turbo-projekti jatkuu taas Nyt tulee taas kysymys viisaammille. Veneessä on erillinen öljynjäähdytin, ajattelin ottaa sen jälkeen öljyä turbolle. Voiko kaiken öljyn kierrättää turbolle, vai pitääkö siihen laittaa
t-haara, josta osa menee takaisin suodattimelle?
itikka kirjoitti:turbo-projekti jatkuu taas Nyt tulee taas kysymys viisaammille. Veneessä on erillinen öljynjäähdytin, ajattelin ottaa sen jälkeen öljyä turbolle. Voiko kaiken öljyn kierrättää turbolle, vai pitääkö siihen laittaa
t-haara, josta osa menee takaisin suodattimelle?
Eihän sitä virtaamaa kannata turbolla ahdistaa ja eikös turbolle kannata ottaa öljy sisään suodattimen jälkeen...?
Tuota noin, jos laitan jäähdyttimeltä tulevaan letkuun t-haaran, niin eikös
suurin osa mene sitten haaran toista kautta suodattimelle takaisin? Jotenkin
vaan olis kiva ottaa se öljy jäähdyttimen jälkeen. Vene käytössä öljyt
käy vähän kuumenpina kuin autossa tuon ilman vaihdon takia
Jep. Mutta nyt ollaan semmosen asian äärellä mihin loppuu tieto.
Ja jos se suodatin on pääkierrossa ja siitä erotetaan t-haaralla öljyä johonkin niin ne paineet jakautuu siinä kohtaa tasan eli puolet sinne turbolle ja puolet muualle. ???
En vaan laittaisi tuota noin...Enkä kyllä pysty pistämään mitään faktaa tueksikaan...
Paitsi sen että oon ajanu jo yli 250000 km jälki turbotetulla 3b koneella missä se turbon ölppä on otettu juurikin tuosta öp anturin kanavasta... Ja talvella sillä aurataan eli mennään hiljaa lämmöt tapissa...
Eiköhän tuossa oo nuo poraukset samalla lailla ku 2H:ssaki, paineanturit on (luonnollisesti) painelinjassa, alipainepumpun öljy menee painelinjasta porauksen kautta runkolaakeripukille, siitä toisen porauksen kautta nokka-akselin laakerille, ja siitä ulos. Voipi olla hieman heikompi voitelu ku suoraan painelinjasta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Mihinkäs asentoon se nippa pitäis kääntää, jotta soppaa olis tarjolla kunnolla? Jossakin jutustelussa joku oli porannut 3 mm reiän jonnekin letkuun. Onko tietoa mihin letkuun ja onko moisesta reiästä mitään hyötyä?
180 astetta ympäri ja paikka on sitten tarkka missä kohtaa vedot on makeimmillaan. Ja taisi olla joko tai sen reijän kanssa.
Venekäytössä sitä reikä systeemiä kannattaisi varmaan jalostaa koska nopea tehonpoisto ei ole niin välttämätön ominaisuus kuin manuaali autokoneessa...
Muutenkin tuossa voisi olla paikka keksiä jotain uutta tehonsäätöön.
Eli jotain semmoista että vain tyhjäkäynnillä on kaasuläppä kiinni ja kun vaihde on silmässä niin läppä on auki ja tehot säädetään pelkästään sillä sammuttimen maksimisyötöllä. Koska se vesi vastustaa niin ettei kone pääse ryntäämään. Ja tällä päästäisiin siihen että kone toimisi enemmän "normaalin" dieselin tavoin.
Eipä tullut vielä voimasavuja otettua. Koko viikonlopun tappelin ja yritin
saada konetta käymään, ilman toivottua tulosta. Tänään mittasin sitten hehkutulpat, tuloksena 3 tulppaa rikki. Huomenna tilaamaan uusia ja sitten taas kokeillaan. Tuo 3B ei taida käynnistyä ilman hehkua, edes lämpimällä kelillä, kuten Antsa jo aiemmin tiesi kertoa...
Tuo reijän poraaminen on reilut 20 vuotta vanhaan letkuun melko riskaabelia , tämäkin tuli testattua ! Reijän tekemisen jälkeen "ylipaineisena" putki ei kestänyt vaan repesi ...ja tästä seurasi "melko vauhdikas" koeajo
Vanhus latasi kaikki kierrokset peliin mitä pumppu antoi myöden ...
Tästä viisastuneena vaihdoin letkut ( molemmat) uusiin ja painetta kestäviin ...ekaksi vaan piti äkkiä kokeilla
Et tämmönen peli ...Onks tässä jotain mitä mun pitää tietää enenku mä lähden ajaan sillä ?