turbon asennus 3 B moottoriin
Valvoja: Käyttäjä
Jostain täältä löytyy ohjeet miten muutetaan 24 volttinen startti 12 volttiseksi ja se perustui muistaakseni orkkis päätyyyn ja hiasen/hiluxin sähköosiin...
Jos tarvetta ilmenee ja se on välityksen kanssa se startti.
Laitahan kuvia, koneesta,startista, ja paatista yleensäkkin niin päästään ihmettelemään.
Jos tarvetta ilmenee ja se on välityksen kanssa se startti.
Laitahan kuvia, koneesta,startista, ja paatista yleensäkkin niin päästään ihmettelemään.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Juu, näinhän se menee. En tiedä kuka on joskus moisen systeemin rakentanut, mutta hyvin on toiminut tähän asti. Ja tuo relehän hoitaa myös sen, että molemmat akut latautuvat. Samaa systeemiä käytetään traktoreissa (ainakin belarus) ja joissakin (vanhoissa?) kuorma-autoissa.
Tuo rele mikä mulla on paikallaan on peräisin mersun 508 autosta. Katsotaan niitä kuvia sitten joskus kun vene on vedessä. (jos taidot riittää...
)
Tuo rele mikä mulla on paikallaan on peräisin mersun 508 autosta. Katsotaan niitä kuvia sitten joskus kun vene on vedessä. (jos taidot riittää...

Kylläpä osaa käydä hienosti tuollainen vanha diesel
Ja lähtee käyntiin kuin palmun alta. Jos ensiviikolla sais ahtopaine putket ja nippelit kuntoon, niin ei muuta kuin vahat kylkeen ja vene veteen. Todennäköisesti pitää vaihtaa pienempi pakopesä, mutta se saa jäädä ensi talven projektiksi
Kiitos kaikille hienosta ja asiallisesta palstasta. Apua on saanut, vaikka en olekaan "oikea" land cruiser harrastaja

Kiitos kaikille hienosta ja asiallisesta palstasta. Apua on saanut, vaikka en olekaan "oikea" land cruiser harrastaja

Vene on vedessä ja kaikki muuten ok, mutta kuten vähän epäilin ahtopaineet on aika pienet... 0,4 bar
Pitää kokeilla pienenpää pakopesää ja katsoa jos sais paineet jonnekin 0,7-0,8bar. Voi olla että pelkällä pakopesällä ei saa paineita ylös, mutta kokeilen kuitenkin...
niin, ja onhan vielä nämä nippelin säädöt tekemättä...


niin, ja onhan vielä nämä nippelin säädöt tekemättä...
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
voi olla että jos sulla on vakio syöttöpumppu. niin tehot ei enää nouse vaikka ahtopaine nousis... savuaa vaan ja lämpee... joku sovitteli offipalstalla joko B tai 3B moottoriin jonkun jakajapumpun... itte ainakin oon ollu tyyttyväinen ku laitto hyvän pumpun tohon esikammio 2h pataan. ei savuta ja pysyy pakolämmöt kurissa vaikka ahtoja 1,5 ja syötöt säädetty tappiin ammattilaisen toimesta 

vakio pumppuhan tuossa on. En ole vielä kokeillut kaikkia "säätöjä" kohdalleen, mutta alunperin epäilin hieman tuota pakopesän kokoa.
Fööni on aika iso tuohon myllyyn, mutta niin kuuluu ollakin venekäytössä.
Jos tuolla pakopesän vaihdolla ja pumpun säädöillä sais n. 105-110 hv ulos koneesta, niin kaikki olis hyvin...
Fööni on aika iso tuohon myllyyn, mutta niin kuuluu ollakin venekäytössä.
Jos tuolla pakopesän vaihdolla ja pumpun säädöillä sais n. 105-110 hv ulos koneesta, niin kaikki olis hyvin...

en jaksanut selata koko ketjua läpi....mutta oletko lisännyt pumpusta syöttöä, jos et, niin ei ihme ettei ahda tuon enempää. jos pumppu on vapariasetuksissa ja siihen täräyttää ahtimen niin on välttämätöntä saada lisää soppaa.
syötön määrällä on aivan käsittämättömän suuri vaikutus ahtimen heräämiseen ja ahtopaineiden määrään.
syötön määrällä on aivan käsittämättömän suuri vaikutus ahtimen heräämiseen ja ahtopaineiden määrään.
Mites sen säätökalvon jousen kiristys/ venytys???
Jos sitä ei tee niin se jousi ei jaksa työntää syöttöä täysille paineiden kera.
Ja pakerra nuo säädöt kohilleen ennenkuin rupeat vaihtelemaan sitä pakopesää. Jos se puhaltaa vaikka 0.6 baaria ja kulku on parantunu niin se riittää kyllä.
Koska ilmalla se ei kulje, eikä turbokaan pyöri pelkällä ilmalla.
Eli ensin säädöt kohilleen ja sitten muuta jos se ei riittännää.
Jos sitä ei tee niin se jousi ei jaksa työntää syöttöä täysille paineiden kera.
Ja pakerra nuo säädöt kohilleen ennenkuin rupeat vaihtelemaan sitä pakopesää. Jos se puhaltaa vaikka 0.6 baaria ja kulku on parantunu niin se riittää kyllä.
Koska ilmalla se ei kulje, eikä turbokaan pyöri pelkällä ilmalla.
Eli ensin säädöt kohilleen ja sitten muuta jos se ei riittännää.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
kalvo on uusittu ja jousta kiristetty. Sitä nippaa käänsin n. 180 astetta.
Eilen oltiin perheen kanssa ajelulla, huiput oli 21 solmua
. Sopiva matkanopeus 16 solmua n. 3100 rpm. Eli en taida tehdä mitään enempää.
Ahtopaineet on n. 0.4 kiloa, joten ei pitäisi koneen hajota. Tämä vauhti riit-
tää oikein hyvin, ei alunperinkään ollut tarkoitus tehdä ohjusta
Jos paria eri potkuria vielä kokeilis...
Eilen oltiin perheen kanssa ajelulla, huiput oli 21 solmua

Ahtopaineet on n. 0.4 kiloa, joten ei pitäisi koneen hajota. Tämä vauhti riit-
tää oikein hyvin, ei alunperinkään ollut tarkoitus tehdä ohjusta

Jos paria eri potkuria vielä kokeilis...
itikka kirjoitti:yksin kun ajelen, niin liukuun nousee ja kulkee 17 kn. Kun on perhettä mukana, vaimo (hyvin kevyt)ja yksi pikkutyttö, niin ei nouse enää liukuun. Potkurin nousulla ei enää ole vaikutusta, vaan teho loppuu hieman kesken.
No perhana eikös tässä ole jo tapahtunu melko paljon edistystä??kalvo on uusittu ja jousta kiristetty. Sitä nippaa käänsin n. 180 astetta.
Eilen oltiin perheen kanssa ajelulla, huiput oli 21 solmua Cool . Sopiva matkanopeus 16 solmua n. 3100 rpm. Eli en taida tehdä mitään enempää.
Ahtopaineet on n. 0.4 kiloa, joten ei pitäisi koneen hajota. Tämä vauhti riit-
tää oikein hyvin, ei alunperinkään ollut tarkoitus tehdä ohjusta Wink
Jos paria eri potkuria vielä kokeilis...
15 prossaa lisää vauhtia ja kun vastukset kasvaa nopeuden neliöön niin kyllä tuossa on jo aika kohtuullinen tehonlisäys...
Noilla kierroksilla alkaa jo syötöt pienentyä ja se tietenkin alentaa paineita. Mites liikkeelle lähdössä eli onko silloin ahtoja enemmän??
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...