Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Miksi koko ajan puhutaan lähtöjen haaroittamisesta? Niitä lähtöjä on koneen kyljessä enemmän kuin todennäköisesti tarviatte..

Tuosta vanhasta kuvasta ei kauhean hyvin näe mutta arvioisin tuosta samasta kanavassa jossa öljynpaineanturi, edicin anturi jne.. olevan nelisen lähtöä..

Nostetaan tää vanha kuva vielä ylös 3b motista

Kuva

Ite taisin turbon paineen ottaa tuolta kaikkein ahtaimmasta paikkaa kun tuonne ei välttämättä mikään öljykello oikein mahdu, eli letku näyttää kiertävän tuonne vähän suodattimen taakse.. Ja kaikissa lähdöissähän on sama kierre. Ihan koneen etupäässä on myös täysin vapaa lähtö samassa linjassa, nuo tehdastulppaukset tahtoo vaan kadota ajan saatossa kaikenmaailman sonnan alle. Saahan nuo toki haaroittaa jos tahtoo mutta ei mielestän tarvetta.. Tuossa vaiheessa itsellä vielä vanha kello paikallaan, on siellä ainakin 4 lähtöä mielestäni..
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Juu, löysin kyllä minäkin ne 4 messinki tulppaa lohkon kyljestä, mutta yhtäkään en saanut auki. Olen kyllä kokeillut kaikkia mahdollisia rost offeja, mutta tuloksetta. En viitsi katkaista niitä tulppia joten tein sen haaroituksen.
Tulipas muuten tässä mieleen kun noita hehkuja vaihdoin. Kuinka kauan noita hehkuja saa hehkuttaa kerralla? Mulla kun vaan se nappi systeemi, niin ja nuo hehkut on 12 järjestelmässä.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mikä volttimäärä niissä hekuissa luki?
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

3B turpotus

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Olisko käytetty jotain loctaitin kaltaista, eli lämmittämällä yli 150 C antautuu kierre irti. Kokeile irtohehkutulpalla millaisen ajan hehkutus vaatii.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Kokeilin kyllä sitä lämmitystäkin, mutta messinki vaan antaa periksi :cry:
Vanhoissa hehkuissa ei enää näkynyt mitään notuleja (umpiruosteessa) Uudet on leimattu 14v.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Onkos tässä vielä 24 V startti systeemi??

12 voltilla saattaa joutua hehkuttamaan n. viikon eli jos sen on muutettu 12 volttiseksi niin oikeat hehkut on 11 tai 7 volttiset riippuen miten kiire perjantaina on vesille.

24 V systeemissä hehkut on juuri 14-23 volttia nopeimmasta hitaampaan päin. 14 volttiset hehkut oli itellä kypsät n.4-7 sekunnissa ja 23 volttiset 25-30 sekunnissa.

14 volttiset oli paikallaan silloin kun palokuntahommiin oli enemmän mielenkiintoa eli piti keretä keikoille mukaan. :mrgreen:

Mutta jos se on 12 volttinen niin kokeile hehkuuko se ollenkaan vaikka suoraan akusta. Eli yksi hehku irti ja silleen...

Missäs päin pajotat paattia ???
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Startti ja sammutus on 24v. Hehkuille tulee 12v, olen hehkuttanut 20s ja hyvin on käynnistynyt. Varaosaliikkeessä sanottiin että 12v järjestelmässä kuuluu olla 14v hehkut. Pakkohan mun on uskoa varaosa setää, kun itse en ymmärrä mistään mitään... Niin, ja länsirannikolla liikutaan 8)
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No pääasia että toimii.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Kävin hakemassa uudet 11v hehkut, hyvin toimii. Mutta, ettei olisi liian helppoa tämä elämä, niin starttimoottori sanoi sopimuksen irti. Sieltä tuli se sininen savu ulos ja nyt startti jaksaa nippanappa pyörittää konetta. Eli oliskohan joku käämi mennyt :cry: Starteissa vaan on niin pirusti hintaa, että hirvittää. Oliskohan kellään tietoa mistä sais vähemmän kalliin startin?
Vai olisko peräti jollakin palstalaisella myynnissä moinen...?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Käytä ny se startti vielä auki siltä varalta että on vaan hiilet menny loppuun ja vähän sihahtanu siinä samalla...

Mutta kyllä noita pitäisi löytyä jo käytettyjäkin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Tänään purkasin startin. Hiilet ok, ja muutenkin suhteellisen hyvän näköinen.
Ankkurin laakereissa oli pientä jurinaa... Ennen kuin otin startin pois, kokeilin vielä startata. Ei jaksanut pyöriä kunnolla ja 5-10 sek startin jälkeen akuista alkoi virta loppua. Startin perä oli helevetin kuuma ja sauhua nousi. Jonnekin se hukkaa virtaa ja paljon :?
Ongelmana vielä lisäksi kulunut tyyppikilpi. Sain numerosarjan 128000-3?8?.Eli pari numeroa puuttuu. Osaisko joku auttaa?
Valmistenumero on JE14/09001. Netistä kun katselee, niin tuntuu tuohon olevan monta eri vaihtoehtoa, ei oikein uskalla tilata.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Eli siitä on laakerit räjähtäny.

Lyö se vaan atomeiksi ja käy ettimässä sinne osat niin se saattaa vielä herätä henkiin jos et sitä sitten vielä polttanu.

Siitä ottaa nyt se roottori kenttään kiinni ja se ei siksi jaksa pyöriä...

Edittinä että luin uudestaan ja saattaahan se olla jo kärvähtäny mutta silti sitä ehkä kannattaa vielä korjatakkin. Eli autosähköliike auttaa antamaan tuomion.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

En mittaillu käämejä, mutta ei se haissut "vanhalle radiolle" :lol: . Taitaa
olla vielä korjauskelpoinen, ei ne laakerit paljon maksa. Huomenna ostamaan.
Osaatko kertoa onko bj42:ssa ja bj75:ssa sama 3b kone? Mun kone on tuosta bj75:sta. Välillä vaan tuntuu, että on eri varaosia... :?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

En osaa sanoa. Mutta sillä startin numerolla pelaa hommat aika hyvin. Ja jos tiskin takana on tarpeeksi vanha myyjä/asentaja niin osia pitäisi kyllä löytyä.

Omaani ei tosin ole vaihettu muuta kuin solenoidi ja hiilet.

Tähän osaisi kyllä joku muu varmaan vastata oikeinkin.

Sen varmaan osaisi myös joku mittailla ettei varmasti ole oikosissa.

Ne solenoidin kärjet kannattaisi varmaan ainakin tarkistaa tuossa samalla kun se murikka on käsissä...

Selaa vielä nuo myyntipalstat sekä täällä että offipalstan puolella. Ei ole pitkä aika kun joku startti oli jossain kaupan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Laakerit vaihdettu, ei vaikuttanut mitään. :( Mutta vika löytyi kuitenkin :lol:
Starttirele/salamarauta on kaputt. Kytkin suoraan akuilta 24v startille, mummon vanha singer ei pyöri yhtähyvin :P Oikein kun asiaa tuossa mietin, niin eihän se ole minun aikana koskaan pyörinyt oikein hyvin, mutta on käymään lähtenyt, joten en ole asiaan kiinnittänyt huomiota. On tuolla releelläkin hintaa reilut 200€, onneksi en ehtinyt uutta starttia ostaa.
Vastaa Viestiin