku oisi nähny tuon allekirjoituksen, noh..
elikkä -87 hj61, ajettu ~415tkm ja tuo kulutus on noussut pikku hiljaa oisko viimeisen kolmen neljän kuukauden aikana... Viime kesänä pääsin jopa ~10l/100km kulutukseen pelkässä maantieajossa kyseisillä rattailla (eli siis 33/12,5 mutikat). Tosiaan nytten ei pääse alle 13l/100km itkemälläkään takavetona, tosin navat on ollut välillä kiinni mutta suurin osa kuitenkin navat auki ja takapotkuna...
Öljynä on ollut ihan ralli-formulaa, alle 10tkm ajetut öljyt nytten koneessa ja ilmanputsarikin oli puhdas kun katsoin...
jokos alkaa olemaan tarpeeksi taustoja?
elikkä -87 hj61, ajettu ~415tkm ja tuo kulutus on noussut pikku hiljaa oisko viimeisen kolmen neljän kuukauden aikana... Viime kesänä pääsin jopa ~10l/100km kulutukseen pelkässä maantieajossa kyseisillä rattailla (eli siis 33/12,5 mutikat). Tosiaan nytten ei pääse alle 13l/100km itkemälläkään takavetona, tosin navat on ollut välillä kiinni mutta suurin osa kuitenkin navat auki ja takapotkuna...
Öljynä on ollut ihan ralli-formulaa, alle 10tkm ajetut öljyt nytten koneessa ja ilmanputsarikin oli puhdas kun katsoin...
jokos alkaa olemaan tarpeeksi taustoja?

HJ61 -87
No niin.
Talviaikanahan on voimansiirossa kohtuu paljon vastusta,johtuen suuresta öljymäärästä,ja jos myös niiden ikä vaikuttaa jossain määrin,varsinkin vetisyys.
Ja kesä ja talvi kulutuksella voi olla paljonkin eroa,johtuen tyhjäkäynnistä ym.
Mutta.Vastaus kysymykseen on kyllä,varsinkin jos ei tiedä milloin ko.homma on tehty.
Ja vähintäänkin yhtä tärkeä homma oisi säädättää syöttöpumppu,jos senkään historiasta ei ole varmuutta.Koska ruiskutus määrät eri pyttyjen välillä on varmaankin vuosien saatossa hieman eläneet.
Ja samallahan siitä saisi hieman lisä tehoakin,ihan vaan sillä että pyytää,jos mahdollista,säätämään arvot ylärajalle.
Ainoa miinus puolinen homma tuossa on se hinta,eli suutin homma on jotain 80-100 €uroa per muki,ja pumppuhomma,300-600 noin lonkalta heitettynä.
Eli jos ajaa paljon,eli jotain 30-40000 vuoteen,niin homma maksaa kyllä itsensä takaisin vuodessa,mutta jos on vain satunnainen mettäpeli niin kannattavuus jää lähinnä korjaamon puolelle.
Eli mielestäni kannattaa,varsinkin jos ei ole sika paksu lompakko,seurata kulutusta vielä lämpimänä aikana,notta muuttuuko mihinkään.
Talviaikanahan on voimansiirossa kohtuu paljon vastusta,johtuen suuresta öljymäärästä,ja jos myös niiden ikä vaikuttaa jossain määrin,varsinkin vetisyys.
Ja kesä ja talvi kulutuksella voi olla paljonkin eroa,johtuen tyhjäkäynnistä ym.
Mutta.Vastaus kysymykseen on kyllä,varsinkin jos ei tiedä milloin ko.homma on tehty.
Ja vähintäänkin yhtä tärkeä homma oisi säädättää syöttöpumppu,jos senkään historiasta ei ole varmuutta.Koska ruiskutus määrät eri pyttyjen välillä on varmaankin vuosien saatossa hieman eläneet.
Ja samallahan siitä saisi hieman lisä tehoakin,ihan vaan sillä että pyytää,jos mahdollista,säätämään arvot ylärajalle.
Ainoa miinus puolinen homma tuossa on se hinta,eli suutin homma on jotain 80-100 €uroa per muki,ja pumppuhomma,300-600 noin lonkalta heitettynä.
Eli jos ajaa paljon,eli jotain 30-40000 vuoteen,niin homma maksaa kyllä itsensä takaisin vuodessa,mutta jos on vain satunnainen mettäpeli niin kannattavuus jää lähinnä korjaamon puolelle.
Eli mielestäni kannattaa,varsinkin jos ei ole sika paksu lompakko,seurata kulutusta vielä lämpimänä aikana,notta muuttuuko mihinkään.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Lainataan vanhaa topicia, joka lähimpänä mun omaa asiaa...
Eli tuli teetettyä BJ:n 3B pataan suutinremppa, kun puski niin paljon mustaa savua kuormalla (esim. kiihdyttäessä ja ylämäkeen vedättäessä). Myös katsastuksessa oli vaikea saada hyväksyttyä tulosta aiemmin. No, sanoivat huollosta että oli nuo alkuperäset kärjet jo ihan lopussa. Laitettiin kaikkiin suuttimiin uudet kärjet ja nyt suutinremontin jälkeen kone käy huomattavasti tasasemmin, ei jyrise matalilla kierroksilla, eikä savuta lainkaan.
Mutta sitten negatiivisena havaintona huomasin heti, että kierroksilla ei tahdo auto kiihtyä enää kunnolla, eli osa tehoista katosi myös jonnekin. Tämä havainto tuli hyvin selkeästi esille kun motarille kiihdytti.
Kysymys tietäjille: voiko olla että vanha pumppu ei jaksa antaa soppaa entiseen malliin uusilla suuttimilla? Vai mitä tässä pitäisi ihmetellä?
Eli tuli teetettyä BJ:n 3B pataan suutinremppa, kun puski niin paljon mustaa savua kuormalla (esim. kiihdyttäessä ja ylämäkeen vedättäessä). Myös katsastuksessa oli vaikea saada hyväksyttyä tulosta aiemmin. No, sanoivat huollosta että oli nuo alkuperäset kärjet jo ihan lopussa. Laitettiin kaikkiin suuttimiin uudet kärjet ja nyt suutinremontin jälkeen kone käy huomattavasti tasasemmin, ei jyrise matalilla kierroksilla, eikä savuta lainkaan.

Mutta sitten negatiivisena havaintona huomasin heti, että kierroksilla ei tahdo auto kiihtyä enää kunnolla, eli osa tehoista katosi myös jonnekin. Tämä havainto tuli hyvin selkeästi esille kun motarille kiihdytti.

Kysymys tietäjille: voiko olla että vanha pumppu ei jaksa antaa soppaa entiseen malliin uusilla suuttimilla? Vai mitä tässä pitäisi ihmetellä?
Juurikin niin. Et ole ensimmäinen joka tämän huomion tekee. Eli seuraavaksi pumppu pajalle säädettäväksi ja/tai elementin vaihtoon. Ja juuri tuon ilmiön takia ne kannattaisi teettää samalla kertaa niin olisivat varmasti kohillaan. Ensi apuna voit kääntää pikkuisen lisää syöttöä koneeseen.ajomies kirjoitti:Lainataan vanhaa topicia, joka lähimpänä mun omaa asiaa...
Eli tuli teetettyä BJ:n 3B pataan suutinremppa, kun puski niin paljon mustaa savua kuormalla (esim. kiihdyttäessä ja ylämäkeen vedättäessä). Myös katsastuksessa oli vaikea saada hyväksyttyä tulosta aiemmin. No, sanoivat huollosta että oli nuo alkuperäset kärjet jo ihan lopussa. Laitettiin kaikkiin suuttimiin uudet kärjet ja nyt suutinremontin jälkeen kone käy huomattavasti tasasemmin, ei jyrise matalilla kierroksilla, eikä savuta lainkaan.![]()
Mutta sitten negatiivisena havaintona huomasin heti, että kierroksilla ei tahdo auto kiihtyä enää kunnolla, eli osa tehoista katosi myös jonnekin. Tämä havainto tuli hyvin selkeästi esille kun motarille kiihdytti.![]()
Kysymys tietäjille: voiko olla että vanha pumppu ei jaksa antaa soppaa entiseen malliin uusilla suuttimilla? Vai mitä tässä pitäisi ihmetellä?
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori